Annons

Drönarflygning intill Gamla Stan / Helikopterplatta...

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Fick nyss ut anmälningarna om Drottningholm. 2018 blev nedlagd p.g.a. att personen reste hem till sitt land.

2019 fortfarande aktiv men då inte p.g.a. fotoförbud utan p.g.a. restriktionsområde och att man flugit vid skyddsobjekt.
 

M7_21

Aktiv medlem
Södermalm

En fråga som jag hittills inte fått något riktigt svar på ännu, vill filma runt Sofia kyrka på Södermalm, är det ok eller inte om jag respekterar 50 m-gränsen, inga folksamlingar etc? Frågade lfv men svaret var svårtolkat tycker jag.
 

M7_21

Aktiv medlem
Utgående från LFVs drönarkarta tycker jag att det ser ut att vara OK.


Vad svarade LFV?
Så här svarade de:

"Hej Lars,
generellt så är det OK att flyga i de områden du nämner nedan så länge som du flyger INOM synhåll, håller drönaren högst 50 meter från marken och inte flyger snabbare än 90 km/h. MEN – det kan även finnas temporära restriktioner som varierar över tid och inte syns på LFV:s drönarkarta. Så bara för att det är OK vid ett tillfälle behöver det inte nödvändigtvis vara det vid ett annat tillfälle. Du hittar dessa tillfälliga restriktioner som AIP SUP eller NOTAM, dessa kan vara svårtydda för den som inte är insatt i flygtermer men du har alltså en skyldighet att försäkra dig om att du inte bryter mot någon eventuell tillfällig restriktion. Intressanta NOTAM för det område som du tänkt flyga i skulle kunna vara ESSB (Bromma), ESHG (Helikopterflygplatsen Gamla stan) eller ESHC(Helikopterflygplatsen Södersjukhuset). Just nu i skrivande stund verkar det vara fritt fram både gällande AIP SUP och NOTAM men det kan alltså ändras snabbt.

Flygning ska ske på ett sådant sätt att störningar för människor och djur minimeras. Under hela flygningen ska det finnas ett horisontellt säkerhetsavstånd mellan det obemannade luftfartyget och människor, djur och egendom som inte hör till flygningen, så att ingen eller inget kan komma till skada.

Du får inte heller inte inkräkta på någons integritet (när det gäller fotograferandet med hänsyn till GDPR) eller dela/sprida bilder utan spridningstillstånd från lantmäteriet (https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/rattsinformation/spridningstillstand/).

Drönaren ska vara märkt med ditt namn och telefonnummer. Reglerna i sin helhet (som du har en skyldighet att ta till dig) hittar du här: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_110.pdf."

Vet ej riktigt vad som sägs i AIP SUP eller NOTAM, lite svårtolkat tycker jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet ej riktigt vad som sägs i AIP SUP eller NOTAM, lite svårtolkat tycker jag.
AIP SUP är långvariga men tillfälliga ändringar i AIP (som är en publikation om flygplatser, luftrum och flygregler). NOTAM är information om mer kortvariga händelser och restriktioner som påverkar luftfarten.

Transportstyrelsen har en websida som talar om hur man hittar aktuella AIP SUP och NOTAM.

Koden för Bromma är ESSB så leta efter den och se om det finns något viktigt.
 

M7_21

Aktiv medlem
AIP SUP är långvariga men tillfälliga ändringar i AIP (som är en publikation om flygplatser, luftrum och flygregler). NOTAM är information om mer kortvariga händelser och restriktioner som påverkar luftfarten.

Transportstyrelsen har en websida som talar om hur man hittar aktuella AIP SUP och NOTAM.

Koden för Bromma är ESSB så leta efter den och se om det finns något viktigt.
Tack för svar! Ska kolla!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag läste luftis svar till dig lite slarvigt förut. Du bör förstås också leta efter information i AIP SUP och NOTAM om ESHC och ESHG, förutom ESSB, som de påpekade.
 

