Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.

Fotosidans Forum > Intresse / Inriktning > Bröllop > Tips på bra objektiv till bröllopsfotografering

Notiser

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-12-06, 14:22
snap01

Det jag anser du behöver som grund är en 35mm blir som normal, en 50mm blir som ett kort tele sedan skulle jag behövt en vidvinkel med minst 24mm för ff blir väl ca 18mm för dx.
Sedan kan man plussa på hur mycket som helst med tex
en macro /eller förstoringsfilter
reflektorskärm
blixt för att upplätta i moljus/eller reflektorskärm.

Oavsett man märker vad man behöver när man plåtar o jag försöker ta med mig så litet som möjligt o tänker mer på att ha optik lättillgängligt så det går att jobba bra.

Jag brukar använda 2 ff hus på ena sitter en 50mm på den andra en vidvinkel zoom.
I bältet har jag en optik väska med en 85mm i. På ena kameran har jag en pro A1 blixt på. Det är min grunduppsättning för bröllopsfoto. Sedan har jag med mig reflektorskärm,macro optik som jag brukar lägga från mig.

Jag känner flera bröllopsfotografer som kör med en 35mm, 50mm o en 85mm.
Den klassiska uppsättningen förut var 24-70 2,8 samt 70-200 2,8 o en fasta 50mm. Idag går dom flesta med ljusstarka fast optik. Allt detta på ff hus.
Gammal 2018-12-06, 17:26
smislo

matildastalblad skrev: Jag och min pappa har alltid delat objektiv med varandra eftersom båda fotograferar med Nikon, för då slipper man köpa dubbelt av allt. Men nu ska jag börja investera i att köpa egna objektiv, är nybliven student så bor nog inte hemma länge till vilket gör det svårt att dela objektiv. Min pappa har en hel del objektiv. Men de objektiv som är mina favoriter är ett fast objektiv Nikon 35 mm och Nikon 18-200 mm. Men jag söker ett objektiv(eller fler) som ger skarpa bilder, tycker inte 18-200mm objektivet ger så skarpa bilder. Upp till 9 000kr kan jag tänka mig betala för ett objektiv, nytt som gammalt, bara det fungerar fel fritt.

:)
För NIKON APS-C kan du titta på AF-S Nikkor 17-55/2.8 och till det AF-S 70-200/2.8VR1 (för att hålla kostnaden ner) eller 70-200/2.8VR2...
Gammal 2018-12-06, 18:01
fotobollfoto

Allting beror på
Så fort bröllopsfoto kommer på tapeten kommer råden från bröllopsproffsen. Innan de ens har frågat vem kunden är och vad förväntningarna är räknar de upp allt som ingår i ett tjugotusenkronorsjobb.

De har naturligtvis rätt utifrån sin egen professionella erfarenhet.

Men allt beror ju på vad kunden vill ha och behöver.
Förväntar man sig fotobok och hela historien berättad i perfekta bilder. Eller är det bara det klassiska fotot på brudparet.
Vad betalar kunden, och vad kan den förvänta sig?

Det objektiv du behöver beror på vilka bilder du ska ta, och vilka förutsättningar som finns på platsen.
Du behöver fundera igenom din leverans och välja utrustning som krävs för det.

Som någon skrev. Kolla fotoplatserna både utan och med brudparet i god tid.

Svaret till alla bilspekulanter är inte BMW, även om BMW-ägare tycket det. Ibland är en Skoda rätt val och ibland en begagnad rostig SAAB.

PS. Jag har själv halvt misslyckats med min syrras bröllop. Jag gjorde inga förberedelser.
Gammal 2018-12-07, 12:27
Artis

matildastalblad skrev: Om några månader ska jag snart fotografera ett bröllop, jag har tidigare aldrig gjort det. Så jag vet inte om jag har rätt objektiv för att fotografera ett bröllop. Kameran jag kommer att använda mig av är en Nikon D7100. Jag behöver hjälp med att få tips på bra objektiv till bröllopsfotografering som inte är allt för dyra.

(Bröllopet kommer vara både inomhus och utomhus.)
Låt dig inte skrämmas att du löper risk att misslyckas för du aldrig fotade bröllop.
Sk bröllopsfotografer misslyckas även de genom att kortet gick sönder, tappade kamera, objektiv och dyl miss.
Fota bröllop/vigsel handlar om planering. Du har en kamera med crop-sensor så du behöver en vidvinkel fast eller zoom som börjar på minst 18mm, en 50mm eller 85mm och sedan allt beror på hur kyrkan ser ut. Är den liten så räcker med ex som ovan. I en liten kyrka blir det trångt så du kommer inte ha användning av större zoomar. Utanför går det bra med 100-300 zoom också.
Planera fotograferande med brudparet och prästen. Åk till platsen och ta reda på utrymme, hur ljust det är inuti, ta gärna några provfoton. Fråga prästen om det går bra att fotografera, de flesta har inget emot men det är god ton att fråga. Innan vigseln blir det nog genomgång med paret och prästen. Det är nästan ett måste att du ska vara med för att ta reda på hela förloppet så du ska veta när och vad kommer att hända. Det är eftersom det är din första bröllop du kommer att plåta. Det gör att du slipper springa hit och dit och att du inte missar det viktigaste.
Efter att du kollade platsen och vet hur ljuset inne ser ut kan du planera köpet av prylar. Är kyrkan ljus då klarar du dig med en f/4 med stabilisering och de är billigare en en 1,4 eller 2,8. Stabiliseringen är viktig i ditt fall eftersom din kamera är inte så bra på höga ISO. Stabiliseringen gör att du kan plåta med längre slutartider. Bröllop är ingen ishockeymatch så allt går lugnt och sakta. Det du skaffar dig kommer säkert till användning vid andra tillfälle och motiv.
Till plåtningen efter vigseln planera med paret något fint ställe så ni åker dit innan och tar en provskjutning.
Det var några tips som kanske hjälper dig.
Lycka till!
Martin
Gammal 2018-12-07, 17:23
Artis

Ałła ni som skriver här om 24-70, 70-200 missade att TS har en APS-C sensor så era exempel är inte mycket värda här. I alla fall inte om kyrkan är liten.
Gammal 2018-12-07, 17:32
ztenlund

Artis skrev: Ałła ni som skriver här om 24-70, 70-200 missade att TS har en APS-C sensor så era exempel är inte mycket värda här. I alla fall inte om kyrkan är liten.
Kyrkan har säkert inte blivit större på 3,5 år, men jag tror att fotograferingen är avklarad vid det här laget.
Gammal 2018-12-07, 18:57
Artis

ztenlund skrev: Kyrkan har säkert inte blivit större på 3,5 år, men jag tror att fotograferingen är avklarad vid det här laget.
Haha, så kan det gå till om man inte läser på ordentligt. Gick själv i den fälla. Känns märkligt att tråden vaknade till liv efter tre år.
Gammal 2018-12-07, 19:22
jonasfj

15-30/2.8
24-70/2.8
70-200/2.8
35/1.4
85/1.4
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.