Gammal 2019-02-12, 07:52
Abe Normal

Sten-Åke Sändh skrev: Ja de hade väl inte riktigt åkt på pumpen innan Stalingrad. Men Per har nog mycket rätt när han påpekade att försörjningslinjerna ofta gäller avgörandet om det drar ut på tiden. Men ingen vinner några krig med bara en massa lastbilar. Ryssarna brände väl det mesta när de drog sig tillbaka efter att ha monterat ner alla tunga industrier de kunde och skickat dessa bortom Ural. Sedan klarade inte Göring trots sin höga svansföring att understöda tyskarna i exv. Stalingrad, så hela 6:e armen gick under där under den smällkalla vintern utan att man kunde göra särskilt mycket åt det.

Ryssarna kunde kasta in miljontals soldater när de slapp säkra fronten med Japan och det var nog det som var den stora skillnaden trots allt. De fick också verkligen snurr på tillverkningen av krigsmateriel där bakom Ural när tyskarna inte längre kunde störa tillverkningen. De pumpade ut 10 000-tals T-34 stridsvagnar och 1000 och åter 1000 kanoner och raketvapen samtidigt som amerikaner och britter bombade Ruhr. Det var nog bara en tidsfråga innan tyskarna skulle krokna.

Sedan blev nog det stora tanksslaget vid Kursk spiken i kistan för efter det så var det bara reträtt som gällde. Slaget om Berlin som Anhony Beaver beskrivit det kunde tyskarna aldrig ha vunnit. Det stod ju en artilleripjäs eller stalinorgel på var tionde meter kilometer efter kilometer inför slutstriden och de hade förvandlat staden till en grushög innan de var färdige. Det blev inte mycket kvar av huvudstaden i "Tusenårsriket" efter den initiala insatsen. (DN hade förresten en sammanställning för kanske ett år sedan över hur mycket krigsmateriel vi har i Sverige och vi hade tydligen 4 haubitsar!! Undrar om ryssarna tror att det var fake news!)
Som du skriver, många påståenden i tråden är korrekta. Det var saker som sammantaget ledde till seger. Detta är också en bedömningssport. Min uppfattning är att tysken körde sönder i princip hela sin krigsmakt mot ryssen, även om de på pappret vann segrar. Men de kunde sen aldrig återuppbygga sin arme, Tyskland klarade inte ett utnötningskrig, frontlinjen var i princip 300 mil lång.

En annan aspekt som inte nämns så ofta och som är till lycka för mänskligheten. Är att AH själv tog kontrollen över sin generaler och började fatta egna beslut och ur strategisk synpunkt, riktigt dåliga beslut.

Som tex att avbryta offensiven mot Moskva hösten -41. När den senare återupptogs var det för sent pga höstregn, dåliga försörjningslinjer och senare kyla. Ryssarna startar en motoffensiv i december-41 som varade i flera månader och många förstod nog redan då att fälttåget aldrig skulle lyckas.

Sedan förstås Stalingrad och den förödande orden att inte tillåta reträtt, varpå en hel arme gick om intet. Och till sist, offensiven Zitadelle, slaget om Kursk -43, där historikerna säger att alla generalerna motsatte sig offensiven. Efter det är det bara en enda lång reträtt till krigsslutet.

AH utfärdare också en order om att soldaterna skulle "fortifiera" sig och förbjöd strategiska reträtter i Ryssland. Vilket kostade många soldater livet, hela maskineriet nöttes helt enkelt ned. Hade inte så mycket soldater och resurser varit varit uppbundna i öster hade invasionen juni 06 1944 kunnat få ett annat förlopp tror jag?

Nu går jag tillbaka till topic :)
Gammal 2019-02-12, 11:03
PMD

Abe Normal skrev: Kanske inte så konstigt. AH är väl den galning som har haft störst inverkan på vår samtidshistoria.
I hård konkurrens med Lenin och Stalin. Jag undrar om inte Stalin vinner.
Gammal 2019-02-12, 11:09
PMD

Abe Normal skrev: Min uppfattning är att tysken körde sönder i princip hela sin krigsmakt mot ryssen, även om de på pappret vann segrar. Men de kunde sen aldrig återuppbygga sin arme, Tyskland klarade inte ett utnötningskrig, frontlinjen var i princip 300 mil lång.
Nu tycker jag att vi kan flytta krigsdiskussionen till en egen tråd.
Gammal 2019-02-12, 11:28
Flash Gordon

Intressant om någon kan beskriva för mig hur andra världskriget kommer påverka den framtida marknaden för kameror.
Gammal 2019-02-12, 12:04
larsborg

Flash Gordon skrev: Intressant om någon kan beskriva för mig hur andra världskriget kommer påverka den framtida marknaden för kameror.
Tids nog kan vi få en koll på, hur WWII har påverkat den framtida marknaden för kameror. Vänta i ca. 50 år till, då finner vi svaret, allt annat är ren spådom, - då kan tråden fortsätta, med alla nu medverkade ..... :-) :-)
Gammal 2019-02-12, 12:15
Photocon

larsborg skrev: Tids nog kan vi få en koll på, hur WWII har påverkat den framtida marknaden för kameror. Vänta i ca. 50 år till, då finner vi svaret, allt annat är ren spådom, - då kan tråden fortsätta, med alla nu medverkade ..... :-) :-)
Om inte WWIII kommer innan vi lagt benen i vädret.

Bäst fortsätta med ursprungsämnet i tråden!
Gammal 2019-02-12, 12:48
larsborg

Photocon skrev: Om inte WWIII kommer innan vi lagt benen i vädret.