AWid

Aktiv medlem
Enklast för dig är att ringa Brommatornet (eller tornet på Arlanda om Bromma är stängt) direkt innan du tänker flyga. Berätta att du känner till de generella reglerna men undrar om det finns några temporära restriktioner som du behöver ta hänsyn till. Flygtrafikledningen (ATC) har till uppgift att hjälpa alla som flyger (inklusive drönarpiloter) så att inga incidenter uppstår.

Min erfarenhet (efter många kontakter med olika ATC) är att de alltid är både positiva och hjälpsamma. Att ringa flygtrafikledningen (t ex Brommatornet) för att få hjälp är inte krångligare eller farligare än att ringa den lokala pizzerian och beställa en Capricciosa:).
 

M7_21

Aktiv medlem
Enklast för dig är att ringa Brommatornet (eller tornet på Arlanda om Bromma är stängt) direkt innan du tänker flyga. Berätta att du känner till de generella reglerna men undrar om det finns några temporära restriktioner som du behöver ta hänsyn till. Flygtrafikledningen (ATC) har till uppgift att hjälpa alla som flyger (inklusive drönarpiloter) så att inga incidenter uppstår.

Min erfarenhet (efter många kontakter med olika ATC) är att de alltid är både positiva och hjälpsamma. Att ringa flygtrafikledningen (t ex Brommatornet) för att få hjälp är inte krångligare eller farligare än att ringa den lokala pizzerian och beställa en Capricciosa:).
Bra svar, tack för det! Ska kolla med dem. Bor i Tyresö, bortskämd med att det finns (nästan) inga begränsningar alls här.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tänk dock på att t.ex. kungliga slottet inte får fotograferas eller filmas från luften då det är ett skyddsobjekt. Det var bara några veckor sedan polisen tog en drönarpilot vid Drottningholm. Enligt media blev han tagen p.g.a. foto-/filmförbudet (inte flygförbudzonen).

https://www.kungahuset.se/press/fotograferingochfilmningviddekungligaslotten.4.ff2595d149ced2f99934d4.html

Med tanke på att det inte finns någon lista där alla skyddsobjekt är angivna så känns det mycket vanskligt att flyga drönare i Stockholm. Jag skulle inte bli förvånad om det kryllar av saker man inte får flygfotografera kring Gamla Stan.
Har nu fått två svar från Länsstyrelsen. Ett snabbt och felaktigt och därefter de tre besluten för de tre slotten. För Drottningholm gäller:
Länsstyrelsen beslutar också om förbud mot att göra avbildningar (inkl. fotografering), beskrivningar eller mätningar inom slottet och i högvaktsförläggningen.

Flygfotoförbudet för Drottningholms slott ser ut att sakna grund, vilket bör vara anledningen till att flygfotoförbud inte upptagits i de två anmälningar som gjorts mot drönarpiloter. Mer kött på benen får jag efter att ha hört med rätt person för kungliga hemsidan om hur man tänkt.

För Stockholms slott har delar avbildningsförbud. Bland annat inne i slottet, på Logården och På inre borggården då avsteg från tillträdesförbudet inte är meddelat.

Ståthållarämbetet får skapa undantag för förbuden. T.ex. är det vid Stockholms slott skyltat vid Logården att det råder fotoförbud inom skyddsobjektet och inte utifrån och in.

Tidigare diskussion om Stockholms slott och fotoförbud har behandlats här https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110514
 

M7_21

Aktiv medlem
Har nu fått två svar från Länsstyrelsen. Ett snabbt och felaktigt och därefter de tre besluten för de tre slotten. För Drottningholm gäller:
Länsstyrelsen beslutar också om förbud mot att göra avbildningar (inkl. fotografering), beskrivningar eller mätningar inom slottet och i högvaktsförläggningen.

Flygfotoförbudet för Drottningholms slott ser ut att sakna grund, vilket bör vara anledningen till att flygfotoförbud inte upptagits i de två anmälningar som gjorts mot drönarpiloter. Mer kött på benen får jag efter att ha hört med rätt person för kungliga hemsidan om hur man tänkt.

