Annons
Gammal 2019-02-11, 08:45
Mats G

Tamron SP 70-200 F 2.8 Di (För Nikon)
Har du anskaffat ditt objektiv?
Jag har ett Tamron 70-200 2.8 i mycket gott skick, som jag säljer då jag även har ett Nikon dito.
Hör av dej om det verkar intressant!
Gammal 2019-02-11, 10:02
Thomas Hedrén

Esuma skrev: Hallå!
Skulle behöva lite hjälp med lite info och pros/cons med alla olika 70-200mm objektiv som finns till Nikon? Vilket skulle ni rekommendera och varför? :)
Hej,
jag prioriterade tidigare ljusstyrka i alla sammanhang och har konkat runt och gör så fortfarande på många och tunga kamer/objektivkombinationer, t ex AF-S Nikkor 300mm/f2.8VRII med eller utan konvertrar för t ex fågelfoto då även autofocussnabbhet är ett måste. Det blir både tungt o dyrt. Men när det gäller foto inomhus, t ex konsertfoto så har jag gått ner till AF-S Nikkor 70-200/f4G VR med . Knivskarpt, snabbt nog och lättare! Och dagens kameror hanterar bruset suveränt så den lilla vinsten med ett bländarsteg på 2.8 behövs inte. Jag fotar sällan på största bländare på konserter.

Tamronobjektiv får bra värden i alla tester, men min erfarenhet är att fokuseringen inte alltid fungerar i praktiken. Ofta sitter skärpan fel - mycket fel.

Bifogar en nerskalad bild som jag tog igår. Nikon D750, Nikkor 70-200/f4. Läge: 200mm bländare f5.6. 1/160 s. ISO 6400. Frihand. Jag kan mejla dig en fullstor bild om du vill se en bättre upplösning.

mvh
Thomas H.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eric Bibb-3160.jpg
Visningar:	56
Storlek:	38.9 KB
ID:	147412  

Gammal 2019-02-11, 21:29
LinsLucas

Thomas Hedrén skrev: Men när det gäller foto inomhus, t ex konsertfoto så har jag gått ner till AF-S Nikkor 70-200/f4G VR med . Knivskarpt, snabbt nog och lättare! Och dagens kameror hanterar bruset suveränt så den lilla vinsten med ett bländarsteg på 2.8 behövs inte. Jag fotar sällan på största bländare på konserter.

Bifogar en nerskalad bild som jag tog igår. Nikon D750, Nikkor 70-200/f4. Läge: 200mm bländare f5.6. 1/160 s. ISO 6400. Frihand. Jag kan mejla dig en fullstor bild om du vill se en bättre upplösning.

mvh
Thomas H.
Men nu jämför du ju äpplen och päron.
Det går ju inte att jämföra en FF-kamera (D750) med en APS-C-kamera (D7100). Det är ju precis vad senare delen av tråden handlar om. Att man med APS-C-kameran har en crop-faktor att ta hänsyn till både när det gäller brännvidd och bländare.
Dessutom hanterar din D750 höga ISO-tal bättre än D7100.
Gammal 2019-02-11, 21:48
Thomas Hedrén

LinsLucas skrev: Men nu jämför du ju äpplen och päron.
Det går ju inte att jämföra en FF-kamera (D750) med en APS-C-kamera (D7100). Det är ju precis vad senare delen av tråden handlar om. Att man med APS-C-kameran har en crop-faktor att ta hänsyn till både när det gäller brännvidd och bländare.
Dessutom hanterar din D750 höga ISO-tal bättre än D7100.
Trådskaparen har just en Nikon D750!
Gammal 2019-02-11, 21:55
LinsLucas

Thomas Hedrén skrev: Trådskaparen har just en Nikon D750!
Ah, sorry!
Jag var lite snabb och såg inte att du svarade på det första inlägget. Trodde du svarade på den senaste aktiva diskussionen.

