Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

smislo

Aktiv medlem
>De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var >som en D850.

De skrev inte lika utan som...för visa är den bättre för visa sämre, berör vad den används till...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
>De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var >som en D850.

De skrev inte lika utan som...för visa är den bättre för visa sämre, berör vad den används till...
Nej ingen kamera existerar som är perfekt för alla. Var och en måste försöka att hitta sin egen perfekta kamera de trivs med. Ingen lätt uppgift.

Det är synd att vi inte enkelt som i USA kan hyra en utrustning över en helg och testa för att lära känna på prylarna innan man bestämmer sig.
 

smislo

Aktiv medlem
Nej ingen kamera existerar som är perfekt för alla. Var och en måste försöka att hitta sin egen perfekta kamera de trivs med. Ingen lätt uppgift.

Det är synd att vi inte enkelt som i USA kan hyra en utrustning över en helg och testa för att lära känna på prylarna innan man bestämmer sig.
PÅ SC i Malmö kan man hyra kameran Utrustning), ca 1000:- för en helg sedan om man väljer att köpa kameran, ingick summa man betalat för hyra i priset.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon har ju mycket länge krävt batterigrepp för att få ut flest fps ur kameran. De flesta andra tillverkare har inte dessa begränsningar.
Varken mina Canon eller Fuji har dessa begränsningar.
Jämförelsen med Canon är inte särdeles relevant, även om det återkommer. Om du tittar på samtida kameror så är 5D Mk2 långsammare än D700 utan grepp. 5D MkIV och D850 håller samma hastighet utan grepp. D850 erbjuder alltså en "bonus" utöver vad Canon-kameran kan erbjuda. D810 går inte att skrämma upp med grepp i FX-läge. Man får en bild/sek extra om man låter kameran beskära till 1,2x eller DX redan utan grepp. Sätter man på grepp (eller extern strömförsörjning, tror jag) så får man ytterligare en bild/sek i DX-läge. Inte särskilt meningsfullt, utan nog mera en kul bonus om man ändå har grepp. D800 har man ingenting för alls att sätta grepp på, om jag minn rätt, men däremot lite vid beskärning.

En Fuji X-T2 kan smarta på 11 fps och få högre frekvens på EVF-en om jag kör boost mode.
Visst det ger färre bilder från kamerans lilla batteri. Jag kan givetvis få ut fler bilder genom att sätta på ett batterigrepp.
Varför Nikon gått en annan väg än alla andra skulle vara intressant att höra. Att Nikon fått mycket skit för både Z6 och Z7 får nog deras marknadsavdelning ta på sig.
Delvis har Canon R samma story.
Nikon har såvitt känt inte gått någon väg alls vad gäller grepp till Z-kamerorna och serietagning e dyl. Något annat är bara fria spekulationer. Jeduvens olika märkliga påståenden ger jag faktiskt inte mycket för.

De började sin kampanj med att antyda att detta en spegelllös kamera som var som en D850. En av de mest uppskattade kamerorna på marknaden
Skapar man förväntningar som man är orealistiska så blir folk besvikna när produkten inte lever upp till förväntningarna.
Det är den på vissa sätt, men annorlunda på andra. Jag tycker att den är lite för dyr, men det är inte så svårt att se varför Nikon har prissatt den som de har gjort. Z6 är en vettigare avvägning. Den är sämre än A7 III på några sätt och bättre på andra, men ligger i någorlunda samma prisklass. Och för min del så kan jag köra majoriteten av mina objektiv med AF på Z6, om än inte alla. Där tillhör jag nog en av de stora tilltänkta målgrupperna, nämligen användare av större Nikon-kameror som eventuellt vill ha ett komplement till spegelreflexen som är mindre och som är bättre på video, särskilt AF vid sådan. Nu lär jag knappast köpa någon dylik i närtid, men om jag leker med tanken att jag skulle köpa ett till hus, så skulle nog en Z6 med 24-70 och FTZ kunna ligga ganska bra till. Det den är sämre på kan jag få med spegelreflexen, medan den är bättre på det som spegelreflexen är sämre på.

