Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Uppgradera från D80 för bättre all-round-bilder?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-12-06, 22:11
Andreas i Uppsala

Lite off topic, men det verkar höra till här på Fotosidan
SB-600 och 800 funkar utmärkt för amatörer - annars hade jag inte rekommenderat dem. Många proffs använde dem under flera år med och till skillnad från kamerorna från den tiden är det främst menysystemen som har åldrats. De funkar fortfarande bra.
jonasfj skrev: Jag har lärt mig av erfarenhet att aldrig lägga pengar på en Canon eller Nikon speedlight.

...Speedlights håller inte så länge och borde räknas till förbrukningsvaror.
Härligt att alla inte har samma erfarenheter. Jag har lärt mig av erfarenhet att kvalitet lönar sig och rekommenderar därför folk att köpa just Canons och Nikons blixtar. De är driftsäkra, välbyggda och har bra färgtemperatur. Hellre en beggad SB-600/800 än en billig kinablixt. Mer kvalitet för pengarna helt enkelt.

Jag har fortfarande kvar min SB-800 som jag köpte när D80 lanserades. (Japp, jag har också haft en sådan.) Min SB-800 har varit med om mycket men ser fortfarande nästan helt oanvänd ut. Har även en till SB-800 som jag köpte långt senare. Ingen av dem visar minsta tecken på att ha åldrats. Menyerna känns 90-tal men funktionen med min D850 är oklanderlig. Dock har jag kompletterat dem med ett Godoxsystem. För övrigt så funkar den SB-25 jag köpte med min F90 på stenåldern fortfarande bra. En kompis använder den regelbundet till hans D80.

Jag håller dock med dig helt om att kameramonterade blixtar inte är mycket att ha för synk på korta slutartider. Det är enorm skillnad mellan mina SB-800 och mina Elinchrom Quadra. För trådskaparen tror jag både HSS, Elinchrom och Godox AD400 är ointressanta.
Gammal 2018-12-06, 22:22
unoengborg

jonasfj skrev: Jämfört med D7200 är D7500 snabbare, har större buffert, tilt/touch-skärm, bättre ljusmätning, bättre AF, bättre vädertätning. Skillnaderna hos DXO är nog försumbara (kanske inom mätfelet). Bäst i klassen enligt bland andra Thom Hogan. Spegelfria eller D500 tillhör väl andra klasser!
Ja, den har de fördelar du nämner, men frågan är om det är något TS behöver. Många bilder per sekund hjälper inte om det är mörkt inomhus.
Troligen bättre att lägga pengarna på ljustarkare optik eller blixt. Hade TS funderat på fågelfoto eller liknande hade saken varit en annan.
Gammal 2018-12-06, 23:10
jonasfj

unoengborg skrev: Ja, den har de fördelar du nämner, men frågan är om det är något TS behöver. Många bilder per sekund hjälper inte om det är mörkt inomhus.
Troligen bättre att lägga pengarna på ljustarkare optik eller blixt. Hade TS funderat på fågelfoto eller liknande hade saken varit en annan.
Så, som jag sa från början, om man söker en kamera i samma klass som D80: D7200 för bäst värde, D7500 om man vill ha bäst i klassen. Gärna med en 18-55 AF-P och en 35/1.8G DX
Gammal 2018-12-07, 00:06
Brix

ChristofferK2 skrev: Vi har i dag en D80 med ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED AF-S-objektiv. Använder den mest till att fotografera personer och natur, och oftast på semestrar. Hade gärna använt den mer inomhus i "vanliga" miljöer, men då vi inte har någon extra blixt så har det inte blivit så. Nu har vi precis fått barn och vi önskar fotografera betydligt mer än vi tidigare gjort, framför allt inomhus, och då duger inte den uppsättningen längre (blir just nu suddigt även i dagsljus, inomhus). Hade gärna haft något som går att filma med också, som presterar bättre än S7an jag har nu.

Har varit väldigt nöjd med D80n i övrigt under den tid jag använt den, förutom just hur den presterar i dåligt ljus.

