Gammal 2019-02-11, 23:56
PMD

iSolen.se skrev: Ingen har lyckats hitta några undantag som gör upplägget med inpackning i UK lagligt.
Jag tror att det är den som påstår att det är olagligt som har bevisbördan.

Man kan inte vara helt säker på om en företeelse är laglig eller olaglig innan den har behandlats i en domstol, så jag föreslår att du polisanmäler E-infinity så får vi se vad en domstol har att säga.
Gammal 2019-02-12, 00:00
iSolen.se

PMD skrev: Jag tror att det är den som påstår att det är olagligt som har bevisbördan.

Man kan inte vara helt säker på om en företeelse är laglig eller olaglig innan den har behandlats i en domstol, så jag föreslår att du polisanmäler E-infinity så får vi se vad en domstol har att säga.
Det finns inte så mycket att säga, både engelska och svenska tullregler säger att momsen ska betalas, länkar ovan.

Flera har hävdat undantag men har inte kunnat visa något sådant.

Vi kommer inte längre än så.
Gammal 2019-02-12, 00:36
PMD

Jodå, vi skulle kunna komma längre med ett rättsfall. Jag tror att din referens till reglerna är ofullständig, vilket stöds av att tullen inte har stoppat någon sändning från E-infinity till Sverige. Ett rättsfall skulle reda ut saken en gång för alla.
Gammal 2019-02-12, 07:23
Astroscapist

Gråimport aka parallellimport är inget nytt eller olagligt. Åker man till HK så kan man direkt i deras affärer också köpa gråimport.

/Stefan
Gammal 2019-02-12, 09:07
iSolen.se

Astroscapist skrev: Gråimport aka parallellimport är inget nytt eller olagligt. Åker man till HK så kan man direkt i deras affärer också köpa gråimport.

/Stefan
Javisst och när du sen åker hem betalar du svensk moms 25% och tull plus avgifter i Sverige, eller hur, för du smugglar ju inte varorna ;-)
Gammal 2019-02-12, 09:10
iSolen.se

PMD skrev: Jodå, vi skulle kunna komma längre med ett rättsfall. Jag tror att din referens till reglerna är ofullständig, vilket stöds av att tullen inte har stoppat någon sändning från E-infinity till Sverige. Ett rättsfall skulle reda ut saken en gång för alla.
Det här har vi pratat om, varför skulle svensk tull öppna ett EU-paket? Varorna har ju packats om på Irland.

Det är bara att läsa innantill det står svart på vitt att det ska läggas på moms på import till UK. Vari ligger otydligheten?
Gammal 2019-02-12, 10:29
Astroscapist

iSolen.se skrev: Javisst och när du sen åker hem betalar du svensk moms 25% och tull plus avgifter i Sverige, eller hur, för du smugglar ju inte varorna ;-)
Absolut. Oavsett man köper gråimport när man är i HK eller inte så ska det deklareras i tullen när man kommer hem till Sverige.

/stefan
Gammal 2019-02-12, 10:45
iSolen.se

Astroscapist skrev: Absolut. Oavsett man köper gråimport när man är i HK eller inte så ska det deklareras i tullen när man kommer hem till Sverige.

/stefan
Så när du handlar själv fysiskt är du med på att man måste betala moms.
Gammal 2019-02-12, 11:06
Astroscapist

iSolen.se skrev: Så när du handlar själv fysiskt är du med på att man måste betala moms.
Försöker du låta som du lär ut? Tyvärr vet jag redan det. Fortfarande kan det bli mkt billigare än att köpa i Sverige.
Förresten är allt inte billigare via e-infinity jämfört med att köpa i svensk butik.

/Stefan
Gammal 2019-02-12, 12:11
iSolen.se

Astroscapist skrev: Försöker du låta som du lär ut? Tyvärr vet jag redan det. Fortfarande kan det bli mkt billigare än att köpa i Sverige.
Förresten är allt inte billigare via e-infinity jämfört med att köpa i svensk butik.

/Stefan
Ja jag försöker låta som jag lär, jag begär alltid VAT/momskvitto.
Gammal 2019-02-12, 12:22
PMD

iSolen.se skrev: Det här har vi pratat om, varför skulle svensk tull öppna ett EU-paket? Varorna har ju packats om på Irland.

Det är bara att läsa innantill det står svart på vitt att det ska läggas på moms på import till UK. Vari ligger otydligheten?
Jag har svarat i en lämpligare tråd, så att vi kan hålla oss till erfarenheter och tips om E-infinity i den här tråden vilket den var avsedd för från början.
Gammal 2019-02-13, 00:31
Dynamit Harry

Ni som har beställt en Canon eller Nikon, är det Svenska menyer på dessa? Har läst igenom hela tråden, de som har beställt Sony får Engelska menyer, men hur är det med Canon och Nikon?
Gammal 2019-02-13, 00:35
DanNikon77

Dynamit Harry skrev: Ni som har beställt en Canon eller Nikon, är det Svenska menyer på dessa? Har läst igenom hela tråden, de som har beställt Sony får Engelska menyer, men hur är det med Canon och Nikon?
Kunde välja massa språk på min D500 b.l.a. Svenska
Gammal 2019-02-13, 07:47
gamleJ

Dynamit Harry skrev: Ni som har beställt en Canon eller Nikon, är det Svenska menyer på dessa? Har läst igenom hela tråden, de som har beställt Sony får Engelska menyer, men hur är det med Canon och Nikon?
Även Canon eos r ska ha svenska menyer enligt deras kundtjänst. Laddaren kommer nog behöva adapter skulle jag tro. Jag tvekar dock att köpa från e-infinity. Vad händer vid Brexit när de inte kan sälja billigt längre. Slår de igen då? Trist om kameran strular och firman inte finns kvar efter någon månad. Just nu pumpar de ut varor och ser till att få bra recensioner men tveksamt hur det blir sedan även om de fortsätter efter Brexit. Kraxar som en olyckskorp :), men kanske något att tänka på om inte vinsten med köpet är jättestort. Vissa varor är ju snarlika i pris med svenska nätbutiker.
Gammal 2019-02-13, 11:02
Astroscapist

gamleJ skrev: Även Canon eos r ska ha svenska menyer enligt deras kundtjänst. Laddaren kommer nog behöva adapter skulle jag tro. Jag tvekar dock att köpa från e-infinity. Vad händer vid Brexit när de inte kan sälja billigt längre. Slår de igen då? Trist om kameran strular och firman inte finns kvar efter någon månad. Just nu pumpar de ut varor och ser till att få bra recensioner men tveksamt hur det blir sedan även om de fortsätter efter Brexit. Kraxar som en olyckskorp :), men kanske något att tänka på om inte vinsten med köpet är jättestort. Vissa varor är ju snarlika i pris med svenska nätbutiker.
Hur känner du till deras omsättning?
E-infinity är ett internationellt företag och skeppar från tre ställen. HK, Australien och Storbritannien.
Vissa varor är det t.o.m. billigare att köpa i Sverige.

/Stefan
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:16.

Lastolite HaloCompact