Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Ville jag? Var då?


Poliser gör inte bara ofta rätt. Min erfarenhet är att de oftast gör rätt. Trots detta tycker jag inte att vi ska acceptera att en del poliser gör fel ibland.
Poliser gör oftast rätt, kan vi vara överens om detta?

Jag bor nära ett område där det är folksport att provocera poliser så jag är säkert påverkad av detta. Plus droghandeln. Plus inbrotten. Igår fick grannen sin BMV plundrad på delar.

Att poliser ber om legg har jag inget problem med. Har man inget så har man inget. Ni kan väl gissa vilka individer poliserna kommer ihåg till nästa gång.
 

iSolen.se

Guest
Jag är för det mesta på polisens sida då jag tidigare varit anställd av den myndigheten och har många bekanta som jobbar där, men varför skulle de oftare be om ID? I Sverige har vi inte någon som helst skyldighet att ha ID-handlingar på oss, och ett krav på en sådan skyldighet ger åtminstone mig syrliga vibbar.

Polisen har inte något lagstöd för att begära legitimering från någon som inte misstänks för brott.
Det behöver inte vara ett legg, ett muntligt svar duger också. Om en polis frågar vem man är, varför ska man inte svara på det?
 

iSolen.se

Guest
Ja, exakt - det är just därför denna situation ägde rum. Personer satt i en vit bil av märke VolksWagen som uniformerna klart och tydligt inte kan urskilja ifrån. Skulle min bil vara där så skulle jag också ha blivit kontrollerad.
Och? Om din/en bil regelbundet förekommer på en mack (som f ö är privat mark), vid konstiga tider, utan att tanka tycker i alla fall jag att det är bra polisiärt arbete att kolla upp saken. Tex genom samtal. Om sen polisen möts av en motarbetande person, som inte vill förklara varför denne är där, och dessutom filmar polisen trots tillsägelse om att sluta tycker jag polisen fått vatten på sin kvarn, något skumt är det.

Detta beteende förekommer ofta. Den ena patrullen skriver med tuschpenna på instrumentbrädan någonting och efterföljande kollar upp sådana fordon - mycket dåligt sätt att jobba på.

Jag kommer inte att skriva mer i tråden, måste bara skriva av mig och säga att jag blev besviken på ytlighet hos vissa individer som jag tyckte hade normala värderingar innan.
Tråkigt om det är jag som gjort dig besviken, det är uppenbart att vi inte ser på problemen i samhället på samma sätt och det är definitivt inte ytligt från min sida. Det som stör mig mest i såna här diskussioner är "provocera polis/politiker/företagsledare/makthavare tills personen blir arg och sen med lite tur, filma en lagöverträdelse, några fula ord eller i alla fall ett utbrott, varpå personen hängs ut"-metoden, en ful metod som bara har ett syfte. Släkten har råkat ut för djurrättsaktivister med liknande metoder och polisen kan inget göra. Samhällsnytt tror jag de hetter/hette, delar ut manus för att anhängare ska ringa och "intervjua" personer, locka dem att säga dumheter, klippa "intervjun" och...uthängning. Är det bra tycker du/ni?

Det är också väldigt tråkigt att i såna här diskussionen så hamnar fokus på vad polisen gjorde fel...vilket förstås är busets syfte hela tiden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det stod här i tråden att det brukade förekomma.
Det var uppgifter från polismannen i dennes yttrande till JO. Där skrev han att det hade förekommit - inte att det vid det aktuella fallet förekom. Han påstår inte att den misstänkte personen sysslade med droghandel.

Nej jag har aldrig drällt på en bensinmack där det brukar förekomma droghandel, mitt i natten.
Hur vet du var det brukar förekomma droghandel?

Jag har tankat på den macken i 40 års tid då och då. Visst vet jag att det förekommit en dödsskjutning på platsen. Någon droghandel känner jag inte till men det förvånar mig inte, det sker säkert på massor av offentliga platser.

Skall alla som promenerar över Sergels torg behöva legitimera sig för att det är ett känt ställe för droghandel?
 

iSolen.se

Guest
Det var uppgifter från polismannen i dennes yttrande till JO. Där skrev han att det hade förekommit - inte att det vid det aktuella fallet förekom. Han påstår inte att den misstänkte personen sysslade med droghandel.