Så här har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
* Borde vi "bara" investera i en bra blixt och nöja mig där?
* Köpa en ett nytt kamerahus som klarar av mycket högre ISO utan att det blir brusigt? Borde vi dessutom köpa en blixt då?
* Om nytt kamerahus, en smidigare spegellös (typ X-T2) eller en med spegel (typ D7200)? Hur mycket skiljer det i sig i smidighet vs. bildkvalitet?

Budget är runt 10'. Kan väl både gå upp och ner i pris, om jag kan motivera det för mig själv och för tanten :)
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet. Den största skillnaden mellan olika kamerahus/sensorer sett till bildkvalité ligger just i brusprestanda och dynamiskt omfång. Med ett nyare kamerahus får du lägre brus på höga ISO'n och större dynamiskt omfång. Du får också t.ex bättre autofokus, snabbare seriebildstagning och högre upplösning.

Jag kör själv Fuji och kan varmt rekommendera dem. Deras prylar håller väldigt hög kvalité och deras kameror är mycket intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv. Man kan också få riktigt bra JPG's direkt ur kameran med Fuji tack vare deras fina färgprofiler(film simulations).
Gammal 2018-12-07, 00:10
unoengborg

jonasfj skrev: Så, som jag sa från början, om man söker en kamera i samma klass som D80: D7200 för bäst värde, D7500 om man vill ha bäst i klassen. Gärna med en 18-55 AF-P och en 35/1.8G DX
Det är viktigare att ha prylar som ger så bra möjligheter till bilder som möjligt inom det tänkta motivområdet. Det skiljer kring 3500 mellan modellerna som kan användas bättre än på snabb bildfrekvens. Ljusstarkare optik eller blixt, eller ytterligare en blixt för mer varierad ljussättning. Det är ytterst tveksamt om bäst i klassen är bästa valet för TS och hans motiv.
Gammal 2018-12-07, 07:55
Erik Schalin

Fredrik AVT skrev: För en amatör räcker inte en beg 600 eller 800 blixt?
jo då
Fördelen med 685/v860 är att de kan lika mycket som SB5000 och klarar då HSS om kameran har funktionen. (Det har inte 3xxx serien, vet ej med 5xxx)
Dessutom inbyggda radiosändare som är kanon tillsammans med en trigger om man vill plocka loss blixten från kameran.

Nikons blixtar är mer välbyggda.
Men de är förbannat dyra.
Jag köper hellre 2-3 blixtar än 1 Nikon.

Vill man sen köra blixtarna manuellt så är det som Johan skrev, betydligt billigare.
Men det är inte JAG intresserad av. Jag gillar automatiska TTL & HSS funktionerna.

Vill man sedan lägga mycket mer på en bra portabel blixt med mycket mer kraft så är Godox AD200 bra alternativ men de kostar ändå ca 3000. OM det är intressant så är V860 det bättre valet.
Men jag tror inte att TS är intresserad av det.
Gammal 2018-12-07, 08:35
Hans Österlind

ChristofferK2 skrev: Vi har i dag en D80 med ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED AF-S-objektiv. Använder den mest till att fotografera personer och natur, och oftast på semestrar. Hade gärna använt den mer inomhus i "vanliga" miljöer, men då vi inte har någon extra blixt så har det inte blivit så. Nu har vi precis fått barn och vi önskar fotografera betydligt mer än vi tidigare gjort, framför allt inomhus, och då duger inte den uppsättningen längre (blir just nu suddigt även i dagsljus, inomhus). Hade gärna haft något som går att filma med också, som presterar bättre än S7an jag har nu.

Har varit väldigt nöjd med D80n i övrigt under den tid jag använt den, förutom just hur den presterar i dåligt ljus.

Så här har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
* Borde vi "bara" investera i en bra blixt och nöja mig där?
* Köpa en ett nytt kamerahus som klarar av mycket högre ISO utan att det blir brusigt? Borde vi dessutom köpa en blixt då?
* Om nytt kamerahus, en smidigare spegellös (typ X-T2) eller en med spegel (typ D7200)? Hur mycket skiljer det i sig i smidighet vs. bildkvalitet?

