Annons

Point and Shoot-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

emil.j

Ny medlem
Hej på er,

Jag har funderingar på att köpa en billigare kompaktkamera som ska fungera mer som en promenadskamera som kan vara med hela tiden, istället för att släpa med systemkameran.

Nu undrar jag lite vad ni kunniga skulle rekommendera för kamera?

Jag har en snål budget på ca 1000-1500kr, så jag köper helst begagnat.
Målet är att den ska ersätta mobilkameran, som inte alls kan hantera dåligt ljus.

Tack på förhand!

Emil Johansson
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Problemet är att både mobilkameran och den tilltänkta point and shoot-kameran har det problemet gemensamt att bägge har en mycket mindre sensor än din redan existerande dslr.
En mindre sensor släpper in mindre ljus och kameran måste kompensera med högre iso för att undvika skakningsoskärpa. Och därmed får du brusiga bilder.
Alltså kommer du troligtvis inte att få bättre bilder med en kamera i den prisklassen än vad du får med din mobilkamera.
Vad har du för telefon i dag?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kan hålla med LinsLucas, det är svårt att hitta en bra point and shoot för en liten budget och dagens mobiler har stadigt blivit bättre. Det som krävs är en point and shoot med större sensor och dessa kostar idag stora pengar.

Begagnat tycks dock det finnas möjligheter. Den här kanske är ett alternativ:

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=299894
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan inte längre se annonsen men den point and shoot som har stor sensor och som hamnar på 1000-1500kr är Sony RX100 första generationen. Det är ingen större idé att köpa en kompalt med mindre sensor jf med mobilen.
 

mats.johansson.794

Aktiv medlem
Ricoh GR

Ricoh GR är en trevlig kompaktkamera. Stor sensor (aps-c) men fast 28 mm och ingen sökare. Mark 1 kan man hitta relativt billigt begagnad. Jag älskar min men man måste gilla fast 28mm.
 

olarson

Ny medlem
Fuji X70

Antagligen lite över din budget, men Fuji X70 är trevlig. APS-C-sensor, så något helt annat än mobilen eller billiga point-and-shoot.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan inte längre se annonsen men den point and shoot som har stor sensor och som hamnar på 1000-1500kr är Sony RX100 första generationen. Det är ingen större idé att köpa en kompalt med mindre sensor jf med mobilen.
Precis - det var en RX100 av första generationen för 1500:-
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Kul kamera som är med överallt.

Precis - det var en RX100 av första generationen för 1500:-
Jag köpte den. Grymt nöjd med den. Har även Canon 700D och Fujifilm XT2. Har min Sony i fickan vart jag än är och har fått några riktigt fina bilder med den. Zoomen är sådär men fotar mest street så den funkar fin fint. Speciellt i dagsljus. När jag fotar på natten så kör jag hög ISO och svartvitt. På instagram @givepixachance kan man se några bilder med kameran.

Använder den mer som en kamera för att dokumentera vardagen men samtidigt smidig att ta fram i annorlunda situationer. Jag äger ej en smartphone men bilderna på min stora skärm visar betydligt bättre bilder från den kameran än bilder vänner skickat från sina telefoner.

Absolut värd 1500kr
 

emil.j

Ny medlem
Perfekt, tack för alla tips!

Just nåt sådant som jag söker efter. Äldre modell som ger lite mer värde för pengarna.
Jag ska hålla utkik efter RX100. Är den ensam i sitt slag eller finns det andra likvärdiga modeller?
 

olarson

Ny medlem
Vill du ha zoom är RX100 ganska självklar. Klarar du dig utan är Ricoh eller Fuji vassare. Men de båda har också hållit sitt andrahandsvärde bättre så de är dyrare begagnade. Sony har ju spottat ut nyare versioner efterhand av RX100 så de äldre versionerna har blivit billigare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Perfekt, tack för alla tips!

Just nåt sådant som jag söker efter. Äldre modell som ger lite mer värde för pengarna.
Jag ska hålla utkik efter RX100. Är den ensam i sitt slag eller finns det andra likvärdiga modeller?
Canon har sin RX7 som har samma storlek på sensorn - 1 tum. Kom lite senare än RX100.

På den här siten:

https://www.dpreview.com/

kan du läsa på om när olika modeller presenterats och vilka specar de har. Kan vara praktiskt när man söker info om äldre modeller. (notera att siten är amerikansk och ibland kan modellerna ha haft olika beteckningar i USA än i Europa)
 

emil.j

Ny medlem
Jag har försökt forskat lite på ämnet nu och tycker mig hitta ett antal kameror som har större sensorer och är i rimlig prisklass för mig.

Samsung NX3000 och Sony NEX-5N.

Kan dessa ses som att vara i samma klass som RX100?

Tack för all hjälp!
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag köpte den. Grymt nöjd med den. Har även Canon 700D och Fujifilm XT2. Har min Sony i fickan vart jag än är och har fått några riktigt fina bilder med den. Zoomen är sådär men fotar mest street så den funkar fin fint. Speciellt i dagsljus. När jag fotar på natten så kör jag hög ISO och svartvitt. På instagram @givepixachance kan man se några bilder med kameran.

Använder den mer som en kamera för att dokumentera vardagen men samtidigt smidig att ta fram i annorlunda situationer. Jag äger ej en smartphone men bilderna på min stora skärm visar betydligt bättre bilder från den kameran än bilder vänner skickat från sina telefoner.

Absolut värd 1500kr
Jag går nästan alltid med en Sony RX100 i fickan. Också praktiskt om man har tele på systemkameran och plötsligt behöver ta en vidvinkelbild.
Man ser nog skillnaden mot mobilbilder tydligt när man går från mobilskämen till en datorskärm.

Tips:
Ha med ett litet fickstativ i fickan så klarar man nattbilderna ännu bättre. Man kan använda långa slutartider och lägre ISO istället för tvärt om.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Perfekt, tack för alla tips!

Just nåt sådant som jag söker efter. Äldre modell som ger lite mer värde för pengarna.
Jag ska hålla utkik efter RX100. Är den ensam i sitt slag eller finns det andra likvärdiga modeller?
Panasonic LX100 är en kamera som jag själv sneglar på. Finns ibland på tradera beg.
Finns också en nyare modell 2 som är snordyr (precis som nyare varianter av Sony RX100).
 
ANNONS