Annons

Sony serviceverkstad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Hej, jag har kontaktat infocare som ska sköta Sonys serviceärenden men det tar en väldig tid för dem att att svara. Har tidigare fått vänta ca kring 3 veckor och nu börjar det bli bråttom. Jag köpte min kamera från utlandet och behöver göra en garantireparation. Fotobutiken har sagt att de kan ersätta mig för kostnaden om jag vänder mig till en lokal serviceverkstad och kostnaden är rimlig. Därför skulle jag vilja kontakta serviceverkstaden i Sverige för ett kostnadsförslag.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Hej, jag har kontaktat infocare som ska sköta Sonys serviceärenden men det tar en väldig tid för dem att att svara. Har tidigare fått vänta ca kring 3 veckor och nu börjar det bli bråttom. Jag köpte min kamera från utlandet och behöver göra en garantireparation. Fotobutiken har sagt att de kan ersätta mig för kostnaden om jag vänder mig till en lokal serviceverkstad och kostnaden är rimlig. Därför skulle jag vilja kontakta serviceverkstaden i Sverige för ett kostnadsförslag.
Det tog en jäkla tid från att jag skickade in min lins till infocare till jag fick svar på vad det skulle kosta att laga linsen, typ 3 veckor. Sen när jag godtog kosnadsförslaget gick det väldigt fort att få linsen lagad och skickad tillbaka, Drygt att behöva vänta på sånt här..
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det tog en jäkla tid från att jag skickade in min lins till infocare till jag fick svar på vad det skulle kosta att laga linsen, typ 3 veckor. Sen när jag godtog kosnadsförslaget gick det väldigt fort att få linsen lagad och skickad tillbaka, Drygt att behöva vänta på sånt här..
Hämtas grejen man vill ha reparerad eller ska man själv skicka in den dit?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hämtas grejen man vill ha reparerad eller ska man själv skicka in den dit?
Man får nog välja hur man leverar prylen. Hämtas är inte särskilt troligt.

Här finns ytterligare något att ta hänsyn till. Var får man hjälp när saker slutar fungera. Kan vara ett objektiv, en kamera eller en blixt eller något annat.
Skall inte säga för mycket. Fuji har ingen vip service och verkar behöva skicka det mesta i UK. Dröjde en månad att få tillbaka kameran fixad. Eller betala 3500 kr för att få allt som är fel fixat. Jag valde givetvis att få allt fixat.
Objektivet är nu bättre än när det var nytt- Tog 3 dagar. Skall erkänna jag är vip kund hos CPS. Det gör skillnad.

Fast de har snabb service länge man inte kommer mitt i semesterperioden.

Detta är också något att tänka på för den som är proffs. Finns det snabb service och kan man få låna en kamera att låna medans ens egna kamera fixas.
Något Canon alltid erbjuder. jag har aldrig tackat ja eftersom jag har andra kameror.
Tror faktiskt in klår Canons service. Är man proffs är det också något att tänka på.
 

martinot

Aktiv medlem
Vilken Linssoppa!

För att återgå till ämnet; skulle inte Sony starta upp med Pro-service i Sverige a la Nikon och Canon? Skulle inte det skett redan för något år sedan? Eller är det jag som minns och kommer ihåg fel nyheter?
 

hemben

Aktiv medlem
Sony Pro Service finns redan

Stämmer.

De har det med prio reparation och lånegrejer medans man väntar som del av deras proservice. Om jag kommer ihåg rätt så använder de inte så ofta infocare för den utan tex goeckers servicecenter i danmark och ett i UK.


Vilken Linssoppa!

För att återgå till ämnet; skulle inte Sony starta upp med Pro-service i Sverige a la Nikon och Canon? Skulle inte det skett redan för något år sedan? Eller är det jag som minns och kommer ihåg fel nyheter?
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det tog en jäkla tid från att jag skickade in min lins till infocare till jag fick svar på vad det skulle kosta att laga linsen, typ 3 veckor. Sen när jag godtog kosnadsförslaget gick det väldigt fort att få linsen lagad och skickad tillbaka, Drygt att behöva vänta på sånt här..
Det tog nästan 2 veckor för dem att svara förra gången och nu måste jag fråga en sak till innan jag kan skicka kameran. Helt otroligt dåligt.
 

