Annons

Är det okej att publicera bilder på halvnakna barn

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Dina bilder visar baksidan av ryggen på långt avstånd och kan inte identiferias... Om du tycker att det är relevant för diskussionen så tänker du långsamt...
Märkligt. Jag ser ansiktet klart och tydligt på minst en påg, medelst min mobil. Bilderna är klickbara, om det är där det gått snett.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Märkligt. Jag ser ansiktet klart och tydligt på minst en påg, medelst min mobil. Bilderna är klickbara, om det är där det gått snett.
Jag tycker inte dina bilder har någonting fel. Jag säger bara ett det allmänna samhällsklimatet tillåter inte bilder av barn i vissa situationer som avviker från hur de ansågs för 10 år sedan...
 

lonian

Aktiv medlem
Personligen, om jag hade barn så hade jag inte postat bilder på internet av den individen först när Hen själv kunde bestämma om de vill vara uppe på bild. Förstå vad pinsamt eller liknande det kan vara att hitta gamla bilder på sig själv som hela världen kan beskåda utan att man fått tycka till om den skall vara där.
Men så är jag uppvuxen innan internet blev stort.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Personligen, om jag hade barn så hade jag inte postat bilder på internet av den individen först när Hen själv kunde bestämma om de vill vara uppe på bild. Förstå vad pinsamt eller liknande det kan vara att hitta gamla bilder på sig själv som hela världen kan beskåda utan att man fått tycka till om den skall vara där.
Men så är jag uppvuxen innan internet blev stort.

Det är lite åt det hållet jag själv funderar.
Många reagerar starkt på andra som tar bilder på barnen på badstranden, men har själva inga bekymmer med att ta bilder på sina egna barn.

Det kan uppstå ren lynchstämning om man upptäcker en ”ful gubbe” som fotograferar de badande. Medan mamma själv stolt fotograferar och publicerar för världen sina halvnakna telningar.

Är inte det någon sorts dubbelmoral?
 

PMD

Aktiv medlem
Är inte det någon sorts dubbelmoral?
Njae, om man fotograferar och publicerar bilder på sitt eget halvnakna barn så har man kontroll över hela händelseförloppet fram t.o.m. publiceringen. Man väljer själv när och hur man tar bilden och var och när man publicerar.

Är det f.ö. vanligen samma föräldrar som upprörs av "fula fotografgubbar" och som själva publicerar bilder på egna halvnakna barn?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har flera barn och lyssnar inte så mycket på vad andra gör och min inställning har inte direkt förändrats sedan hysterin om vad man ska publicera eller inte utan använder helt enkelt bara förnuftet om vad jag personligen tycker är ok för mig och min familj.
Här kanske jag skiljer mig från andra, men om jag går tillbaka till mig själv skulle jag inte bry mig ett smack om det dök upp en bild då jag står naken i 5 års åldern på internet i någons händer som jag inte känner. Inte superkul men samtidigt är det inget jag "skäms" för nu, sedan att den personen är sjuk som sprider den eller gillar att titta på den är ju tragiskt. Dom flesta jag bryr mig om ( familj och vänner) är de jag ofta publicerar bilder på barnen för.
Dock är möjligtvis de ända bilder jag publicerat på mina egna barn med lite kläder när de varit nyfödda eller varit bäbisar och knappt då.

Men jag resonerar som så att det jag är ok att visa upp i verkliga livet följer ungefär samma förnuftsmall hos mig, att vänner och bekanta kommer att se min bäbis naken är inte så konstigt, dock skulle det kännas väldigt fel om någon såg min 9 åring och hon skulle inte vilja det själv heller, så där varken vill jag eller tänker jag lägga upp något sådant på sociala medier.

Dock är jag inte så känslig för att lägga upp privata familjebilder på tex facebook men jag är rätt noga med vilka jag väljer som vänner där.
Och nej skulle det på något sätt försvinna ut i cyberrymden så tänker jag lite som att någon skulle hitta mitt fotoalbum på gatan, det vore trist om jag förlorade dom, men förstår inte intresset för någon annan för sådan helt vanliga bilder på folk dom inte känner. men slit dom med hälsan ;)
Och förstår att vissa tänker att om dom hamnar i "värre" sammanhang, jo det skulle va trist, men det är lite den risken vi tar när vi i överhuvudtaget tar en bild eller lägger upp de. Så den får jag ta.