Nikon vill förstås få stopp på rimligt köpstarka kunder som köper kameror från andra märken för att Nikon saknar något av just den typen. Då behöver kameran sannolikt inte vara riktigt lika bra i första versionen. Den är nämligen mycket bättre på att fungera med de prylar dessa kunder redan har.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hade Nikon tillåtit att batterigreppsspänning användes för det lilla batteriet i kameran hade det för Z-modellerna sänkt cipa-värdet med i runda slängar 50% och 300 cipa-bilder hade plötsligt landat kring 150....
Nu är du där igen o nosar på hur många bilder ett batteri klarar.
Men jag skrev övertydligt att jag inte bryr mig det minsta om det.

Jag bad om exempel på begränsningar i funktionen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tolkar att det största problemet med Z7 för Northrups var att den kändes som ett steg ner från d850 som dom är flitiga användare av och som dom hoppades kunna byta ut för sitt privata fotande (bl.a. fåglar). När det kom till Canons lansering var dom mer känslomässigt likgiltiga. Blir rätt skeva recensioner när man jämför mot olika baseline, z7 mot d850 och EOS R mot z7.
Jag tycker det var uppenbart att de var imponerade av att Canon bjöd på förstaklassbiljetter till Hawaii och 5-stjärnigt hotell på stranden.

Det är uppenbart för mig att företag betalar s.k. influencers för att dela vissa budskap. Titta bara hur många YouTubers som helt plötsligt tycker att Capture One Pro är det bästa sedan skivat bröd.

Problemet är att det är svårt att veta vilka som betalar vem för att säga vad?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nu är du där igen o nosar på hur många bilder ett batteri klarar.
Men jag skrev övertydligt att jag inte bryr mig det minsta om det.

Jag bad om exempel på begränsningar i funktionen.
Vad exakt är det i CIPA-standarden som ni anser inte vara rättvist?

Min erfarenhet är att Sony A7iii har bättre batterikapacitet än Z7, men att ingen av dem kommer i närheten av D750.

Även om jag som användare får ut mer än 330 bilder per laddning hos min Z7 så verkar CIPA rangordna kamerorna på ett bra sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja nu är det en ilsken Canonägare som gick till botten med CIPA-testet och malde sönder hela förfarandet, och visst det låter trovärdigt det han skriver så det är nog dags att skrota gamla CIPA.
CIPAs teststandard för batterikapacitet är sådan att det inte är meningsfullt att jämföra mätvärden mellan kameror av olika kategorier, men att jämföra kompaktkameror av samma typ med varandra och att jämföra spegelreflexkameror (av samma generation och typ) med varandra är inte helt kajko. Att en enskild fotograf får helt andra resultat är oväsentligt. Det är ganska troligt att den relativa skillnaden blir ungefär densamma för den enskilde fotografen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... man ska inte behöva klicka på länken för att slutsatsen ska framgå.
Det behöver man inte heller, inte ens du. Utifrån ditt inlägg kan jag se att du mycket väl förstod vad som var min slutsats.

Om du är så intresserad av frågan att du vill fördjupa dig genom att läsa den text jag länkade till avgör du förstås själv. (Fast om man är intresserad nog att skriva ett svar på mitt inlägg borde man också vara intresserad nog att läsa, skulle jag tycka.)
 

ErlandH

Aktiv medlem
CIPAs teststandard för batterikapacitet är sådan att det inte är meningsfullt att jämföra mätvärden mellan kameror av olika kategorier, men att jämföra kompaktkameror av samma typ med varandra och att jämföra spegelreflexkameror (av samma generation och typ) med varandra är inte helt kajko.
Jo, det är helt "kajko", eftersom tillverkarna helt på eget bevåg får tolka Cipas regler för testet och därmed får resultat som det är helt meningslöst att jämföra.

Det enda man kan ha Cipa-värdena till är möjligen att jämföra liknande kameror från samma tillbverkare (och då får man hoppas att de inte ändrat alltför mycket på hur de valt att genomföra testet från tid till annan.)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jo, det är helt "kajko", eftersom tillverkarna helt på eget bevåg får tolka Cipas regler för testet och därmed får resultat som det är helt meningslöst att jämföra.