Hur vet du var det brukar förekomma droghandel?

Jag har tankat på den macken i 40 års tid då och då. Visst vet jag att det förekommit en dödsskjutning på platsen. Någon droghandel känner jag inte till men det förvånar mig inte, det sker säkert på massor av offentliga platser.

Skall alla som promenerar över Sergels torg behöva legitimera sig för att det är ett känt ställe för droghandel?
Det vet jag inte, det får du fråga den som skrev det ovan. Dödsskjutning? Ojdå.

Man behöver inte legitimera sig men jag tycker det i ovan fall är rimligt att fråga vem någon är.

Segels torg, det är normalt att passera där. Det är inte samma fall som en bil som står still, tyst, på en mack med "rykte" vid ovanlig tid, utan att tanka. Macken är privat mark. Polisen kanske kände igen bilen från tidigare nätter och tyckte att denna gång skulle den kollas upp?

För att tydliggöra: Polisen gjorde förstås fel i ingripandet. Men jag tycker det är ok att poliser pratar med folk, ställer frågor. Man behöver inte svara på dem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Precis - därför är ditt påstående om att du bara tankar på platser "bra" platser ogrundat. Vi kan omöjligt veta var det förekommer droghandel och inte och man skall inte behöva bli misstänkt bara för att man befinner sig på en bensinmack. För mig (och många andra) är det nog lika naturligt att befinna sig på OK som Sergels Torg.

I övrig visar dina kommentar (förvåningen över dödsskjutningen och spekulationern kring bilens identitet) att du inte läst JO-beslutet.

För att tydliggöra: Polisen gjorde förstås fel i ingripandet. Men jag tycker det är ok att poliser pratar med folk, ställer frågor. Man behöver inte svara på dem.
Då är vi till slut överens! :)
 

iSolen.se

Guest
Precis - därför är ditt påstående om att du bara tankar på platser "bra" platser ogrundat. Vi kan omöjligt veta var det förekommer droghandel och inte och man skall inte behöva bli misstänkt bara för att man befinner sig på en bensinmack. För mig (och många andra) är det nog lika naturligt att befinna sig på OK som Sergels Torg.

I övrig visar dina kommentar (förvåningen över dödsskjutningen och spekulationern kring bilens identitet) att du inte läst JO-beslutet.



Då är vi till slut överens! :)
Börja inte med forumtaktik nu Per.

Anledningen till att jag inte diskuterarde ingripandet är förstås för att vi inte varit oöverens om den delen.

Att jaga poliskåren med filmsnuttar visande övertramp säger en hel del om de som lägger upp snuttarna.

Jag läser det som står här i tråden, tex uppgiften om droghandeln kommer härifrån. Du får gärna korrigera den om det inte stämmer eller om jag minns fel. (Jo jag är ovanlig på nätet, jag erkänner fel istället för att som de flesta bara bli tyst)

Jag läser sällan externa länkar. Det är god forumsed att citera den intressanta delen och länken ska vara för referens. Kan inte kolla varje dokument, artikel och filmsnutt det länkas till och det ska inte behövas
 

PeterWem

Aktiv medlem
Att jaga poliskåren med filmsnuttar visande övertramp säger en hel del om de som lägger upp snuttarna.
I detta fall har jag inte sett några sådana från anmälaren. Filmen hämtades från JO.

Däremot finns det en liknande händelse på Youtube från i höstas i Malmö där polis stoppar en bil. En filmare står 10-20 meter bort och filmar och polisen frågar om personuppgifter som filmaren inte tänkt svara på. Filmaren frågar om denne är frihetsberövad eller misstänkt för brott. Svaret blir nej men han förvägras ändå att lämna om han inte uppger sina personuppgifter.
 

AFJ

Aktiv medlem
Börja inte med forumtaktik nu Per.
.
.
.
Jag läser sällan externa länkar. Det är god forumsed att citera den intressanta delen och länken ska vara för referens. Kan inte kolla varje dokument, artikel och filmsnutt det länkas till och det ska inte behövas
Nu var det jag - Anders - som skrev, inte Per.

