Gammal 2015-03-08, 19:17
ljonsson

Fredrik AVT skrev: Nu blir ju visserligen jämförelsen på pixelnivå snarare än per helbild eftersom 20mp filen från 7DII inte skalas ner till 16mp som handikappar 7DII lite och det är oklart om de är tagna nära varandra i tid för att ljuset skulle vara exakt samma men några intryck:
1. Bruset förefaller mer monokromt och mindre störande med 1DIV men skillnaden är relativt liten
2. 1DIV ger ljusare exponering som ger ett visst handikapp, hade man sänkt exp skulle 1DIV fått en fördel
3. (Är ljuset samma?) trots att 7DII har svartare skuggor är högdager mer utbrända. Högre DR hos 1DIV?
Bilderna är tagna med några minuters mellanrum. I filnamnet som syns ovanför varje bild ser du datum-tid-kamera. Ser nu att min 1DIV går en timme före. Det är iaf endast minuter som skiljer, jag tog serien med 7DII först, bytte direkt till 1DIV och tog serien med den.

Jag har också noterat att 1DIV exponerar rikligare, i vart fall mitt ex.

Tidigare när jag endast tittat på RAW-filerna i Lightroom har jag föredragit de från 1DIV före 7DII. De jämförelser jag nu gjort stärker mig, rent brusmässigt (och till viss del DR) står den mot den 5 år nyare 7DII väldigt bra.
AF'en är dock att föredra på 7DII, den är mer flexibel (läs större chans att gå vilse bland inställningarna) och klarar svagt ljus bättre än 1DIV.

En annan notering: Ljudet. 1DIV låter HÖGT när den smattrar på. T.o.m så högt att djur reagerar på slutarljudet. 7DII är mycket diskretare på den punkten. 7DII har också större buffert.

Jag tycker inte skillnaden 1DIV-7DII är så stor att den motiverar ett byte från 1DIV till 7DII - i alla fall inte för mig.
Gammal 2015-03-09, 18:19
mrtuffboy

Glad Tack för alla svar
Har nu bestämt mig för att sälja av 1D Mk IV till förmån för en 7D Mk II och anledningen är mest för att den har ett bättre fokussystem, sen är ju min 1D snart 4,5år å det är väl kanske en bra ide att sälja medans den iaf är värd lite pengar... Jag fotar väldigt sällan med iso över 600 och i princip aldrig över 1000 så jag tror att jag kommer bli nöjd med ett ev byte, har klämt lite på polarens 7D Mk II som han fick i dagarna.....och jag är imponerad på den....
Gammal 2018-09-26, 22:21
dubbelh

tumlaren skrev: Inte någon kamera har någon teleförläning utan de har bildvinkelförändring. Brännvidden är detsamma för båda, men bildvinkeln blir mindre ju större croptalet är.
Ovsett vilken kamera typ som användes, fullformat eller 1,3 crop eller 1,6 crop så är alltid brännviden samma, men bildvinkel minskar efterhand.

Så vill man komma längre måste man köpa ett längre objektiv, t.ex. ett 400 mm och då hade jag rekomederat ett 100-400 mm objektiv eller rent av Tamerons nya 150-600mm som skall vara bra.
Precis, att det ska vara så svårt..
Gammal 2018-09-26, 22:26
dubbelh

Tonyeagle skrev: Visst kan man under många omständigheter lite slarvigt använda begreppet teleförlängning. Stycket: "Så vill man komma längre måste man köpa ett längre objektiv, t.ex. ett 400 mm och då hade jag rekomederat ett 100-400 mm objektiv eller rent av Tamerons nya 150-600mm som skall vara bra." är ju inte korrekt alla gånger. Har man en crop och en fullformatare med lika många pixlar t.ex. så kommer man ju faktiskt närmare med en faktor 1,5/1,6 med crophuset.
Nej, eftersom "Not all pixels are created equal."
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:42.