Annons

70-200mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för era tydliga svar. Skönt att bli lugnad över att det bara är jag som har missuppfattat det det där med ljusinsläpp på aps-c. Lutar då mer åt ett f4 då jag inte känner behovet av att kunna blurra ut bakgrunden på det jag fotar. Fotar väldigt sällan med f2.8 och byggkvaliten på Tamrons 70-210 f4 verkar inte vara fy skam det heller. Uppfattat det som att det är vädertätat?
För att göra detta med APS-C och FF extra tydligt:
En APS-C kamera med 70-200/4 beter sig som om du haft en FF kamera med ett 105-300/6 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.

En APS-C kamera med en 70-200/2,8 beter sig som om du haft ett 105-300/4,2 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att göra detta med APS-C och FF extra tydligt:
En APS-C kamera med 70-200/4 beter sig som om du haft en FF kamera med ett 105-300/6 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.

En APS-C kamera med en 70-200/2,8 beter sig som om du haft ett 105-300/4,2 objektiv monterat på en FF kamera avseende skärpedjup, brus etc.
Det är korrekt och att det är bra att du skriver skärpedjup, brus samt bildvinkel. För när det gäller ljuskänslighet så är en 4 alltid en 4 om man ser till exponering
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är korrekt och att det är bra att du skriver skärpedjup, brus samt bildvinkel. För när det gäller ljuskänslighet så är en 4 alltid en 4 om man ser till exponering
Nej, det är det inte. Själva bländarens storlek förändras givetvis inte, men ett objektiv med f/4 ger hälften så stor exponering på ett aps-c-hus som på ett ff-hus. Dvs bildsensorn träffas av hälften så mycket ljus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej, det är det inte. Själva bländarens storlek förändras givetvis inte, men ett objektiv med f/4 ger hälften så stor exponering på ett aps-c-hus som på ett ff-hus. Dvs bildsensorn träffas av hälften så mycket ljus.
Fast nu förvirrar vi nog TS. Skall man uttrycka så här istället: Om f/4 vid 1/125 sek och ISO 200 är en "korrekt" exponering för FF är den det också på APS-C. Bruset blir högre i helbild om de är utskrivna i samma storlek med APS-C kameran eftersom sensorn i sin helhet bara fått 1/2,25 så mycket ljus då den är 1/2,25 så stor.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nej, det är det inte. Själva bländarens storlek förändras givetvis inte, men ett objektiv med f/4 ger hälften så stor exponering på ett aps-c-hus som på ett ff-hus. Dvs bildsensorn träffas av hälften så mycket ljus.
Du kan använda precis samma exponeringsvärden mellan APS-c och FF, och båda blir rätt exponerade. Om man ligger på gränsen där bruset kan synas så är det en skillnad mellan kamerahusen men jag personligen tycker det är fel att blanda in objektivet i detta. Visst ser man till ekvivalens så visst, men fråga om hur många TS som har nytta av detta? Jag har upplevt att de flesta istället har blivit förvirrade.

Jag växlar regelbundet mellan FF och APS-C hus och mina objektiv får alltid stå på samma bländare oberoende av hus, bländaren styrs istället av det mest optimala i skärpa för objektivet och inte vilket hus jag använder. Nu växlar jag ifs mellan husen för att få ut effekten av skillnaden och är absolut inte ute efter ekvivalens
 

ztenlund

Aktiv medlem
TS har iofs en FF-kamera (D750) så jag tror inte att hon blir speciellt förvirrad.

Men annars tycker jag att din beskrivning var utmärkt.
Problemet är att det en annan person har gått in och "kapat" tråden mitt i, vilket gör att tillståndet avseende vad den handlar om är något förvirrat.
 
ANNONS