Annons

Ny kamera till mig med min egna fotostil

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan alla fotografer!
Mitt namn är Oscar och jag har för ett ca halvår sedan startat med fotografi.
Jag införskaffade mig en begagnad Canon eos 600d med ett kitobjektiv ( 18-55mm ).
Den har fungerat riktigt bra.
Det var nog idag som kameran gjorde sitt sista.
Jag vet inte varför den gjorde sitt sista, kanske beror på att den är gammal och så. Den gick iallafall sönder. Det går inte att starta den alla laddade batterier jag testat, alla luckor är stängda... det är riktigt tråkigt då jag verkligen vill satsa med fotografi.
Iallafall, jag är under 18 så det blir svårt att köpa en ny kamera bara sådär.
Så just nu håller jag på att spara till en ny..

Jag skulle verkligen uppskatta om ni skulle vilja hjälpa mig med att köpa ny kamera.
Just nu fotar jag rätt så mycket "stadsbilder", det kan vara allt från byggnader från olika perpektiv, närbilder på objekt som backspeglar , billyktor , reflektioner och allt det där. Jag fotograferar även landskapsbilder, så lite allt möjligt faktiskt!

Jag skulle gärna vilja ha en rätt så "enkel" kamera att använda då jag inte är ett "proffs" än. Och även en kamera som är hyfsat billig. Tänkte max 8000 kr...
Några ideer? Skriv gärna! :D
 

cardazio

Aktiv medlem
Du verkar ha startat flera trådar på samma tema på kort tid. Fick du inga tips i de 3-4 andra som fungerar och i så fall varför?
 

Marteric

Aktiv medlem
Tror det bästa är att kommentera i dina övriga trådar vilka tips du saknar. I fallet med denna nya tråd ser jag två möjligheter:
-Tråden dör...
-Repetion av de övriga trådarna...
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Okej, nu livar jag upp mina 3 senaste trådar.
Jag har fått mycket tips om Fujifilm kameror, jag själv testade de och tyckte att de var lite knepiga att ”använda”, självklart kan man lära sig Mer men jag skulle gärna vilja ha en mer användbar och lättare användbara kamera just nu då jag är en nybörjarefotograf

Jag har inte fått jättemycket tips om kameror som kan ta alla slags bilder i bra kvalité som kostar under 8000kr

Skulle gärna vilja ha fler tips på kameror som fota lite alla möjliga fotokategorier

Jag fotar allt från objekt på nära håll
Och ”landskap”
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
"Lättaste" kameran är antagligen någon av Canons modeller som du är van vid. Kanske M50 eller senare XXXD...?

Kamera som kan ta alla slags bilder med bra kvalitet för 8000:- finns inte...om dina krav inte är låga.

Dina exempelbilder fixar de flesta (alla?) systemkameror.
 

Brix

Aktiv medlem
Okej, nu livar jag upp mina 3 senaste trådar.
Jag har fått mycket tips om Fujifilm kameror, jag själv testade de och tyckte att de var lite knepiga att ”använda”, självklart kan man lära sig Mer men jag skulle gärna vilja ha en mer användbar och lättare användbara kamera just nu då jag är en nybörjarefotograf

Jag har inte fått jättemycket tips om kameror som kan ta alla slags bilder i bra kvalité som kostar under 8000kr

Skulle gärna vilja ha fler tips på kameror som fota lite alla möjliga fotokategorier

Jag fotar allt från objekt på nära håll
Och ”landskap”
När det gäller bildkvalité så ligger det mesta av den i objektivet och kameran spelar ingen större roll sett till den annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.

För att ta alla typer av foto bra så handlar det mest om att ha bra och passande objektiv för rätt situation. När man fotar med hög ISO, i situationer med stort dynamiskt omfång eller när man behöver bra autofokus så spelar kameran mer roll. Jag brukar dock alltid rekommendera folk att främst investera i objektiven.

Det viktigaste av allt är dock just att lära sig använda det man har samt att lära sig om komposition, ljus osv. Det är så man tar bra bilder. Även att redigera bilderna kan lyfta dem rejält.

