Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Vad som är samhällsviktiga funktioner och hur en demokrati kommer fram till det, ingår i grundskolans högstadium, samhällskunskap. Sedan är det upp till nationerna att besluta om dessa områden ska skyddas, ungefär som lagar skrivs. Naturresurser, elkraft, grundläggande infrastruktur, och kommunikation är gängse områden. - Nu börjar bli lite bekymrad...
Du har fortfarande inte talat omi vilken bransch du jobbar med?

Nu börjar bli lite bekymrad... 😉
 

PMD

Aktiv medlem
Det stora problemet är att SAS sitter fast i en lönekostnadsstruktur och organisation som byggdes för när flyg var främst för affärsresenärer, och något dyrt och exklusivt. Sedan bidrar de starka statliga ägarna till en ovilja att reformera detta för att kunna stöpa om företaget.
Danska och Svenska staten äger tillsammans cirka 30% av SAS. Svenska staten förväntas sälja sina aktier så småningom (man har uttalat att staten på lång sikt inte ska äga SAS-aktier). Dels är det statliga ägandet alltså i minoritet, och en ägare som helst inte vill vara ägare lär knappast vara en speciellt aktiv ägare.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har nu flyttat så man har ytterdörr, men kan intyga att även om man betalar extra för utkörning och går tidigt från jobbet två dagar i rad så väntar man förgäves. Ringde till och med för att bekräfta att de plockats för utkörning och har fått bekräftelsesms på leverans mellan 18-21.

Fullkomligt respektlöst att slösa folks tid på detta sätt. Nu måste jag åka till postcentralen och klaga och vem vet om det gör nytta. Fattas väl bara att paketet är skadat eller stulet..

Flyttade till Stockholm 2013 och har inte fått en enda försändelse utlämnad till mig personligen.. för de kommer ju aldrig utan säger att de varit där och sedan lämnar de paketet på terminalen igen..
 

PMD

Aktiv medlem
Det stora problemet i det sammanhanget är att det inte är mottagaren av försändelsen (dvs du) som är kund till den som förmedlar försändelser. Du kan alltså inte rösta med plånboken i det här fallet,
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag ifrågasätter inte marknadsföring.

Jag ifrågasätter ditt kategoriska påstående att Canon har fler betalda/sponsrade ambassadörer än Sony.

Jag har (rätt eller fel) nämligen uppfattat det precis tvärt om (dvs. att Sony är de som har flest betalda och sponsrade ambassadörer). Men då jag inte har fakta och exakta siffror bakom så går jag inte ut med detta som ett påstående.

Ställer mig däremot mer frågande och skeptisk till vad du bygger ditt underlag på för ett sådant klart svart/vitt påstående?

Nyfiken helt enkelt på att få fakta i ämnet på bordet.

DU behöver inte lägga till saker, jag påstår inte att alla ambassadörer är betalda eller sponsrade, det fins nog flera amatör ambassadörer och det brukar vara kunderna. jag ANTAR genom enkel logik att världsledande tillverkare generellt har flera medarbetare som jobbar med reklam på ena eller andra sättet, dom vita objektiven på våra idrottsarenor var i alla fall en hyggligt bra start över vad yrkesfolket använder för kamera märke. Men Okej Canon behöver kanske inte satsa lika mycket pengar som förr på reklam det vet jag inte eller. Att Sony trummar på nu med reklam har du så klart rätt i dom släpper nya modeller så dom börjar nog att lära sig.


Canon fick mycket tidigt ett bra fäste, deras 300D gav eko trots mycket plastig konstruktion, senare smartare med svarta varianter som gav ett gedignare intryck. Når man ett superfäste som Canon gjort så säljer dom sig själva under några år, sedan får man förmodligen öka på reklam kontot igen.
.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det stora problemet i det sammanhanget är att det inte är mottagaren av försändelsen (dvs du) som är kund till den som förmedlar försändelser. Du kan alltså inte rösta med plånboken i det här fallet,
Man kan ju välja en internetbutik som levererar med en distributör man gillar. Så visst kan man vara med och påverka.
 

acke

Avslutat medlemskap
En helt vanlig fredag

Imorgon blir en helt vanlig fredag för mig. Varken svart eller vit eller någon annan färg. En sak vet jag: Jag kommer inte att köpa något! Jag köper saker när det passar mig, inte när jag blir ”kommenderad” av flåshurtiga reklamkampanjer. Allt denna bläck-frajdej-hets gör mig tvärtom lite anti! 🙃
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Imorgon blir en helt vanlig fredag för mig. Varken svart eller vit eller någon annan färg. En sak vet jag: Jag kommer inte att köpa något! Jag köper saker när det passar mig, inte när jag blir ”kommenderad” av flåshurtiga reklamkampanjer. Allt denna bläck-frajdej-hets gör mig tvärtom lite anti! 🙃

