Annons

Z6 och höga ISO tal vs D850

Produkter
(logga in för att koppla)

Sukali

Medlem
Jag funderar pa att köpa en Z6, med huvudsakliga anledningen att den ska hantera höga ISO tal bättre an min D850.

Ytterligare anledningar ar videon och den vet jag ar bättre, vikten och EVF...

Nagon har som har erfarenhet av bada och höga ISO tal?

halsningar
Jonas
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tänk på att D850 kan skalas ned samt brusreduceras till samma detaljnivå som Z6. Jag säger inte att det inte kan vara skillnad, men det är lätt att lura sig och tro att skillnaden är större än vad den egentligen är, om man bara sitter och tittar på bilder i 100%.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hänger inte riktigt med.

Läste för bara några dagar sedan i någon utländsk fototidning att med Z6 på ISO 6400 motsvarade det ISO 1600 på D850, låter som en stor skillnad om det nu är sant.

Tittar man inte på samma bildobjektyta när man jämför ISO prestanda, eller är det så att D850 blir lidande för att man ser mer inzoomat pga fler pixlar om man kan uttrycka sig så?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Min erfarenhet är från Canonsidan där 5dmkiii har bättre lågljusegenskaper än 5dsr. Jag väljer ändå 5dsr alla dagar i veckan för bättre total bildkvalitet. Dxo har mätt upp en skillnad på 1/3 stop mellan Z6 och d850. Allt som är åt rätt håll är ju trevligt men hur de resonerar som får 2 stegs skillnad vet jag inte. Troligen är det inte slutprodukten de talar om. Nu tar du ju upp andra fördelar med z6 som tillsammans med 1/3-steget kan vara en anledning för byte dock.

Jag har tex efter mycket vånda bestämt mig för att prova eos R istället för 5dsr men inte pga bättre lågljusegenskaper (och även dr) utan mer för de andra fördelarna du nämner kring spegellöst.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag tror skillnaden kommer vara liten. D850 har fördelen av den höga upplösningen där man kan exportera filerna i lägre upplösning där bruset blir finare, låt säga mer finkornigt, och därgenom mindre märkbart. Men förlorad färginformation förbättras rimligtvis inte.

Men å andra sidan har Z6 inbyggd bildstabilisering vilket är till hjälp i dåligt ljus - åtminstone för statiska eller mindre aktiva scener.

DPreview har ett jämförelseverktyg som kan vara relevant. Helt idiotsäkert är det däremot inte eftersom man använder olika objektiv till olika system, där olika nivåer av skärpa i bilden kan ge olika intryck av signalbrusets påverkan:
Länk här
 

cardazio

Aktiv medlem
Hänger inte riktigt med.

Läste för bara några dagar sedan i någon utländsk fototidning att med Z6 på ISO 6400 motsvarade det ISO 1600 på D850, låter som en stor skillnad om det nu är sant.

Tittar man inte på samma bildobjektyta när man jämför ISO prestanda, eller är det så att D850 blir lidande för att man ser mer inzoomat pga fler pixlar om man kan uttrycka sig så?
Z6an börjar använda någon funktion runt iso 800 som gör att den får en prestandahöjning i DR. Om man kikar på kurvan så knäcks den där till skillnad från D850. Kanske är bättre även på andra områden, men detta är det jag sett uppmätt.

Screenshot_20190714-110002.jpg
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hänger inte riktigt med.

Läste för bara några dagar sedan i någon utländsk fototidning att med Z6 på ISO 6400 motsvarade det ISO 1600 på D850, låter som en stor skillnad om det nu är sant.
Inte ens nära att vara sant, några så dramatiska skillnader har knappt förekommit mellan så tidsmässigt närliggande kameramodeller (med samma sensormat förstås).

Den period vi hade någorlunda tydlig och i någon mening dramatisk utveckling av ISO-prestanda var runt åren 2006-2010. Ett exempel var steget mellan Nikon D3 (2007) och D3s (2009) där ISO-prestanda (lite beroende på hur man mäter) kan sägas ha hoppat nästan ett och ett halvt steg. Idag går det knappat att hitta ens ett stegs skillnad mellan några någorlunda aktuella kameramodeller, inte ens om du jämför helt nya modeller och sådana som släpptes för 4-5 år sedan.

