Annons

Enklare bärbar dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Behov: En allt i allo-dator för hemmabruk, men i praktiken används datorn (idag) i stort sett endast för förvaring av bilder. Tanken är dock att även kunna redigera bilder (har ett gammalt PS Elements). Surf och annat görs på telefoner/ipad, f n inget behov av att spela eller arbeta på datorn. Jag tänker mig i första hand en bärbar. Kanske på sikt en extern större skärm.

Jag har idag en gammal Acer Aspire (14") som snart är, tror jag, 10 år gammal. Jag tror inte att jag ens startade upp datorn någon gång under 2018. När man startar den tar det i regel flera timmar innan man kan använda den på grund av uppdateringar som måste göras.

Jag är okunnig och rätt ointresserad av datorer, vill att det ska vara enkelt och bara funka. Utifrån mitt blygsamma behov (funderar ibland på om jag ens behöver en dator, men det är ju det här med fotona).

Läser på diverse forum och snappar upp saker som IPS, SSD, 16 GB RAM etc (har en vag uppfattning om vad det är). Hamnar utifrån de kriterierna på datorer som kostar från 15 tkr och uppåt, vilket känns väldigt mycket utifrån mina behov (med en vettig dator skulle ju iofs intresset av att hantera/redigera bilder öka). Har därför börjat titta på begagnat.

Många förespråkar Macbook Pro 15". Jag har aldrig använt Mac, dock har sambon iPhone och vi har Ipad och Apple tv. Tycker mig ha läst att det är vettigt att sikta på en MBP från 2013-2015 typ, men även de kostar uppåt 15 tkr. Även kollat begagnad PC på bl.a. Inrego och Arrowdirect, men tycker det är svårt att utläsa vilka datorer som är bra för bildbehandling, framgår inte om IPS-skärm t.ex.

Utifrån de kriterier jag utläst att man "behöver" har jag avgränsat sökning på Prisjakt och bl.a. hittat den här för 10 tkr; https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/20KQ000RMX/lenovo-thinkpad-e480-14-barbar-dator-3y-on-site?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Vad är smartaste köp om man vill ha en dator som funkar för lite enklare bildbehandling för under 10 tkr? Nytt eller begagnat? Eller bör jag gå upp lite i pris och t.ex. köpa en begagnad MBP? Vad är den förväntade återstående livslängden för en MBP från säg 2013? Datorer kanske inte är som telefoner som blir rätt kassa på bara några år? Jag behöver inget avancerat, men vill att det jag köper ska kunna hänga med ett bra tag.

Alla tips och synpunkter är värdefulla!
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Jag behöver inget avancerat, men vill att det jag köper ska kunna hänga med ett bra tag.

Alla tips och synpunkter är värdefulla!
Datorer blir inte sämre med tiden, men däremot kräver program och operativsystem mer och mer för varje ny uppdatering. Så att köpa något enkelt (inte avancerat) idag gör att den inte kommer hänga med i framtida uppdateringar.
Jag skulle rekommendera att köpa något bra (som håller iaf 6-7 år) idag, istället för något billigare idag, och om 2-3 år igen.
Om du tittar på en stationär dator istället för en bärbar kommer du ner lite i pris, men behöver då köpa en skärm till. Om du bara visar bilderna på datorn/tvn och inte skickar iväg massor till print så funkar nästan vilken skärm som helst idag. TN-panelerna har blivit bättre. En IPS/VA/AHVA/PLS har en bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinklar, men sämre svärta. Den har inte nödvändigtvis en mer korrekt färgåtergivning ur kartong då det helt beror på hur den konfigurerats och kalibrerats.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Stationär skulle kunna vara en idé, känns bara som att det är ännu svårare för en okunnig person som jag att plocka ihop rätt komponenter, eller hitta ett paket som är bra.

Intressant att IPS kanske inte är så viktigt som jag trott, dock verkar det inte vara något som påverkar priset jättemycket. Om jag däremot går ner från 16 till 8 GB RAM så halveras i stort sett priserna när jag kollar prisjakt, men det är inte särskilt smart att kompromissa där om datorn ska hänga med länge antar jag.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Apple/Mac har jag svårt för då deras priser är väldigt höga sett till hårdvaran/prestanda. Sen finns det massa andra aspekter att ta hänsyn till också.

