Annons

Ersätta Nikon J3

Produkter
(logga in för att koppla)

bjalle88

Ny medlem
Hej!
Jag har idag en Nikon J3 med Kitobjektivet Nikkor 10-30.
Är lite sugen på att byta upp mig till något bättre och modernare utan att för den saken skull lägga en förmögenhet kanske. Har väldigt dålig koll på vad man ska ha idag för system, DSLR eller spegellöst?
Kameran används egentligen som allätare sas, fotografering vid semesterresor, rörande föremål typ bilar, tåg osv.
I framtiden förhoppningsvis också mer barn och familj osv
Har ni några råd till mig? Budget helst runt 10-15k

Tack på förhand
/Björn
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag en Nikon J3 med Kitobjektivet Nikkor 10-30.
Är lite sugen på att byta upp mig till något bättre och modernare utan att för den saken skull lägga en förmögenhet kanske. Har väldigt dålig koll på vad man ska ha idag för system, DSLR eller spegellöst?
Kameran används egentligen som allätare sas, fotografering vid semesterresor, rörande föremål typ bilar, tåg osv.
I framtiden förhoppningsvis också mer barn och familj osv
Har ni några råd till mig? Budget helst runt 10-15k

Tack på förhand
/Björn
Ska och ska...
Lyckligtvis finns det otroligt mycket att välja på idag och ingen kan säga åt dig vad du ska ha. Vilket förstås inte gör valet lättare för dig.

J3 är fantastisk för vad den klarar med tanke på hur liten den är. Samtidigt finns det massor av nyare och bättre kameror att kolla på nu.

Du behöver nog ringa in vad du prioriterar.
Ska den vara liten och alltid finnas med - då är det nog bra med en entums kompaktkamera. Den kommer att klara vad J3 kunnat utan problem. Och vara ännu mindre. Finns även kompakter med större sensor än en tum. Och då är de väldigt bra på vad de gör. Men de har inte utbytbara objektiv.

Kan du tänka dig att ha en kamera som klarar sämre ljus men samtidigt blir lite större? Då tror jag att en av de mindre spegellösa kameramodellerna kan passa. De har ju också utbytbara objektiv.

Vill du testa systemkamera bara för att prova på? Då skulle jag föreslå en begagnad spegelreflex företrädesvis APS-C. Alltså på Nikonspråk DX.

Begagnat är förresten jättebra. Mycket billigare än nytt och numera säljer folk sina gamla för att de skaffat nyare och fräsigare kameror, inte för att de gamla är odugliga.

Ursäkta, ingen riktig pekpinne! Beslutet är ditt!
 

bjalle88

Ny medlem
Ska och ska...
Lyckligtvis finns det otroligt mycket att välja på idag och ingen kan säga åt dig vad du ska ha. Vilket förstås inte gör valet lättare för dig.

J3 är fantastisk för vad den klarar med tanke på hur liten den är. Samtidigt finns det massor av nyare och bättre kameror att kolla på nu.

Du behöver nog ringa in vad du prioriterar.
Ska den vara liten och alltid finnas med - då är det nog bra med en entums kompaktkamera. Den kommer att klara vad J3 kunnat utan problem. Och vara ännu mindre. Finns även kompakter med större sensor än en tum. Och då är de väldigt bra på vad de gör. Men de har inte utbytbara objektiv.

Kan du tänka dig att ha en kamera som klarar sämre ljus men samtidigt blir lite större? Då tror jag att en av de mindre spegellösa kameramodellerna kan passa. De har ju också utbytbara objektiv.

Vill du testa systemkamera bara för att prova på? Då skulle jag föreslå en begagnad spegelreflex företrädesvis APS-C. Alltså på Nikonspråk DX.

Begagnat är förresten jättebra. Mycket billigare än nytt och numera säljer folk sina gamla för att de skaffat nyare och fräsigare kameror, inte för att de gamla är odugliga.

Ursäkta, ingen riktig pekpinne! Beslutet är ditt!
Absolut bra reflektioner värda att fundera vidare på, uppskattar alla svar, även sådana här. Kan väl absolut tänka mig lite större för att få klara sämre ljusförhållanden
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du inte är rädd för lite större kamera, så kan du ju gå på fullformat, en begagnad D610 eller Canon 6D kan man får runt 6000:-. Då får du de bästa ISO egenskaperna. Du kan också titta på begagnade D750 och D800 de ryms också i din budget
 

bjalle88

Ny medlem
Kanske ska tillägga att jag för ett antal års sedan hade Nikon D80 med tillhörande kitobjektiv 18-55 eller något liknande, som av olika anledningar tyvärr inte finns kvar längre.

Uppskattar stort alla tips och råd, och funderar, vill inte göra några förhastade köp bara för det är fancy ;)
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag en Nikon J3 med Kitobjektivet Nikkor 10-30.
Är lite sugen på att byta upp mig till något bättre och modernare utan att för den saken skull lägga en förmögenhet kanske. Har väldigt dålig koll på vad man ska ha idag för system, DSLR eller spegellöst?
Kameran används egentligen som allätare sas, fotografering vid semesterresor, rörande föremål typ bilar, tåg osv.
I framtiden förhoppningsvis också mer barn och familj osv
Har ni några råd till mig? Budget helst runt 10-15k

Tack på förhand
/Björn
Det beror på vad du är ute efter som främsta egenskaper.

Vill du ha något som är lika litet som Nikon 1-systemet, men som presterar bättre och som har större tillgång på ljusstarkare och bättre objektiv, så skulle jag kika på en liten m43-kamera som ersättare.

Du förlorar inget i litenhet eller smidighet, men vinner en massa i kapacitet och möjligheter.
 
ANNONS