Ett annat sidospår angående människor och hur känsligt det är att hamna på bild.
Jag upplever att en av huvudanledningarna till varför många vuxna kan bli upprörda eller är så känsliga med att få in bild tagna och eventuellt hamna på någon annans facebook etc är att de när de själva får bestämma, dvs ta den där "klockrena" selfien med sin perfekta vinkel och med lite coola filter så är deras fejja nedlusad med egna bilder och i alla möjliga situationer. Men då någon annan publicerar något blir det generellt ramaskri numer för att dom inte får ha den kontrollen och dom har skapat en "perfekt" bild av dom själva som gör att de är rädda för att den bubblan ska spricka.
Man ser ju bara då och då när någon ska vara "modig" och lägger upp en helt normal bild och är tvungen att lägga till texten" no filter" för att visa hur otroligt modig hon/han är och dessutom är tvungen att liksom "varna" sin omgivning för att förekomma eventuella kommentarer...otroligt roligt fenomen:) Förr kunde du hamna på party bilder i album och man brydde sig inte alls så mycket om den där delen, man såg ut som skit ibland, men så var det, fanns liksom inga sådana filter då, det fick man leva med. Folks är så extremt känsliga och ytliga när det gäller utseendet och hur ens image är på sociala medier att det har skapat den där nojan.

Och en annan sak i samma anda: När folk är på stan så har folk sina mobiler framme precis ÖVERALLT, och inte en kotte bryr sig om att bli filmad eller fotad, det dyker upp mobiler på allt förutom möjligtvis badhus men till och med där.
Och INGEN( oftast) bryr sig.
Men dyker det upp en KAMERA.....oj oj oj, då är det allvar haha. också ett sådant helt ofattbart märkligt fenomen i dagens samhälle. Men så är det bara. Människor är så otroligt okonsekventa med mycket att man inte orkar lyssna på allt som är känsligt och man måste tänka sig för så länge det inte bryter mot lagen och ens eget förnuft säger att det är fel.
Men det är bara mina " 5 kronor" ;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Är det f.ö. vanligen samma föräldrar som upprörs av "fula fotografgubbar" och som själva publicerar bilder på egna halvnakna barn?
Det vet jag inte. Men jag slås ändå av vad folk är beredda att publicera om sig själva och sina kära. (Kändisar som tar ”naken-selfies” och visar upp på Instagram. Exempelvis. Eller sina barn på stranden). Samtidigt som det blir storm och polisutryckning ifall någon annan har kameran framme.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]att vänner och bekanta kommer att se min bäbis naken är inte så konstigt, dock skulle det kännas väldigt fel om någon såg min 9 åring och hon skulle inte vilja det själv heller, så där varken vill jag eller tänker jag lägga upp något sådant på sociala medier.
[...]
Pojken på bilden i artikeln i trådstarten är nio år. Mamman är besviken på Facebook som censurerat bilden. Hon tycker att det möjligen varit rätt om det var en flicka. Men nu är det en pojke.
Gör det skillnad om det är pojkar eller flickor (som är nio år)?
 

PMD

Aktiv medlem
Det vet jag inte. Men jag slås ändå av vad folk är beredda att publicera om sig själva och sina kära. (Kändisar som tar ”naken-selfies” och visar upp på Instagram. Exempelvis. Eller sina barn på stranden). Samtidigt som det blir storm och polisutryckning ifall någon annan har kameran framme.
Om det är till största delen olika grupper i de båda fallen så finns det ju ingen motsägelse eller "dubbelmoral".
 

