Gammal 2019-06-05, 19:45
museo12

Söker en rolig och bra semester/brukskompakt?
Jag fotograferar mycket och har digital Nikon systemkamera. Men, jag tänkte inte släpa med mig min systemkamera med objektiv på årets sommarsemester och andra aktiviteter jag ska göra. Ibland har jag tyckt det skulle vara skönt med en kompaktkamera med lång zoom. Kan också vara kul att bli lite mer avslappnad i fotograferandet (pratar bara för mig själv).

Så jag söker bruks/semester/konsertkompaktkamera av valfri tillverkare. Viktigt är bra bildkvalitet och en hyfsad lång zoom. Kameran ska också vara rolig att fota med och ha möjlighet till makrofotografering.
Budget runt 10 000 kr.
Gammal 2019-06-05, 22:12
ErlandH

Vill man ha kompakt kamera och lång zoom är det nog Panasonics TZ-serie man ska titta på. Finns modeller med motsvarande 600 mm och liten sensor, andra med 1-tumssensor och lite kortare zoom.

Sony RX10 kan också vara ett alternativ, förmodligen ännu högre bildkvalitet men inte så fickvänlig.
Gammal 2019-06-09, 09:29
museo12

ErlandH skrev: Vill man ha kompakt kamera och lång zoom är det nog Panasonics TZ-serie man ska titta på. Finns modeller med motsvarande 600 mm och liten sensor, andra med 1-tumssensor och lite kortare zoom.

Sony RX10 kan också vara ett alternativ, förmodligen ännu högre bildkvalitet men inte så fickvänlig.
Sony Rx 10 verkar vara ett rejält monster. Senaste versionen är tokdyr! Men, iofs så får man väldigt hög bildkvalitet och rejäl zoom.

Jag har också tittat på Sony rx100 VA. Verkar vara bra, men sämre zoomomfång.
Gammal 2019-06-09, 10:04
Abe Normal

Jag har kollat efter en resekamera under våren, med betoning på smidighet men ändå bra bilder och kom fram till att Fuji X-E3 skulle funka bra. Det går att få en bättre normalzoom med 2,8. Men kittet för €799 tycker jag är svårslaget :) Tyvärr är kameran slut för tillfället men är på ingång enligt säljaren.

https://www.e-infin.com/eu/item/3428...8-4.0_r_(black)
Gammal 2019-06-09, 20:54
martinot

Som resekamera är XE3 en av mina absoluta favoriter (bra mellanting mellan min större XT2 och mina mindre m43-hus, som också är trevliga resekamrater).

När jag vill resa allra lättast, men ändå ha något bättre än kamerorna i mina mobiler, så kör jag med den lilla 1" Lumix TZ100 som inte är så ljusstark, men däremot har ett hyfsat bra brännviddsomfång (zoom). Riktigt trevlig liten resekompakt!

Prioriterar man ljusstyrka över zoomomfång så är Sonys motsvarande kompaktkameror ur deras RX100-serie riktigt bra och fina alternativ.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.

Lastolite HaloCompact