Annons

Begagnat internationellt - avgifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Det här är egentligen inte specifikt en fotofråga, men jag kan tänka mig att andra här varit i samma situation.
Jag är eventuellt (har inte bestämt mig till 100 %) på jakt efter ett lite äldre Nikon-objektiv. Det finns i flera begagnade exemplar på ebay, men inte så mycket i Europa. Vad gäller om man köper en begagnad pryl från tex Japan eller USA - är det fortfarande moms och tull?
 

apersson850

Aktiv medlem
I princip ja. Fast det beror på värdet. Det finns någon nivå som ligger under radarn, så att säga, när det gäller tull.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack! Jag kommer under 1600 kr så tull slipper jag. Men moms även för begagnade produkter?
Okej jag kanske kan googla det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Testa med köpesannons på något köp/sälj i Sverige. Det finns säkert många som sitter på objektiv de inte använder.
Jag uppfattar begagnatpriserna som relativt höga utanför Sverige. Klimatet kan också ha farit illa med utrustningen utomlands.
Tradera ska man ha lite tur med då många budgivare tycks ha dålig koll på vad som är rimligt pris.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Lönar sig ofta bättre att stoppa det i ryggan (tillsammans med kamerahuset) när man ändå är på resa hemåt...
Men dumpa/alt brevposta hem låda/dokument/etc!!!
Dumma regelverk är till för att kringgås... IMHO YMMV
I detta fallet är det att bryta reglerna inte att kringgå dem. Personligen tycker jag inte att vi skall uppmuntra lagbrott.
 

PMD

Aktiv medlem
Priserna på ebay är ur svensk synpunkt rätt höga, bla. pga. svag svensk krona. Kolla in tradera i stället, utbudet är mindre än hos ebay men priserna bättre.
Kom ihåg bara att titta på avslutade auktioner/försäljningar för att få ett hum om prisnivån. Säljare på både Ebay och Tradera kan sätta vilka fantasipriser som helst, men de säger absolut ingenting om inte deras vara blev såld.
 

PMD

Aktiv medlem
Lönar sig ofta bättre att stoppa det i ryggan (tillsammans med kamerahuset) när man ändå är på resa hemåt...
Men dumpa/alt brevposta hem låda/dokument/etc!!!
Dumma regelverk är till för att kringgås... IMHO YMMV
Istället för att begå lagbrott så kan man agitera politiskt för frihandel. EU är ett bra steg på vägen, men resten av världen återstår (för vår del).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, annats hade det varit lätt för branschen att slippa importmoms. Bara att öppna och stänga lådan, sedan sälja som ”bättre begagnat, aldrig använt, absolut nyskick”.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det tråkiga med regelverk är att dessa ibland är orättvisa och orättvisa tenderar att locka att inte följa regelverk.
Skulle en gång köpa reservdelar till en utrustning genom att köpa en hel apparat som var sönder till en billig peng. Kontaktade som vanligt tullen för att veta mera och fick till svars att den kunde stoppas i tullen och att man eventuellt kunde få betala full tull och moms som en full fungerande apparat.
Trist så det blev inget affär på det sättet utan fick krångla till det på annat lagligt sätt och slippa den extra kostnaden.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det tråkiga med regelverk är att dessa ibland är orättvisa och orättvisa tenderar att locka att inte följa regelverk.
Skulle en gång köpa reservdelar till en utrustning genom att köpa en hel apparat som var sönder till en billig peng. Kontaktade som vanligt tullen för att veta mera och fick till svars att den kunde stoppas i tullen och att man eventuellt kunde få betala full tull och moms som en full fungerande apparat.
Trist så det blev inget affär på det sättet utan fick krångla till det på annat lagligt sätt och slippa den extra kostnaden.

/Stefan
Vad för orättvisa anser du dig utsatt för?
 
ANNONS