Hela denna tråd handlar om ett beslut av JO. Då tycker jag det är rätt självklart att man faktiskt läser igenom just detta beslut om man vill deltaga i diskussionen.
 

iSolen.se

Guest
Nu var det jag - Anders - som skrev, inte Per.

Hela denna tråd handlar om ett beslut av JO. Då tycker jag det är rätt självklart att man faktiskt läser igenom just detta beslut om man vill deltaga i diskussionen.
Men jag håller med om att polisindividen gjort ett dåligt ingripande.

Jag invänder mot att så många ägnar sig att sätta dit polisen genom publicerade filmsnuttar, en ny folksport som föder polishat. Jag tycker fenomenet är allvarligt och som jag föreslog, kanske enklast löses med kroppskameror. Uppkopplade så inte minnet tar slut och inte kortet kan raderas
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag invänder mot att så många ägnar sig att sätta dit polisen genom publicerade filmsnuttar, en ny folksport som föder polishat. Jag tycker fenomenet är allvarligt och som jag föreslog, kanske enklast löses med kroppskameror. Uppkopplade så inte minnet tar slut och inte kortet kan raderas
Inget tyder väl på att det som skedde här var ett sådan fall som du tänker på.

Jag är inte helt övertygad om att alla polismän skulle välkomna att deras arbetsinsatser kontinuerligt övervakades av kameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är också väldigt tråkigt att i såna här diskussionen så hamnar fokus på vad polisen gjorde fel...vilket förstås är busets syfte hela tiden.
Det beror nog på att i det här fallet gjorde polisen fel, vilket JO har konstaterat.

F.ö. har det påpekats i tråden att polisen som gick fram till bilen var artig och trevlig från början.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag invänder mot att så många ägnar sig att sätta dit polisen genom publicerade filmsnuttar, en ny folksport som föder polishat. Jag tycker fenomenet är allvarligt och som jag föreslog, kanske enklast löses med kroppskameror. Uppkopplade så inte minnet tar slut och inte kortet kan raderas
Det är nog ett ämne för en annan tråd.
 

iSolen.se

Guest
Det beror nog på att i det här fallet gjorde polisen fel, vilket JO har konstaterat.

F.ö. har det påpekats i tråden att polisen som gick fram till bilen var artig och trevlig från början.
Folk i allmänhet brukar vara det, polis eller inte polis.

Däremot brukar folk inte filma ett möte.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Däremot brukar folk inte filma ett möte.

Det vet vi inte: det finns ingen anledning att publicera de filmer där ingen part gör något olämpligt/olagligt. Vi lider därmed av en kollektiv form av det som på engelska kallas "observation bias": vi ser bara filmerna när någon part gör något olämpligt/olagligt.

För ett annat intressant möte mellan polis och vanliga människor (även om detta utspelar sig i USA) förslår jag denna film. Kortfattat har polisen stoppat en bilförare, som vägrar svara på polisens frågor. Polisen griper kvinnan (termen de använder i USA är "arrested"), och polisen upplyser henne om de rättigheter, bland annat "You have the right to remain silent." I just detta fall är det polisens egna film som visas, och händelsen kostade myndigheten några tiotusentals dollar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Folk i allmänhet brukar vara det, polis eller inte polis.

Däremot brukar folk inte filma ett möte.
Det verkar som om jag har fel i min defintion av "att framföra fordon". Även om jag inte orkat läsa länkarna som nägra delade med sig av så litar jag på det.

Det är helt solklart att polisen gjort fel. Varför pågår den här diskussionen i all evighet i ett fotoforum?
 

iSolen.se

Guest
Det verkar som om jag har fel i min defintion av "att framföra fordon". Även om jag inte orkat läsa länkarna som nägra delade med sig av så litar jag på det.

Det är helt solklart att polisen gjort fel. Varför pågår den här diskussionen i all evighet i ett fotoforum?
I mitt fall för att vi faller för filmtaktiken och börjar diskutera polisens fel.

Precis vad de försöker uppnå.
 
ANNONS