Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Så är det såklart. Hur brukar skillnad bli i Sverige jämfört med USA. X1.25 eller blir det mer?
Momsen är ett pålägg på 25%, men det brukar inte räcka med den faktorn på det amerikanska priset för att få det motsvarande svenska. Förr (för några år sen?) brukade en omräkningsfaktor på 10 ge ett hyfsat rätt svenskt pris, men dollarn har ju blivit ganska mycket dyrare under de senaste åren, så det kanske inte räcker längre.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Varken Nikon eller Canon gillade IBIS när det tillverkade mest DSLR av ett antal andledningar:

+ Utrymmesbrist. Kamerahusen blir för tjocka.
+ Vibrationerna från spegeln
+ Nikon hade begränsningar i hur mycket sensorn kan röra sig för att bildcirkeln begränsades av diametern hos fattningen
Plus en faktor till:
+ Både Canon och Nikon började med stabilisering på filmtiden då IBIS faktiskt inte var ett realistiskt alternativ, och har man väl valt ett teknikspår (och hunnit plöja ned många år av utveckling på det) så byter man inte i en hast.
 

Bengf

Aktiv medlem
Varken Nikon eller Canon gillade IBIS när det tillverkade mest DSLR av ett antal andledningar:

+ Utrymmesbrist. Kamerahusen blir för tjocka.
+ Vibrationerna från spegeln
+ Nikon hade begränsningar i hur mycket sensorn kan röra sig för att bildcirkeln begränsades av diametern hos fattningen

Nja.. det skulle inte vara möjligt med en så stor sensor att klämma in IBIS, men det kom med A900 ( Sony-DSLR )
 

Erik Normark

Aktiv medlem
En Sony A7 kan köpas ny för 9000 idag. Visserligen gammal, men med samma vikt. Frågan är hur mycket "sämre" den är jfr med nya Canon RP, och vilken som är mer prisvärd?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det rekommenderade priset i Sverige är tydligen 16499 kronor.
Helt OK ändå för en nylanserad FF kamera. Men förstår att man är mer lyriska över 1300 dollar i USA.

Anyway. Skall bli intessant att läsa första testerna. Har själv en 6D2 som backup och kan mycket väl tänka mig att gå över till denna istället. Verkar ju vara i princip samma sensor och den duger gott och väl.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Helt OK ändå för en nylanserad FF kamera. Men förstår att man är mer lyriska över 1300 dollar i USA.

Anyway. Skall bli intessant att läsa första testerna. Har själv en 6D2 som backup och kan mycket väl tänka mig att gå över till denna istället. Verkar ju vara i princip samma sensor och den duger gott och väl.
Det är $1300 + moms

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En Sony A7 kan köpas ny för 9000 idag. Visserligen gammal, men med samma vikt. Frågan är hur mycket "sämre" den är jfr med nya Canon RP, och vilken som är mer prisvärd?
RP ligger ännu sämre till om man tar allt beg i beräknande. Betänk att DR på denna gamla sensor inte är konkurrenskraftig. Sedan att sakna ett zoomobjektiv i amatörklassen (om inte 24-240 kommer säljas till vrakpris:)) och ingen roadmap på detta är väldigt konstigt. P g a objektivsituationen och sensortekniken är den billigare nylanserade Fuji XT30 en oerhörd stark konkurrent ffa i kit med 18-50/2,8-4.

Hur tänkte Canon här? De skulle kommit långt med bara en halvbra kitglugg typ R 24-105/3,5-5,6. Hur många i kundgruppen nöjer sig med ett fast objektiv eller deras EF kitzoom 24-105 STM som kräver adapter och förtär storleksnyttan?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det går att hitta många saker att gnälla på men hur vi än vänder och vrider på det så har Canon vaknat. De kommer sälja sjukt många av dessa hus. Seriösa filmare är inte nöjda med r och än mindre med rp men den stora massan struntar i om det finns bra 4K, c-log mm. Både Sony och Fujianvändare skriker efter roterbar skärm vilket rp har. Bildkvalitet på proffsnivå (om vi räknar bort dr vid basiso), användarvänlig både för nybörjare och lite mer avancerade, liten och ändå stor med extragrepp samt inte minst det står Canon på den. Bristen på en lätt zoom kommer nog påverka en del men troligen mindre än vad det borde. Jämfört med eos r så får köparen ett 24-105 på köpet. Obalans mellan hus och objektiv har ju inte stoppat Sonyanvändare så tror inte det blir så kritiskt för Canon heller. Huset är prisvärt och har de funktioner som väldigt många tycker är de viktigaste. Förutom m50 så har jag inte tagit ordet prisvärd i min mun gällande Canon sedan, kommer inte på när jag sagt det faktiskt :). Kan Canon prestera ett PRO hus med riktigt bra prestanda och ibis också så tror jag de tar ett rejält grepp även om den spegellösa marknaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det går att hitta många saker att gnälla på men hur vi än vänder och vrider på det så har Canon vaknat. De kommer sälja sjukt många av dessa hus. Seriösa filmare är inte nöjda med r och än mindre med rp men den stora massan struntar i om det finns bra 4K, c-log mm. Både Sony och Fujianvändare skriker efter roterbar skärm vilket rp har. Bildkvalitet på proffsnivå (om vi räknar bort dr vid basiso), användarvänlig både för nybörjare och lite mer avancerade, liten och ändå stor med extragrepp samt inte minst det står Canon på den. Bristen på en lätt zoom kommer nog påverka en del men troligen mindre än vad det borde. Jämfört med eos r så får köparen ett 24-105 på köpet. Obalans mellan hus och objektiv har ju inte stoppat Sonyanvändare så tror inte det blir så kritiskt för Canon heller. Huset är prisvärt och har de funktioner som väldigt många tycker är de viktigaste. Förutom m50 så har jag inte tagit ordet prisvärd i min mun gällande Canon sedan, kommer inte på när jag sagt det faktiskt :). Kan Canon prestera ett PRO hus med riktigt bra prestanda och ibis också så tror jag de tar ett rejält grepp även om den spegellösa marknaden.
Fast med 24-105/4 L IS "på köpet" kostar den ju nästan 28000kr. Det är det enda kittet med 24-105 jag hittar i Sverige. Så hur tänkte du?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Skiljer det ungefär 8000kr mellan husen så lär det snart göra det mellan kiten med samma objektiv också. Allt annat vore ju märkligt. Initialt kanske prissättningen blir lite konstig.
 
ANNONS