Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PMD

Aktiv medlem
Det är nog inte för att minska risken för skador på elektroniken som Nikon har begränsat Z7 till att bara mäta ljuset för första bilden i en bildserie när man tar bilder med 11 bps. Troligare är att kameran inte hinner med det så som den är konstruerad.

Så varför har Nikon inte sett till att kameran hinner med?
 

iSolen.se

Guest
Så vi kan konstatera att för att elektriskt styrda grunkor (och elektronik) så behöver man ett batteri med högre kapacitet för att det ska fortare? T.ex för att hinna med en separat ljusmätning per bild i 11 bps.
Inte alls, men det ger möjlighet till snabbare elektromekanik om spänningen (inte kapaciteten, nu är du i strömträsket och trampar igen) är den begränsande faktorn.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är nog inte för att minska risken för skador på elektroniken som Nikon har begränsat Z7 till att bara mäta ljuset för första bilden i en bildserie när man tar bilder med 11 bps. Troligare är att kameran inte hinner med det så som den är konstruerad.

Så varför har Nikon inte sett till att kameran hinner med?
Det blir nog bättre fart på den när batterigreppet kommer.
Som vanligt när det gäller Nikon....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du menar lika "standardiserad" som Northrup testar AF typ....
Hej du! Ingen - säger ingen - testar AF på ett standardiserat sätt eftersom det inte finns något sådant. Få - säger väldigt få - talar överhuvudtaget om hur de riggat sina kameror innan de gör sina "tester". Därför är det väldigt svårt - eller rentav omöjligt - att göra jämförelser i dessa fall. Det de flesta landar i då är väl att visa i realtid hur resp. kamera funkar och det är väl i stort sett så långt man kan komma med den ansatsen.

Men när det gäller hur många bilder man kan ta på en laddning med det batteri som sitter i resp. kamera så finns det faktiskt en standard. Jag vet inte varför en del har så svårt att hålla sig till den om man vill jämföra.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Inte alls, men det ger möjlighet till snabbare elektromekanik om spänningen (inte kapaciteten, nu är du i strömträsket och trampar igen) är den begränsande faktorn.
Antagligen för att väldigt få i målgruppen har behov av 11fps och att de troligen är på gång med en mycket snabbare spegelfri kamera (Z9).
 

jeduven

Aktiv medlem
Hej du! Ingen - säger ingen - testar AF på ett standardiserat sätt eftersom det inte finns något sådant. Få - säger väldigt få - talar överhuvudtaget om hur de riggat sina kameror innan de gör sina "tester". Därför är det väldigt svårt - eller rentav omöjligt - att göra jämförelser i dessa fall.

....
Bra! Då vet vi att Northrups slutsatser om sina egna jämförande AF-tester är alltså totalt meningslösa....

(Jo, AF-C är en utmärkt fokusteknik. Har enbart kört med AF-C sedan 40D kom 2007 vilket har resulterat i en väldigt hög andel keepers. Kul att du äntligen upptäckt finessen :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är den ekonomiska motiveringen, men vad är den tekniska?
Du antyder svaret med snabbare processor och kraftigare batteri, men jag skulle gärna vilja vet hur det hänger ihop tekniskt. Min tes tycks ju inte vara så gångbar.
 

smislo

Aktiv medlem
Hej du! Ingen - säger ingen - testar AF på ett standardiserat sätt eftersom det inte finns något sådant. Få - säger väldigt få - talar överhuvudtaget om hur de riggat sina kameror innan de gör sina "tester". Därför är det väldigt svårt - eller rentav omöjligt - att göra jämförelser i dessa fall. Det de flesta landar i då är väl att visa i realtid hur resp. kamera funkar och det är väl i stort sett så långt man kan komma med den ansatsen.

Men när det gäller hur många bilder man kan ta på en laddning med det batteri som sitter i resp. kamera så finns det faktiskt en standard. Jag vet inte varför en del har så svårt att hålla sig till den om man vill jämföra.
Jag minns att tidningen FOTO hade rättvisa tester av AF, kommer ihåg när man testade analoga kameror, oftast var det Nikon vs Canon...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
SONY gör detta för samma pengar eller?
Sony A7iii har högre fps än Z6 för ungefär samma pris. Jag har ingen insyn i om de har samma kostnader.

Det verkar som om de flesta redan är överens om att Z6/Z7 inte är för dem som har snabbhet som högsta prio.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om man skulle bara tittat på detta review, skulle man aldrig köpa Z6...

https://www.youtube.com/watch?v=jQkzoj7fIsE

https://www.youtube.com/watch?v=pAnxOEnIduo

dessutom enligt honom är 24-70/4 kit Z lens rätt dålig/ oskarp???
Det finns mångs tester, men både enligt vad jag läst och av egna erfarenheter så kan jag säga att 24-70/4 S är både bra och skarpt!

Det väger ungefär hälften av jämförbara f/2.8 zoomar och kostar mindre än hälften.

Jämfört med Nikkor 24-70/2.8 VR, har det ungefär samma kontrast och upplösning, mindre CA, mindre flare/glare, mycket bättre närgräns, 1 stop bättre stabilisering (med IBIS), men lite sämre vignettering och mer linjär distortion. Och naturligvis är den 1 stop långsammare.

Om du jämför med den FE 28-70/3.5-5.6 OSS som följde med min A7iii som kit är det ljusårs skillnad.

Det finns många YouTubers som har tvivelaktiga motiv...
 

smislo

Aktiv medlem
Det finns mångs tester, men både enligt vad jag läst och av egna erfarenheter så kan jag säga att 24-70/4 S är både bra och skarpt!

Det väger ungefär hälften av jämförbara f/2.8 zoomar och kostar mindre än hälften.

Jämfört med Nikkor 24-70/2.8 VR, har det ungefär samma kontrast och upplösning, mindre CA, mindre flare/glare, mycket bättre närgräns, 1 stop bättre stabilisering (med IBIS), men lite sämre vignettering och mer linjär distortion. Och naturligvis är den 1 stop långsammare.

Om du jämför med den FE 28-70/3.5-5.6 OSS som följde med min A7iii som kit är det ljusårs skillnad.

Det finns många YouTubers som har tvivelaktiga motiv...
Jag har läst det mesta på Internet (det med TN review var med lite ironi, hi) och väntar på min ex....tror ej att jag blir besviken...
 

AWid

Aktiv medlem
Om man skulle bara tittat på detta review, skulle man aldrig köpa Z6...

https://www.youtube.com/watch?v=jQkzoj7fIsE

https://www.youtube.com/watch?v=pAnxOEnIduo

dessutom enligt honom är 24-70/4 kit Z lens rätt dålig/ oskarp???
Ja du:) Familjen Northrup var med på Nikons jippo i Florida där de visade upp Z 6. Uppenbart hade de svårt att hantera kameran:). Det var ju många andra där också, bl a Jarid Polin. Det blir ganska tröttsamt att lyssna på honom, han pladdrar på rätt rejält, men han tycks i alla fall klara av att fotografera med Z6 och han verkar också gilla den:) På Polins filmer från jippot kan man bl a se Northruparna "in action". Vill man se Polins test så finns den här. Man kan verkligen fråga sig vem som springer vems ärenden om man sett båda "testerna".

Vill man se något mer seriöst kan man t ex se vad Tom Hogan skriver eller det test som den engelska tidningen "Amateur Photographer" gjort. Det är världens äldsta (tror jag) och förmodligen mest ansedda fototidning. Deras test finns här.
 
ANNONS