Annons
Gammal 2018-12-03, 15:55
AFJ

PMD skrev: Det var inte riktigt det jag påstod.
Nej, men jag påstod motsatsen! TS undrade om det var svårt att köpa beg kamera. Jag svarade då med att jämfört med bilköp är det enkelt och låg risk. Jag tror alla håller med om den saken. Du däremot måste förstås kommentera även detta och ge dig in en meningslös diskussion om slitage på bilar. Man behöver inte kommentera alla inlägg...
Gammal 2018-12-03, 17:04
PMD

Glimt
AFJ skrev: Nej, men jag påstod motsatsen!
Du gjorde ett meta-påstående om vilken uppfattning jag har, men det påstående är fel.

TS undrade om det var svårt att köpa beg kamera. Jag svarade då med att jämfört med bilköp är det enkelt och låg risk. Jag tror alla håller med om den saken. Du däremot måste förstås kommentera även detta och ge dig in en meningslös diskussion om slitage på bilar.
Du gjorde ett påstående om skillnaden mellan bilar och kameror när det gäller slitage och det var ju det jag invände mot.

Andra stycket i inlägg #20 är huvudbudskapet.

Man behöver inte kommentera alla inlägg...
Nä just det. :-)
Gammal 2018-12-03, 17:53
fotobollfoto

KristianG92 skrev: https://mobil.blocket.se/annons/skan..._550d/81264862

Vad skulle ni säga om en Canon 550d? är den något att ha?
En 550D är ett steg in i den digitala systemkameravärlden. Ett system med oändliga möjligheter.

Visst har den sina år på nacken, och brister relaterat till nyare skapelser. Framförallt i sämre ljus. Men det finns ju blixt.

Jag har en kompis som fortfarande använder en 350D. Han kan inte motivera sig att uppgradera.

Min fru har en 550D. Den är lika bra idag som för tio år sedan. Gummigreppet släpper i kanterna. Men funktionen är det inget fel på.

Ska man köpa en 550D så ska den dock vara billig. Jag skulle inte hosta upp 3000.
Gammal 2018-12-03, 18:01
andreas89

Fuji X-E1 eller X-E2 med 18-55mm zoomen och ett OK kompakt resestativ ryms i din budget begagnat (Ca 1200-2000kr för kamera, 3000kr för objektivet och någon tusenlapp över till stativ).

Då får du en kompakt och ganska "basic" kamera med rattar för de viktigaste inställningarna. Väldigt bra bildkvalitet för pengarna. Ett mångsidigt och mycket skarpt objektiv.

Vissa kommer skrika på mig att de har för dålig autofokus men jag har ärligt talat aldrig upplevt det som ett problem efter uppgradering till senaste firmware i kamerahuset.
Gammal 2018-12-03, 18:47
Brix

Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så kameran spelar ingen större roll sett till det, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Jag brukar alltid rekommendera att skaffa ett kamerahus som ligger skönt i handen och som är intuitivt att ändra inställningarna på och sen börja med ett hyfsat kit-objektiv för att lära sig allt med.

Om du dock inte tänkt skaffa flera objektiv eller lära dig köra manuellt så kanske en bra kompaktkamera kan vara nåt istället? Det går att få riktigt fina bilder även med en kompaktkamera, betydligt bättre än med en mobilkamera.
Gammal 2018-12-03, 20:00
fotobollfoto

Det mesta av bildkvaliteten ligger hos fotografen.

Det finns många fotografer här på FS som skulle ta bättre bilder med en 550D än jag med min 1D X.

Nyare och bättre utrustning kan dock stimulera lusten att anstränga sig lite mer.
Gammal 2018-12-03, 20:34
Brix

fotobollfoto skrev: Det mesta av bildkvaliteten ligger hos fotografen.

Det finns många fotografer här på FS som skulle ta bättre bilder med en 550D än jag med min 1D X.

Nyare och bättre utrustning kan dock stimulera lusten att anstränga sig lite mer.
Jag håller absolut med, men nu syftade jag bara på utrustningen i sig och då är objektivet den viktigaste komponenten sett till bildkvalitén :) Annars ligger det ju självklart hos fotografen att kunna utnyttja utrustningen till fullo :)
Gammal 2018-12-03, 20:40
LarsThoren

KristianG92 skrev: Hej!

Jag vill nu köpa en ny kamera. I september 2019 åker jag till Japan - Tokyo i 6 månader för att plugga japanska samt lära mig mer om deras kultur genom att se så mycket som möjligt på fritiden där.