PMD

Aktiv medlem
Pojken på bilden i artikeln i trådstarten är nio år. Mamman är besviken på Facebook som censurerat bilden. Hon tycker att det möjligen varit rätt om det var en flicka. Men nu är det en pojke.
Gör det skillnad om det är pojkar eller flickor (som är nio år)?
Ja, nioåriga flickors bröstvårtor är sexuellt laddade, vilket inte nioåriga pojkars bröstvårtor är. (Åtminstone i USA).
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Pojken på bilden i artikeln i trådstarten är nio år. Mamman är besviken på Facebook som censurerat bilden. Hon tycker att det möjligen varit rätt om det var en flicka. Men nu är det en pojke.
Gör det skillnad om det är pojkar eller flickor (som är nio år)?
hmm nja det tycker jag nog inte. Precis som med min dotter där kan jag tänka mig att han inte heller skulle tycka det var så roligt och med den vetskapen skulle jag inte lägga upp det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker inte dina bilder har någonting fel. Jag säger bara ett det allmänna samhällsklimatet tillåter inte bilder av barn i vissa situationer som avviker från hur de ansågs för 10 år sedan...
Ja så är det, kommer på mig med att reagera starkt på uttrycket " halvnakna barn " som något mycket otäckt, en märklig förändring som skett dom senaste åren. Vissa journalister vet hur en rubrik skall skrivas för att öppna upp ett intresse ( även om det i detta fall inte handlar om journalister )- när man som ung pojke på tidigt 60-tal var och badade, så var man ju tvungen att springa till någon björkdunge för att pinka i bland, inte ovanligt att det strax hördes fnissande flickor som låg gömda och hade lite roligt, ( gällde att försöka hitta en ny plats )- den tiden är borta nu.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ja så är det, kommer på mig med att reagera starkt på uttrycket " halvnakna barn " som något mycket otäckt, en märklig förändring som skett dom senaste åren. Vissa journalister vet hur en rubrik skall skrivas för att öppna upp ett intresse ( även om det i detta fall inte handlar om journalister )- när man som ung pojke på tidigt 60-tal var och badade, så var man ju tvungen att springa till någon björkdunge för att pinka i bland, inte ovanligt att det strax hördes fnissande flickor som låg gömda och hade lite roligt, ( gällde att försöka hitta en ny plats )- den tiden är borta nu.
Det är verkligen så, media och all hysteri runt vad som är ok har på något sätt också förvandlat och förgiftat allt avklätt runt barn som något som man alltid måste se upp med så det inte finns fula gubbar. Fula gubbar har alltid funnits antar jag men det har inte varit så förgiftat tidigare så folk var mer avslappnade runt den delen och såg inte en "potentiell" pedofil i buskarna så fort en äldre man eller någon man i överhuvudtaget är nära ett barn eller det finns ett lättklätt barn i sammanhanget. Jag reagerar fast jag inte vill det själv på ett sätt jag inte hade gjort runt mina barn när vi badar etc och det är andra i närheten.

Vi som folk har dragits med och blivit lite "medsjuka" så vi inte kan se det på ett normalt eller sunt sätt längre utan måste hela tiden tänka runt våra barns lättkläddhet på ett sätt som nästan också det blir sjukligt. Blir något "smutsigt" och inte lika naturligt som det var runt att vara lättklädd som barn en tid bakåt.
Alla har liksom dom färgade glasögonen och kan inte slappna av runt ämnet, lite som med "rasismen" i Sverige under 80-90 talet då ämnet knappt gick att diskutera utan att någon fick epitetet rasist för att dom la sig i eller ens diskuterade det.
Ett sådant laddat ämne.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är verkligen så, media och all hysteri runt vad som är ok har på något sätt också förvandlat och förgiftat allt avklätt runt barn som något som man alltid måste se upp med så det inte finns fula gubbar. Fula gubbar har alltid funnits antar jag men det har inte varit så förgiftat tidigare så folk var mer avslappnade runt den delen och såg inte en "potentiell" pedofil i buskarna så fort en äldre man eller någon man i överhuvudtaget är nära ett barn eller det finns ett lättklätt barn i sammanhanget. Jag reagerar fast jag inte vill det själv på ett sätt jag inte hade gjort runt mina barn när vi badar etc och det är andra i närheten.