Det enda man kan ha Cipa-värdena till är möjligen att jämföra liknande kameror från samma tillbverkare (och då får man hoppas att de inte ändrat alltför mycket på hur de valt att genomföra testet från tid till annan.)
Jag har läst standarden och jag undrar vad du menar med att tillverkarna får tolka CIPAs regler?
 

risse

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför nästan alla inlägg handlar om batterikapaciteten. Tröttsamt. Är det verkligen en så avgörande sak? Alla tester tyder ju på att man får ut massor av bilder på en laddning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför nästan alla inlägg handlar om batterikapaciteten. Tröttsamt. Är det verkligen en så avgörande sak? Alla tester tyder ju på att man får ut massor av bilder på en laddning.
Håller helt med. Att spegellösa kameror drar mer ström än en dSLR är känt sedan länge.

Skulle vara vara mer intressant höra hur användare upplever andra egenskaper hos kamerorna och objektiven.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du läst texten jag länkade till? Den ger svar på din fråga.
Det finns några punkter som tillverkaren måste tolka, ja, men det gör inte standarden fullständigt meningslös. Jag vidhåller vad jag skrev i inlägg #1189 .

Visst skulle CIPA-standarden behöva moderniseras, men man kan ha CIPA-värdena som ett sätt att bedöma den relativa skillnaden i batterikapacitet mellan olika kameror i samma kategori. Att jämföra CIPA-värden mellan spegelreflexkameror och spegelfria systemkameror är dock mindre meningsfullt.

Man kan också strunta i CIPA helt och köpa ett extra batteri. :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har du läst texten jag länkade till? Den ger svar på din fråga.
Det är ju en massa fel i den texten, t.ex. anges att alla inställningar som inte specificeras av standarden ska lämnas i default.

Det finns ett antal saker som inte specificeras som vilket medium för lagring eller vilket batteri som används. Däremot krävs att man publicerar den informationen tillsammans med testresultatet.

Ett annat fel är resonemanget om blixt. Saknar kameran inbyggd blixt så används inte blixt. Samma om det inte finns någon motordriven zoom så zoomar man inte.

Det stämmer att det inte finns någon regel för vilket objektiv som används med det är nog av sekundär betydelse. Min killgissning är att AF står för en mycket liten del av strömförbrukningen.

Jag tror du missförstår engelskan om du säger att det är upp till tillverkaren att tolka reglerna. Det står att tillverkaren ansvarar för att testet genomförs enligt reglerna, dvs. man litar på varandra.

Även om det finns alla möjliga olika sätt att fotografera så tycker jag det verkar rimligt att ta 10 bilder inom 5 min och sedan stänga av kameran, för att sedan börja om. Kanske inte lika rimligt att använda den inbyggda blixten för varannan bild.

Mitt intryck är att DSLR missgynnas mer än ML eftersom de tvingas ha Live-view påslaget hela tiden och så är det nog få som gör.
 

iSolen.se

Guest
Jag tolkar att det största problemet med Z7 för Northrups var att den kändes som ett steg ner från d850 som dom är flitiga användare av och som dom hoppades kunna byta ut för sitt privata fotande (bl.a. fåglar). När det kom till Canons lansering var dom mer känslomässigt likgiltiga. Blir rätt skeva recensioner när man jämför mot olika baseline, z7 mot d850 och EOS R mot z7.
Det var bara ett av felen, att de testade Z7 som om den skulle vara en D850. Det är inte en D850 utan den första kameran i Z-serien.

Jag var inställd på att Z7 skulle ha några problem som alla nya kameratyper har. Z7 överträffade förväntningarna.

Det var intressant att se alla ickenikonägare som förfasade sig över 300 bilder per batteri och kortgate.

Northrupparna gjorde bort sig ännu en gång, och en gång till när Eos R fick bättre mottagning trots sämre kamera.
 
ANNONS