Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Städa ur damm ur Canon EF100-400 mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Jag hittade en bra instruktion om hur man städar ur allt damm som samlas bakom frontelementet i EF 100-400/4.5-5.6L IS II USM. Efter mycken tvekan så öppnade jag enligt instruktionen, svårast var att få loss skruvarna som håller plastringen, man drar *nästan* sönder skruvskallarna även om man har exakt rätt stjärnmejsel... fick lägga lite tunn olja på en av skruvarna som vägrade röra sig trots att jag lossat på "retaining ring" enligt instruktionen.
Sen är det i praktiken nästintill omöjligt att få optiken dammfri i hemmiljö, så fort man lyft bort ett dammkorn så landar det ett nytt.. Men det blev oändligt mycket bättre, innan rengöring såg det ut som en svensk decembersnöstorm när man tittade igenom objektivet :)
Varning! Definitivt inget riskfritt ingrepp, jag skulle aldrig ha vågat när objektivet var nytt!
EF100-400LII är ett underbart objektiv, önskar bara att Canon hade monterat något slags dammfilter i fronten, nu sugs damm och pollen in så fort man zoomar..
Nu vet jag i alla fall vikten av att hålla rent i objektivväskan!

https://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1428149&page=1
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
EF100-400LII är ett underbart objektiv, önskar bara att Canon hade monterat något slags dammfilter i fronten, nu sugs damm och pollen in så fort man zoomar..
Nu vet jag i alla fall vikten av att hålla rent i objektivväskan!
Det kanske är så att det mesta av dammet kommer in i objektivet när det ligger i väskan?

Jag har inga problem alls med damm i mitt EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (första versionen) och det kan möjligen bero på att jag har ett UV-filter monterat när objektivet ligger i sin väska.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det kanske är så att det mesta av dammet kommer in i objektivet när det ligger i väskan?

Jag har inga problem alls med damm i mitt EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (första versionen) och det kan möjligen bero på att jag har ett UV-filter monterat när objektivet ligger i sin väska.
Jag har också filter monterat hela tiden så det borde bli ganska tätt framåt, den lilla luftmängd som dras genom filtergängan måste vara försumbar :)
Antagligen är det från plastringens baksida som luft dras in, alltså i glipan mellan plastringen och zoom-tuben. Jag funderar på att prova lägga en tejp över skarven. Nu måste ju luften sugas in någonstans när zoom-tuben går ut men jag tror det ligger filtpackningar som tuben glider emot, de kanske fungerar som dammfilter om man tvingar all luft att ta den vägen?
Dammet som hade fastnat på insidan av tuben var helt klart koncentrerat till frontpartiet så det är bevisligen den vägen som merparten av dammet kommer in.
Har dammsugit objektivväskan, där fanns allt möjligt smått och gott. :) Skivan i botten går lätt att ta ur och damma av..
Nu är det ju inte hela världen om man får ta loss frontelementet vartannat år och rengöra. Lite värre med att det faktiskt syns damm även längre in i objektivet, på insidan av IS-enheten och fokuslinserna.. Om man släcker ner i rummet och lyser igenom objektivet med en liten LED-ficklampa samtidigt som man tittar i andra änden så ser man ALLT! :p
 

Erik X

Aktiv medlem
Så här kanske? :)
Leukosilk vävtejp inköpt på apoteket, klippt i ca 5mm bred remsa..
Borde släppa igenom luft men fånga damm, what could possibly go wrong :-D
 

Bilagor

nivas

Aktiv medlem
Nu måste ju luften sugas in någonstans när zoom-tuben går ut men jag tror det ligger filtpackningar som tuben glider emot, de kanske fungerar som dammfilter om man tvingar all luft att ta den vägen?
På t.ex. 7DmkII så dras luften in/ur genom de små hålen för höglartalarna som sitter på baksidan av huset. Vet inte om det sitter ett filter där.
 

