Annons

Börjar det röra sig bort från Sony på sensorfronten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inga träd växer upp till himlen och Sonys sensordominans kanske heller inte kommer bestå i evighet. Det är ju inget nytt att israeliska TowerJazz finns och har funnits länge och att även Samsung tidigare gjort kamerasensorer och möjligen kan återuppta verksamheten om de har några intresserade att sälja till. Det finns säkert dessutom kameratillverkare som mycket väl skulle välkomna fler konkurrenter till Sony.

Argumenten är ju ändå intressanta och TowerJazz talar självfallet i egen sak när de pekar på att det finns ett problem med Sony som sensorkälla eftersom de faktiskt är en av sina sensorkunders svåraste konkurrenter på kameramarknaden.

https://www.sonyalpharumors.com/towerjazz-believes-nikon-should-not-count-on-sony-sensors-when-sony-also-has-their-own-cameras/

Men en sak som låter konstig som argument just nu är ju att Nikon skulle riskera att inte kunna få de sensorer de behöver, om efterfrågan är så stor att Sonys utbud inte skulle räcka och de prioriterade sin egen Imaging Division istället för Nikon. Med en marknad "som botten gått ur" så lär det väl inte finnas några dramatiska kapacitetsproblem kan man anta.

En annan sak TowerJazz-intervjun tog upp var intressant. Om jag förstod det rätt så tyckte TowerJazz-killen inte att de hade kompetensen att lägga AI i sensorerna - fast det är där den borde ligga. Det tolkade jag som att han tyckte andra skulle tillverka de sofisktikerade algoritmer som behövs. Om ni läser längst ner i klippet nedan så ser ni att Sonys planer tydligen är att lägga ännu mer AI i de stackade sensorernas logiklager.

https://www.sonyalpharumors.com/sony-q1-financial-report-less-sales-and-focus-on-integrating-ai-on-sensors/

Det finns fortfarande bara en FF-systemkamera som har en stackad sensor och det är A9. Ingen annan har tydligen fått köpa den sensorn trots att A9 släpptes för nära 2 1/2 år sedan (maj 2017) eller så är det kanske bara så att ingen annan velat ha den?

Skulle det vara det förra som faktiskt gäller (vilket en del hävdat länge - inklusive chefen för Sony Imaging), att Sony faktiskt ligger på en del ny teknik för egen del kortare eller längre tid av marknadsskäl, så kanske det kan motivera en del andra tillverkare att se sig om efter andra alternativ. Det är väl i de vattnen TowerJazz fiskar lite nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vanans makt är ju stark och kameratillverkarna vet väl att förhålla sig till Sonys sensorer. Det kanske inte bara är att byta ut en sensortillverkares sensorer mot någon annans. Det kanske måste finnas verkliga incitament att byta. Infrastrukturen runt sensorerna kanske även de måste anpassas och det kostar väl en del det med. Sedan är det väl inget drömläge överhuvudtaget att gå in på en marknad som krymper starkt och vi är på väg in i en sämre konjunktur vad det verkar rent generellt.
 

afe

Aktiv medlem
Skulle det vara det förra som faktiskt gäller (vilket en del hävdat länge - inklusive chefen för Sony Imaging), att Sony faktiskt ligger på en del ny teknik för egen del kortare eller längre tid av marknadsskäl, så kanske det kan motivera en del andra tillverkare att se sig om efter andra alternativ. Det är väl i de vattnen TowerJazz fiskar lite nu.
Sensortekniken i A7R IV kom av allt att döma först i Fuji XT3, så det där stämmer nog lika dåligt nu som många av oss hävdat tidigare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sensortekniken i A7R IV kom av allt att döma först i Fuji XT3, så det där stämmer nog lika dåligt nu som många av oss hävdat tidigare.
Det kanske var Fuji som gjorde en del av det jobbet själva för att de måste. Sony har ju inte varit särskilt intresserade av APS-C som du vet. Det är ju samma sensor i A6300 som i A6400 och A6500.

Frågan är hur mycket nytt i den där sensorn som inte funnits tidigare i FF-världen om vi undantar Fujis egna filter. Inget större hopp mellan 24 och 26 MP eller hur. Fokuspunkter över hela sensorytan har vi haft i tre generationer av APS-C -sensorer i Sonys A6000-serie så det är väl inget nytt och BSI har vi haft i tre generationer FF-sensorer nu. Nu kom det i APS-C. Känns ju inte direkt som någon teknikfront.

