Annons

Varför använda mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varje format, liksom varje brännvidd, har sitt användningsområde.

Jag tillhör de som anser att småbild är den kompromiss som har bredast användningsområde av alla format.

Större format har sitt berättigande, men kollar vi trenden från fotografins barndom till idag går vi mot mindre och mindre format över lag.
 

PMD

Aktiv medlem
Fördelen med mellanformat är samma som fördelen med en Aston Martin: det känns jävligt nice att ha.

Det är inte direkt ekonomiskt försvarbart att köpa något av dem jämfört med konkurrenterna. Du får en toppmodell från BMW/Nikon för ett bättre pris, och de presterar över lag bättre och har mer avancerad teknik.

Men kör du en Aston Martin så är du en excentrisk gentleman på väg till afternoon tea på klubben, och kör du en BMW har du sålt en miljon kebabpizzor.

Tycker man att det är värt skillnaden så absolut, go for it. Rent bildmässigt är det inte jättestor skillnad. För majoriteten av alla fotografer så är värdet av mellanformat att det är annorlunda, känns bra att ha, och att du kan säga "Fullformat? Aja, det finns ju de som gillar SMÅ sensorer också..."

För mig är den där sista värd varenda krona jag spenderat på min GFX-utrustning.
Äntligen någon som har insett hur det ligger till. :)

Själv kör jag Volkswagen men vill gärna köra Cadillac. ;-)
 

martinot

Aktiv medlem
Jo jag har dreglat över den men kom fram till att min egna D850 presterade lika bra med massor med fördelar.

Du har säkert koll på det men GFX är inte fullt mellanformat utan en cropkamera , crop från mellanformat, precis som tex D7x00 är crop från småbild.
Allt annat än småbild är crop. Oavsett om mindre, eller omvänt större. Per definition.
 

martinot

Aktiv medlem
Varje format, liksom varje brännvidd, har sitt användningsområde.

Jag tillhör de som anser att småbild är den kompromiss som har bredast användningsområde av alla format.

Större format har sitt berättigande, men kollar vi trenden från fotografins barndom till idag går vi mot mindre och mindre format över lag.
Jag tycker att mindre format, som tex. APS och m43, har ett minst lika stort (och ibland tom. större), berättigande.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker att mindre format, som tex. APS och m43, har ett minst lika stort (och ibland tom. större), berättigande.
Det ligger väl i samma tanke som jag hade. Att trenden sedan fotografins barndom till idag går mot mindre och mindre sensorer. Och att dessa får ett bredare och bredare användningsområde.
Alla format har sina användningsområden. Småbild täcker flest av alla.
 

iSolen.se

Guest
Det ligger väl i samma tanke som jag hade. Att trenden sedan fotografins barndom till idag går mot mindre och mindre sensorer. Och att dessa får ett bredare och bredare användningsområde.
Alla format har sina användningsområden. Småbild täcker flest av alla.
Trenden inom fotot sedan vi blev digitala är mot större sensorer, både mobiltelefoner och systemkameror har större sensorer nu än för 5, 10, 15 och 20 år sedan.
 

iSolen.se

Guest
Mellanformat är ju "crop" under 1. :eek:)
Då har du inte samma definition av crop som jag. Jag har alltid tolkat crop som när man har en sensor mindre än kamerasystemet gjordes för. Mellanformat är därmed inte crop men GFX är det.

Vi kallar fortfarande APS-C crop trots att det finns objektiv för APS-C.

Finns det någon definition?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Då har du inte samma definition av crop som jag. Jag har alltid tolkat crop som när man har en sensor mindre än kamerasystemet gjordes för. Mellanformat är därmed inte crop men GFX är det.

Vi kallar fortfarande APS-C crop trots att det finns objektiv för APS-C.

Finns det någon definition?
Jag gjorde mig bara lite lustig, men det är ändå så att om man utgår ifrån småbild, såsom ofta är fallet, så får man räkna med en beskärningsfaktor under ett när man vill omvandla mellan småbild och mellanformat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I båtvärlden har man ett handikappsystem som heter LYS (Lidingö Yard Stick).

En normbåt har LYS-talet 1.0.
Andra båtar (andra båttyper) får mätetal i förhållande till normbåten. Både högre och lägre än 1.0 förekommer.

På då vis kan olika båttyper tävla någorlunda rättvist mot varandra.
Båtens tid i mål multipliceras med LYS-talet.

Men crop kan inte utgå från småbild.
Den lilla sensorn i min telefon jag skriver det här på är inte en crop-sensor.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vi kallar fortfarande APS-C crop trots att det finns objektiv för APS-C.

Finns det någon definition?
Den definition jag uppfattat säger att det beror på om det digitala formatet överrensstämmer med det analoga formatet eller inte. Alltså täcker sensorn hela negformatet (full frame) eller inte.

Vissa mellanformat blir därför inte full frame eftersom de är beskurna jämfört med analogt.

Vi kallar fortfarande APS-C crop trots att det finns objektiv för APS-C.
Definitioner som löst växer fram är sällan perfekta. Man kan undra över det logiska i att kalla digitalt APS-C för APS-C, en del andra säger halvformat ...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Enligt devisen all ”less is more”?

Om jag skär bort kanterna så blir bilden större?
Räknar du om bländartalet eller brännvidden för APS-C så tar du 1,5 eller 1,6. 50/1,8 blir då 50*1,5=75 och 1,8*1,5=2,7, dvs som ett 75/2,7 på småbild.

Skulle du ha ett (teoretiskt) motsvarande objektiv på mellanformat med ca 0,8 så blir det istället 50*0,8 och 1,8*0,8, vilket ju då blir som 40/1,44 på småbild.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den definition jag uppfattat säger att det beror på om det digitala formatet överrensstämmer med det analoga formatet eller inte. Alltså täcker sensorn hela negformatet (full frame) eller inte.

Vissa mellanformat blir därför inte full frame eftersom de är beskurna jämfört med analogt.



Definitioner som löst växer fram är sällan perfekta. Man kan undra över det logiska i att kalla digitalt APS-C för APS-C, en del andra säger halvformat ...
C i APS-C betyder väl Crop och kom från de APS-kameror där man kunde välja H, C eller W.
 
ANNONS