Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver byta ut Nikon D300 till FF. Funderar på D810 eller D850 för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Behöver byta ut Nikon D300 till FF. Funderar på D810 eller D850.
Fotograferar landskap och konstfoto.
Fotograferar mest i dåligt ljus och dåligt väder. Behöver multiexponering i kameran. Ställer in exponering manuellt. Har uppdaterat min optik för en bättre kamera. Det som saknas är en 400 mm/2.8 men kan inte motivera kostnaden. Har ni några synpunkter?
 

Ventures

Aktiv medlem
D810 är väl OK. Stort steg från D300. Hyfsat pris på beg. marknaden. D800E nästan lika bra men billigare. D850 sägs vara ännu bättre. Har inte provat själv.
D810: filerna blir stora (om man vill). Dålig batteritid. Extra batteri är absolut nödvändigt.
Om man behöver en robustare kamera (dåligt väder etc.) och snabbare serietagning är nog en D4 ett bättre val.
De med mer än en siffra efter bokstaven D har "hål" i kameran för den onödiga blixten och känns allmänt plastiga.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D810 är väl OK. Stort steg från D300. Hyfsat pris på beg. marknaden. D800E nästan lika bra men billigare. D850 sägs vara ännu bättre. Har inte provat själv.
D810: filerna blir stora (om man vill). Dålig batteritid. Extra batteri är absolut nödvändigt.
Om man behöver en robustare kamera (dåligt väder etc.) och snabbare serietagning är nog en D4 ett bättre val.
De med mer än en siffra efter bokstaven D har "hål" i kameran för den onödiga blixten och känns allmänt plastiga.
Dålig batteritid är väl att ta i, men jag håller med om att min känsla var att den åt i sig mer batteri än D700 och D850. Mitt exemplar hade även ganska dålig precision på klockan som drog sig mer än väntat. Och då är kameror inte så vidare värst rent allmänt i detta avseende.

Att alla kameror med mer än en siffra har inbyggd blixt stämmer inte. Både D500 och D850 saknar detta.

Tillägg: Df, som förvisso inte har någon siffra alls, saknar också inbyggd blixt.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
D810 är väl OK. Stort steg från D300. Hyfsat pris på beg. marknaden. D800E nästan lika bra men billigare. D850 sägs vara ännu bättre. Har inte provat själv.
D810: filerna blir stora (om man vill). Dålig batteritid. Extra batteri är absolut nödvändigt.
Om man behöver en robustare kamera (dåligt väder etc.) och snabbare serietagning är nog en D4 ett bättre val.
De med mer än en siffra efter bokstaven D har "hål" i kameran för den onödiga blixten och känns allmänt plastiga.
Att 810/850 skulle kännas plastiga det stämmer absolut inte, dom är gjorda i samma mtrl. som D4 o är lika täta som den också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att 810/850 skulle kännas plastiga det stämmer absolut inte, dom är gjorda i samma mtrl. som D4 o är lika täta som den också.
Njae, de ensiffriga kamerorna är grövre byggda i en del avseenden. Plastigt är dock inte riktigt rätt ord. Dock skiljer faktiskt D810 ut sig genom att ha mer komposit, vilket troligen är ett skäl till att slutarljudet har en lite annorlunda mindre metallisk karaktär.

Bläddra ned i den här nedmonteringen av D850 så finns det en bild på hur det ser ut på flera olika modeller när de plockat loss fattningen:
https://nikonrumors.com/2017/09/08/nikon-d850-dslr-camera-teardown-more-durable-design-significant-improvements-in-many-areas.aspx/
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Det är möjligt att dom har något tjockare gods men själva höljet/schassit är ju gjort i någon Alu/Magnesium legering sen kanske det sitter någon lucka eller liknande i någon komposit på D810 men det är nog knappast något problem om man inte tänker använda den som hammare eller liknande ;-)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är möjligt att dom har något tjockare gods men själva höljet/schassit är ju gjort i någon Alu/Magnesium legering sen kanske det sitter någon lucka eller liknande i någon komposit på D810 men det är nog knappast något problem om man inte tänker använda den som hammare eller liknande ;-)
Du kan ju titta på den länkade sidan istället för att skriva utifrån de föreställningar du har. Här har du annars "någon lucka" på D810:
https://c2.staticflickr.com/8/7312/27661718531_60fefa3794_b.jpg

