Annons

Greenscreen? Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjuffs

Medlem
Hej,


Är det någon som vet någon butik/hemsida som säljer billiga mindre greenscreens? Ska max kosta 500kr.

Helst inte större än 1*1m
Finns ministudios har jag sett men dom är rätt så dyra dem med?

Alla tips är välkomna och uppskattade
 

pellepiano

Aktiv medlem
Kjell & Co har för 499:- men de är stora så du får 9 st om klipper till dem =) blir ett bra styckepris.

Annars är ju friläggning ok i Photoshop nuförtiden med Refine Edge så slipper man färgspill och så ( om man kör neutral grå eller vit bakgrund ). Beror också på vad du ska fota.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Annars är ju friläggning ok i Photoshop nuförtiden med Refine Edge så slipper man färgspill och så ( om man kör neutral grå eller vit bakgrund ). Beror också på vad du ska fota.
+1

Finns egentligen ingen anledning att använda greenscreen till stillbildsfoto om man inte har extremt bråttom.

Enda anledningen till att det används i exempelvis nyhetsbroadcast är för att bildbearbetningen där behöver göras i realtid. Risken för färgstick är uppenbar. Titta på meteorologernas hårtoppar i en vecka så inser du att det är enormt svårt att slippa grönstick mot greenscreen.

Men med det sagt så finns det självklart tillämpningar där det kan vara motiverat, för extremt snabb turnaround, till exempel. Men är du ute efter kvalitet, satsa på vit eller grå bakgrund som inte ger dig färgstick.
 

Jewster

Aktiv medlem
Nja, nu talar du ju emot dig själv litegrann. Säger "Finns egentligen ingen anledning att använda greenscreen till stillbildsfoto om man inte har extremt bråttom. " samtidigt som du följer upp med "Enda anledningen till att det används i exempelvis nyhetsbroadcast är för att bildbearbetningen där behöver göras i realtid." Nyhetsbroadcast = inte stillbild. Äpplen och päron således.

Grönsticket du ser som ett problem i till exempel meteorologernas hår kommer sig säkert av att de står väldigt nära skärmen. När det används i spelfilmssammanhang står karaktärerna normalt längre från skärmen, noggrannt ljussatta så att det inte skapas sådana stick. Sen ges såklart den bilden lite mer kärlek i postproduktionen än nyhetssändningarnas direktsändningar.

Orsaken till att skärmen normalt är grön (kan egentligen ha vilken färg som helst rent tekniskt. Tidigare var de ofta blå) är att det gröna är den färg vi har minst av i de mänskliga hår- och hudpigmenten. Således är det lätt att keya ut allt grönt i bilden och ersätta med annat. Vit eller grå skärm skulle inte alls funka lika bra i det fallet.

Men som sagt, äpplen och päron. Är det stillbildsfoto trådskaparen ska använda det till är grön skärm kanske överflödigt. Och ska det fotas så små saker där det räcker med 1x1 m skärm är det kanske inte människor som ska keyas ut, utan produktbilder? Och produkter kan ju ha andra färger än de mänskliga pigmenten. Gröna äpplen mot en grönskärm vore ju då mindre lyckat. Bara så trådskaparen tänker på det.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Nja, nu talar du ju emot dig själv litegrann. Säger "Finns egentligen ingen anledning att använda greenscreen till stillbildsfoto om man inte har extremt bråttom. " samtidigt som du följer upp med "Enda anledningen till att det används i exempelvis nyhetsbroadcast är för att bildbearbetningen där behöver göras i realtid." Nyhetsbroadcast = inte stillbild. Äpplen och päron således.
Inte alls. Vad jag menade var just det. Chroma key behövs i video - därför köper man kompromisserna med metoden. Chroma key behövs däremot i regel inte för stillbilder.

Det är två helt skilda tillämpningar, och man ska inte automatiskt överföra metoden från den ena till den andra bara för att de verkar snarlika. Det var allt jag ville säga.

Men - vilket som passar just dig bäst kan bara du prova!
 

Limegreen

Aktiv medlem
Annars är ju friläggning ok i Photoshop nuförtiden med Refine Edge så slipper man färgspill och så ( om man kör neutral grå eller vit bakgrund )..
Har faktiskt inte använt refine edge så mycket. Kollade lite närmare på det och det kan nog vara ett riktigt starkt verktyg, men svårt att automatisera känns det som. Man kanske kan göra actions med olika "hårda" inställningar...

Angående green screen så tycker jag det funkar väldigt bra för stillfoto, men färgspill får man i både grönt och gult, även när man har ett hyfsat bra avstånd till skärmen, så för ett perfekt resultat får man jobba lite med fringen för gult också. Men vet man hur fotot ska användas är det ju absolut bäst att välja bakgrundsfärg efter behov.
 

Jewster

Aktiv medlem
Inte alls. Vad jag menade var just det. Chroma key behövs i video - därför köper man kompromisserna med metoden. Chroma key behövs däremot i regel inte för stillbilder.

Det är två helt skilda tillämpningar, och man ska inte automatiskt överföra metoden från den ena till den andra bara för att de verkar snarlika. Det var allt jag ville säga.!
Då missförstod jag dig först. Men vi verkar ju vara överens. Trevligt!
;-)
 

tjuffs

Medlem
Har också hört att grön eller blå använda ofta. Nu ska det inte vara till att keya ut människor utan mindre objekt. Jag vill använda greenscreen oavsett om jag har bråttom eller inte. Spekar ingen roll. Finns en anledning till varför jag frågar?

jag ville ha tips på BILLIGA SCREENS ELLER TIPS HUR MAN GÖR EN EGEN BÄST. Spåra inte ur tack, jag vill ha svar på min fråga/frågor. Tack.
 

Limegreen

Aktiv medlem
BILLIGA SCREENS ELLER TIPS HUR MAN GÖR EN EGEN BÄST. Spåra inte ur tack, jag vill ha svar på min fråga/frågor. Tack.
Köp ett oskuret ark på närmaste pappersförsäljare, välj grön eller blå färg som du vill ha. T.ex. Matton eller Rum för papper (MAP/Antalis), eller ett tryckeri nära dig kan säkert hjälpa till. Häng upp med klädnypor eller liknande. Billigare än så blir det inte. Ex. 225 g colorit linne 920x640mm.
 

Ardala

Aktiv medlem
Spelar det alltså ingen roll vilken green screen man köper?

Det finns inga kvalitetsskillnader, är det så en ska tolka den här tråden?
Jag kan alltså lika gärna köpa något på Kjell & Co som någonting dyrare någon annanstans? Det är ju bra i så fall. Samtidigt har jag inget emot att betala lite extra om det ger mig ett bättre resultat eller är smidigare att arbeta med.
 
ANNONS