Erik X

Aktiv medlem
På t.ex. 7DmkII så dras luften in/ur genom de små hålen för höglartalarna som sitter på baksidan av huset. Vet inte om det sitter ett filter där.
Jag skulle nog aldrig ha börjat leta, vet inte om jag gillar svaret...
5D mk III (mitt exemplar i alla fall) verkar andas vid menu- och AF-ON / * / fokuspunkt-knapparna när man zoomar. Det hänger väl förmodligen ihop med att de sitter i respektive övre hörn av huset? Batteriluckan drar det också ifrån. Dammfilter hmmm knappast :) Högtalarhålen eller vad det nu är (de tre under displayen) verkar det inte komma någon luft genom
Helt klart så tar objektivet luft via kameran, svårt att göra något åt.. Textiltejpen borde i alla fall bromsa mängden damm som kommer in framifrån. Jag återkommer om några månader med resultat.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har också filter monterat hela tiden så det borde bli ganska tätt framåt, den lilla luftmängd som dras genom filtergängan måste vara försumbar :)
Jag har alltså UV-filtret monterat bara när objektivet ligger i väskan. Jag tror att det blir tätare mot damm än med bara ett objektivlock.

När jag fotograferar tar jag av filtret. Förmodligen ser konstruktionen framtill annorlunda ut på v.1 mot v.2 eftersom jag aldrig har fått in damm i objektivet (och det har varit med på safari en gång, men då lät jag visserligen filtret sitta på).

Annars brukar ju v.1 beskyllas för att vara en dammsugare eftersom det är konstruerat som en dragbasun, men jag tror inte att den skillnaden mot v.2 spelar någon roll.
 

Erik X

Aktiv medlem
..När jag fotograferar tar jag av filtret...
Annars brukar ju v.1 beskyllas för att vara en dammsugare eftersom det är konstruerat som en dragbasun, men jag tror inte att den skillnaden mot v.2 spelar någon roll.
Jag tror jag kan lova att uv-filtret inte spelar någon roll, den lilla mängd luft som eventuellt pyser genom filtergängan (alltså förbi "retainer ring" som i sin tur tätar någorlunda mot frontelementet) borde vara försumbar i sammanhanget. På mk II är det förmodligen på plastringens baksida som luft dras in.
Dragbasun eller vridzoom har heller ingen betydelse, när zoomen ska ut så sugs 0.3 liter luft in någonstans. Annars skulle mottrycket göra det omöjligt att få ut zoomen.
Det verkar som om luften huvudsakligen tas från kamerahuset där den i sin tur sugs in i diverse springor. Och damm kommer att följa med... "Vädertätad" betyder uppenbarligen inte dammtät. Detta förklarar varför det syns damm även längre in i objektivet.
Jag kollade telekonvertern också, trodde att den skulle vara lufttät eftersom den inte har någon rörlig optik men icke. Tydligen är det med avsikt som objektiven tillåts att "andas" mot kamerahuset

En annan fundering, vad är det egentligen för partiklar som sätter sig på linserna? Noterar att en del klibbar fast rätt duktigt på glaset och när man försöker svepa bort dem med putsduk så blir det smetigt på glaset... Är det små levande organismer, bakterier kanske? Fungus-sporer förekommer säkert också (Huh, mata dem inte, varken efter midnatt eller vid någon annan tidpunkt) men de borde väl inte bli kladd? :p Blir vanligt pollen kladdigt när det krossas?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Det ska väl vara duktigt med damm på frontlinsen för att påverka bildresultat.
Att det "smetar" verkar tyda på att det snarare är smörjmedlet som hamnat på linsen. Om inte "smeten" sitter på putsduken. Jag skulle aldrig använda något begagnat att putsa med. Jag använder bara linspapper (av gammal vana).
 

PMD

Aktiv medlem
Pollenkorn kan väl vara lite kladdiga?

