Annons

Trasig kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är inte för normal fotografering rätt inställning med någon blixt. Den normala inställningen är endera manuell eller eTTL med HSS.
Eftersom jag alltid använder blixtar utanför någon studio använder jag eTTL. Varje bild är ofta unik. Man skall fota bröllopsgäster kring ett bord. Finns inte tid att manuellt justera in blixtar. Fast det fungerar idag med Godox alldeles utmärkt. Att en sändare på Fuji och en på Canon får båda kamerorna att fungera med samma blixtar är en bonus.
Jag trodde ju i min enfald att Canons egna blixtar skulle vara bästa köpet men de verkar krångligare helt klart.
När jag kör radio och sen i ETTL så går slaven av någon halv sekund efteråt men testade först i Multi och då låter jag slaven gå av en gång och inte som stroboskop. Då går båda blixtarna av samtidigt. Testade sen att kör M, manuellt och det funkade också galant. Då har man ju lite mer att pilla med men är ändå så van att fota manuell inställning på kameran sen jag började fota för ca ett år sedan.
Har du någon tanke om varför inte synken funkar perfekt i ETTL-läge? Något extra inställning jag missat?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Senaste har jag mest fotat med 1/200 på slutartiden. Jag körde för några månader sedan på 1/30 för att få lite effekt men för det mesta ligger jag mellan 1/100-1/200.
Som du kanske ser i ett tidigare inlägg så fick jag en snilleblixt (hehe) och satte master och slaven i Multi istället för ETTL. Då brände blixtarna av samtidigt.
I manualen står ett stycke om slutartid för kameror från före 2011 när man ska körs med radio. Man måste köra dubbla normala slutartiden. Alltså om kameran normalt hanterar 1/200s för blixtsynk får man köra högst 1/100s.

Manualen sid 61.

Kan det vara det?
 
I manualen står ett stycke om slutartid för kameror från före 2011 när man ska körs med radio. Man måste köra dubbla normala slutartiden. Alltså om kameran normalt hanterar 1/200s för blixtsynk får man köra högst 1/100s.

Manualen sid 61.

Kan det vara det?
Ja jag såg det också och mina kamera är ju från då. Men samma sker om jag blåser av blixtarna utan att fota. Alltså helt fritt utan kameran inblandad. Det borde ju egentligen inte ske kan jag tycka?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja jag såg det också och mina kamera är ju från då. Men samma sker om jag blåser av blixtarna utan att fota. Alltså helt fritt utan kameran inblandad. Det borde ju egentligen inte ske kan jag tycka?
Kanske läge att resetta blixtarna och göra inställningar från scratch?

Jag har inte RT-varianten, men jag har ings som helst problem med mina två 580EX II.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag trodde ju i min enfald att Canons egna blixtar skulle vara bästa köpet men de verkar krångligare helt klart.
När jag kör radio och sen i ETTL så går slaven av någon halv sekund efteråt men testade först i Multi och då låter jag slaven gå av en gång och inte som stroboskop. Då går båda blixtarna av samtidigt. Testade sen att kör M, manuellt och det funkade också galant. Då har man ju lite mer att pilla med men är ändå så van att fota manuell inställning på kameran sen jag började fota för ca ett år sedan.
Har du någon tanke om varför inte synken funkar perfekt i ETTL-läge? Något extra inställning jag missat?
Nej det har jag faktiskt inte. Körde länge med Odin trigger och radiomottagare på blixtarna. Det fungerade också bra. Jag kör alltid eTTL II eftersom jag ofta använder blixten till att ta bilder av personer i en lokal. Typiskt middagsgäster på en middag. Motivet och miljön ändrar sig hela tiden. Har man tid och ett motiv kan man balansera blixtarna manuellt som ger bättre resultat. Fast den tiden har jag inte. Det är ett par bilder och sedan ett nytt motiv. Kameran i sig kör jag förstås på manuella inställningar.
 
ANNONS