Annons

Köpråd - Amatör - 35mm Analog Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

phdigital

Avslutat medlemskap
Tjenare,

Ska hålla mig kort. Har alltid varit facinerad av de härligt nostalgiska bilderna man kan ta med en äldre kameror med film.

Har därför beslutat mig för att införskaffa mig en sådan inför min kommande resa till Kenya. Tänkte det kunde bli intressant att pröva sig fram där och sedan få ta del av resultatet när man kommer hem till Sverige igen.

Så, min fråga är - vilken analog kamera rekomenderar ni? HAr kikak runt på nätet och youtube och har fastnat för Pentax K1000 och Canon AE1.

Hur som helst - ge mig gärna feedback - och övriga tips och rekommendationer.

Tack
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En sak att fundera över är ifall du vill kombinera din analoga kamera med ett digitalt system.
Jag kan inte alla märken men vet att Nikon haft samma bajonett ända sedan Nikon F på sextiotalet. Nikon FX objektiv funkar alltså lika fint på en gammal god film-Nikon som i en sprillans ny digital.
Canon gjorde ett byte av fattning i början av åttiotalet. Alla Canon EF funkar lika bra på gamla film-EOS som på sprillans nya digitala EOS. Canon AE1 har den äldre fattningen före EOS-tiden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En sak att fundera över är ifall du vill kombinera din analoga kamera med ett digitalt system.
Jag kan inte alla märken men vet att Nikon haft samma bajonett ända sedan Nikon F på sextiotalet. Nikon FX objektiv funkar alltså lika fint på en gammal god film-Nikon som i en sprillans ny digital.
Canon gjorde ett byte av fattning i början av åttiotalet. Alla Canon EF funkar lika bra på gamla film-EOS som på sprillans nya digitala EOS. Canon AE1 har den äldre fattningen före EOS-tiden.
Vill man kunna använda modern nikon FX optik bör man välja t.ex. Nikon F100, Nikon F5 eller F6 som alla klarar optik utan bländarring. Äldre FX optik med bländarring kan användas på både gamla och nya kameror med F bayonett.

Även Pentax har samma fattning idag, så när som på att äldre optik inte stöder alla nya automatikfunktioner eller har stöd för autofokus.

Av de båda kamerorna TS föreslår hade jag själv valt Pentax K1000 över Canon AE1 utan tvekan p.g.a bättre byggkvalitet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vill man kunna använda modern nikon FX optik bör man välja t.ex. Nikon 100F, Nikon F5 eller F6 som alla klarar optik utan bländarring. Äldre FX optik med bländarring kan användas på både gamla och nya kameror med F bayonett.[...]
G-objektiv går att använda på äldre AF-kameror också, men man kan bara använda programläge(na) eller slutarprio. Dock så är G oftast även AF-S och där finns det flera av de äldsta modellerna som inte ger AF med dessa. De fräsigaste modellerna som F4 och F90 ger dock AF även med AF-S.

Vill man bara ha ett ganska billigt hus som ger alla exponeringslägen med G-objektiv så går det ju alltid att leta upp t ex en F80. Då tappar man dock exponeringsmätning med manuellt fokuserade objektiv istället, vilket ju de kameror du räknar upp ger.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tjenare,

Ska hålla mig kort. Har alltid varit facinerad av de härligt nostalgiska bilderna man kan ta med en äldre kameror med film.

Har därför beslutat mig för att införskaffa mig en sådan inför min kommande resa till Kenya. Tänkte det kunde bli intressant att pröva sig fram där och sedan få ta del av resultatet när man kommer hem till Sverige igen.

Så, min fråga är - vilken analog kamera rekomenderar ni? HAr kikak runt på nätet och youtube och har fastnat för Pentax K1000 och Canon AE1.

Hur som helst - ge mig gärna feedback - och övriga tips och rekommendationer.

Tack
Jag skulle avråda starkt om du inte har någon tidigare erfarenhet. Om du hinner skaffa den erfarenheten innan resan är läget lite annorlunda.
Erfarenheten består i att ta ett antal rullar med aktuell kamera och framkalla filmen för att analysera resultatet.
Om kameran kärvar och ger fel slutartider eller bländare, ljusmätaren visar fel, filmframmatningen krånglar, ljus läcker in etc etc kommer du kanske hem från resan utan en enda bild.
Om du är beredd att ta den risken så kör i vind.
Det finns massor av gamla kameror där ute. De "gamla härliga nostalgiska bilderna" kan man absolut få fram med moderna kameror. Men inte tvärt om.

