Annons

Skrivarkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe61

Aktiv medlem
Det talas mycket om att kalibrera skärm o skrivare men då handlar det om färger och ljus eller mörk utskrift. Mitt problem är storleken på utskriften, alltså jag lägger i ett 10x15 fotopapper men bilden ska bara vara 9x9 men den blir 10x10. en bild som ska vara 3,5x4,5 blir 5x4 och det är jäkligt irriterade. bilden 9x9 blir perfekt om jag skriver 8,1x8,1. Jag använder lightroom classic och Epson XP 960. Enda förklaringen jag har själv är att jag uppgraderade till Mac os Mojave, problemen fanns inte förut men hur kalibrerar man sådant? jag har installerat om skrivaren utan att det hjälpte.
Jag använder profil "hanteras utav skrivare"
Någon med bra ideér? själv börjar jag bli smått irriterad
Johnny
 

snap01

Aktiv medlem
Kan det ha något med om du har lager i bilden som inte är hopslagna? Jag hade det problemet när jag skulle skriva ut på Canon pro så fort inte lagrena var hopslagna så blev bilden något mindre. Gör en dublett på din färdiga bild slå ihop den o testa.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Kan det ha något med om du har lager i bilden som inte är hopslagna? Jag hade det problemet när jag skulle skriva ut på Canon pro så fort inte lagrena var hopslagna så blev bilden något mindre. Gör en dublett på din färdiga bild slå ihop den o testa.
Bilden är bara beskuren i Lightroom inget annat.
 

snap01

Aktiv medlem
om du tex skriver ut på en A4 papper skapa ett nytt tomt ark med exakta måtten för det pappret i tex 300dpi. Sedan tar du tex dina bilder en 18x24 samt två i måtten 5x5 ställ dom i 300 dpi för in dom i din tomma ark o slå samman till ett lager.

Då ska det bli rätt storlek.
 

Artis

Aktiv medlem
Nu när du uppdaterade OS till Mojave, hur har du kopplad din skrivare till dator? Är det en USB kabel eller Lan?
När jag kopplade min SC-P600 med Lan då hade jag knappt några möjligheter att påverka utskrifter och kvalité. Var tvungen att koppla med USB och då kom det fram alla möjliga utskrifts inställningar.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Nu när du uppdaterade OS till Mojave, hur har du kopplad din skrivare till dator? Är det en USB kabel eller Lan?
När jag kopplade min SC-P600 med Lan då hade jag knappt några möjligheter att påverka utskrifter och kvalité. Var tvungen att koppla med USB och då kom det fram alla möjliga utskrifts inställningar.
Jag har USB anslutning.
 

Joppe61

Aktiv medlem
om du tex skriver ut på en A4 papper skapa ett nytt tomt ark med exakta måtten för det pappret i tex 300dpi. Sedan tar du tex dina bilder en 18x24 samt två i måtten 5x5 ställ dom i 300 dpi för in dom i din tomma ark o slå samman till ett lager.

Då ska det bli rätt storlek.
Det låter lite invecklat men jag ska testa och se.
 

snap01

Aktiv medlem
Det låter lite invecklat men jag ska testa och se.
inte alls svårt du går in under arkiv väljer sedan nytt o ställer in som det papprets totala yta har. Efter det drar du bara in bilderna i samma dpi o sedan slår du samman lagren o det funkar. Jag hade samma problem med min canon pro 1000 skrivare.

Innan körde jag en rip från image print funkade utan problem.
 

Bilagor

Joppe61

Aktiv medlem
inte alls svårt du går in under arkiv väljer sedan nytt o ställer in som det papprets totala yta har. Efter det drar du bara in bilderna i samma dpi o sedan slår du samman lagren o det funkar. Jag hade samma problem med min canon pro 1000 skrivare.

Innan körde jag en rip från image print funkade utan problem.
Jag ska testa det, tusen tack att du tog dig tid med en okunnig. 😊😄
 

Joppe61

Aktiv medlem
inte alls svårt du går in under arkiv väljer sedan nytt o ställer in som det papprets totala yta har. Efter det drar du bara in bilderna i samma dpi o sedan slår du samman lagren o det funkar. Jag hade samma problem med min canon pro 1000 skrivare.