Budget är runt 10'. Kan väl både gå upp och ner i pris, om jag kan motivera det för mig själv och för tanten :)
Hej

Väg inte saker och argumenten på guldvåg då det allra mesta är hårklyverier. Jag tycker du ska byta till en småbild för då är du ”färdig” (det finns inte bättre att köpa), en D800/810 plus en 24-85/3,5-4,5(att det är en kitzoom kan man strunta i, den är tillräckligt bra) skaffa en SB-700/800 som du styr trådlöst skaffa också en glugg 35/1,8 eller 35/2,0 (för lågljussituationer), jag har fotat mina barn och familj i åratal och bilderna blir jättefina. Jag hade förut en D300 o 16-85 tillsammans med den utrustningen jag skrev om ovan. D800an som jag har nu är väldigt mycket bättre på allt utom att raw-filerna växer enormt och seriebildtagningen är långsammare. Priserna mellan på kamerorna i begsektorn modeller D800 är pytteliten mot en ny D7200. En ny D7500 är dyrare än en beg D800. Jämför inte så noga skillnaden är mindre än du tror mellan modernare kameror. Man bör nog dock räkna bort D80/90/300/7000/(7100) titta gärna på D600/610/750/800/810/(700). Tycker du nikon är klumpiga skulle jag välja MFT(m4/3) alltså Olympus eller Lumix(panasonic) annars hamnar man bara i storkameraträsket igen.

OBS! Viktigt är att kunna jobba med ett bra bildbehandlingsprogram, det betyder väldigt mkt mer än alla kameramodellvarianter tillsammans! Fina bilder får man i bra ljus och att balansera befintligt ljus med trådlös blixt är fantastiskt för slutresultatet, det gäller att öva lite sen sitter det. Det är smart att börja med det billigaste, en blixt det är kanske tillräckligt för dig, D80 kan ju styra blixten trådlöst, det blir bättre än du anar, om inte, går du på nästa åtgärd, kameran osv osv

Jag gav 12000kr för en D800 och 24-85 i nyskick (10500 exponeringar), en beg blixt torde hittas för ca1500kr. En D600/610 ligger ca 3000 kr lägre.

Hans
Gammal 2018-12-07, 12:07
unoengborg

Hans Österlind skrev: Hej

Väg inte saker och argumenten på guldvåg då det allra mesta är hårklyverier. Jag tycker du ska byta till en småbild för då är du ”färdig” (det finns inte bättre att köpa), en D800/810 plus en 24-85/3,5-4,5(att det är en kitzoom kan man strunta i, den är tillräckligt bra) skaffa en SB-700/800 som du styr trådlöst skaffa också en glugg 35/1,8 eller 35/2,0 (för lågljussituationer), jag har fotat mina barn och familj i åratal och bilderna blir jättefina. Jag hade förut en D300 o 16-85 tillsammans med den utrustningen jag skrev om ovan. D800an som jag har nu är väldigt mycket bättre på allt utom att raw-filerna växer enormt och seriebildtagningen är långsammare. Priserna mellan på kamerorna i begsektorn modeller D800 är pytteliten mot en ny D7200. En ny D7500 är dyrare än en beg D800. Jämför inte så noga skillnaden är mindre än du tror mellan modernare kameror. Man bör nog dock räkna bort D80/90/300/7000/(7100) titta gärna på D600/610/750/800/810/(700). Tycker du nikon är klumpiga skulle jag välja MFT(m4/3) alltså Olympus eller Lumix(panasonic) annars hamnar man bara i storkameraträsket igen.

OBS! Viktigt är att kunna jobba med ett bra bildbehandlingsprogram, det betyder väldigt mkt mer än alla kameramodellvarianter tillsammans! Fina bilder får man i bra ljus och att balansera befintligt ljus med trådlös blixt är fantastiskt för slutresultatet, det gäller att öva lite sen sitter det. Det är smart att börja med det billigaste, en blixt det är kanske tillräckligt för dig, D80 kan ju styra blixten trådlöst, det blir bättre än du anar, om inte, går du på nästa åtgärd, kameran osv osv

Jag gav 12000kr för en D800 och 24-85 i nyskick (10500 exponeringar), en beg blixt torde hittas för ca1500kr. En D600/610 ligger ca 3000 kr lägre.

