Gammal 2019-02-09, 10:42
iSolen.se

thommya skrev: Men då måste vi först bestämma vad som är en "bättre bild". Är t.ex. en bild med mer skärpa en "bättre bild"? Exakta färger från tagningstillfället?
Bilden som t. ex. nämnts tidigare i tråden skulle i princip kunna tas med vilken billig kamera som helst. I alla fall vad jag kan se på den uppförstorade varianten på FS.
Här: https://www.fotosidan.se/cldoc/news/...hotography.htm
I det fallet krävs det mer ett tränat öga för att se tillfället och kompositionen än att ha en D5.

Thommy
Nej det behövs inte, resonemanget gäller ändå om man nu inte har väldigt udda definition av "bra".
Gammal 2019-02-09, 10:47
thommya

iSolen.se skrev: Nej det behövs inte, resonemanget gäller ändå om man nu inte har väldigt udda definition av "bra".
Men ge mig din version av en bra bild.
Vad tycker du om bilden jag nämnde?
Gammal 2019-02-09, 10:52
iSolen.se

thommya skrev: Men ge mig din version av en bra bild.
Den där förstår jag att folk gillar, bra linjer och humor är en bra kombo.
Gammal 2019-02-09, 10:58
Abe Normal

thommya skrev: Jag är lite nyfiken på vad ni andra har på agendan som nästa önskekurs, workshop eller kanske till och med resa....

Vill lära mig ännu mer om bildredigering, finns många spännande spår man kan utveckla. När man får in så mycket information i kameran/datorn går det att göra ännu mer i efterarbetet.

Tycker som det nämns i tråden, möjligheten att kunna experimentera har ökat. Kopplingen mellan tagen bild och sen direkt kunna redigera är fantastiskt, det blir i bokstavlig mening trial and error och väldigt utvecklande tycker jag.

Foto är så stort. Reklam, reportage, konstnärligt foto osv. Alla riktningar har sina skills.
Gammal 2019-02-09, 11:14
Abe Normal

Vad är en bra låt? Jag lyssnar på Spotify.. en miljon låtar och hur förhåller man sig till det. Jag tycker en bra låt kittlar ens sinnen och talar till en, man vill lyssna en gång till. Samma med fotografi/bild, nånting som gör mig intresserad och det kan vara allmängiltig "bra" men också personlig smak.

Men det som är bra talar ofta till flera. Vi människor är ganska lika after all :)
Gammal 2019-02-09, 11:15
fotobollfoto

fotobollfoto skrev: [...]
Det är första gången i livet som jag aktivt och medvetet söker kunskap i bildskapande.
Nä föresten, det var ju inte sant.
I slutet av åttiotalet sökte jag in till Konstfack med arbetsprover. Då var jag tvungen att lära mig en massa (men inte om just foto).
Gammal 2019-02-09, 11:15
hne

Vem som helst kan ta en bild, men inte alla kan ta en bild som talar och ännu färre kan medvetet berätta något med en bild (annat än "så här såg det ut"). Det vill jag lära mig - att tala i bildspråk.

Ett rimligt första steg i den riktningen är så klart att skaffa sig ett vokabulär för områden som komposition, ljus, färg och form. Ett andra steg måste för min del bli att öva på att fotografera med avsikt, snarare än dokumentärt. Lite som att gå från att översätta övningsuppgifter i en lärobok i ett främmande språk till att faktiskt använda språket till att be om hjälp att hitta till hotellet.
Gammal 2019-02-09, 12:37
Ventures

Den här bilden förstår jag inte. Garageuppfart i Norrköping med en halv gubbe. Bakdelen dessutom. Bilden är oskarp. Lodlinjerna lutar. Byggnadsmässigt är det ett dåligt jobb. Nederkanten på muren är slarvigt utförd. Asfalten lappad. Själv skulle jag slängt bilden. Är det för att den är svartvit som den når sådan "verkshöjd" att den nominerats?
Gammal 2019-02-09, 12:47
thommya

iSolen.se skrev: Den där förstår jag att folk gillar, bra linjer och humor är en bra kombo.
Vilket betyder att man inte per default behöver ta bättre bilder med en bättre kamera.
Vad jag vet finns inte någon humor-kompensation- eller linjeförbättrar-knapp på några nya kameror.
Det kommer kanske inom kort :-)
Gammal 2019-02-09, 15:14
iSolen.se

thommya skrev: Vilket betyder att man inte per default behöver ta bättre bilder med en bättre kamera.
Vad jag vet finns inte någon humor-kompensation- eller linjeförbättrar-knapp på några nya kameror.
Det kommer kanske inom kort :-)
Jag gillar inte heller ovan bild av flera anledningar men jag förstår att andra gör det.

En kamera med bra ergonomi och tydliga inställningar underlättar bildtagandet så att man har större chans att fånga det motiv man vill. På köpet levererar den en tekniskt bättre bild.
Gammal 2019-02-09, 19:30
PMD

Abe Normal skrev: Vad är en bra låt? Jag lyssnar på Spotify.. en miljon låtar och hur förhåller man sig till det.
Det är nog med musik ungefär som det är med bilder: ju mer man lyssnar/tittar desto mer förstår man vad man tycker om och varför.

Det underlättar också att ha kunskap om hur musik är uppbyggd, dvs att vet hur skalor och ackord fungerar, samt varför en del musikaliska element är mer tilltalande än andra. Samma sak för bilder.

När det gäller musik kan man dessutom lära sig att tycka om musik som man från början inte tyckte om eftersom man inte förstod den. Jag tror att samma sak kan gälla för bilder även i det sammanhanget.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.

Miops Smart Trigger