Innan körde jag en rip från image print funkade utan problem.
När jag sitter vid datorn så verkar det som det är photoshop du är inne på,
och där är jag inte riktigt hemma. Jag gör det mesta i Lightroom.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kör PS men någon på fs borde veta hur du skapar en tomt (blad) o hur du drar in bilder i den.
Lightroom funkar ju inte på det viset.

Normalt sett är utskrifter från LR tämligen "enkelt" och om jag förstår TS rätt har det funkat fint förut.

Till TS, det problem du beskriver med fel storlek på utskrifter har inget med kalibrering eller profil "hanteras av skrivare". Dessa saker har med färghantering att göra - inte med storleken på utskriften.

Nu använder jag inte Mac utan Windows men det jag skulle ha gjort allra först är att säkerställa att skrivaren skriver rätt storlek från andra program. En del skrivare har funktioner där man i drivrutinen kan sätta in en skalning. Normalt är den alltid satt till 100% men om OS har uppdaterats skulle man ju kunna tänka sig att något har gått snett och skrivaren är inställd på 110%.

Om det funkar från andra program men inte från LR så vet vi var felet ligger.

Gå då till print-modulen, klicka på Page Setup... och kontrollera att rätt papperstorlek är vald. På Windows bör du kolla på två ställen, dels i den första diaolgrutan men ockås under knappen egenskaper. Kolla igenom alla inställningar du kan hitta, även under "avancerat" och liknande.

Därefter är det bara att börja labba med de olika inställningar till höger i LR där du har inställningar för marginaler, cell size, zoom to fill etc. Börja med att t ex skriva ut en bild på A4 och gör cellen 15 x 10 cm. Kontrollera sedan hur stor bilden blev i verkligheten.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Lightroom funkar ju inte på det viset.

Normalt sett är utskrifter från LR tämligen "enkelt" och om jag förstår TS rätt har det funkat fint förut.

Till TS, det problem du beskriver med fel storlek på utskrifter har inget med kalibrering eller profil "hanteras av skrivare". Dessa saker har med färghantering att göra - inte med storleken på utskriften.


Nu använder jag inte Mac utan Windows men det jag skulle ha gjort allra först är att säkerställa att skrivaren skriver rätt storlek från andra program. En del skrivare har funktioner där man i drivrutinen kan sätta in en skalning. Normalt är den alltid satt till 100% men om OS har uppdaterats skulle man ju kunna tänka sig att något har gått snett och skrivaren är inställd på 110%.

Om det funkar från andra program men inte från LR så vet vi var felet ligger.

Gå då till print-modulen, klicka på Page Setup... och kontrollera att rätt papperstorlek är vald. På Windows bör du kolla på två ställen, dels i den första diaolgrutan men ockås under knappen egenskaper. Kolla igenom alla inställningar du kan hitta, även under "avancerat" och liknande.

Därefter är det bara att börja labba med de olika inställningar till höger i LR där du har inställningar för marginaler, cell size, zoom to fill etc. Börja med att t ex skriva ut en bild på A4 och gör cellen 15 x 10 cm. Kontrollera sedan hur stor bilden blev i verkligheten.
Det låter som en rimlig lösning, jag får fördjupa mig i alla inställningar både i dator o skrivare.
Tackar och återkommer.
Johnny
 

snap01

Aktiv medlem
Lightroom funkar ju inte på det viset.

Normalt sett är utskrifter från LR tämligen "enkelt" och om jag förstår TS rätt har det funkat fint förut.

Till TS, det problem du beskriver med fel storlek på utskrifter har inget med kalibrering eller profil "hanteras av skrivare". Dessa saker har med färghantering att göra - inte med storleken på utskriften.