Det behöver inte vara ett problem att D810 är lite annorlunda byggd, men det är faktiskt direkt felaktigt att påstå att den är likadant byggd som de ensiffriga kamerorna. D850 är ett kraftigare bygge som framgår av den förra länken, vilket också gjort att den ökat lite i vikt igen mot D810 som tappade lite vikt.
 
Senast ändrad:

Loba

Aktiv medlem
Z7

Tack för din åsikt. Jag tror jag föredrar sökare.
inte riktigt nöjd med spegelfri Fuji x-T1, svårt att se skärpedjup med denna.
Z7 lär vara en ny och bättre nivå än äldre sökare. jag själv gick över till SONY A7R2
.Där dom gamla nikon linserna används med en adapter VILTROX Det fungerar hyfsat.
Inga fler TJOCKAMEROR för mig mer. PS har kvar D800
MVh LOBA
DS prova innan köp
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Du kan ju titta på den länkade sidan istället för att skriva utifrån de föreställningar du har. Här har du annars "någon lucka" på D810:
https://c2.staticflickr.com/8/7312/27661718531_60fefa3794_b.jpg

Det behöver inte vara ett problem att D810 är lite annorlunda byggd, men det är faktiskt direkt felaktigt att påstå att den är likadant byggd som de ensiffriga kamerorna. D850 är ett kraftigare bygge som framgår av den förra länken, vilket också gjort att den ökat lite i vikt igen mot D810 som tappade lite vikt.
Du får faktiskt ursäkta men jag har inga egna "föreställningar" som du skriver ! O vad ser du på den bilden att det skulle vara någon komposit/plast ? är det bara för att det är svart ? Tror du själv att bajonettfattningen är skruvad i någon komposit/plast ?
 

horvendile

Aktiv medlem
Behöver byta ut Nikon D300 till FF. Funderar på D810 eller D850.
Fotograferar landskap och konstfoto.
Fotograferar mest i dåligt ljus och dåligt väder. Behöver multiexponering i kameran. Ställer in exponering manuellt. Har uppdaterat min optik för en bättre kamera. Det som saknas är en 400 mm/2.8 men kan inte motivera kostnaden. Har ni några synpunkter?
D850 är givetvis dyrare, men bortser man från det är den förstås bättre. Jag har inte D810, men jämfört med D800 känns D850 som bättre på allt, och det lär gälla mot D810 också även om skillnaden då inte är riktigt lika stor. En av sakerna den är märkbart bättre på är prestanda i dåligt ljus. Och landskap och konstfoto känns som områden där man kan ha nytta av den högre upplösningen.

Dock är jag också inne på spåret att du, om du har möjlighet, åtminstone borde känna på en Z7 innan du bestämmer dig.
 

esbtse

Aktiv medlem
D850 är givetvis dyrare, men bortser man från det är den förstås bättre. Jag har inte D810, men jämfört med D800 känns D850 som bättre på allt, och det lär gälla mot D810 också även om skillnaden då inte är riktigt lika stor. En av sakerna den är märkbart bättre på är prestanda i dåligt ljus. Och landskap och konstfoto känns som områden där man kan ha nytta av den högre upplösningen.

