Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

ztenlund

Aktiv medlem
Fast underkorrigering av sfärisk abberration ger snyggare oskärpa bakom fokusplanet då oskärpecirklar blir blekare ut mot kanterna. Perfekt korrektion ger helt jämna oskärpecirklar och överkorrektion ger en halo runt oskärpecirklar bakom fokusplanet. T ex verkar Sigmas "bokeh monster" 105/1,4 sannolikt avsiktligt ha en liten grad av underkorrektion av sfärisk abberration.
Ständigt dessa kompromisser. :)
Ett annat exempel är fokusplan som inte är plant, som ju kan vara effektfullt när man vill att skärpan ska falla av från en enstaka punkt i bilden. Fast det blir föga imponerande om man fotograferar en tegelvägg...

Nikons två DC-objektiv är ju för övrigt ett exempel på det här med hur oskärpa reagerar på korrektion. Vrider man DC-ringen åt "fel" håll så får man ful/hårdare bokeh och vrider man den åt "rätt" håll så blir den mjukare/snyggare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ständigt dessa kompromisser. :)
Ett annat exempel är fokusplan som inte är plant, som ju kan vara effektfullt när man vill att skärpan ska falla av från en enstaka punkt i bilden. Fast det blir föga imponerande om man fotograferar en tegelvägg...

Nikons två DC-objektiv är ju för övrigt ett exempel på det här med hur oskärpa reagerar på korrektion. Vrider man DC-ringen åt "fel" håll så får man ful/hårdare bokeh och vrider man den åt "rätt" håll så blir den mjukare/snyggare.
Ja det är ett bra exempel och dessa två DC objektiv är de enda jag känner dr man kan ändra graden av sfärisk abberration. Misstänker att bak- framfokus varierar vid nedbländning beroende på hur den sfäriska abberrationen är inställd.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja det är ett bra exempel och dessa två DC objektiv är de enda jag känner dr man kan ändra graden av sfärisk abberration. Misstänker att bak- framfokus varierar vid nedbländning beroende på hur den sfäriska abberrationen är inställd.
Om man får räkna med objektiv från andra än Nikon så finns även Canon EF 135mm f/2.8 Soft Focus. Det objektivet har en rörlig asfärisk lins för att införa mer eller mindre sfärisk aberration. Max sfärisk aberration vid full öppning blir jättesuddigt.
Ja, nedbländning påverkar också så man får pröva sig fram lite.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja det är ett bra exempel och dessa två DC objektiv är de enda jag känner dr man kan ändra graden av sfärisk abberration. Misstänker att bak- framfokus varierar vid nedbländning beroende på hur den sfäriska abberrationen är inställd.
Canons nya RF 85mm f/1.2L DS där DS står för defocus smoothing är det tredje.

Update: Ok, fjärde...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canons nya RF 85mm f/1.2L DS där DS står för defocus smoothing är det tredje.

Update: Ok, fjärde...
Nej. Där har man ett apodioserande (koncentriskt mörknande) filtereffekt fast i detta fall genom att man behandlat linser så att de blir mörkare från mitten. Detta uppnår samma resultat som Sonys STF men har inget med sfärisk abberration att göra.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vilka objektiv väntar ni på?

Jag och min fru kommer att sälja allt och bygga ett kompakt Z-system.

Jag är en sucker för ultravidvinkel. 14-30/4 S är nog det bästa valet för mig. Snabbare ger mig inget, utom om det visar sig att 14-24/2.8 S har bättre vädertätning eller någon annan fördel, annars får det vara.

I normalvidden tror jag att 50/1.8 S räcker. Kommer nog att försöka sälja 24-70/4 S även om det är ett kanonobjektiv. I längden byter vi nog till 50/1.2 S.

70-200/2.8 S är redan budgetterat.

Min fru använder bara 24-70/2.8 så det kommer vi att skaffa så fort det går.

Vi behöver inget mer!

Det är utrensning på gång. Till salu: Hasselblad 503cx med ett antal objektiv, Nikon filmhus och manuella objektiv, en rad Nikon F-objektiv, Canon 5D3 med 24-70/2.8, Sony A7iii med 28-70/3.5-5.6 och en massa annat. Förstoringsapparat med färgfilter.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vilka objektiv väntar ni på?

