Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SSD med SD-kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker en SSD om 1- 2TB som även har en sd card reader. Finns det någon annan som håller kvalitet förutom WD My Passport Wireless SSD? Tycker den är väldigt dyr, speciellt om man kommer upp på 1-2TB.

Är tacksam för alla tips!

Mvh
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inget tips om alternativ men eftersom jag har en WD My Passport Wireless med snurrdisk så kan jag meddela att den fungerar mycket bra. Dyr men bra.

Fast om man inte behöver en portabel disk med WiFi så är den kanke inte det bästa valet.
Snurrdiskvarianten är rätt dock mycket billigare en SSD-varianten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag söker en SSD om 1- 2TB som även har en sd card reader. Finns det någon annan som håller kvalitet förutom WD My Passport Wireless SSD? Tycker den är väldigt dyr, speciellt om man kommer upp på 1-2TB.
Externa hårddiskar med ssd är ju rent generellt rejält dyra, speciellt i så stora storlekar som 2TB. Och sen kostar My Passport Wireless en eller ett par tusenlappar mer än en vanlig extern hd. Så vill man ha denna pryl får man nog acceptera att det blir dyrt (alternativt köpa med snurrdisk).

Det finns förstås alternativ till WD, men de är inte heller billiga.
https://www.bhphotovideo.com/c/buy/Stand-Alone-Data-Storage/ci/3369/N/4000227848
 

Da2

Aktiv medlem
Ja, vill man ha alla funktioner så är det väl bara att acceptera att prislappen blir därefter. Ni som sysslar med fotografering, skulle ni satsa på en vanlig hd men med kortläsare eller ssd utan? Båda har ju sina fördelar såklart
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Behöver du...

Frågan för mig skulle vara: Behöver jag verkligen en så stor SSD med kortläsare som är inbyggd?Jag förmodar att det handlar om att kunna lagra stora mängder på resa då man inte har en bärbar dator med sig. Jag hamnar aldrig där eftersom jag istället köper extra minneskort (och kan lagra på 2 kort om jag skulle behöva det. Väl hemma är ju finessen med inbyggd kortläsare fullständigt meningslös då man alltid kan koppla in prylarna i en dator och överföra direkt från kamera/billig läsare till ssd-disk. Frågan är hur många som har användning av en finess som kostar så mycket mera men vars funktion kan kringgås?
 

Da2

Aktiv medlem
Frågan för mig skulle vara: Behöver jag verkligen en så stor SSD med kortläsare som är inbyggd?Jag förmodar att det handlar om att kunna lagra stora mängder på resa då man inte har en bärbar dator med sig. Jag hamnar aldrig där eftersom jag istället köper extra minneskort (och kan lagra på 2 kort om jag skulle behöva det. Väl hemma är ju finessen med inbyggd kortläsare fullständigt meningslös då man alltid kan koppla in prylarna i en dator och överföra direkt från kamera/billig läsare till ssd-disk. Frågan är hur många som har användning av en finess som kostar så mycket mera men vars funktion kan kringgås?
Är med på dina resonemang, det enda är väl att det går snabbare att föra över till dator via en minneskortläsare än direkt från kameran.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Alltid

Är med på dina resonemang, det enda är väl att det går snabbare att föra över till dator via en minneskortläsare än direkt från kameran.
Använder alltid läsare och taggar de bilder jag vill föra över till datorn. Hatar att få datorn full med bilder som jag sedan raderar. Sparar dessutom en massa tid då jag kan bläddra/kolla på bilderna (i 1:1 med ett mustryck) direkt från kortet innan jag för över till vald mapp. (Är uråldrig och använder inte lightroom men har istället en mappstruktur baserad på månad och typ av motiv).

PS. Du hajar väl att du kan föra över från en kortläsare för några hundra direkt till din externa disk bara du kopplar in bägge i datorn? Blev lite osäker p.g.a ditt svar.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, vill man ha alla funktioner så är det väl bara att acceptera att prislappen blir därefter. Ni som sysslar med fotografering, skulle ni satsa på en vanlig hd men med kortläsare eller ssd utan? Båda har ju sina fördelar såklart
Jag har aldrig haft behov av att tömma minneskort under en resa. De jag har med mig brukar räcka. Jag köpte min WD My Passport Wireless med snurrdisk för att kunna ha video och musik med mig i ganska stor mängd på resor. WiFi-funktionen gör att man kan använda sin dator, padda eller telefon för att lyssna på musiken eller titta på filmer. Jag tror inte att det skulle bli så mycket bättre med en SSD-disk.