My bad.
Gammal 2019-02-13, 22:56
Jimmy96

Tamron 70-210 f4 vs Tamron 70-200 f2.8 G2
Tycker det är ett otroligt svårt beslut hur jag ska göra med köp av mitt 70-200 (210). Priset är ju såklart en stor faktor, att 70-210 är ungefär hälften så dyrt. Det de ligger och väger på är att på min Nikon d7100 så framstår brus mycket enklare än på nya kameror.. samt så kör jag på f4 så kommer det bli f6 på min aps-c.. rädd att jag ångrar mig om jag helt plötsligt skulle vilja börja fota saker som rör sig snabbare, och som kräver andra ljusförhållanden. F2.8 skulle ju landa på f4.2 så det är ju helt klart bättre på den punkten. Men frågan är. Är det värt det dubbla? Jag är bara orolig över att när man väl köpt det där Tamron 70-210 och är glad för att man "sparat" pengar så märker man efter en tids gång att alla situationer helt plötsligt som man tänker fota kräver mer ljus och så "kan" man inte skjuta upp ISO för högt då kameran inte är super bra på dem områdena.
Vad skulle ni rekommendera?
Gammal 2019-02-13, 23:59
Homy

Jimmy96 skrev: Tycker det är ett otroligt svårt beslut hur jag ska göra med köp av mitt 70-200 (210). Priset är ju såklart en stor faktor, att 70-210 är ungefär hälften så dyrt. Det de ligger och väger på är att på min Nikon d7100 så framstår brus mycket enklare än på nya kameror.. samt så kör jag på f4 så kommer det bli f6 på min aps-c.. rädd att jag ångrar mig om jag helt plötsligt skulle vilja börja fota saker som rör sig snabbare, och som kräver andra ljusförhållanden. F2.8 skulle ju landa på f4.2 så det är ju helt klart bättre på den punkten. Men frågan är. Är det värt det dubbla? Jag är bara orolig över att när man väl köpt det där Tamron 70-210 och är glad för att man "sparat" pengar så märker man efter en tids gång att alla situationer helt plötsligt som man tänker fota kräver mer ljus och så "kan" man inte skjuta upp ISO för högt då kameran inte är super bra på dem områdena.
Vad skulle ni rekommendera?
Utan att vara expert måste jag fråga vad du menar med att omvandla bländarvärdena mellan fullformat och APS-C. Jag vet att "du får ett skärpedjup vid bländare f/2,8 som du behöver bländare f/2 för att uppnå med en hälften så stor sensor. Du får ett steg mindre brus (under förutsättning att det är ok med ett steg kortare skärpedjup). Du får ett steg mer dynamiskt omfång. Allt det här hör ihop med den enkla grundsanningen att en dubbelt så stor sensor kan samla in dubbelt så mycket ljus."

Men båda objektiven är för fullformat och täcker hela APS-sensorn. Som du skriver skulle man tro att objektiven blir "mörkare" om man använder dem med APS, eller har jag missat nåt? Du får samma fasta f/2,8 eller f/4 både med fullformat och D7100. Jag har D7200 och köpte som sagt Sigmas äldre 70-200 f/2,8 till priset av Tamrons f/4.
Gammal 2019-02-14, 05:59
pdahlen

Ljusmässigt så är det samma mellan Cropsensor och fullformat, men om man ser till skärpedjup så motsvarade 2,8 en 4. Samma gäller brusmässigt eftersom du med en fullformat kan använda högre ISO. Men man behöver inte tänka så om man inte vill, jag tycker att bildvinkeln kommer i första hand och den är positiv för crop i de flesta fall, nästa är skärpedjup och det beror ju på vad man vill ha för skärpedjup, önskar man ett stort så är även här det positivt med crop. Sedan effekten av ISO, personligen kopplar jag inte ihop det med objektivet, men jag vet många som gör det så om det får man tycka som man vill.

Jag har i veckan köpt Tamrons 70-200/2,8 G1 för 6200:-, SP hade också det gamla utan VC för ung 3400:- samt Tamrons 70-210/4 för 4900:-. Jag gillade att det äldsta hade så förstorninggrad, men den har sämre AF. 70-210 har också ganska bra förstorninggrad men något sämre skärpekurva ute i hörnen, men för cropsensor blir det ju bättre. Jag var också ute efter kort skärpedjup så för den anledningen så blev det G1. Men jag vet fortfarande inte om det var rätt beslut, för mer närbilder så hade jag ju kommit ung 3dm närmare med 70-210/4 och med det kanske ett likvärdigt skärpedjup som mitt 2,8. Men jag kör med mitt 70-200/2,8 nu ett tag och känner mig för, kanske blir det ett begagnat nikon 70-200/4 istället som är både skarpt och bra närgräns. Jag fotar både med Crop och fullformat
Gammal 2019-02-14, 07:30
Jimmy96

Tack för era tydliga svar. Skönt att bli lugnad över att det bara är jag som har missuppfattat det det där med ljusinsläpp på aps-c. Lutar då mer åt ett f4 då jag inte känner behovet av att kunna blurra ut bakgrunden på det jag fotar. Fotar väldigt sällan med f2.8 och byggkvaliten på Tamrons 70-210 f4 verkar inte vara fy skam det heller. Uppfattat det som att det är vädertätat?
Gammal 2019-02-14, 07:48
pdahlen