Tittar man inte på samma bildobjektyta när man jämför ISO prestanda, eller är det så att D850 blir lidande för att man ser mer inzoomat pga fler pixlar om man kan uttrycka sig så?
Granskar du i 100 % straffas ju D850 för att du så att säga tittar på dess bilder med ett starkare förstoringsglas. Skall du jämföra ISO-prestanda på ett rättvist sätt får du antingen skala upp bilderna från den lågupplösta modellen till upplösningen hos den mer högupplösta modellen, eller (vilket nog är vanligare) skala ned bilderna från den högupplösta. Dvs att jämföra bilder från Z6 och D850 vid 24 megapixel.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Inte ens nära att vara sant, några så dramatiska skillnader har knappt förekommit mellan så tidsmässigt närliggande kameramodeller (med samma sensormat förstås).
Det är troligen det hopp som Z6 gör i DR enligt DXOMARK, vilket skulle göra att DR är samma vid 800 som i ISO 200 för Z6, enligt kurvan ovan från Richard. Om detta är ett mätfel eller verklighet kan man fråga sig, men jämfört med D850 skulle det skilja ett steg enligt kurvan i högre ISO.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det är troligen det hopp som Z6 gör i DR enligt DXOMARK, vilket skulle göra att DR är samma vid 800 som i ISO 200 för Z6, enligt kurvan ovan från Richard. Om detta är ett mätfel eller verklighet kan man fråga sig, men jämfört med D850 skulle det skilja ett steg enligt kurvan i högre ISO.
Gissar att det här med deras extra gain circuit att göra.

"The camera isn't entirely ISO Invariant but this is largely because the sensor features the Aptina-style Dual Gain design that Sony Semiconductor has been using for the past few years. This sees the camera use a second higher gain circuit in its pixels to reduce noise from ISO 800 upwards (at the cost of some capacity for dynamic range), where the camera is essentially entirely ISO-invariant.

This means that if you shoot Raw there's no advantage to increasing ISO above 800, for the same shutter speed and aperture, vs. brightening the Raw file yourself, which protects highlights for inclusion in post-processing. This way of working can afford you many stops of additional highlight detail at no cost to you, other than a dark image preview."

..

"In real world shooting, though, banding in shadows may decrease the overall usable dynamic range."

https://m.dpreview.com/articles/6705906050/nikon-z6-image-quality-and-dynamic-range-impress-but-not-without-caveats
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är troligen det hopp som Z6 gör i DR enligt DXOMARK, vilket skulle göra att DR är samma vid 800 som i ISO 200 för Z6, enligt kurvan ovan från Richard. Om detta är ett mätfel eller verklighet kan man fråga sig, men jämfört med D850 skulle det skilja ett steg enligt kurvan i högre ISO.
Z6 kör som andra påpekat en så kallad dual-gain-lösning, vilket i första hand ger bättre ger DR på mellan-höga ISO (800-1600), men det kommer inte innebära att brusprestanda på höga ISO (6400 eller uppåt) skulle skilja sig två steg från D850. Bättre troligen, men definitivt inte två stegs skillnad som tidningen du läst påstod och sett till just brus är nog skillnaden som bäst ett halvt steg eller så.

De dagar då vi såg stora drastiska hopp i DR och/eller brusprestanda är som sagt för länge sedan förbi. Alla sensorer blir sakta men säkert bättre, men inte med några dramatiska hopp.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tror skillnaden kommer vara liten. D850 har fördelen av den höga upplösningen där man kan exportera filerna i lägre upplösning där bruset blir finare, låt säga mer finkornigt, och därgenom mindre märkbart. Men förlorad färginformation förbättras rimligtvis inte.

Men å andra sidan har Z6 inbyggd bildstabilisering vilket är till hjälp i dåligt ljus - åtminstone för statiska eller mindre aktiva scener.

DPreview har ett jämförelseverktyg som kan vara relevant. Helt idiotsäkert är det däremot inte eftersom man använder olika objektiv till olika system, där olika nivåer av skärpa i bilden kan ge olika intryck av signalbrusets påverkan:
Länk här
DPreviews jämförelse ganska värdelös eftersom bilderna inte skalas till samma storlek. Nog ingen större skillnad om man gör det. Isoprestanda bör nog inte vara en faktor i valet mellan Z6 och D850
 

ztenlund

Aktiv medlem
DPreviews jämförelse ganska värdelös eftersom bilderna inte skalas till samma storlek. Nog ingen större skillnad om man gör det. Isoprestanda bör nog inte vara en faktor i valet mellan Z6 och D850
Det går att välja samma storlek om man vill, liksom att ändra en del andra variabler som belysningen. Men folk tittar ju bara på första bästa... Sedan är det just det där med detaljer, som kan göra att man kan ta i lite mer med brusreduceringen med en mer högupplöst kamera och hamna på samma detaljeringsnivå. Det bör man ha i åtanke när man jämför.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Z6 kör som andra påpekat en så kallad dual-gain-lösning, vilket i första hand ger bättre ger DR på mellan-höga ISO (800-1600), men det kommer inte innebära att brusprestanda på höga ISO (6400 eller uppåt) skulle skilja sig två steg från D850. Bättre troligen, men definitivt inte två stegs skillnad som tidningen du läst påstod och sett till just brus är nog skillnaden som bäst ett halvt steg eller så.

De dagar då vi såg stora drastiska hopp i DR och/eller brusprestanda är som sagt för länge sedan förbi. Alla sensorer blir sakta men säkert bättre, men inte med några dramatiska hopp.
D850 har väl i och för sig också "dual gain", men det verkar inte synas hos DxOMark. Däremot syns det hos Photonstophotos. Dock byter D850 vid 400 istället för 800, vad det verkar.
 
ANNONS