Annars kan det också vara or. Dessa småkvalster är bara ett par tiondels millimeter stora.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det ska väl vara duktigt med damm på frontlinsen för att påverka bildresultat.
Att det "smetar" verkar tyda på att det snarare är smörjmedlet som hamnat på linsen. Om inte "smeten" sitter på putsduken. Jag skulle aldrig använda något begagnat att putsa med. Jag använder bara linspapper (av gammal vana).
Damm på frontlinsen märks om man fotar i extrema motljussituationer och det gör jag. Det var definitivt de vita prickarna som smetades ut över linsen och krävde sprittvätt, jag har ingen olja på mina putsgrejor. Funderar på att mosa pollen under mikroskopet och se vad som händer... :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det verkar som om luften huvudsakligen tas från kamerahuset där den i sin tur sugs in i diverse springor. Och damm kommer att följa med... "Vädertätad" betyder uppenbarligen inte dammtät. Detta förklarar varför det syns damm även längre in i objektivet.
[...]
Just när man byter objektiv är varken kamera eller objektiv vädertäta. Det damm som kommer in då kan sedan sugas in i objektivet när man zoomar. Och eftersom luft ska fylla hela tuben så kommer detta damm även att kunna hamna längst fram bakom frontlinsen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Luften måste väl cirkulera ut och in i objektivet när man använder det?
Då sker väl luftbytet kontinuerligt och inte bara när man öppnar upp för objektivbyte.
Så dammpartiklar kommer säkert in hela tiden genom olika öppningar i systemet av objektiv och kamerahus. (Spegelhuset kanske pumpar luft när spegeln viftar upp och ner)
Det är nog en god idé att försöka filtrera luftintaget vid frontlinsen. Andra ställen är väl svårare att komma åt.

En bit av en nylonstrumpa runt fronten kanske gör susen, men är kosmetiskt något betänkligt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag skulle nog aldrig ha börjat leta, vet inte om jag gillar svaret...
5D mk III (mitt exemplar i alla fall) verkar andas vid menu- och AF-ON / * / fokuspunkt-knapparna när man zoomar. Det hänger väl förmodligen ihop med att de sitter i respektive övre hörn av huset? Batteriluckan drar det också ifrån. Dammfilter hmmm knappast :) Högtalarhålen eller vad det nu är (de tre under displayen) verkar det inte komma någon luft genom
Helt klart så tar objektivet luft via kameran, svårt att göra något åt.. Textiltejpen borde i alla fall bromsa mängden damm som kommer in framifrån. Jag återkommer om några månader med resultat.
Märker du någon skillnad i tröghet när du zoomar med tejp vs utan tejp?
Eller mao. kväver tejpen objektivet eller inte?
Spelar det någon roll om tejpen är tät eller kan andas?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
En annan fundering, vad är det egentligen för partiklar som sätter sig på linserna? Noterar att en del klibbar fast rätt duktigt på glaset och när man försöker svepa bort dem med putsduk så blir det smetigt på glaset... Är det små levande organismer, bakterier kanske? Fungus-sporer förekommer säkert också (Huh, mata dem inte, varken efter midnatt eller vid någon annan tidpunkt) men de borde väl inte bli kladd? :p Blir vanligt pollen kladdigt när det krossas?
Damm i sig är väl i huvudsak organiskt material. Och så finns det organismer som lever på damm. Dessa kanske följer med och sätter sig där på glaset när de ätit upp dammkornet.
Eller det kanske är deras avföring som fastnar på glaset.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Luften måste väl cirkulera ut och in i objektivet när man använder det?
Då sker väl luftbytet kontinuerligt och inte bara när man öppnar upp för objektivbyte.
Så dammpartiklar kommer säkert in hela tiden genom olika öppningar i systemet av objektiv och kamerahus. (Spegelhuset kanske pumpar luft när spegeln viftar upp och ner)
Det är nog en god idé att försöka filtrera luftintaget vid frontlinsen. Andra ställen är väl svårare att komma åt.