Jag och min fru kommer att sälja allt och bygga ett kompakt Z-system.

Jag är en sucker för ultravidvinkel. 14-30/4 S är nog det bästa valet för mig. Snabbare ger mig inget, utom om det visar sig att 14-24/2.8 S har bättre vädertätning eller någon annan fördel, annars får det vara.

I normalvidden tror jag att 50/1.8 S räcker. Kommer nog att försöka sälja 24-70/4 S även om det är ett kanonobjektiv. I längden byter vi nog till 50/1.2 S.

70-200/2.8 S är redan budgetterat.

Min fru använder bara 24-70/2.8 så det kommer vi att skaffa så fort det går.

Vi behöver inget mer!

Det är utrensning på gång. Till salu: Hasselblad 503cx med ett antal objektiv, Nikon filmhus och manuella objektiv, en rad Nikon F-objektiv, Canon 5D3 med 24-70/2.8, Sony A7iii med 28-70/3.5-5.6 och en massa annat. Förstoringsapparat med färgfilter.
Fast säljer man allt bör man titta igenom alla system då man inte längre är bunden till Nikon. Canon R husen är hittils begränsade men objektiven är lovande. Sony har ett idag välutbyggt system dock verkar den smala fattningen leda till stora objektiv men nya mjukvaran för AF till A9 verkar otrolig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fast säljer man allt bör man titta igenom alla system då man inte längre är bunden till Nikon. Canon R husen är hittils begränsade men objektiven är lovande. Sony har ett idag välutbyggt system dock verkar den smala fattningen leda till stora objektiv men nya mjukvaran för AF till A9 verkar otrolig.

Ja det är den största FW uppdatering jag sett med en Sony kamera någonsin, just tänket att göra hela autofokusmenyn betydligt enklare att hantera är välkommet, A9 börjar att locka allt mer, lite synd med priset, A9 verkar liksom att växa trots att den inte är ny.
 

PMD

Aktiv medlem
Testet börjar efter tre och en halv minut så man kan skippa nästa halva videon.

Jag har svårt att se någon skillnad på video-AF-prestandan men det kan bero på att Canonkameran är felinställd och underexponerar.

Går det att ställa in hur snabbt en Z6 ska omfokusera? För just video kanske man inte vill ha "snapfocus" när kameran ska fokusera om från en punkt till en annan.

För stillbild vill man (åtminstone jag) däremot ha så snabb omfokusering som möjligt (så vida det inte handlar om att motivet tillfälligt rör sig bakom ett hinder, för då ska kameran strunta i hindret).
 

Bengf

Aktiv medlem
Skulle vara i slow motion då som det fins en pytteskillnad utan betydelse tycker jag, Nikon har gjort det bra vilket överraskade med Z7 första tester, Canon har ju haft Dualpixel i flera år( 70D ) varför är Canons film så gulaktig konstig, det har jag inte sett förut.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har inte själv provat Canon R, men jag har fotat 10.000 bilder med Sony A7iii och börjar närma mig 1.000 med Z7.

Det är så enkelt att spegelfria är en aning segare att fokusera än DSLR, särskilt på kvällen. För video är det naturligvis ingen generell skillnad.

Det är lite frustrerande, men man vänjer sig.

Jag ser verkligen fram mot Nikons annonserade uppdatering av firmware.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har inte själv provat Canon R, men jag har fotat 10.000 bilder med Sony A7iii och börjar närma mig 1.000 med Z7.

Det är så enkelt att spegelfria är en aning segare att fokusera än DSLR, särskilt på kvällen. För video är det naturligvis ingen generell skillnad.

Det är lite frustrerande, men man vänjer sig.

Jag ser verkligen fram mot Nikons annonserade uppdatering av firmware.

Det är väl A9 som står ut lite grann, den hade inga problem att hänga med D5 vid mörkertest till och med överträffa den. Kommande FW till A9 lär den klara även f/16 mot tidigare f/11.
 
ANNONS