Annons

Snabb sortering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Vad är fel med att göra det i LR?
Du behöver ju inte trycka så mycket om du inte vill. Det finns en sprayburk för det :)

/Stefan
För att

1) Det är långsamt
2) Bilderna måste först laddas in
3) Storskärmsvisningen är inte speciellt bra jämfört med konkurrenterna
4) Det är lätt att bli lurad av att en bild är oskarp men egentligen har LR inte hunnit rendera den ännu. Dvs man riskerar att slänga en bild pga dålig skärpa och eller förlora tid för att du inte vet om den kommer dyka upp skarpare om någon sekund
5) Det är svårt att se skärpan
 

iSolen.se

Guest
Finns det något program man kan stega igenom alla bilder i en folder & med en tangenttryckning "tagga" de bilder man vill behålla. Det måste kunna ske i helskärm/stort format så att man ser oskärpa m.m. för att sedan kunna välja alla de bilder man taggat & lyfta över i en annan folder. Detta för att snabbt kunna ögna igenom en folder & se vad man vill ha kvar? Det viktiga är m.a.o. att snabbt & smidigt märka upp det man vill ha kvar & sen lika smidigt kunna särskilja det som skall vara kvar efter genomgång, för att sedan lyfta över det i en separat folder eller radera det som inte är taggat.

Det blir för mycket klick/och tangentbord med t.ex. LR eller för mycket fram & tillbaka om man använder t.ex. Windows 10 "Foton"
Fast Stone Image viewer gör detta, snabbast och när du upptäckt hur bra det är på att visa detaljskärpan på valfri detalj vill du inte köra något annat.

Jag gick igenom typ alla program på marknaden för något år sedan. LR är långt ner på listan, det gör jobbet men inte bra, säkert eller snabbt.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
För att

1) Det är långsamt
2) Bilderna måste först laddas in
3) Storskärmsvisningen är inte speciellt bra jämfört med konkurrenterna
4) Det är lätt att bli lurad av att en bild är oskarp men egentligen har LR inte hunnit rendera den ännu. Dvs man riskerar att slänga en bild pga dålig skärpa och eller förlora tid för att du inte vet om den kommer dyka upp skarpare om någon sekund
5) Det är svårt att se skärpan
Jag tycker det fungerar bra.

Det första jag gör efter att ha laddat upp bilderna är att grovsortera med Shift-X och Shift-P. Det tar 5 minuter att gå igenom över hundra bilder.

Om jag skulle missa att någon bild är oskarp så är det bara att trycka Shift-X igen och jag slänger sällan bilder.

Det finns säkert program som gör vissa saker bättre, men jag gillar att Lightroom har allt och att det är så väl integrerat med Photoshop.
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker det fungerar bra.

Det första jag gör efter att ha laddat upp bilderna är att grovsortera med Shift-X och Shift-P. Det tar 5 minuter att gå igenom över hundra bilder.

Om jag skulle missa att någon bild är oskarp så är det bara att trycka Shift-X igen och jag slänger sällan bilder.
Jag fotar nog mer än du, normalt kommer jag hem med 500 till 1000 bilder från en fotografering.

Hur vet du om du dömt ut en bild som oskarp men LR bara inte har renderat den? Har du dömt ut den är den ju borta.

Varför ska du ens importera sånt som du vill bli av med? Varför startsträcka? Faststone kan du börja jobba med omedelbart och detaljgranska. Har du ens provat verktyget?



Det finns säkert program som gör vissa saker bättre, men jag gillar att Lightroom har allt och att det är så väl integrerat med Photoshop.
För att vara tydlig, jag använder LR mer än de flesta, men gallring är inte dess starka sida.

LR och PS är inte speciellt integrerade, det är olika program och du kan inte jobba med samma bild i bägge utan måste mellanlagra i tex PS-fil och hoppa emellan. Fast Stone och PS är i så fall också integrerade.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tycker det fungerar bra.

Det första jag gör efter att ha laddat upp bilderna är att grovsortera med Shift-X och Shift-P. Det tar 5 minuter att gå igenom över hundra bilder. ....
Du behöver inte trycka på SHIFT. Det räcker med X och P.

Det sägs att det ökar risken för att minneskortet ska konstra.
Mja. Det är det om man inte formatera då och då utan kontinuerligt och raderar fyller på hela tiden. Nu tänkte jag mer på att man raderar på plats -> Tankar över till datorn -> Formaterar kortet.

För att

1) Det är långsamt
2) Bilderna måste först laddas in
3) Storskärmsvisningen är inte speciellt bra jämfört med konkurrenterna
4) Det är lätt att bli lurad av att en bild är oskarp men egentligen har LR inte hunnit rendera den ännu. Dvs man riskerar att slänga en bild pga dålig skärpa och eller förlora tid för att du inte vet om den kommer dyka upp skarpare om någon sekund
5) Det är svårt att se skärpan
1) Ok
2) Föra över till datorn måste man ju göra med Photo Mechanic också
3) Märkte ingen större skillnad
4) LR behöver inte rendera nåt om man inte vill
5) Samma problematik med System Mechanic som också visar inbäddade jpg:en

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Du behöver inte trycka på SHIFT. Det räcker med X och P.



Mja. Det är det om man inte formatera då och då utan kontinuerligt och raderar fyller på hela tiden. Nu tänkte jag mer på att man raderar på plats -> Tankar över till datorn -> Formaterar kortet.



1) Ok
2) Föra över till datorn måste man ju göra med Photo Mechanic också
3) Märkte ingen större skillnad
4) LR behöver inte rendera nåt om man inte vill
5) Samma problematik med System Mechanic som också visar inbäddade jpg:en

/Stefan
2) men inte importera till LR. Med tex Fast Stone kan man börja gallra omedelbart. Faktum är att du t om kan gallra mot kortet före överföringen till datorn.