Jimmy96 skrev: Tack för era tydliga svar. Skönt att bli lugnad över att det bara är jag som har missuppfattat det det där med ljusinsläpp på aps-c. Lutar då mer åt ett f4 då jag inte känner behovet av att kunna blurra ut bakgrunden på det jag fotar. Fotar väldigt sällan med f2.8 och byggkvaliten på Tamrons 70-210 f4 verkar inte vara fy skam det heller. Uppfattat det som att det är vädertätat?
Ja det står som vädertätat
Gammal 2019-02-14, 10:48
Fredrik AVT

Jimmy96 skrev: Tack för era tydliga svar. Skönt att bli lugnad över att det bara är jag som har missuppfattat det det där med ljusinsläpp på aps-c. Lutar då mer åt ett f4 då jag inte känner behovet av att kunna blurra ut bakgrunden på det jag fotar. Fotar väldigt sällan med f2.8 och byggkvaliten på Tamrons 70-210 f4 verkar inte vara fy skam det heller. Uppfattat det som att det är vädertätat?
För att göra detta med APS-C och FF extra tydligt:
En APS-C kamera med 70-200/4 beter sig som om du haft en FF kamera med ett 105-300/6 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.

En APS-C kamera med en 70-200/2,8 beter sig som om du haft ett 105-300/4,2 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.
Gammal 2019-02-14, 11:29
pdahlen

Fredrik AVT skrev: För att göra detta med APS-C och FF extra tydligt:
En APS-C kamera med 70-200/4 beter sig som om du haft en FF kamera med ett 105-300/6 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.

En APS-C kamera med en 70-200/2,8 beter sig som om du haft ett 105-300/4,2 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.
Det är korrekt och att det är bra att du skriver skärpedjup, brus samt bildvinkel. För när det gäller ljuskänslighet så är en 4 alltid en 4 om man ser till exponering
Gammal 2019-02-14, 11:41
ErlandH

pdahlen skrev: Det är korrekt och att det är bra att du skriver skärpedjup, brus samt bildvinkel. För när det gäller ljuskänslighet så är en 4 alltid en 4 om man ser till exponering
Nej, det är det inte. Själva bländarens storlek förändras givetvis inte, men ett objektiv med f/4 ger hälften så stor exponering på ett aps-c-hus som på ett ff-hus. Dvs bildsensorn träffas av hälften så mycket ljus.
Gammal 2019-02-14, 12:00
Fredrik AVT

ErlandH skrev: Nej, det är det inte. Själva bländarens storlek förändras givetvis inte, men ett objektiv med f/4 ger hälften så stor exponering på ett aps-c-hus som på ett ff-hus. Dvs bildsensorn träffas av hälften så mycket ljus.
Fast nu förvirrar vi nog TS. Skall man uttrycka så här istället: Om f/4 vid 1/125 sek och ISO 200 är en "korrekt" exponering för FF är den det också på APS-C. Bruset blir högre i helbild om de är utskrivna i samma storlek med APS-C kameran eftersom sensorn i sin helhet bara fått 1/2,25 så mycket ljus då den är 1/2,25 så stor.
Gammal 2019-02-14, 12:19
pdahlen

ErlandH skrev: Nej, det är det inte. Själva bländarens storlek förändras givetvis inte, men ett objektiv med f/4 ger hälften så stor exponering på ett aps-c-hus som på ett ff-hus. Dvs bildsensorn träffas av hälften så mycket ljus.
Du kan använda precis samma exponeringsvärden mellan APS-c och FF, och båda blir rätt exponerade. Om man ligger på gränsen där bruset kan synas så är det en skillnad mellan kamerahusen men jag personligen tycker det är fel att blanda in objektivet i detta. Visst ser man till ekvivalens så visst, men fråga om hur många TS som har nytta av detta? Jag har upplevt att de flesta istället har blivit förvirrade.

Jag växlar regelbundet mellan FF och APS-C hus och mina objektiv får alltid stå på samma bländare oberoende av hus, bländaren styrs istället av det mest optimala i skärpa för objektivet och inte vilket hus jag använder. Nu växlar jag ifs mellan husen för att få ut effekten av skillnaden och är absolut inte ute efter ekvivalens
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.

Elinchrom Rotalux Softboxes