Annons

Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Varför fungerar automatisk vitbalans så jämrans dåligt?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-02-10, 15:14
jonasfj

fotobollfoto skrev: Den databasen kan ju omöjligen skilja på olika sorters lysrör i en sporthall.

Jag använder också AWB i alla situationer där solen är ljuskälla.
Men inomhus (sporthall) kör jag gråkort. Så även för fotbollsplan utomhus med konstljus.
Eftersom jag dessutom direkt efter match laddar upp bilderna utan vidare justering är pyssel med raw-filer inget för mig (även om det såklart är möjligt).
Det är en bra synpunkt för mina erfarenheter kommer från ett helt annat sätt att fotografera.
Gammal 2019-02-11, 06:24
fotobollfoto

jonasfj skrev: Jag tror vi säger ungefär samma sak fast från två olika utgångsvinklar.

När jag fotograferar letar jag ofta efter ljus som förmedlar en viss stämning.
[...]
Ja.

Och du gör väldigt fina bilder!
Gammal 2019-02-11, 18:22
Makten

Hoppsan, jag glömde helt bort att jag startade den här tråden! :-)) Så går det när man inte hänger på forumet så ofta.

Nåväl, jag är helt med på att olika kameratillverkare medvetet har valt att låta kamerorna bete sig olika och att det inte finns något rätt och fel eftersom allt är subjektivt. Men; samtidigt är jag ganska övertygad om att de allra flesta användare skulle säga att JPG-bilderna tagna under vissa omständigheter med vissa kameror är helt oanvändbara medan de är utmärkta med andra. Kamerorna är helt enkelt alldeles åt helsike för dåliga på att ha en aning om vad motivet innehåller och vad ljuskällan har för våglängder.

Frågan är hur Fuji lyckas i båda ändar av spannet medan alla (?) andra misslyckas. Klart det kan få vara lite för varmt eller lite för kallt, men nu snackar vi totalt jäkla superfel. Så fel att näppeligen någon kan vilja ha det resultatet.

"Color science" har jag också stött på och aldrig förknippat med vitbalans utan snarare hur kameror beter sig olika vid samma ljus och vitbalans. Där ingår allt från CFA-överlapp till råkokning och råkonvertering. Videon som postades var mycket intressant och jag får nog säga att jag verkligen inte är lojal mot något märke. Tvärtom sågar jag gärna min egen utrustning vid fotknölarna offentligt om jag inte är nöjd med den. I det här fallet kan jag ju säga att Fuji X70:s X-trans-sensor är eländig vad gäller detaljer samt att objektivet är något av en potatis. Det är egentligen bara dess vitbalanshantering jag gillar.

Ska jag försöka väga samman alla färgegenskaper i alla kameror jag haft så hamnar Sony RX100 III överst på listan. Högre än alla kameror med större sensorer som jag haft, vilket är ganska häpnadsväckande. Däremot är den ett skämt när det kommer till hantering, och objektivet är något av en slumpgenerator.
Den kamera som ger snyggast (men knappast "bäst") färger är istället Richoh GR II, men bara i JPG. Hur jag än bär mig åt så ser det ut som skit i råformat. Alltid något färgstick som inte finns i JPG och som jag inte får bort. Just därför vore det trevligt om kameraskrället inte valde helt galen vitbalans så man måste slänga JPG-filerna.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.

Elinchrom Rotalux Softboxes