Kan lägga till att kameror med elektronik och några år på nacken ofta krånglar. Sikta på något som fungerar också utan batterier.
 

PMD

Aktiv medlem
Så, min fråga är - vilken analog kamera rekomenderar ni?
Har du en digital spegelreflexkamera? I så fall rekommenderar jag en "analog" spegelreflexkamera av samma märke så att du kan använda de objektiv du redan har.

Ta en eller ett par rullar film med kameran innan du reser till Kenya för att se om kameran fungerar som den ska och om du har hanterat den rätt. Det finns inte mycket som är tråkigare än att hämta ut en framkallad filmrulle som inte har några bilder.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Du har tänkt flyga va? Då ska man tänka på röntgenapparaterna. Film mår ofta dåligt av att flyga i incheckat bagage, läget är bättre för handbagage. Om kontrollanterna är på humör så kan man slippa köra film genom röntgen vid säkerhetskontroll, men man är inte säker.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Tjenare,

Ska hålla mig kort. Har alltid varit facinerad av de härligt nostalgiska bilderna man kan ta med en äldre kameror med film.

Har därför beslutat mig för att införskaffa mig en sådan inför min kommande resa till Kenya. Tänkte det kunde bli intressant att pröva sig fram där och sedan få ta del av resultatet när man kommer hem till Sverige igen.

Så, min fråga är - vilken analog kamera rekomenderar ni? HAr kikak runt på nätet och youtube och har fastnat för Pentax K1000 och Canon AE1.

Hur som helst - ge mig gärna feedback - och övriga tips och rekommendationer.

Tack
En kompis till mig har en AE-1 med 28, 50 och 135. Har självklart också flera vänner med nya iphone som skrattar åt den gamla Canon-kameran men när jag jämför bilderna på papper så vinner AE-1 överlägset.

Vad är "de härligt nostalgiska bilderna"? jag ser ingen skillnad förutom att bilderna är mycket skarpare och bättre med AE-1.

Vilket eller vilka objektiv har du tänkt köpa?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
...Har alltid varit facinerad av de härligt nostalgiska bilderna man kan ta med en äldre kameror med film.

Så, min fråga är - vilken analog kamera rekomenderar ni?
Vad är???: "härligt nostalgiska bilderna man kan ta med en äldre kameror "

Rekommenderar ingen analog alls.
Efterbehandla digitala bilder till den look du vill ha.
Men skall man prompt ha en så börja definiera om du vill använda AF eller inte.
 

Olof R

Aktiv medlem
En trevlig analog kamera om du vill ha en som inte är så tung och klumpig är Olympus Om1, 2, 3, och 4. Jag använder själv ibland gamla Olympus -objektiv med adapter på Canon EF. Men detta innebär att jag kör helt manuellt. Tycker man det är OK att köra helt manuellt kan detta vara ett alternativ.
Annars är många analoga automatiska kameror med AF riktigt billiga nu, om du vill ha mer stöd av automatik. Kolla bara innan så det går att få tag i batterier till kameran.
Vad du än väljer håller jag verkligen med de som föreslår att du tar några rullar med kameran först innan dur tar med den ut på resa.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad är???: "härligt nostalgiska bilderna man kan ta med en äldre kameror ".
Om jag skulle basera ett svar på de tiotusentals diabilder jag har, jämfört med de ännu fler tiotusentals digitala bilder jag har, så ser jag några tydliga skillnader:
  • Diabilderna är inte lika skarpa.
  • Diabilderna är oftare ur fokus. Dels var det inte ekonomiskt rimligt att öva lika mycket, dels kunde man inte snabbt kolla om det blev bra, och annars ta om bilden.
  • Diabilderna har oftare konstiga färger. Digitalkamerornas vitbalansering är duktig nuförtiden, och dessutom kan man ju se vad man gör, när man gör det. Använder man RAW kan man rätta till allt sånt i efterhand.
  • Diabilderna är ofta ointressantare. På grund av det ekonomiska hindret för alltför ihärdigt övande fick jag oftare ta en lite säkrare bild, på lite längre håll, med lite mindre dramatik. Nu har jag övat mycket mer, och kan utan vidare riskera att bränna hundra bilder på något som kanske ändå inte blev bra.
  • Diabilderna gick ju inte heller att beskära speciellt enkelt, så de bilder som inte var rätt komponerade i kameran, de blev som de blev. Vilket också gör dem sämre.
Fotograferar man svartvitt och kopierar själv, eller scannar i efterhand (ett förfarande som jag tycker är ännu märkligare än att bara använda film idag), så går det ju lätt att beskära.