Resistent

Aktiv medlem
Jag har lämnat in ett Zeiss-objektiv (ZM 21 mm f/2.8) på Kamerateknik som inte fokuserade som det skulle. De testade det på flera olika sätt men kunde inte lösa det. Lånade till och med in annat hus för att testa med det. Ville inte ha något betalt då de menade att de hade lärt sig en del i processen. De hade det bara några dagar, så snabbt åtgärdat. Mycket nöjd. Jag lämnade och hämtade över disk då jag jobbar i Malmö.

Ang objektivet så fick jag lämna det till Mattson i Lund i stället som skickade det till Ziess för reparation/justering/woodoo. Det var inte ett garantiärende så jag fick betala. Funkade perfekt men dokumentationen var lite bristfällig, fick ett handskrivet kort med ordet Åtgärdat på tyska och underskrivet av någon tekniker, men inget om vad de gjort. Tog 3-4 veckor vill jag minnas.
 

postful

Medlem
Jag har lämnat in ett Zeiss-objektiv (ZM 21 mm f/2.8) på Kamerateknik som inte fokuserade som det skulle. De testade det på flera olika sätt men kunde inte lösa det. Lånade till och med in annat hus för att testa med det. Ville inte ha något betalt då de menade att de hade lärt sig en del i processen. De hade det bara några dagar, så snabbt åtgärdat. Mycket nöjd. Jag lämnade och hämtade över disk då jag jobbar i Malmö.

Ang objektivet så fick jag lämna det till Mattson i Lund i stället som skickade det till Ziess för reparation/justering/woodoo. Det var inte ett garantiärende så jag fick betala. Funkade perfekt men dokumentationen var lite bristfällig, fick ett handskrivet kort med ordet Åtgärdat på tyska och underskrivet av någon tekniker, men inget om vad de gjort. Tog 3-4 veckor vill jag minnas.
Vad fick du betala för det? Mitt zeiss 35/2.8 har flippat och surrar och har svårt att fokusera. Antagligen något fel med fokusmotorn. Låter lite likt det som hände dig. Någon som vet var i Stockholm man kan vända sig?
 

Resistent

Aktiv medlem
Vad fick du betala för det? Mitt zeiss 35/2.8 har flippat och surrar och har svårt att fokusera. Antagligen något fel med fokusmotorn. Låter lite likt det som hände dig. Någon som vet var i Stockholm man kan vända sig?
Mitt objektiv var med manuell fokus för Leica M så det är nog inte samma problem med ditt, men det kostade 3500 kr om jag inte minns fel. Alla handlare som säljer Zeiss borde kunna skicka dem på service tänker jag. Men om det är Sonys 35 mm f/2,8 så är det väl Sony och inte Zeiss som kan/ska reparera även om det står Zeiss på det. Det är för övrigt ett helt magiskt bra litet objektiv så jag hade tyckt det var jobbigt om jag hade behövt skiljas från mitt om än bara för ett litet tag, så hoppas att du hittar någon som kan göra det snabbt
 

martinot

Aktiv medlem
Stämmer.

De har det med prio reparation och lånegrejer medans man väntar som del av deras proservice. Om jag kommer ihåg rätt så använder de inte så ofta infocare för den utan tex goeckers servicecenter i danmark och ett i UK.
Försöker hitta länken till den svenska delen, utan resultat.

Försökt googla på "Sony Imaging Pro Support Sverige" och liknande, men verkar som om Sony "gömmer" sin verksamhet och support gällande denna service. Iaf. här i Sverige (som är det jag är intresserad av).

Kan någon här (eftersom flera verkar ha koll på den) hjälpa mig?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Sony har Proservice i Sverige.

När jag nyligen var i London på ett event med Sony så fick jag veta att Sony har, och arbetar på att utveckla den professionella servicen med korta servicetider och låneutrustning.
Tyvärr så har jag inte koll på de exakta detaljerna i dagsläget.
Har skickat ett mail. Och återkommer när jag har korrekt information.
(Om ni mot förmodan inte läst min utvärdering av Sony A9 och objektiv.
Så finns den här:
https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm )l
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
2 hus och 3 objektiv borde alla som jobbar med foto på heltid och använder Sony klara, gratis låter ju extremt bra.
 

Bengf

Aktiv medlem
Skall man inte ha någon form av anställning, registrerad frilansare eller liknande, bevis för att man bedriver en verksamhet som ger inkomster, inget för vanliga amatörer men som också vill ha bra hjälp när det krånglar, det får inte komma i skuggan av dom etablerade fotograferna.
 
ANNONS