Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Bländar den alltså ner, även om du har valt t.ex. f/1,4?
Ursäkta om jag var otydlig. Jag skrev "den bländar ner till inställd bländare ner till 5.6" och menade att bländaren sluts till inställt läge med en gång när kameran sätts på.
Vid AF så används den valda bländaren ända ner till 5.6, så vid 1.4 används absolut 1.4.
 

Bengf

Aktiv medlem
DPR slängde ur sig en tidig teori om fenomenet om det nu var A7RII eller senare A7RIII, att dom många sensorpunkterna blir ganska små, och att det skulle göra det svårare för fokus att låsa vid mindre bländar öppningar, har inte läst någon uppföljning av denna teori, så vad den är värd vet jag inte. Z7 uppger väl -3ev vid bländare f/2,0 vad den klarar vid f/5,6 har jag inte läst något om.

Teorier om att högre bildserier kräver nuvarande system, Nikon kör med lägre 5,5bps, vid högre hastighet med låst exponering efter första bild.
 

Torda

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant med en länk till den artikeln på dpreview, men det verkar mycket konstigt om kamerorna skulle ha svårare att hitta fokus om man släpper in mera ljus och min erfarenhet är verkligen den motsatta.

Teorin om att det inte går att fokusera med fullt öppen bländare för att kamerorna tar för många bilder i sekunden köper jag inte heller, kanske när det börjar dra iväg en bit över 10 bilder per sekund, men varför skulle det inte gå annars och speciellt då vid enbildstagning?

Samtidigt så fungerar ju Canons EOS R precis som en DSLR om jag har förstått det hela rätt och det vore ju väldigt intressant om någon med denna kamera kunde testa för att se om det verkligen är så.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant med en länk till den artikeln på dpreview, men det verkar mycket konstigt om kamerorna skulle ha svårare att hitta fokus om man släpper in mera ljus och min erfarenhet är verkligen den motsatta.

Teorin om att det inte går att fokusera med fullt öppen bländare för att kamerorna tar för många bilder i sekunden köper jag inte heller, kanske när det börjar dra iväg en bit över 10 bilder per sekund, men varför skulle det inte gå annars och speciellt då vid enbildstagning?

Samtidigt så fungerar ju Canons EOS R precis som en DSLR om jag har förstått det hela rätt och det vore ju väldigt intressant om någon med denna kamera kunde testa för att se om det verkligen är så.

Njha... alltså vid mindre bländare menar jag typ f/8,0-f/11,0, A7r är ju vassa med ljusstarka objektiv så länge man inte bländar ner för mycket. Att höga bildserier eventuellt skulle kunna vara anledningen till Sonys system var en annan diskussion här i trådarna och inte från DPR, Ola hade som förslag bland annat att det då borde vara valbart att välja själv, tex 3bps så kör kameran med större bländaröppning, som jag fattar så vet ingen säkert, utan det var teorier från trådmedlemmar. A7RII körde med största bländare till en början, men ändrades genom FW till nuvarande system, många frågor olika svar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte följt hela tråden, men jag gjorde en test med min D750 och den bländar ner inför varje bild i AF-C, detta påverkar markant bps. Har inte räknat rutor, men det kanske var 3x färre bilder med liten bländare jämfört med den största i serietagning

För en spegellös har man kanske försökt göra detta smartare och tänkt att skillnaden i AF mellan varje bild i serietagning inte är så stor så att kamerans AF prestanda inte påverkar så mycket, och satt en gräns upp till 5,6 för att få fler bps
 

Torda

Aktiv medlem
Vad har Du för slutartid när du bländar ner och kör seriebildstagning, jämfört med när Du kör på största bländare?

Prova att köra manuellt på 1/250-delssekund, så borde det inte bli någon skillnad i bps.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad har Du för slutartid när du bländar ner och kör seriebildstagning, jämfört med när Du kör på största bländare?

Prova att köra manuellt på 1/250-delssekund, så borde det inte bli någon skillnad i bps.
Helt rätt, i läge M med fix slutartid så var det ingen skillnad
 

PMD

Aktiv medlem
Samtidigt så fungerar ju Canons EOS R precis som en DSLR om jag har förstått det hela rätt och det vore ju väldigt intressant om någon med denna kamera kunde testa för att se om det verkligen är så.
EOS R har fördelen att samtliga pixlar på bildsensorn kan fungera som AF-sensorer (men pixlarna längs kanten och en bit in sitter för dåligt till för att vara bra AF-sensorer, så kameran använder cirka 80% av pixlarna på längden och höjden som AF-sensorer).
 

da vinci

Aktiv medlem
jag jobbade mig igenom denna tråden inatt:):)

två frågor kom upp.(köper jag idag så kommer det fler)

Någon skrev i början att man ska ha vr på objektivet och på kameran för bäst vr, stämmer detta, ger det alltså mer vr om man döper ett objektiv som även har vr?

Den viktigaste frågan är hur AF är, har läst både + och - men tyvärr mest -.
vad säger ni som har kameran, mest intresserad av z6?
 

Bengf

Aktiv medlem
Z6 glänser på flera punkter, men jag stör mig på 5,5 bps, gamla D750 klarade 6,5bps men fick då lite kritik för att den inte hamnade runt 8 bps vilket flera hade hoppats på, var övertygade om att Z6 skulle ligga på 10 bps eller i alla fall 8 bps vilket hade varit mera naturligt tycker jag.