För Stockholms slott har delar avbildningsförbud. Bland annat inne i slottet, på Logården och På inre borggården då avsteg från tillträdesförbudet inte är meddelat.

Ståthållarämbetet får skapa undantag för förbuden. T.ex. är det vid Stockholms slott skyltat vid Logården att det råder fotoförbud inom skyddsobjektet och inte utifrån och in.

Tidigare diskussion om Stockholms slott och fotoförbud har behandlats här https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110514
Tack för bra info!
 

PMD

Aktiv medlem
För Drottningholm gäller:
Länsstyrelsen beslutar också om förbud mot att göra avbildningar (inkl. fotografering), beskrivningar eller mätningar inom slottet och i högvaktsförläggningen.
Bör man tolka "inom slottet" som att det råder avbildningsförbud innanför slottets väggar och att det är fritt fram att fotografera utomhus på slottsområdet?

Flygfotoförbudet för Drottningholms slott ser ut att sakna grund, vilket bör vara anledningen till att flygfotoförbud inte upptagits i de två anmälningar som gjorts mot drönarpiloter.
Syftar du på vad hovet hävdar på websidan som länkas till i inlägg #14?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bör man tolka "inom slottet" som att det råder avbildningsförbud innanför slottets väggar och att det är fritt fram att fotografera utomhus på slottsområdet?


Syftar du på vad hovet hävdar på websidan som länkas till i inlägg #14?
Det finns en bilaga med karta över skyddsobjektet som jag inte fick tilldelad mig. Jag antar att det är markerat var gränsen börjar för objektet. För övrigt får undantag meddelas.
Svar ja på din andra fråga. Får väl ett svar i nästa vecka.
 

PeterK

Aktiv medlem
Drönare Gustaf Adolfs torg

Någon som vet om man får flyga på Gustaf Sdoöfs torg utanför Rosenbad och operan? Jag behöver ta en bild ca 5 m upp i luften.
 

PMD

Aktiv medlem
Eller med en fotomast om man har ont om vänner som vill hålla i.

Det är kanske lite i dyraste laget att köpa en mast för ett enda tillfälle, men det kanske går att hyra sådana?

Tillägg: På Tradera finns denna mast/stativ med utropspris 500 kr. Maxhöjd dryga 7 meter.
 

scrappy

Aktiv medlem
Gällande Bromma o helikoptrar i Gamla stan

Så här säger Brommatornet:
Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:
Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
Lör 0845-1700 lokal tid.
Sön 1145-2200 lokal tid.

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga upp till 120 m.

OM ni ska flyga utanför de tider angivna ovan måste ni iaf kontakta tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan för Försvarsmakten.
Ring direkt till tornet tidigast 24 timmar innan ni avser flyga för att kontrolla eventuell extra öppethållning.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61

Tänk även på de områden som finns runt helikopterflygplatserna i Stockholm, dessa är aktiva H24.

Helikopterplattan är visserligen borttagen men flygplatsen är öppen enligt Arlanda helikopter så drönarkartan stämmer. De använder en boj på Riddarfjärden och helikopter med ponton kan landa där. Därför måste man kontakta Arlanda helikopter innan man flyger i området.
 

M7_21

Aktiv medlem
Så här säger Brommatornet:
Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:
Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
Lör 0845-1700 lokal tid.
Sön 1145-2200 lokal tid.

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga upp till 120 m.

OM ni ska flyga utanför de tider angivna ovan måste ni iaf kontakta tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan för Försvarsmakten.
Ring direkt till tornet tidigast 24 timmar innan ni avser flyga för att kontrolla eventuell extra öppethållning.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61

Tänk även på de områden som finns runt helikopterflygplatserna i Stockholm, dessa är aktiva H24.

Helikopterplattan är visserligen borttagen men flygplatsen är öppen enligt Arlanda helikopter så drönarkartan stämmer. De använder en boj på Riddarfjärden och helikopter med ponton kan landa där. Därför måste man kontakta Arlanda helikopter innan man flyger i området.
191106
Stort tack för din info! Bra!
 
ANNONS