Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons förvirrande modellbeteckningar

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Jag kan förstå att Honda Fitta inte var något succeval på modell i Sverige, den fick heta Honda Jazz i stället. Modellen var en ganska liten bil som hade viss likhet med en mus, så det ursprungliga namnet var kanske inte så dumt.
Men vad är anledningen till att Canon har olika namn på samma modeller på olika marknad? Exempelvis EOS 200D heter Rebel SL2 i USA och Kiss X9 i Japan. Varför då?
Sen är det numreringen, åtminstone i Europa. Traditionellt har Canon numrerat sin allra finaste modell med det lägsta numret, t.ex. 1D, men för at tdet inte ska bli förvirring när modellen genom åren förbättrats så har man lagt på olika suffix, t.ex. 1DX och för säkerhets skull även lagt på "Mark XX". Lite under toppmodellen blir numrena högre i alla fall. Sen om man går ned från "proffsklassen" till klassen under så blir det tvåsiffriga nummer, men där får nyare modeller ett högre nummer, EOS 80D är nyare och kanske lite bättre än EOS 60D till exempel, i alla fall är den dyrare. Samma sak upprepas med "instegsmodellerna", EOS400D är äldre och sämre än EOS 800D.
Men sen spricker logiken. Var placerar man EOS 77D? EOS 200D som är en förbättrad EOS 100D är ganska ny och långt mycket bättre och modernare än t.ex. EOS 350D. Det var tydligen tal om EOS 200D II, men det verkade bli EOS 250D i stället.
Och sist har vi 1000-kamerorna, sist var väl EOS 1300D, och riktigt var den hamnar jämfört med EOS 2000D eller EOS 4000D förstår jag inte.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är inte bara Canon. Nikons analoga hade ofta annan beteckning i USA än i Europa. Kanske för att förhindra gråimport.
Vissa länder har ju stor symbolik i siffror. Som i Kina där 8 är bra men 4 är otur (samma ord som död). Ericssons trippelåtta (påkostad mobiltelefon på 90-talet) hade ett gångbart namn medan slalombindningen Salomon 444 knappast lär ha sålts alls i Kina. Om VolvoPV hade tillverkats idag hade den inte fått heta 444.
 

alfin

Aktiv medlem
Dessutom hette de första EOS DSLR:erna D30 och D60 med D:et före! D:et i slutet kom med EOS 10D.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag kan förstå att Honda Fitta inte var något succeval på modell i Sverige, den fick heta Honda Jazz i stället. Modellen var en ganska liten bil som hade viss likhet med en mus, så det ursprungliga namnet var kanske inte så dumt.
Undrar om det är sant att kampanjsloganen var "... small on the outside, big on the inside..."
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inte bara Canon. Nikons analoga hade ofta annan beteckning i USA än i Europa. Kanske för att förhindra gråimport.
Vissa länder har ju stor symbolik i siffror. Som i Kina där 8 är bra men 4 är otur (samma ord som död). Ericssons trippelåtta (påkostad mobiltelefon på 90-talet) hade ett gångbart namn medan slalombindningen Salomon 444 knappast lär ha sålts alls i Kina. Om VolvoPV hade tillverkats idag hade den inte fått heta 444.
Jo, Nikons kameror för film hette ofta N iställer för F och i en del fall hade de även ett annat nummer. I USA har Nikon för övrigt serienummer som börjar på US. Så jag vet att ett makro jag köpte begagnat såldes nytt i USA, då det har ett sådant serienummer...

Apropå Volvo så presenterades ju den första S40 som S4. VW-koncernen sålde dock en sådan (prestanda)modell, men även de dieselmotorer som satt i Volvo på den tiden. Modellbeteckningen fick raskt en nolla efter sig...

Nu kan jag ganska bra hur Canons modeller förhåller sig till varandra, men det blir ett väldigt skrivande om allt ska förklaras i skrift. Om trådstartaren vill få ett någorlunda hum så kan Wikipedia rekommenderas. Söker man fram en modell så finns det sedan normalt sett en tabell i botten av sidan man kan fälla ut.
 

martley

Aktiv medlem
Undrar om det är sant att kampanjsloganen var "... small on the outside, big on the inside..."
Ja, jag hittade en referens med två slogans som fritt översatt blir

"Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in"

och

"Honda Fitta är ett dagligt nöje".
 

martley

Aktiv medlem
Där finns en annan sak som är lite knepig. D30, D60 och 10D tar inte EF-S-objektiv. EF-S-fattningen finns först på 300D och 20D.
Det kanske kan förklaras med att det inte fanns EF-S när de modellerna lanserades. Det går ju alldeles utmärkt att montera EF-objektiv på en APS-C-kamera, men inte tvärtom. För jag antar att ingen av de ovan nämnda kamerorna hade fullformatssensor.
 