På FF sidan är det väl förmodligen inte särskilt mycket nytt heller i A7R IV-sensorn. Vi väntar fortfarande på att det ska komma fler modeller med stackade sensorer för den gamla BSI-tekniken är väl ändå gårdagens nyheter eller hur. Det är fortfarande så att ingen annan tillverkare fått tillgång till stackade FF-sensorer efter 2 1/2 år och det finns inga för APS-C heller vad jag vet.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Spridande av FUD, säger jag.
Ja den som uttalade det förhållandet var ju inte jag utan Sonys egen VD för Imaging. Det var ju då som man gick ut och talade om "tillverkarspecifika sensorer". Budskapet var ju just att även Sony höll sig med sådana och den som sitter i Nikons D850 har väl vissa egenheter som exv. antal pixlar som jag inte sett att några senare Sony-sensorer haft. Så den är väl i så fall Nikon-specifik. Det är även mycket möjligt att den sensor som sitter i Fujis senaste APS-C kamera kommer skilja sig från de som kommer sitta i Sonys kommande APS-C modeller. En del tyder på det. I så fall blir ju den Fuji-specifik. Om det verkligen är Fuji som äger den designen så får ju Sony inte nödvändigtvis tillgång till den bara för att man tillverkat den i sina fabriker.

Man måste väl kunna ha en diskussion även om detta Per?

Är det någon annan tillverkare än Sony som är riktigt nöjd med sakernas tillstånd? Även Minolta har ju uttryckt irritation över att Sony inte riktigt lyssnat på deras önskemål när det gällt sensorutveckling. APS-C kameratillverkare som Fuji kan ju heller inte ha varit helt nöjd med att APS-C länge hängt på "hold". Tidigare var ju ofta APS-C segmentet teknikledande men det är ju ett bra tag sen dess med få undantag vad jag sett.

Jag och många med mig har väntat ett bra tag på nu på att det faktiskt ska hända något radikalt på sensormarknaden. Möjligen är det ett högriskprojekt för en konkurrent att satsa på att tillverka kamerasensorer nu när det mesta pekar nedåt. Varför verkar aldrig Canon komma riktigt i kapp? Hittills har ju deras enda grepp varit att ibland komma med FF-sensorer med fler pixlar än Sony. Har Canon aldrig varit intresserade att sälja FF- och APS-C sensorer till andra eller har det bara inte varit aktuellt för att de haft sitt race med Nikon historiskt?
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Fuji uppfann tydligen Dualpixel tekniken, men dom använder den inte, utan Canon kom med sin version i 70D, Sony lär också lämnat in en egen patent på samma teknik, den lyser dock med sin frånvaro. D7100 fick väl en sensor från Toshiba eller om det nu var D7000, vet inte säkert där, gick tillbaka till Sony sensor med D7200 om jag förstått det hela. Det har varit jätteviktigt att framhålla att Nikon minsann gör sin egen design med sensorn i slutmonteringen, vilket var viktigt att framhålla vid den tiden då DR var på tapeten, högsta DR värdet vid bas-iso som kom med D810 14,8 D800 har 14,4 och Sonys första A7R orkade bara med DR 14,1 vilket då ansågs som konstigt, därav Nikons skicklighet med egen slut design. men det är ändrat nu Canons EOS MKIV har 13,6 och det räcker och blir över enligt senaste rapporterna.

Nja synd att inte teknikoraklet Joakim längre går in och reder ut dom många frågorna om ny sensorteknik, vad jag förstått så lämnar nog alla kamera tillverkare in olika patent, men väldigt få kommer i bruk, vem som är först eller ej blir i längden inte så viktigt, Det var inte Graham Bell som uppfann telefonen utan någon snubbe från Italien påstås det, idéer skäls väl av alla rent tanke mässigt genom alla tider.

Till och med den ibland omdebatterade Familjen Northrup framhåller faktiskt ofta att det är svårt att se några större skillnader mellan dom olika kamerorna på marknaden i slutliga bildresultat.
 
ANNONS