4) om inte LR visar bilderna med full upplösning hur ska du då kunna avgöra om en bild är skarp eller inte.

Du ska inte radera bilder i fält. Om något strular med kortet ökar du risken att förlora bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Med SHIFT, eller ännu bättre CAPS LOCK, på flyttas man automatiskt till nästa bild när man tryckt x eller p. Snabbar upp flödet.
Scott Kelby har utvecklat ett system för att katalogisera och klassificera bilder i Lightroom som han kallar SLIM (Simplified Lightroom Image Management).

Jag har i princip köpt hela konceptet rakt av. Att snabbt stega sig igenom bilderna med Shift-X och Shift-P är en del i hans metod.

Snabbt, enkelt, intuitivt!

Jag glömde säga det i ett av mina tidigare inlägg, men jag tror att någon annan nämnde det. Inget fel att säga igen:

Innan man börjar klassificera bilderna så väljer man F för Full View. Då ser man bara bilden över hela skärmen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
2) men inte importera till LR. Med tex Fast Stone kan man börja gallra omedelbart. Faktum är att du t om kan gallra mot kortet före överföringen till datorn.

4) om inte LR visar bilderna med full upplösning hur ska du då kunna avgöra om en bild är skarp eller inte.
2) Trodde du använde LR mer än de flesta.
Du kan gallra innan importen. Det går även bra att börja gallra medan den importerar.

4) LR kan göra precis som Photo Mechanic. Alltså använda sig endast av den inbäddade jpg bilden. Det är alltså lika svårt att avgöra skärpan i båda mjukvarorna om man nu har bråttom.


Med SHIFT, eller ännu bättre CAPS LOCK, på flyttas man automatiskt till nästa bild när man tryckt x eller p. Snabbar upp flödet.
Det är för att du inte aktiverat auto advance.
Är den aktiverat så funkar SHIFT knappen tvärtom. Dvs stannar kvar på bilden som markerats. Gillar man mer kontroll så är det enklare att använda pilgtangeter också. Tur man har många olika valmöjligheter beroende på hur man är som person.

Överlag tycker det det verkar som det saknar kunskap om mjukvarorna när man säger att man är en van användare men tycker det går för långsamt och det egentligen ofta handlar om okunskap. LR är dock CPU slukare så det kan man inte sticka under stolen med. Synd :(

/Stefan
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tycker också att LR fungerar bra, med T blir man av med sidopanelerna och den övre behöver man aldrig ha aktiverad så med det blir granskningsbilden större, möjligt det finns ett kommando för att få bort den undre också?
Testa F som alternativ till T. Då försvinner alla paneler, men du kan fortfarande stega dig fram med Shift-X och Shift-P.
 

iSolen.se

Guest
Scott Kelby har utvecklat ett system för att katalogisera och klassificera bilder i Lightroom som han kallar SLIM (Simplified Lightroom Image Management).

Jag har i princip köpt hela konceptet rakt av. Att snabbt stega sig igenom bilderna med Shift-X och Shift-P är en del i hans metod.

Snabbt, enkelt, intuitivt!

Jag glömde säga det i ett av mina tidigare inlägg, men jag tror att någon annan nämnde det. Inget fel att säga igen:

Innan man börjar klassificera bilderna så väljer man F för Full View. Då ser man bara bilden över hela skärmen.
Självklart i fullskärmsläge men LR visar inte alltid bilden skarp på en gång och idén med snabbt flöde är förstås att man inte ska behöva vänta in den skarpa versionen.

Vill man dessutom se skärpan i en viss punkt kan det inte bli effektivare än vad Fast Stone gör.
 

iSolen.se

Guest
2) Trodde du använde LR mer än de flesta.
Du kan gallra innan importen. Det går även bra att börja gallra medan den importerar.

4) LR kan göra precis som Photo Mechanic. Alltså använda sig endast av den inbäddade jpg bilden. Det är alltså lika svårt att avgöra skärpan i båda mjukvarorna om man nu har bråttom.




Det är för att du inte aktiverat auto advance.
Är den aktiverat så funkar SHIFT knappen tvärtom. Dvs stannar kvar på bilden som markerats. Gillar man mer kontroll så är det enklare att använda pilgtangeter också. Tur man har många olika valmöjligheter beroende på hur man är som person.

Överlag tycker det det verkar som det saknar kunskap om mjukvarorna när man säger att man är en van användare men tycker det går för långsamt och det egentligen ofta handlar om okunskap. LR är dock CPU slukare så det kan man inte sticka under stolen med. Synd :(

/Stefan
Det har jag missat, du får gärna förklara hur man gallrar i fullskärmläge utan att importera bilder i LR.

LR har blivit mycket bättre, det är därför jag använder det mer nuförtiden.

Intressant att det är okunskap som gör LR långsamt. Du får här berätta hur man får upp hastigheten så man fritt kan bläddra mellan bilder utan att ha förladdat.
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Överlag tycker det det verkar som det saknar kunskap om mjukvarorna när man säger att man är en van användare men tycker det går för långsamt och det egentligen ofta handlar om okunskap. LR är dock CPU slukare så det kan man inte sticka under stolen med. Synd :(
Även jag undviker att använda LR till att gallra bilder just för att den inte är lika rapp som ACDSee och Faststone när man bläddrar mellan bilder. Skillnaden är ju inte stor, skulle tro att det handlar om 0,2-0,3 sek/bild, men ska man bläddra igenom 800-1400 bilder så vill man gärna hålla tempot uppe och inte sitta och vänta på datorn.
 
ANNONS