Nu använder jag inte Mac utan Windows men det jag skulle ha gjort allra först är att säkerställa att skrivaren skriver rätt storlek från andra program. En del skrivare har funktioner där man i drivrutinen kan sätta in en skalning. Normalt är den alltid satt till 100% men om OS har uppdaterats skulle man ju kunna tänka sig att något har gått snett och skrivaren är inställd på 110%.

Om det funkar från andra program men inte från LR så vet vi var felet ligger.

Gå då till print-modulen, klicka på Page Setup... och kontrollera att rätt papperstorlek är vald. På Windows bör du kolla på två ställen, dels i den första diaolgrutan men ockås under knappen egenskaper. Kolla igenom alla inställningar du kan hitta, även under "avancerat" och liknande.

Därefter är det bara att börja labba med de olika inställningar till höger i LR där du har inställningar för marginaler, cell size, zoom to fill etc. Börja med att t ex skriva ut en bild på A4 och gör cellen 15 x 10 cm. Kontrollera sedan hur stor bilden blev i verkligheten.
Jag kör som sagt med canon pro 1000 o mac. Hade innan den skrivare en storfomatskrivare o körde med rip o behövde bara dra in bilden på ripens yta. Det jag behövde ha koll på var att dpi vara samma o bilden fick plats på ytan.

Sedan köpte jag canon skrivaren gjorde tex en 18x24 bild valde i skrivaren o utskriftsdelen rätt dpi o att mediat var en A4. Bilderna som kom ut var kontant något mindre. Ringde en labbkille som sa att om jag skapar ett ark i exakt samma dimension som pappret jag ska skriva ut på o drar in bilderna på den ytan så blir det alltid rätt. Det har stämt på millimetern efter det. Visst jag kan leta o försöka hitta varför det inte funkar men jag är van vid rip o sättet här blir ungefär samma ändå.

Han borde kunna prova samma se om det funkar. I LR måste det gå att skapa ett ark i exakt samma mått som tex A4 o ställa den i rätt dpi o samma färgrymd som bilden är gjord i. Bilder ska printas i adobe rgb o bilder för att visas på webben ska ha srgb.

Så kan du skapa ett ark i LR o dra in bilder i den? Det är inget avancerat så LR borde funka för det. Jag har skrivit ut 5 album efter det o stämmer exakt nu. Jag kör oftast större papper o flera bilder på en gång för att få ett snabbare o enklare flöde än att printa styckvis med 10x15 bilder. Sedan skär jag bilderna med mattkniv o stållinjal.
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Så kan du skapa ett ark i LR o dra in bilder i den? Det är inget avancerat så LR borde funka för det.
Ja, i princip är det så man gör i LR. Man väljer pappersformat och sedan skapar man "celler" där man placerar sin bild. Det är tämligen flexibelt. Det kräver några minuters tänkande för att förstå hur det funkar men när man väl har fattat principerna är det enkelt att använda.

Jag har aldrig haft någon anledning att kontrollmäta mina utskrifter, de har alltid funkat så som jag förväntat mig.

TS har vad jag förstår inte haft några problem med utskrifterna tidigare. Det måste väl vara något som har ändrats i samband med uppgradering av OS men vad detta skulle kunna vara har jag svårt att gissa om eftersom jag inte använder Mac.
 

AFJ

Aktiv medlem
Testade nu och för mig blir utskriften exakt lika bred på papperet som jag specificerat inne i Lightroom.
 

hne

Aktiv medlem
Epson har en ful vana av att skala om bilder när man klickar igång borderless printing i deras drivrutiner. Värt att kolla om detta är fallet även här.
 

AFJ

Aktiv medlem
Epson har en ful vana av att skala om bilder när man klickar igång borderless printing i deras drivrutiner. Värt att kolla om detta är fallet även här.
Bra synpunkt.

Det är samma sak med Canon-skrivare. När man använder borderless för att printa från kant-till-kant så förstoras bilden alltid upp några millimeter.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag hade samma problem för ett par år sedan. Den gången var det inställningen av marginaler i skrivarens dialogfönster som hade ändrats vid en uppdatering jag gjorde av min Mac. Jag kommer inte ihåg vilket operativsystem jag hade då.
 
ANNONS