Eftersom du kört Canon och kanske är van vid det så finns ju några alternativ som t.ex Canon 800D med kitobjektiv eller M5 med kitobjektiv.
Det bästa är ju att börja med kitobjektiv och sen allteftersom man lär sig och utvecklas så upptäcker man vad man vill ha och vad man saknar och då kan man komplettera med fler och bättre objektiv osv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad är vitsen med att fråga vad du ska ha för kamera? Det vet du bäst själv.
Du får bara andras personliga åsikter om deras egna förträffliga kamera. Den passar säkert dom men kanske inte dig. Om du har haft en kamera som pajat. Vad var dåligt med den, förutom att den pajat? Skaffa en likadan om du gillade den eller köp något som har de egenskaper som du saknat.
Alla kameror är "knepiga" innan man lärt sig hur de funkar.
 

lonian

Aktiv medlem
Eftersom du redan har ett kitobjektiv så är det onödigt att köpa ny kamera med ett medföljande kitobjektiv. Koppla bara på den gamla på den nya kameran, om du är nöjd vid det objektiv du har.
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Tack så mycket för ditt svar! Uppskattar det!
Okej, så det ska nog fungera med min 600d’s bildkvalité ändå?
Så du föreslår att investera ny optik, har du några tips på hyfsat billiga objektiv med fin färg och skärpa? :)

När det gäller bildkvalité så ligger det mesta av den i objektivet och kameran spelar ingen större roll sett till den annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.

För att ta alla typer av foto bra så handlar det mest om att ha bra och passande objektiv för rätt situation. När man fotar med hög ISO, i situationer med stort dynamiskt omfång eller när man behöver bra autofokus så spelar kameran mer roll. Jag brukar dock alltid rekommendera folk att främst investera i objektiven.

Det viktigaste av allt är dock just att lära sig använda det man har samt att lära sig om komposition, ljus osv. Det är så man tar bra bilder. Även att redigera bilderna kan lyfta dem rejält.

Eftersom du kört Canon och kanske är van vid det så finns ju några alternativ som t.ex Canon 800D med kitobjektiv eller M5 med kitobjektiv.
Det bästa är ju att börja med kitobjektiv och sen allteftersom man lär sig och utvecklas så upptäcker man vad man vill ha och vad man saknar och då kan man komplettera med fler och bättre objektiv osv.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack så mycket för ditt svar! Uppskattar det!
Okej, så det ska nog fungera med min 600d’s bildkvalité ändå?
Så du föreslår att investera ny optik, har du några tips på hyfsat billiga objektiv med fin färg och skärpa? :)
Nja, jag föreslår snarare att du ska försöka lista ut vad du vill ha och vad du saknar. Att köpa objektiv handlar ju inte bara om bildkvalitén utan också om ändamålet.

Med det sagt så kan jag ändå rekommendera att t.ex köpa ett fast ljusstarkt objektiv då dessa ofta är trevliga att ha. T.ex Canon 50/1.8 kostar inte mycket, men verkar prestera bra för priset. Med ett sånt får du både mer ljusstyrka och möjligheten till kortare skärpedjup. Fasta objektiv har dessutom generellt sett bättre bildkvalité än zoomobjektiv.

Sen om du vill ha bildkvalité i toppklass så finns t.ex Sigmas art-objektiv, men de kostar betydligt mer.
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Okej tack! Hmm.. ja har kollar på några 50 mm, dock skulle jag vilja ha friheten att zooma mer zooma ut mer då jag fotar oftast objekt på näa håll, men ibland ser jag objekt som varar en kort stund om du förstår och då kan zoom vara bra.. då och då filmar jag också...
några tips på objektiv som kan hittad billiga begagnat för under 1300kr ?

Nja, jag föreslår snarare att du ska försöka lista ut vad du vill ha och vad du saknar. Att köpa objektiv handlar ju inte bara om bildkvalitén utan också om ändamålet.