martley

Aktiv medlem
:
Apropå Volvo så presenterades ju den första S40 som S4. VW-koncernen sålde dock en sådan (prestanda)modell, men även de dieselmotorer som satt i Volvo på den tiden. Modellbeteckningen fick raskt en nolla efter sig...
:
Nu kan jag ganska bra hur Canons modeller förhåller sig till varandra, men det blir ett väldigt skrivande om allt ska förklaras i skrift. Om trådstartaren vill få ett någorlunda hum så kan Wikipedia rekommenderas. Söker man fram en modell så finns det sedan normalt sett en tabell i botten av sidan man kan fälla ut.
Jag vill minnas att när Audi introducerade sin Quattro så protesterade Fiat. De hade ju redan börjat sin modellserie med italienska räkneord; Fiat Uno.

En liknande namnförvirring är Volvos V70-modell. Den finns i åtminstone tre, kanske fyra olika versioner, som heter saker i stil med V70N och V70II, etc, och de skiljer sig år ganska mycket.

Angående Canons olika modeller så tror jag att jag har såpass mycket koll på modellserierna som jag anser att jag behöver. Jag ville bara belysa hur rörigt det förefaller att vara, och håller Canon på så här så finns det risk för namnkollision med äldre modeller.
En fuskvariant är annars att kolla på priset, så får man en ganska rättvisande uppfattning om rangordningen.
Men det är svårt att jämföra modeller. Det går naturligtvis att jämföra numeriska mätvärden och det är oftast så att ett högre värde är bättre än ett lägre, men ibland är det tvärtom. Ibland har det med personlig smak och vad man avser att använda kameran till som bestämmer vilket, och hur pass viktigt det är.

Jag misstänker också att skillnaderna i namn på Europa/USA/Japan-marknaderna är just för att motverka gråimport.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Volvo Amazon hette inte så i Amerika, där hette den bara sifferbeteckningen; 121, 122, 123, ...

Det är väl bara IKEA som lyckas med konststycket att ha globala modellbeteckningar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gråimport brukar hanteras genom att generalagenten bara erbjuder service på utrustning med ”rätt” serienummer. Modellbeteckningen på utsidan spelar då en mindre roll.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att registrera produktnamn är en liten vetenskap. Många är redan tagna av andra. Därför registrerar man redan modellnamn i förväg.
Länge menade man att att siffernamn fungerade bättre i Europa och Asien. Mer namngivna modeller bättre i USA. Detta gäller inte bara för kameror.
En Canon M-50 heter fortfarande Kiss M-50 i USA.

I många asiatiska länder är udda nummer bra men jämna dåliga. Där har man lucky numbers. Det är en hel vetenskap Siffror betyder tur eller otur.

Fast i europa skall vi inte slå oss för mycket för bröstet. Väldigt många europeiska flygbolag hade ingen rad 13. Så att namnge produkter i olika länderär inte så lätt
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När familjen Porsche 1963 lanserade sin sportbil ville man kalla den för 901. Peugeot reagerade starkt på detta och ansåg sig ha ensamrätt på tresiffriga modellbeteckningar med nolla i mitten. Porsche valde då att kalla bilen 911.

Idag är det fortfarande modellbeteckningen på deras klassiker. Men också ett telefonnummer för folk i nöd. Och ”nine eleven” fick en helt ny innebörd den elfte september 2001.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När familjen Porsche 1963 lanserade sin sportbil ville man kalla den för 901. Peugeot reagerade starkt på detta och ansåg sig ha ensamrätt på tresiffriga modellbeteckningar med nolla i mitten. Porsche valde då att kalla bilen 911.

Idag är det fortfarande modellbeteckningen på deras klassiker. Men också ett telefonnummer för folk i nöd. Och ”nine eleven” fick en helt ny innebörd den elfte september 2001.
världsdelar.

Hur hänger detta ihop med att Canon och andra namnger sina kameror lite olika i skilda världsdelar.
En Porsche 911 heter väl faktiskt det samma i hela världen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu har vi även fått Canons "R" och "RP" att gotta oss åt.
Vad kommer nästa lite mer avancerade spegellösa att heta tro?
"RX" kanske, sedan "RX Mark II" osv. etc...
 

apersson850

Aktiv medlem
Att Porsche snabbt föll till föga för Peugeots klagomål, och ändrade till 911, berodde på att Porsche hade dåliga erfarenheter från sin tidigare modell Porsche Continental. Då var det Lincoln som beklagade sig över intrånget.
 
ANNONS