Nackdelen med snurrdisk är förstås att man behöver vara lite mer försiktig när man hanterar och transporterar den, men jag har alltid haft den i handbagaget och det har gått bra.
 

qiwi

Medlem
Den bästa i marknaden, å andra sidan också dyrast av densamma.
https://www.scandinavianphoto.se/lacie/dji-copilot-2tb-usb-c-3.1-1037925

Förutum denna och Wdn så finns det inga andra som är bra tyvärr.
Det finns några få andra aktörer men med aningen mer dogdy kvalitet såsom denna:
https://www.verbatim-europe.co.uk/en/prod/store-n-go-usb-30-hdd-with-sd-card-reader--1tb---16gb-sd-card-53421/

Orkar man leta kanske man kan få tag i en andra hands Gnarbox men även den är föga billig.


Både på Amazon och Ebay kan man hitta dogdy kopior av ovanstående men jag skulle verkligen varken rekommendera eller våga på dem.

Med tanke på framtågande av M2 korten som hårddisk alternativ, borde antalet sådana alternativ inte vara så långt borta. Till dess tvingas vi nöja oss med urvalet som är litet och dyr.
 

Da2

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Verkligen hjälpfullt!

Anledningen till att jag funderat på en trådlös med sd- läsare är att jag fotar och vill kunna ta en tredje kopia (förutom 2 st minneskort med samma raw filer på) samma kväll innan hemgång. Ibland blir det övernattning. Samtidigt så har jag ingen macbook i dagsläget utan kör iMac istället, annars hade ssd med bärbar varit alternativet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Verkligen hjälpfullt!

Anledningen till att jag funderat på en trådlös med sd- läsare är att jag fotar och vill kunna ta en tredje kopia (förutom 2 st minneskort med samma raw filer på) samma kväll innan hemgång. Ibland blir det övernattning. Samtidigt så har jag ingen macbook i dagsläget utan kör iMac istället, annars hade ssd med bärbar varit alternativet.
Då är ju alternativet med en Raspberry Pi helt perfekt!
Jag byggde min nu inför Gothia Cup nästa vecka för att slippa släpa med mig dator.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Disk med SD-kortläsare kan ju vara bra. Om man har SD-kort. Någon som letat reda på en som klarar CF, eller CFast?
 

PMD

Aktiv medlem
Den Hyperdrive som Erland länkade till i inlägg #3 har kortläsare för SD och CF.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Bärbar som backup

Sista utlandsresan hade jag med en bärbar för att använda som backup av SD-korten. En enkel och billig lösning om man har en bärbar liggande.

Dock sitter SD-läsaren på den (Dell Latitude 5280) baktill vilket innebär att man inte kan stoppa i SD-kortet efter det att man fällt upp locket. Och om man inte stoppar in kortet helt innan man fäller upp locket så klipper bakkanten på locket av SD-kortet i två bitar.

Finns säkert andra bärbara med den lite dåliga placeringen av kortläsaren så gör inte samma misstag som jag gjorde.
 

martinot

Aktiv medlem
Brukar ta med mig en lätt dator eller större surfplatta (typ Surface Pro) på resa. Perfekt som backup då:

1. Väger inte mycket och tar relativt liten plats (jämfört med fotoutrustning).

2. Kan enkelt koppla in vilken USB-kortläsare som helst (flexibelt och framtidssäker när man byter till CFast, XQD, etc.)

3. Man kan också (till skillnad från många hårddiskar/kortläsare) se att bilderna är OK och fått bra till skärpa/exponering.

4. Enkelt att skicka bilder under resa (om man så önskar), eller ta backup av JPEG (ej RAW) till molntjänster när man har bra WiFi.

5. Fungerar fint som powerbank att ladda kameror som tar USB-laddning.

Ibland kan man få en äldre, men fortfarande utmärkt, dator/platta från Microsoft/HP/Dell på rea eller beg. för mellan 3 - 6 papp.

Finns enkla kinesiska no-name datorplattor på 7-9" på Aliexpress för 1 - 2 papp (har inte testat, men fungerar säkert om man inte har för stora krav på bildskärmarnas kvalitet).
 
ANNONS