Med det sagt så kan jag ändå rekommendera att t.ex köpa ett fast ljusstarkt objektiv då dessa ofta är trevliga att ha. T.ex Canon 50/1.8 kostar inte mycket, men verkar prestera bra för priset. Med ett sånt får du både mer ljusstyrka och möjligheten till kortare skärpedjup. Fasta objektiv har dessutom generellt sett bättre bildkvalité än zoomobjektiv.

Sen om du vill ha bildkvalité i toppklass så finns t.ex Sigmas art-objektiv, men de kostar betydligt mer.
 

Brix

Aktiv medlem
Okej tack! Hmm.. ja har kollar på några 50 mm, dock skulle jag vilja ha friheten att zooma mer zooma ut mer då jag fotar oftast objekt på näa håll, men ibland ser jag objekt som varar en kort stund om du förstår och då kan zoom vara bra.. då och då filmar jag också...
några tips på objektiv som kan hittad billiga begagnat för under 1300kr ?
Att fota saker på nära håll har inget med zoom att göra, hur nära man kan fokusera avgörs av objektivets närgräns och förstoringsgrad. Makro-objektiv t.ex är ju gjorda för närbilder och de är alltid fasta.

För 1300:- lär du nog inte få nåt mycket bättre än ditt nuvarande kitobjektiv tyvärr. Det är väl i så fall om du kanske vill komplettera med t.ex nåt 70-300mm eller kanske Canon 55-250mm för att få längre räckvidd. Förvänta dig ingen superbra bildkvalité från de objektiven dock.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Som många tidigare säger finns det många "lätta" kameror, vi kan bara tala från egen erfarenhet och sen handlar det mer eller mindre om vad vi gillar. Fujifilm har blivit mer och per populärt på senaste, där finns också mer eller mindre avancerade alternativ. Men jag skulle ändå rekommendera att du håller dig på Canon, då det kommer vara billigare för dig som nybörjare att köpa nya objektiv.

Vilket leder mig till att du borde satsa på objektiv mer än kamera. Som någon annan här sa väldigt snyggt är att "Alla kameror kan ta stads- och närbilder." Det är helt sant, det handlar i huvudsak om vilket objektiv du använder dig av. Macro är det du ska söka om du vill ta närbilder på saker, sen är faktiskt din 18-55mm kanon för stadsfoto.

Jag brukar också generellt, igen som en annan redan rekommenderat, tipsa om en fast 50mm f/1.8. Är du villig att köpa begagnat hittar du dessa för 500kr, vilket är svinbilligt om man jämför med viss optik.

Och om du ska köpa ny kamera som är lätt att använda men klockren på allt rekommenderar jag en Canon 7D, jag har sett dem gå för 2000kr och om din budget är 8000kr har du därefter 6000kr att köpa kul objektiv med istället. Canon 7D är en äldre semiproffskamera, men låt inte det skrämma dig, det skulle mest innebära att den har mer att erbjuda än att den är svårare att använda.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag vill ärligt tro att han bara är väldigt oerfaren, sen kan man ju lägga kritik om att man kan kolla upp lite själv innan man frågar men jag vill tolka det som att det är genuint. Han känns som en novis, så bäst att ha extra tålamod med frågor vi andra kanske tycks vara självklara. Vill tro att han inte har koll på vad som anses vara 'bra' optik heller.
 

martley

Aktiv medlem
"några tips på objektiv som kan hittad billiga begagnat för under 1300kr ?"

skojar du lite nu?
Jag köpte för inte så värst länge sedan ett begagnat EF-S 24/2,8 STM för ca tusenlappen, så det är inte omöjligt, även om vi inte snackar L-objektiv. 24 mm på APS-C ligger strax under "normalobjektiv" i bildvinkel och är ett alldeles utmärkt vardagsobjektiv. Riktigt roligt objektiv faktiskt. Dessutom är det väldigt kompakt, det sticker bara ut en dryg centimeter från kamerahuset. Jag är bara lite besviken på att det trots att det är en STM-motor så hörs det när det fokuserar, men det kanske var därför det var billigt.

Många av de stora kamerahandlarna säljer även begagnat, t.ex. Rajala, Scandinavian Photo och Cyberphoto.
 
ANNONS