Hans
Med tanke på att målet är att ta bilder i svagt ljus hade jag nog undvikit m4/3. Det går förstås att kompensera för den mindre sensorn genom att välja ljusstarkare objektiv, men då är vi troligtvis tilllbaka på stort tungt och dyrt även om kamerahuset är litet.

Att byta till fullformat är å andra sidan en bra ide. D800 är billig men har kanske lite väl många megapixel. Om TS hitills har klarat sig med 10 megapixel är det väl kanske inte så troligt att han brukar göra meterstor utskrifter att hänga bakom soffan, och inget i hans problembeskrivning antyder att det är något han önskar sig.

Bildfilerna blir som du skriver jättestora och de är en fröjd att arbeta med om man har har en snabb dator, vilket i sin tur eventuellt kan innebära behov av att uppdatera dator till något med mycket minne och snabb processor om inte redigeringsarbete ska bli olidligt långsamt. Om inte jättestora utskrifter är intressant kan D610 eller D750 vara bättre val eftersom de ger mindre filer.

Bildbehandling är som du skriver enormt viktigt. Fotografera i RAW för att ge bra möjligheter för efterbehandling. Om TS inte redan har ett bra raw konverterare/bildbehandlingsprogram är det kanske där han ska börja. Det finns idag många bra att välja på som t.ex. Capture One, ON1 photo raw, Adobe Lightroom,...

Därefter kan han TS prova att skaffa blixt/blixtar, byt kamerahus (för störst effekt byt till fullformat). Fullformat kommer dock att innebära byte av objektiv
Gammal 2018-12-07, 12:31
PMD

jonasfj skrev: Jag har och har haft en massa olika blixtar. SB-800 är alldeles utmärkt, men jag föredrar SB-28 för den har en knapp på framsidan för att ställa slav eller ledare. SB-26 är också bra. Jag har också SB-900 och SB-910.
De flesta (alla?) tvåsiffriga Nikonblixtarna fungerar inte med CLS. För den som är ovan vid blixtfotografering kan det vara mycket bekvämt med helautomatik.
Gammal 2018-12-07, 13:01
Fredrik AVT

Vi pratar om en persln som vill ta bilder på sitt barn och har en gammal D80 med zoom. Är det verkligen läge att börja prata om kameror som ligger i 15000kr klassen riktade mot sport som t ex D500 eller kameror som t ex D800, som visserligrn är prisvärt men som ligger på 8000kr beg? Dessutom även D7100 är tre generationer nyare än D80 och den blir ju hästlängder bättre. Kommer han verkligen ha stor nytta av de extra pengarna lagda på dyrare modeller? Måste han gå över till råformat och bildredigering för lite barnbilder?

Räcker inte en D7100 med zoom och ett enklare fast objektiv och en enkel beg SB600? Eller, för bilder på människor t ex Fuji XT eller XE med 18-50 zoomen plus blixt (t ex Nissin i40)?
Gammal 2018-12-07, 13:04
Erik Schalin

Fredrik AVT skrev: Kommer han verkligen ha stor nytta av de extra pengarna lagda på dyrare modeller?
Knappast.
Speciellt inte med tanke på att det fanns ett önskemål om mindre kamera om jag kommer ihåg rätt.
Gammal 2018-12-07, 14:37
unoengborg

Fredrik AVT skrev: Vi pratar om en persln som vill ta bilder på sitt barn och har en gammal D80 med zoom. Är det verkligen läge att börja prata om kameror som ligger i 15000kr klassen riktade mot sport som t ex D500 eller kameror som t ex D800, som visserligrn är prisvärt men som ligger på 8000kr beg? Dessutom även D7100 är tre generationer nyare än D80 och den blir ju hästlängder bättre. Kommer han verkligen ha stor nytta av de extra pengarna lagda på dyrare modeller? Måste han gå över till råformat och bildredigering för lite barnbilder?

Räcker inte en D7100 med zoom och ett enklare fast objektiv och en enkel beg SB600? Eller, för bilder på människor t ex Fuji XT eller XE med 18-50 zoomen plus blixt (t ex Nissin i40)?
Klart att TS kommer långt med D7100 och SB600. För TS del är skillnaden mellan D7100 och D7200 är i princip ingen. Man får lite bättre buffert, bra om man fotograferar sport eller fågel, men nog inte nödvändigt för barn så länge de inte utövar någon snabb sport på elitnivå. Till skillnad från D7200 går inte D7100 inte längre att köpa ny men är TS beredd att köpa begagnat är en fin D7100 till bra pris förmodligen ett bättre val. Blir mer pengar till optik eller blixt på det sättet.