Dock är jag också inne på spåret att du, om du har möjlighet, åtminstone borde känna på en Z7 innan du bestämmer dig.
Har problem med att se DOF med spegellösa kameror. Har två Fuji spegellösa Pro 1 och x-T1 båda är svåra att se DOF med. Använder Pro 1 till experimentella bilder då jag villjha kompakt kamera känsla . X-T1 tror jag att jag inte kommer behålla, kameran följde med en Zoom som jag ville ha till Pro 1, efter jag köpt ny Nikon. har även problem med små knappar på vintern.
 

esbtse

Aktiv medlem
Z7 lär vara en ny och bättre nivå än äldre sökare. jag själv gick över till SONY A7R2
.Där dom gamla nikon linserna används med en adapter VILTROX Det fungerar hyfsat.
Inga fler TJOCKAMEROR för mig mer. PS har kvar D800
MVh LOBA
DS prova innan köp
Sony gör bra kameror men är dåliga på multipple exponeringar. Finns app för dubbelexponering men jag vill ha mer profesionell kamera för multipelexponerngar.
 

horvendile

Aktiv medlem
Har problem med att se DOF med spegellösa kameror. Har två Fuji spegellösa Pro 1 och x-T1 båda är svåra att se DOF med.
(...) har även problem med små knappar på vintern.
Ok, men EVF på Z7 är något annat än EVF på X-T1 även om den senare var bra när den kom. Och Z7 har klart större knappar än X-T1.

Alltså jag insisterar inte på att du ska välja en Z7, men jag tycker att för det användningsområde du nämner skulle det vara ett naturligt val, och inför en så pass kostsam affär tycker jag då det vore bra att - om möjligt - åtminstone prova en Z-kamera och inte döma ut den på brister hos Fuji-kameror.

Om du sedan kommer fram till att D8x0 ändå är bättre för dig, nå, då har du i alla fall utvärderat alternativet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du får faktiskt ursäkta men jag har inga egna "föreställningar" som du skriver ! O vad ser du på den bilden att det skulle vara någon komposit/plast ? är det bara för att det är svart ? Tror du själv att bajonettfattningen är skruvad i någon komposit/plast ?
Jo, det är precis det du har vilket illustreras av ovanstående inlägg. Om du vill tro att det är lika mycket metall runt fattningen på D810 som på D800(e) och D850, för att inte tala om de ensiffriga kamerorna, så får du väl göra det om det känns bättre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D850 är givetvis dyrare, men bortser man från det är den förstås bättre. Jag har inte D810, men jämfört med D800 känns D850 som bättre på allt, och det lär gälla mot D810 också även om skillnaden då inte är riktigt lika stor. En av sakerna den är märkbart bättre på är prestanda i dåligt ljus. Och landskap och konstfoto känns som områden där man kan ha nytta av den högre upplösningen.

Dock är jag också inne på spåret att du, om du har möjlighet, åtminstone borde känna på en Z7 innan du bestämmer dig.
Det är viss skillnad på D810 och D850 om vi pratar sensorprestanda, men man kanske inte ska överdriva. Skillnaden uppträder främst om man pressar upp ISO rejält och är inte fullt så påtaglig på halvhöga ISO. Dock ska jag väl säga att jag gillar filerna från D850 bättre än D810 rent allmänt, men det är den där lite svårkvantifierbara känslan som gör att man kan gilla D700 framför nyare modeller också. För mig är autofokussystemet däremot klart mer tillförlitligt på D850 än D810 i halvmurrigt ljus, främst på längre avstånd. Det är väl en punkt där den "enklare" D750 gjorde sig känd som bättre än D810.

En annan skillnad är ju annars att D850 har vinklingsbar pekskärm, även om Lv-fokussystemet, som ändå är snabbare än tidigare, inte direkt är någon fartfantom.

Egentligen tycker jag dock att frågan mer är vad man har råd med idag, för man kan inte fotografera med en kamera man kanske köper imorgon. Det blir ju lätt att man imorgon också upptäcker att man inte sparat tillräckligt mycket pengar och dessutom har det kommit en ny och ännu fräsigare modell, som man nu vill ha istället. Har man råd med D850 är det som sagt uppenbart den bättre kameran, men har man inte det så får man ju mycket för pengarna med en lätt begagnad D810.

När det gäller Z7 kanske man bör fråga sig om man vill ha en D850 för upplösningen eller för det rejälare huset än t ex D750. För är det senare anledningen kan man ju lika gärna ta en Z6, eftersom huset är likadant som Z7.
 
ANNONS