Men för övrigt tolkar jag "nostalgiska" bilder som "sämre" bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här är lite vid sidan av ämnet (TS vill ju ha tips på en kamera; motivering för att fotografera med film får vi nog anta att han redan har), men det finns folk som finner nöje i mörkrumsarbete. (Själv har jag lämnat sådant bakom mig för ett par decennier sen).
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
TS blev medlem på fotosidan i mars 2019 och avslutade sitt medlemskap i mars.

Jag brukar säga till vänner med fotointresse att de ska bli medlemmar på fotosidan för där finns inspiration och svar på alla dina frågor, där finns kunskapen.

MEN jag funderar på om vi är utsatt för ryska troll eller annat skoj.
Jag vet att på vissa forum så måste man vara medlem en viss tid innan man deltar fullt ut med att tex starta trådar i forum??

Jag har sett i andra trådar att ts tex klagat på att bilderna blir suddiga inomhus och ts vill få hjälp med att köpa ett objektiv som ger hen skarpa bilder inomhus men då man frågat ts om hen kan visa upp någon/några bilder så blev svaret nej.

Flera gånger har jag sett att ts aldrig återkopplat till sin tråd utan bara försvunnit.....

Jag fattar att några kanske jämför kamera med bilar där det sitter hjul på bilen när man köper den men med kamera så köper man ju kameran och sedan väljer något av typ 50-250 st olika objektiv beroende på modell av kamera.

Hur långt är ett snöre, kan vara svårt att hjälpa till med ett bra svar........
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon
AF
801 tar vanliga R6 batterier
90
100
alla borde gå att få för en spottstyver.
F5 - kanonfin men tung, håller för allt
F6 är fin men säkert ganska dyr.

Sen alla gamla manuella
F2
FE2
F3

Glöm F4, ingen höjdare manuellt o dålig AF

OM1 ... 2 3 4
Canon, Pentax
Finns hur mycket som helst.

Fast personligen gillade jag alltid mellanformat mer.
Fujis 6x9 är kul o fota med, vilka negativ! men knappast 135-film
 

Ventures

Aktiv medlem
Ser man väl lite på namnet att det är ett troll...
Ok. Jag noterade inte namnet och gick på det.
Kanske borde det vara en karantän på säg tre månader från att man gått med tills man får skriva första inlägget. Det är lite väl ofta historien upprepar sig med ny medlem, gärna kvinnlig med saftig budget som vill ha råd hur pengarna ska spenderas. Därefter inte ett ljud från personen ifråga.
Fotosidan skulle då också slippa spam om pass till salu etc.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tummen upp!

TS blev medlem på fotosidan i mars 2019 och avslutade sitt medlemskap i mars.

Jag brukar säga till vänner med fotointresse att de ska bli medlemmar på fotosidan för där finns inspiration och svar på alla dina frågor, där finns kunskapen.

MEN jag funderar på om vi är utsatt för ryska troll eller annat skoj.
Jag vet att på vissa forum så måste man vara medlem en viss tid innan man deltar fullt ut med att tex starta trådar i forum??

Jag har sett i andra trådar att ts tex klagat på att bilderna blir suddiga inomhus och ts vill få hjälp med att köpa ett objektiv som ger hen skarpa bilder inomhus men då man frågat ts om hen kan visa upp någon/några bilder så blev svaret nej.

Flera gånger har jag sett att ts aldrig återkopplat till sin tråd utan bara försvunnit.....

Jag fattar att några kanske jämför kamera med bilar där det sitter hjul på bilen när man köper den men med kamera så köper man ju kameran och sedan väljer något av typ 50-250 st olika objektiv beroende på modell av kamera.

Hur långt är ett snöre, kan vara svårt att hjälpa till med ett bra svar........
Bra inlägg!
 
ANNONS