Därför vill jag köpa en systemkamera som jag kan ta bilder med, men även filma. Jag vill kunna fånga upp min resa med kamera för att sedan göra en film av det, och kunna visa folk vad jag har upplevt.

Som sagt, så är jag nybörjare och vet inte särskilt mycket om kameror då jag har använt min mobil för foton. Vilket fall som helst så har jag kollat runt lite, och då hittade jag Sony a6000 vilket hade fått väldigt bra recensioner, jag vet däremot inte om den skulle vara bra för att filma med också?

Skulle vara tacksam med förslag och rekommendationer för olika kameror samt eventuella objektiv.

Min budget ligger på runt 5000-6000, kan eventuellt gå upp lite.

Tack på förhand!
Olympus E-M10 mkIII tror jag skulle passa dig perfekt. Filmar stabiliserat i 4k, stort utbud av prisvärda objektiv.
Gammal 2018-12-03, 21:08
PMD

Brix skrev: Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så kameran spelar ingen större roll sett till det, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Det är sant, men det är inte hela sanningen. För en del slags bilder är spelar det roll vilken slags kamera man har. Kameror med snabb och säkert aufofokus är lättare att ta bra actionbilder med, t.ex.
Gammal 2018-12-03, 23:36
Brix

PMD skrev: Det är sant, men det är inte hela sanningen. För en del slags bilder är spelar det roll vilken slags kamera man har. Kameror med snabb och säkert aufofokus är lättare att ta bra actionbilder med, t.ex.
Ja, självklart stämmer det du säger, men nu pratade jag ju enbart om själv bildkvalitén. Det finns dock såklart saker som en del kameror är bättre på som kan göra det enklare att fånga vissa typer av bilder.
Gammal 2018-12-04, 06:01
Bengf

Ja det är inte helt lätt att välja kamera, bästa är förstås om du till nästa vår ändå lyckas åka till någon större kamera affär och få känna på riktigt bland olika kameror, Systemkamera låter alltid lite mäktigt ( jag mins min allra första själv )- men systemkameran ger inga magiska bilder av sig självt, bra att vara förberedd på det.

Skall man välja för resten av livet ( som tillverkarna så klart alltid vill )- är inte det lättaste, en inte så dum tanke kan vara att första köpet räknar du som andra kamera lite senare i livet, med tidiga äldre Fuji modeller så brydde dom sig inte så mycket över video kvaliteten, så video var inget vidare att hoppa högt över ( stor skillnad mot dom nyaste av i dag )- Panasonic och Sony hade bra familjeklass på sina Full HD, tex A6000, Panasonic tidiga med 4K video och bra priser och har också en modell med fast zoom objektiv ut till 250mm, LZ 1000 osäker på namnet nu.
Gammal 2018-12-05, 00:05
larsborg

KristianG92 skrev: Jag hade besökt någon sådan butik om jag kunde, men jag bor i Blekinge och har ingen foto butik i närheten. ScanavianPhoto finns i Malmö, men även dit är det en bit att åka.
ScandinavianPhoto var endast ett förslag till en speciallist, självklart finns det flera andra kompetenta butiker.
Ingen fotobutik i närheten?
Behöver du verkligen en fotobutik, som granne?
Köpa t.ex. en kamera gör man, genom att först grundligt undersöka olika modeller och storlekar, rent praktiskt, - se och känna på storleken/vikten - , vilken som just passar det egna behovet, kollar även på internationella fotosajters kameratester.
Gammal 2018-12-05, 23:39
Sonysege

KristianG92 skrev: Jag hade besökt någon sådan butik om jag kunde, men jag bor i Blekinge och har ingen foto butik i närheten. ScanavianPhoto finns i Malmö, men även dit är det en bit att åka.
Hej

http://www.nybrofoto.se/

Ligger i Nybro som kanske ligger närmare dig.
Mvh Nils-Erik
Gammal 2018-12-06, 00:40
KristianG92

Tyvärr, det är längre dit än till Malmö, har försökt hitta något i närmare, men hittar inget.

Tack ändå!
Gammal 2018-12-07, 20:28
martinot

KristianG92 skrev: Men som jag har förstått av dessa alla kommentarer bör jag Titta på Fujifilm x-100 eller om jag hittar t.ex. begagnad x-T2 eller T20?
Kika även på X-E2S eller X-E3 (om du hittar en beg. till rätt pris). Mycket trevliga att resa med!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.