Lite på grund av att Autofokus kapacitet träffsäkerhet med mera i princip dominerar i många tester, rena bildkvaliteten vet alla att den har varit utmärkt sedan flera på dom flesta kamera modellerna, så där behöver nog ingen vara missnöjd med Z6 eller.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Z6 glänser på flera punkter, men jag stör mig på 5,5 bps, gamla D750 klarade 6,5bps men fick då lite kritik för att den inte hamnade runt 8 bps vilket flera hade hoppats på, var övertygade om att Z6 skulle ligga på 10 bps eller i alla fall 8 bps vilket hade varit mera naturligt tycker jag.
Den klarar ju mer än 5,5, upp till 12, om man står ut med de begränsningar det medför. D750 klarar aldrig mer oavsett vad man gör.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Z6 glänser på flera punkter, men jag stör mig på 5,5 bps, gamla D750 klarade 6,5bps men fick då lite kritik för att den inte hamnade runt 8 bps vilket flera hade hoppats på, var övertygade om att Z6 skulle ligga på 10 bps eller i alla fall 8 bps vilket hade varit mera naturligt tycker jag.
Tror man skall ha lite is i magen. Man måste inte ha det senaste. Det brukar sällan ha någon större effekt på hur bra ens bilder blir.
Man skall nog inte var för snabb med att gå från NIkons och Canons traditionella dSLR. Nu har de släppt sina första FF kameror som är spegellösa. Personligen är jag inte förtjust i någon av dem.
Precis som Fujis första versioner verkar de inte fått allting rätt.
Nu kommer det säkert nya spegellösa varianter i ganska rask takt från både Canon och Nikon. Både APS-C och professionella kameror de senare med mellan 75 & 100 MP. De kommer lyssna noga på vad marknaden tycker och säkert förbättra en hel del mellan modellerna.
Själv kommer jag hänga kvar med min Canon 5D MKIV avvakta vad Canon gör. Det är också väldigt dyrt att byta ut alla sina objektiv vilket man bör göra om man går över till spegellöst och verkligen skall dra nytta av bytet. Det är modernare konstruktioner med bättre skärpa ända ut i kanten men också väldigt dyra. De nya objektiven är betydligt dyrare.

Såg en intressant test om vad olika format betyder för slutresultatet med olika format. Tycker kanske han som gjort testet kunde presentera resultatet lite bättre.
Fast hans resultat ligger helt i linje med mina egna tester och jämförelser mellan olika sensorstorlekar. Upp till och med A2 utskrifter är det inte mycket skillnad mellan APS-C och mellanformat. Där mellanformat vinner är på bättre objektiv och det är ju inte så konstigt när det ofta kostar 4-5 gånger så mycket och är mycket större och tyngre. Min jämförelse var mellan Fuji X-PRO2, Canon 5DS r och Hasselblad H5D med deras bästa fasta objektiv.
Hur stort brukar ni printa förresten. Ofta mycket större än A2?

Här är den här mannens slutsatser:
https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t3-vs-nikon-z7-vs-fujifilm-gfx-50r-how-big-can-you-print-your-photos-landscape-photography/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den klarar ju mer än 5,5, upp till 12, om man står ut med de begränsningar det medför. D750 klarar aldrig mer oavsett vad man gör.
Vem tusan vill ha fasta inställningar med följande fokus? Det är ju verkligen där man behöver att kameran ändrar inställningar hela tiden. Följer man ett motiv som en MC genom en kurva under 180 grader så ändrar sig ljus och avstånd konstant.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vem tusan vill ha fasta inställningar med följande fokus? Det är ju verkligen där man behöver att kameran ändrar inställningar hela tiden. Följer man ett motiv som en MC genom en kurva under 180 grader så ändrar sig ljus och avstånd konstant.
Inte du uppenbarligen och då omfattas du inte av "om man står ut med". "Case closed", eller hur?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte du uppenbarligen och då omfattas du inte av "om man står ut med". "Case closed", eller hur?
::::::::::::::?

Och du menar med ditt inlägg vad?
Att jag sa ungefär som räven, ganska surt.
Menar du med ditt svar att den som tycker att gamla lösningar är ännu är bättre än de nya från både NIkon och Canon är diskvalificerade. ?
Tycker nog det är mycket Putin över det.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
::::::::::::::?

Och du menar med ditt inlägg vad?
Att jag sa ungefär som räven, ganska surt.
Menar du med ditt svar att den som tycker att gamla lösningar är ännu är bättre än de nya från både NIkon och Canon är diskvalificerade. ?
Tycker nog det är mycket Putin över det.
Jag menade precis det jag skrev i det inlägg du svarade på från början.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Väldigt konstruktivt.
så där kan vi väl hålla på i flera sidor. Kan du ge konstruktiva svar?
Ska jag ge konstruktiva svar på att du anser att jag tillhör Putins kamerapropagandaministerium? Om vi nu ska prata om konstruktiva svar...

Jag påpekade bara att kameran klarar (betydligt) mer under vissa förutsättningar, för den som finner sig i vissa begränsningar. Vad gäller exponeringen är det t ex ingen skillnad för den som ställt exponeringen manuellt för att man inte vill att den ska fladdra runt. Du invänder med en synnerligen förkastande ton, som att ingen någonsin skulle vilja använda kameran över 5,5 bilder/sek. Då konstaterade jag bara att du inte omfattas av "om man står ut med". Jag tror inte riktigt på ditt i det helt kategoriska förkastande, även om det förstås vore mycket bättre om kameran inte hade några begränsningar oavsett vald serietagningshastighet.
 
ANNONS