Jag känner som sagt i grunden likadant men jag fick just ett mail från DxO med 50% på en uppgradering av Photolab 2.0 som jag faktiskt avstod när den såldes med introrabatt tidigare eftersom jag inte tyckte den innehöll så mycket nytt som berörde mig. De har ju bl.a. infört en möjlighet med samma tänk som Adobe länge haft i LR med sin monolitdatabas för redigeringsmetadata som huvudnummer men sånt använder inte jag eftersom jag alltid kör sessionsorienterat. Så jag får väl se hur jag gör när morgonen gryr.

I morgon är det 50% rabatt så det är ju ett riktigt bra erbjudande - och ingen jäkla cach back heller :). Bara sälj och rabatt "up front" utan en massa andra piruetter.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En uppmaning till fotobutiker och fotoleverantörer:

Jag vill inte ha ha cashback-kampanjer.
Inte heller presentkort på köpet.
Jag vill inte vara medlem i er klubb.
Jag struntar i swap-it.
Jag är inte intresserad av att vara ambassadör.
Jag vill inte hålla på med rabattkoder.
Jag vill inte ha tre e-postutskick i veckan.
Jag struntar i er blogg.

Allt det där är onödigt.
Min enda önskan är att ni säljer fotoprylar till bra priser, vid de tillfällen då jag vill köpa. Inget annat. Ge gärna rabatter men då ska det dras av på priset direkt vid köpet, utan krav på motprestation.
Inga krusiduller. Hur svårt kan det va?
Jag förstår och delar din frustration och förstår samtidigt varför detta sker.

Kameraleverantörerna sitter med en produktionskapacitet och lager osv. När de ser att försäljningen inte riktigt hänger med så måste de reagera.

De kan inte påverka priset i butik på kort sikt. Därför kör de cashback. Det är ett sätt att sänka priset utan att involvera fotohandlaren. Det fungerar också bra i marknadsföring osv.
 

acke

Avslutat medlemskap
...
I morgon är det 50% rabatt så det är ju ett riktigt bra erbjudande - och ingen jäkla cach back heller :). Bara sälj och rabatt "up front" utan en massa andra piruetter.
Ja, om man får 50% direktrabatt på en pryl som man ändå hade tänkt köpa, utan krav på motprestation, då är det ett bra tillfälle. Hoppas att produkten gör dig lycklig för lång tid framöver! 😉
 

acke

Avslutat medlemskap
...
De kan inte påverka priset i butik på kort sikt. Därför kör de cashback. Det är ett sätt att sänka priset utan att involvera fotohandlaren. Det fungerar också bra i marknadsföring osv.
Det vore i så fall bättre med rabattkuponger (som redan nämnts i denna tråd). Kunden lämnar rabattkupongen vid betalningen och få rabatten direkt. Fotohandlaren får sedan casha in alla kupongerna hos leverantören. Det är dålig service att belasta kunderna med detta jobb.
 

iSolen.se

Guest
Det vore i så fall bättre med rabattkuponger (som redan nämnts i denna tråd). Kunden lämnar rabattkupongen vid betalningen och få rabatten direkt. Fotohandlaren får sedan casha in alla kupongerna hos leverantören. Det är dålig service att belasta kunderna med detta jobb.
Så länge rabattkupongen ligger på disken skulle det nog funka.

Inte vill vi ha samma rabattkuponghysteri som i USA?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det vore i så fall bättre med rabattkuponger (som redan nämnts i denna tråd). Kunden lämnar rabattkupongen vid betalningen och få rabatten direkt. Fotohandlaren får sedan casha in alla kupongerna hos leverantören. Det är dålig service att belasta kunderna med detta jobb.
Jag tror du missade poängen. De använder cashback för de inte vill blanda in butikerna.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror du missade poängen. De använder cashback för de inte vill blanda in butikerna.
Och de flesta av oss kunder vill absolut inte blanda in leverantören i affären. Det är handlaren vi köper av. När varan är betald i butik eller på nätet ska det inte finnas ytterligare förpliktelser för kunden. Det är en självklarhet.
 
ANNONS