Den Lenovo du länkade i första inlägget ser inte alls dålig ut.
Vill du hellre ha en stationär dator så slängde jag ihop en snabbt till dig, med skärm men utan mus/tangentbord https://komponentkoll.se/bygg/hemOL/

Har du inte tummen mitt i handen är det inga problem att montera ihop en dator själv, vill du inte så tar webhallen/inet ca 700 för det.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Apple/Mac har jag svårt för då deras priser är väldigt höga sett till hårdvaran/prestanda. Sen finns det massa andra aspekter att ta hänsyn till också.

Den Lenovo du länkade i första inlägget ser inte alls dålig ut.
Vill du hellre ha en stationär dator så slängde jag ihop en snabbt till dig, med skärm men utan mus/tangentbord https://komponentkoll.se/bygg/hemOL/

Har du inte tummen mitt i handen är det inga problem att montera ihop en dator själv, vill du inte så tar webhallen/inet ca 700 för det.
Tack! Sådant jag behöver, konkreta förslag.
Tummen sitter nog inte riktigt där den borde...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du vill inte ha mindre än 16GB RAM.
Ja du vill minst ha en SSD på 240GB.

Hur vill du spara dina bilder o göra backup?
För det vill du inte spara på SSD.
Vill du framtidssäkra för Adobes programvaror så vill du ha minst 6 kärnor.
O håll dig till Intels processorer, inte AMD.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Apple/Mac har jag svårt för då deras priser är väldigt höga sett till hårdvaran/prestanda.
Det där är en gammal myt som tycks vara livskraftig trots att det slagits hål på den ganska många gånger. Det är inte svårt att hitta exempel på jämförelser där det visar sig att prisskillnaden oftast är marginell när man faktiskt jämför en Mac-modell med en motsvarande Windowsmaskin.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är inte svårt att hitta exempel på jämförelser där det visar sig att prisskillnaden oftast är marginell när man faktiskt jämför en Mac-modell med en motsvarande Windowsmaskin.
Det har jag nog aldrig sett.
Lika dyra har jag sett men aldrig att en Mac skulle vara billigare, snarare dyrare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nackdelar/fördelar med en iMac vs Macbook Pro (utöver portabilitet)?

Kanske en begagnad Imac kan vara något?

https://mresell.se/webshop/imac/imac-21-5-retina-4k-2/
Lite i klenaste laget både vad det gäller processor, minne och skärmstorlek.
iMac skärmarna bra så länge du redigerar för web. För tryck eller utskrift vill du ha skärmar som stöder Adobe RGB. Apples skärmar stöder bara sRGB men så länge det är allt som behövs är de bra nog. Skulle nog säga att 21" är lite i minsta laget om du inte kompletterar med ytterligare en skärm.

Att ha två skärmar är för övrigt väldigt praktiskt om du kör t.ex. Lightroom eller CaptureOne där man kan visa tumnaglar på ena skärmen och en stor bild på den andra. Antar att man kan göra något liknande med Photoshop bridge + Photoshop

De flesta bärbara har ganska usla skärmar, så köp till stor extra skärm om du väljer bärbart. Ska du skriva ut eller gör bilder som ska betraktas i andras skärmar bör du oavsett vilken skärm du har dessutom skaffa verktyg för att kalibrera eller åtminstone profilera din skärm. Titta på t.ex Xrite i1 Pro.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du vill inte ha mindre än 16GB RAM.
Ja du vill minst ha en SSD på 240GB.

Hur vill du spara dina bilder o göra backup?
För det vill du inte spara på SSD.
Vill du framtidssäkra för Adobes programvaror så vill du ha minst 6 kärnor.
O håll dig till Intels processorer, inte AMD.
Lagra dessutom gärna egna bilder på extern disk med snabb koppling (t.ex.thunderbolt) datorn. Då blir det enklare att byta dator ifall den skulle gå sönder. Speciellt viktigt om datorns disk är fastlödad direkt på moderkortet.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Det där är en gammal myt som tycks vara livskraftig trots att det slagits hål på den ganska många gånger. Det är inte svårt att hitta exempel på jämförelser där det visar sig att prisskillnaden oftast är marginell när man faktiskt jämför en Mac-modell med en motsvarande Windowsmaskin.
Här har du en lista på modeller som liknar (det är svårt att hitta exakt samma hårdvara) en MBP till hårdvara när det kommer till skärmupplösning, minne, cpu och diskstorlek
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s390413038&o=produkt_pris_inkmoms
Titta t.ex på Lenovo Ideapad eller Microsoft Surface tablet som just nu är över 30% billigare än en MBP, och utan kampanj skiljer det ändå 10%. Det är mer än marginellt.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Du vill inte ha mindre än 16GB RAM.
Ja du vill minst ha en SSD på 240GB.