Klart man klarar sig med en SB600, men en kraftigare blixt, ger större möjlighet att t.ex. slå den i taket eller en vägg för att få mjukare ljus eller få snabbare blixtföljd.
Mer än en blixt ger större möjligheter för varierad ljussättning, men man kan ju börja med en och öka antalet när man känner att man behärskar att använda en ljuskälla.

Om man beslutar sig för att köpa fotoprylar för tusentals kronor är det rimligt att man faktiskt använder all den information som den fina dyra kameran levererar. Därför är det också rimligt att fotografera i RAW och investera i efterbehandling. Skillnaden är stor oavsett vad man fotograferar för att inte tala om att man får större slarvmarginal.

Att sätta sig och efterbehandla bilder är dessutom ett bra sätt att bli bättre som fotograf eftersom man har tid på sig att studera motivet och kanske ändra beskärning m.m. Slutligen behöver man ju något sätt att hålla reda på och presentera sina bilder program som t.ex. Lightroom eller Capture One och en del andra rawkonverteringsprogram kan hjälpa till med detta.
Gammal 2018-12-07, 14:41
unoengborg

Erik Schalin skrev: Knappast.
Speciellt inte med tanke på att det fanns ett önskemål om mindre kamera om jag kommer ihåg rätt.
Han skulle kanske kunna ha nytta av att byta till fullformat, det ger honom ju möjlighet att ungefär dubbla iso med samma brusnivå, men det behöver ju inte vara någon toppmodell. Begagnad D610 räcker säkert för att få den fördelen.
Gammal 2018-12-07, 14:49
Andreas i Uppsala

unoengborg skrev: Han skulle kanske kunna ha nytta av att byta till fullformat, det ger honom ju möjlighet att ungefär dubbla iso med samma brusnivå, men det behöver ju inte vara någon toppmodell. Begagnad D610 räcker säkert för att få den fördelen.
Absolut, D610 är långt mer kapabel än många ger den cred för att vara. Den gav min D800E en riktigt svår match i mörka ridhus gällande brus.

Skulle tro att många som gnäller på dess autofokus faktiskt inte har använt kameran. Jag bytte bara ut den för att jag ville åt högre upplösning. Som begagnad är den väldigt prisvärd.
Gammal 2018-12-07, 22:30
Fredrik AVT

Andreas i Uppsala skrev: Absolut, D610 är långt mer kapabel än många ger den cred för att vara. Den gav min D800E en riktigt svår match i mörka ridhus gällande brus.

Skulle tro att många som gnäller på dess autofokus faktiskt inte har använt kameran. Jag bytte bara ut den för att jag ville åt högre upplösning. Som begagnad är den väldigt prisvärd.
Enl vad jag sett verkar dock en beg D610 ligga lite väl nära en beg D800 i pris och då ger D800:
1. Bättre byggkvalitet
2. Bättre slutare
3. Bättre autofokus
4. Fler mp och större möjlighet till beskärning

Fast jag skulle ändå till en nybliven pappa som behöver pengar till annat som klarat sig med en D80+kitzoom inte satsa så stort i nuläget. En beg D7100 (ev behållen zoom)+AF-S 50/1,8 eller 35/1,8+SB600 hamnar på ca 7000kr (allt beg). Detta kan räcka.

Alt t ex Fuji XT1+18-50+Nissin i40 blixt och 35/1,4 för ca 10.000kr - allt beg. Lägg till ett par tusen för XT20. XT10 ligger för nära i pris XT1 för att jag tycker det är någon idé (ffa får man mindre sökare men också färre kontroller).

Fujizoomen är bättre än Nikons här men de gör ungefär samma jobb. Nikon har en fördel då man vill fota barnet då det är större och mer aktivt och kanske spelar någon sport (bättre följande autofokus). Fujin är mycket mindre och nättare.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.