Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasA1

Medlem
Hejsan

är en nybörjar fotograf, men åker på många festivaler och spelningar och har en Nikon D3000 , undrar vad kan vara ett passande prisvärt objektiv för att kunna få bra bilder där.


Tomas Lönneryd
 

Ventures

Aktiv medlem
Prisvärt

Jag skulle kalla Nikon 70-200 f2,8 VR2 för prisvärt. Även Nikon 24-70 f2,8.
Men jag gissar att båda ligger utanför budgetramen, som antagligen är din begränsning.
Beskriv hur mycket du tänkt att det får kosta så får du förslag på "kompromisser".

D3000 tillåter inte alltför höga ISO så ljusstarka objektiv är en fördel som i sin tur kostar.

Ett Nikon Dx 35mm/f1,8G eller 50mm/1,8G är annars de billigaste "bra" objektiven som passar D3000. Prisvärda.

(Notera att jag inte nämner tredjepartstillverkarna. Det får någon annan göra :) )
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en god vän i fotoklubben som är på Sweden rock varje år.
Han rekommenderar att välja ett inte så dyrt objektiv.
Typ ett 18-250, 75-300.
18-55, 18-135 om du kan komma nära scen.

Mycket kan hända. Fysisk kontakt av studsande, regn och inte minst öl och lera.

Men visst är det bra med ljusstarka objektiv. Om plånboken tillåter.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med ovanstående att en Nikon 50/1,8G kan vara en bra start för något ljusstarkt, borde gå att få runt 1000:- begagnat. En Nikon 18-200 vara ett komplement när man behöver zoom, kan nog fås för 2500:-begagnat.
 

TomasA1

Medlem
Hejsan Erik,

googlade lite som sagt är tottal novis på detta med fotografera, men hitta typ denna skulle det var den du skrev sist tex ?

Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G VR II


Jag har en god vän i fotoklubben som är på Sweden rock varje år.
Han rekommenderar att välja ett inte så dyrt objektiv.
Typ ett 18-250, 75-300.
18-55, 18-135 om du kan komma nära scen.

Mycket kan hända. Fysisk kontakt av studsande, regn och inte minst öl och lera.

Men visst är det bra med ljusstarka objektiv. Om plånboken tillåter.
 

TomasA1

Medlem
Tjena

Ja som novis på detta är jag tex på en inomhus festival eller spelning är det ganska mörkt men när man står framför scenen blir det ljust passar Nikon 50/1,8G då ?

/Tomas


Håller med ovanstående att en Nikon 50/1,8G kan vara en bra start för något ljusstarkt, borde gå att få runt 1000:- begagnat. En Nikon 18-200 vara ett komplement när man behöver zoom, kan nog fås för 2500:-begagnat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tjena

Ja som novis på detta är jag tex på en inomhus festival eller spelning är det ganska mörkt men när man står framför scenen blir det ljust passar Nikon 50/1,8G då ?

/Tomas
Ett /1,8 objektiv fungerar bra i allt ljus, är det mörkt så behövs ljuskänsligheten är det mer ljus så bländar du ner lite. De billigaste 1,8 objektiven är 35/1,8 och 50/1,8. Vilken som passar bäst är från vilket avstånd man står och vilken bildvinkel man önskar. Kanske har du ett 18-55 nu och från den kan du se vilket bildvinkel du föredrar
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Mycket kan hända. Fysisk kontakt av studsande, regn och inte minst öl och lera.
[...].
De dyra ljusstarka brukar vara väl rustade att stå emot dessa yttre betingelser.

Men till en ren nybörjare håller jag definitivt med om att hålla sig på en lägre prisnivå.

Köp någonting, nästan vad som helst.

När man sedan har provat och lekt och upplevt resultatet är man redo att ställa mer initierade frågor och få tydligare hjälp.

Då vet man ungefär vilken brännvid man suktar efter, eller vilket zoomomfång. Och kanske hur ljusstyrkan eventuellt inte räckt till.

Då har man också exempelbilder att ladda upp och få råd om vad som hade kunnat göras annorlunda och hur olika utrustning hade kunnat påverka.
 

TomasA1

Medlem
Förstår precis vad du menar här är ett par exempel från i sommras


De dyra ljusstarka brukar vara väl rustade att stå emot dessa yttre betingelser.

Men till en ren nybörjare håller jag definitivt med om att hålla sig på en lägre prisnivå.

Köp någonting, nästan vad som helst.

När man sedan har provat och lekt och upplevt resultatet är man redo att ställa mer initierade frågor och få tydligare hjälp.

Då vet man ungefär vilken brännvid man suktar efter, eller vilket zoomomfång. Och kanske hur ljusstyrkan eventuellt inte räckt till.

Då har man också exempelbilder att ladda upp och få råd om vad som hade kunnat göras annorlunda och hur olika utrustning hade kunnat påverka.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Se där ja. Ser ju bra ut!
Nu kommer psykologfrågorna.

Hur känner du själv? Vad är du inte nöjd med? Vad hade du velat göra annorlunda?

Och vad är det för objektiv som användes, och vilka var ljusförhållandena?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En viktig skillnad på de två objektiven är att ditt saknar VR (bildstabilisering).
Med VR minskar risken för skakningsoskärpa vid längre slutartider. Bra vid handhållet. Men om musikerna inte är stilla så kan de bli oskarpa ändå (rörelseoskärpa).

Personligen hade jag gärna haft längre brännvidd för att komma lite ”närmare” och ändå kunna stå längre bort.
Jag tänker då att jag vill få bort lite av grodperspektivet som blir när man står precis nedanför scenen. Men det beror ju på vilka bilder DU vill skapa.

Finns det några bilder av någon annan fotograf du har som måttstock/målbild?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ett /1,8 objektiv fungerar bra i allt ljus, är det mörkt så behövs ljuskänsligheten är det mer ljus så bländar du ner lite. De billigaste 1,8 objektiven är 35/1,8 och 50/1,8. Vilken som passar bäst är från vilket avstånd man står och vilken bildvinkel man önskar. Kanske har du ett 18-55 nu och från den kan du se vilket bildvinkel du föredrar
AF-S 35/1,8G DX alltså.

(Det finns ju även ett AF-S 35/1,8G ED som är gjort för/även täcker småbild och det är dyrare.)
 

ztenlund

Aktiv medlem
En viktig skillnad på de två objektiven är att ditt saknar VR (bildstabilisering).
Med VR minskar risken för skakningsoskärpa vid längre slutartider. Bra vid handhållet. Men om musikerna inte är stilla så kan de bli oskarpa ändå (rörelseoskärpa).[...]
Observera dock angående de specifika objektiven i bilderna att det övre är av AF-P-typ, så det fungerar inte med D3000. Det är i sig inget stort problem, för det finns även AF-S-varianter med VR om man vill ha ett dylikt objektiv.

(En del modeller har fått mjukvaruuppdatereringar för AF-P-kompatibilitet om de inte var kompatibla från början, men D3000 hör inte till dem.)
 

TomasA1

Medlem
insåg det valde fel bild jag lade upp rätt bild även, jag behöver ett som stabiliserar sig snabbt och bra, och hanterar ljus / mörker bra så många artister har olika slags ljus på sin scen, tar massor med bilder men väldigt väldigt många är o brukbara

tips ?
 
ANNONS