Hur vill du spara dina bilder o göra backup?
För det vill du inte spara på SSD.
Vill du framtidssäkra för Adobes programvaror så vill du ha minst 6 kärnor.
O håll dig till Intels processorer, inte AMD.
För att citera ErlandH ovanför, "det är en gammal myt" ;)
Tidigare har AMD legat hopplöst efter Intel, men iom deras Ryzen så är det ett alternativ likvärdigt Intel igen.

Om jag tolkade TS rätt så är budgeten inte obegränsad och att då rekommendera Intel framför AMD känns inte helt rätt. Med deras senaste Ryzen och ffa Ryzen2 så är "prestandan per krona" bra mycket bättre för AMD än Intel. Men ja, Intels värsting är något snabbare än AMDs.

I den lägre prisklassen, där jag tycker TS ska lägga sig om man ska få in en hel dator inkl skärm för ca 10000 så har jag rekommenderat AMD Ryzen 3 2200G som kostar 1049 hos NetOnNet(billigaste idag). Intels motsvarighet är Core i3 8300 vilken kostar 1590 hos NetOnNet(också billigaste idag). Det är ett prispåslag på ca 50% för samma klockfrekvens, men en sämre grafikdel. AMDs inbyggda grafik presterar 48% bättre en Intels i "average usage bench" (https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-UHD-Graphics-630-Desktop-Coffee-Lake-i5-i7-vs-AMD-RX-Vega-8-Ryzen-iGPU/m356797vsm441833)


Kort sagt, är pengar inget problem så välj Intel, vill du hellre lägga pengarna på en bättre skärm, mer RAM eller en större disk, välj en AMD, iaf i den här prisklassen.

Jag kan låta lite fanboy men har tidigare varit väldigt pro-intel. Med senaste uppgraderingen för drygt ett år sedan blev det dock en Ryzen 7 1800X vilken då var någon tusenlapp eller två billigare än Intels motsvarighet för sämre prestanda i singeltrådade applikationer, men fyra extra kärnor och totalt åtta extra trådar istället gjorde valet enklare.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Det är en bättre jämförelse av Intels värstingmodell mot AMDs värstingmodel, att en Intel 9900K i 5GHz presterar ca 10-15% bättre än en AMD 2700X i 4,3 GHz är väl inte så konstigt
Jag gillar inte riktigt puget då jag inte har sett vad deras siffror motsvarar, Sweclockers gör ett test där dom exporterar 100 raw-bilder till JPEG och tar tiden. Vilket bara testar en sak, men ger en siffra som är lättare att relatera till.
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7-9700k-och-i5-9600k-coffee-lake-refresh/10#content
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är en bättre jämförelse av Intels värstingmodell mot AMDs värstingmodel, att en Intel 9900K i 5GHz presterar ca 10-15% bättre än en AMD 2700X i 4,3 GHz är väl inte så konstigt
Jag gillar inte riktigt puget då jag inte har sett vad deras siffror motsvarar, Sweclockers gör ett test där dom exporterar 100 raw-bilder till JPEG och tar tiden. Vilket bara testar en sak, men ger en siffra som är lättare att relatera till.
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7-9700k-och-i5-9600k-coffee-lake-refresh/10#content
Puget redovisar tider på diverse olika saker också. Poängen är en sammanvägning av detta relativt ett referenssystem.
 

ErlandH

Aktiv medlem

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är en bättre jämförelse av Intels värstingmodell mot AMDs värstingmodel, att en Intel 9900K i 5GHz presterar ca 10-15% bättre än en AMD 2700X i 4,3 GHz är väl inte så konstigt
Njae
Den hade inte heller jag köpt.
Men det är intressant att om man jämför priserna utifrån testerna så är faktiskt Intel billigare än AMD för samma prestanda i LR & PS.
I alla fall när jag tittade i november.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Tyvärr skickade den där länken mig bara till en ganska osorterad lista hos Prisjakt. Men det är, som sagt, ganska vanligt att olika tidskrifter gör just den här jämförelsen.
Det är en lista sorterad på pris och filtrerad för att visa hårdvara motsvarande eller bättre än https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4357034

Länken du skickade jämför ju inga specifika modeller och mot Microsoft som även dom är ganska dyra. Var faktiskt förvånad att Microsoft Surface laptop hamnade så bra i min lista. Jämför med t.ex Lenovo eller Asus så är dom oftast billigare.
 
ANNONS