En bit av en nylonstrumpa runt fronten kanske gör susen, men är kosmetiskt något betänkligt.
Om systemet är vädertätat borde luften komma in genom filtrerade ventiler.
Men detta spelar ingen roll just när man öppnar systemet för att byta objektiv.
Trådstarten beskriver hur nästan hopplöst det är att inte få in nya dammkorn när man tagit bort frontlinsen för att rengöra.
Samma mängd nya dammkorn kommer in i systemet vid varje objektivbyte, och pumpas sedan runt tills det fastnar någonstans.

Vissa fotografer, visa av egen erfarenhet, byter objektiv inne i badrummet där fukten binder det mesta av dammet. (Dock inte jag)
 

Erik X

Aktiv medlem
Märker du någon skillnad i tröghet när du zoomar med tejp vs utan tejp?
Eller mao. kväver tejpen objektivet eller inte?
Spelar det någon roll om tejpen är tät eller kan andas?
Hurra! Nu fungerar autofokusen som när grejorna var nya, snabbt och exakt! Damm spelar tydligen roll :)
Tejpen gör ingen märkbar skillnad, när man drar in zoomen helt så landar den lite mjukare på tejpen i stället för det klassiska klonket.. Jag misstänker att tejpen är relativt lufttät, adhesivet täpper nog till hålen i väven. Merparten av luften tas i alla fall genom kameran, det är bara en liten bråkdel som läcker in vid frontringen.

Lärdomar:
1. Det är inte så svårt att ta loss frontelementet för städning (om man bara lyckas lossa skruvarna som håller ringen första gången utan att haverera dem..) Extrem försiktighet krävs förstås.
2. Så småningom får man kanske räkna med att göra en "Lens Rental teardown" av objektivet från bakänden för att städa även övriga glasytor
3. Objektivväskan, påsen till telekonvertern samt kameraryggsäcken bör dammsugas regelbundet, om utrustningen transporteras på en dammbädd så ökar risken att damm kommer in! Några frågor på det? :-D
4. Objektivet andas genom kameran varje gång man rör zoomen, sannolikt finns inget dammfilter utan luft, inklusive damm och pollen, sugs in från omgivningen genom batterilucka, knappar, objektivfattning, kontakter, m.fl. öppningar.
5. Damm i kamera och telekonverter kommer sannolikt att spridas till objektivet med tiden pga ovan nämnda luftström.
6. Ju mindre flitigt man zoomar, ju mindre damm hamnar följdaktligen i objektivet. Jag har alltid dragit in zoomen efter varje fotosession när jag är ute, nu tror jag zoomen får vara kvar ute tills jag behöver kort brännvidd eller ska ha ner objektivet i väskan..
7. Att fundera på: Borde man ta det långsamt när man drar ut zoomen så att luftströmmen blir lugnare? Det borde rimligtvis minska risken att damm sugs in och det damm som redan finns inne i kamera och objektiv virvlar inte omkring lika mycket. Om man i stället drar in zoomen snabbt kanske man på sikt kan blåsa ut mer damm ur kameran än vad som dras in? :)

Jag skjuter den mikrobiologiska undersökningen på framtiden :) Rimligtvis är det "damm" man ser en mix av pollen, textilfibrer, mineralpartiklar, kvalster, sporer och allt möjligt annat..
Lite skrämmande att läsa i forumet på photography-on-the-net om någon som påstod sig ha sett ett fungus-angrepp starta vid dammpartiklar.. Inte särskilt överraskande i och för sig, svampsporer finns överallt och får de bara fukt och näring så ser de sin chans :p
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Lite skrämmande att läsa i forumet på photography-on-the-net om någon som påstod sig ha sett ett fungus-angrepp starta vid dammpartiklar.. Inte särskilt överraskande i och för sig, svampsporer finns överallt och får de bara fukt och näring så ser de sin chans :p
Risken för svampbildning är betydligt större i varmare och fuktigare klimat än vad vi har i Sverige, men vi lär väl få vänja oss vid lite större risk framöver.
 
ANNONS