Vi som folk har dragits med och blivit lite "medsjuka" så vi inte kan se det på ett normalt eller sunt sätt längre utan måste hela tiden tänka runt våra barns lättkläddhet på ett sätt som nästan också det blir sjukligt. Blir något "smutsigt" och inte lika naturligt som det var runt att vara lättklädd som barn en tid bakåt.
Alla har liksom dom färgade glasögonen och kan inte slappna av runt ämnet, lite som med "rasismen" i Sverige under 80-90 talet då ämnet knappt gick att diskutera utan att någon fick epitetet rasist för att dom la sig i eller ens diskuterade det.
Ett sådant laddat ämne.
Så sant, bra skrivet, Ännu värre var det för flera år sedan när incest-debatten tog en väldig fart i Svensk media, det tog sådana abnorma proportioner, att flera pappor inte vågade ha sin lilla flicka i knät med risken att bli anmäld av livligt spanande allmänhet, ruskigt vad som händer med människor som styrs så lätt av media. man kunde inte förstå att Adolf fick vanliga hederliga människor att börja hata ett visst folkslag som ledde till massmord ( exemplet är inte direkt överförbart förstås )
 

SusanH

Aktiv medlem
Jag ser faktiskt ingen anledning att lägga upp bilder på mina barn över huvud taget, varken med eller utan kläder. Även om de för stunden skulle tycka det är okej så kanske de är av en annan uppfattning om några år. Och mitt liv blir inte på något sätt bättre av att jag publicerar bilder på dem. Jag öser på med bilder på mina och andras hundar istället, de lär aldrig bry sig. (I ärlighetens namn har det nog slunkit igenom någon enstaka bild med barnen på.)
 

museo12

Aktiv medlem
Ett problem är att barnen inte alltid själva kan ha någon talan. Vissa föräldrargör det de känner för och frågar inte barnen. Vill de lägga upp bilder på sina barn halvnakna eller nakna till offentligheten så gör dom det. En dag blir de ungdomar och sedan vuxna och då kanske det inte är så kul om 200 vänner på Facebook har sett en naken.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ett problem är att barnen inte alltid själva kan ha någon talan. Vissa föräldrargör det de känner för och frågar inte barnen. Vill de lägga upp bilder på sina barn halvnakna eller nakna till offentligheten så gör dom det. En dag blir de ungdomar och sedan vuxna och då kanske det inte är så kul om 200 vänner på Facebook har sett en naken.
Jag förstår hur du tänker, men ibland förstår jag inte riktigt skillnaden när folk jag känner också säger så, varför det just är på facebook blir känsligare än i verkligheten( nu pratar jag inte om väldigt känsliga bilder, men tex ett barn i baddräkt /badbyxor tex, vet inte om det räknas som halvnaket dock men ändå. ), där kan de bada med barnen varken de vill eller inte och där är det 200 främlingar som ser dom byta om och där bryr man sig inte på samma sätt.

Och bilderna går ju att ta bort så jag tänker om dom blir "känsliga" av någon konstig anledning i tonåren då man skäms för allt möjligt är det ju bara att ta bort det, typ som om att man hade ett album och dom inte visar upp det för folk som kom på besök förr i tiden struntade man helt enkelt i att visa det albumet eller bilden på samma vis:)
 

museo12

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker, men ibland förstår jag inte riktigt skillnaden när folk jag känner också säger så, varför det just är på facebook blir känsligare än i verkligheten( nu pratar jag inte om väldigt känsliga bilder, men tex ett barn i baddräkt /badbyxor tex, vet inte om det räknas som halvnaket dock men ändå. ), där kan de bada med barnen varken de vill eller inte och där är det 200 främlingar som ser dom byta om och där bryr man sig inte på samma sätt.

Och bilderna går ju att ta bort så jag tänker om dom blir "känsliga" av någon konstig anledning i tonåren då man skäms för allt möjligt är det ju bara att ta bort det, typ som om att man hade ett album och dom inte visar upp det för folk som kom på besök förr i tiden struntade man helt enkelt i att visa det albumet eller bilden på samma vis:)
Det är en bra frågeställning! Frågan är om man kan likställa bilder på Facebook med verkliga livet? Jag håller med att man kan ta bort bilder på ens barn när de kommer i tonåren. Men, är inte skadan redan skedd då?

Jag är själv inte exemplarisk, men jag har faktiskt börjat fråga mina barn 8 och 12 år om jag får lägga ut bilder på dem. Nu är det rätt sällan jag gör det och de har kläder på sig.
 
ANNONS