Bäst fortsätta med ursprungsämnet i tråden!
Du har helt rätt, Lennart!
Jag "kryddade" till det, i mitt tidigare svar, - men du läste rätt mellan raderna.
En tråd om framtiden för systemkameror, - flyter ut i en flod av krigshistoria .... va?
Gammal 2019-02-12, 14:31
jonasfj

Det här är en bra bild som beskriver utvecklingen.

2010 såldes ungefär 12,9 miljoner DSLR/Mirrorless, sen tog det fart och 2012 toppade marknaden med 21 miljoner enheter. De senaste tre åren har det legat still runt 11 miljoner, fast Mirrorless växer på bekostnad av DSLR.

Antalet sålda objektiv har haft en liknande utveckling.

Det segment som tappat mest dramatiskt i antal enheter är kompaktkameror.

Det verkar också som om marknaden i Japan är svagare än i Europa och Nordamerika.

Eftersom jag från andra källor förstår att Nikon och Canon tappat lite mer än marknaden är det rimligt att anta att Sony och kanske Fujifilm fortsätter att ta andelar, troligen för att de tidigare etablerat sig inom spegelfritt.

https://nikonrumors.com/2019/02/11/2...x/#more-132346
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Camera-industry-2018-infographics4-417x550.jpg
Visningar:	6
Storlek:	41.3 KB
ID:	147416  

Gammal 2019-02-12, 14:59
PMD

jonasfj skrev: Eftersom jag från andra källor förstår att Nikon och Canon tappat lite mer än marknaden är det rimligt att anta att Sony och kanske Fujifilm fortsätter att ta andelar, troligen för att de tidigare etablerat sig inom spegelfritt.
Fanns det inte en referens i något tidigare inlägg i denna tråd som visade flest sålda spegelfria (i Japan?) under 2018 med Olympus på tredjeplats?
Gammal 2019-02-12, 16:00
jonasfj

PMD skrev: Fanns det inte en referens i något tidigare inlägg i denna tråd som visade flest sålda spegelfria (i Japan?) under 2018 med Olympus på tredjeplats?
Har tyvärr inget minne av det.
Gammal 2019-02-12, 16:17
ErlandH

PMD skrev: Fanns det inte en referens i något tidigare inlägg i denna tråd som visade flest sålda spegelfria (i Japan?) under 2018 med Olympus på tredjeplats?
Det fanns ett diagram över försäljningen av spegellösa FF-kameror, som visade att Sony tappat nästan 40 procent av sin marknadsandel i Japan. Men där var inte Olympus med.
Gammal 2019-02-12, 16:32
jonasfj

ErlandH skrev: Det fanns ett diagram över försäljningen av spegellösa FF-kameror, som visade att Sony tappat nästan 40 procent av sin marknadsandel i Japan. Men där var inte Olympus med.
Nej, det visade bara Canon, Nikon och Sony. Min personliga hypotes är att Sony tappat mycket mindre i antal sålda enheter för jag tror att marknaden växt, eftersom många väljer Canon och Nikon spegelfria istället för DSLR. Nikon skrev någonstans att spegelfria sålt lite grann bättre än plan, men DSLR har minskat mer än planerat.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	December-full-frame-mirrorless-camera-market-share-in-Japan.jpg
Visningar:	8
Storlek:	88.2 KB
ID:	147417  

Gammal 2019-02-12, 16:57
Fredrik AVT

jonasfj skrev: Nej, det visade bara Canon, Nikon och Sony. Min personliga hypotes är att Sony tappat mycket mindre i antal sålda enheter för jag tror att marknaden växt, eftersom många väljer Canon och Nikon spegelfria istället för DSLR. Nikon skrev någonstans att spegelfria sålt lite grann bättre än plan, men DSLR har minskat mer än planerat.
Precis. Eftersom Sony var ensamma (bortsett från beskedlig Leicaandel) med spegellösa systemkameror hade de 100%. Då konkurrenter kommer måste ju andelen falla. Detta säger inget om volymer.
Gammal 2019-02-12, 17:00
jonasfj

Fredrik AVT skrev: Precis. Eftersom Sony var ensamma (bortsett från beskedlig Leicaandel) med spegellösa systemkameror hade de 100%. Då konkurrenter kommer måste ju andelen falla. Detta säger inget om volymer.
Sony har nog känt av det på något sätt för de har varit aggressiva med sina priser.
Gammal 2019-02-12, 18:54
fotobollfoto

jonasfj skrev: Det här är en bra bild som beskriver utvecklingen.

2010 såldes ungefär 12,9 miljoner DSLR/Mirrorless, sen tog det fart och 2012 toppade marknaden med 21 miljoner enheter. De senaste tre åren har det legat still runt 11 miljoner, fast Mirrorless växer på bekostnad av DSLR.

Antalet sålda objektiv har haft en liknande utveckling.

Det segment som tappat mest dramatiskt i antal enheter är kompaktkameror.

Det verkar också som om marknaden i Japan är svagare än i Europa och Nordamerika.

Eftersom jag från andra källor förstår att Nikon och Canon tappat lite mer än marknaden är det rimligt att anta att Sony och kanske Fujifilm fortsätter att ta andelar, troligen för att de tidigare etablerat sig inom spegelfritt.

https://nikonrumors.com/2019/02/11/2...x/#more-132346
Vore intressant att mappa in staplar över sålda telefoner med kamera i det diagrammet. Jag inbillar mig att fler har tillgång till någon form av digitalkamera idag än för tio år sedan.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.

Elinchrom Rotalux Softboxes