Annons

Köpa mellanformatare 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Skulle vilja köpa en mellanformatare. Kommer fota porträtt och uppställda bilder med den mest. Jag skulle vilja ha två objektiv till den helst ett som motsvararande 35mm på FF och ett någonstans runt 85-135mm motsvarade FF.

Behöver ingen AF
Blixtsko eller Syncuttag skulle vara bra.
Har egen ljussmätare så behöver ej ha det.



Vilka är det man ska satsa på och vad ska man undvika?


Klarar jag mig under 20 tusen skulle det vara bra.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Är det en analog mellanformatskamera du syftar på? Tycker du ska gå med i gruppen Analoga Fotografer på Facebook isf, där finns många med bra kompetens som kan ge snabbt svar.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Skulle vilja köpa en mellanformatare. Kommer fota porträtt och uppställda bilder med den mest. Jag skulle vilja ha två objektiv till den helst ett som motsvararande 35mm på FF och ett någonstans runt 85-135mm motsvarade FF.

Behöver ingen AF
Blixtsko eller Syncuttag skulle vara bra.
Har egen ljussmätare så behöver ej ha det. Vilka är det man ska satsa på och vad ska man undvika?
Klarar jag mig under 20 tusen skulle det vara bra.
Har du sett annonsen på Fotosidans köp och sälj. Finns en Bronica 645 annonserad där
 

cowboy

Aktiv medlem
Hasselblad?

Skulle vilja köpa en mellanformatare. Kommer fota porträtt och uppställda bilder med den mest. Jag skulle vilja ha två objektiv till den helst ett som motsvararande 35mm på FF och ett någonstans runt 85-135mm motsvarade FF.

Behöver ingen AF
Blixtsko eller Syncuttag skulle vara bra.
Har egen ljussmätare så behöver ej ha det.

Vilka är det man ska satsa på och vad ska man undvika?

Klarar jag mig under 20 tusen skulle det vara bra.
På fotosidans annonser finns just nu även en Hasselbladsutrustning fördelad på fem annonser (med samme säljare).

501CM med prisma och magasin + extra magasin + 50/4 + 80/2.8 + 180/4 + mellanring.

Man hamnar en bra bit över ditt önskemål på tjugotusen, tyvärr.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
På fotosidans annonser finns just nu även en Hasselbladsutrustning fördelad på fem annonser (med samme säljare).

501CM med prisma och magasin + extra magasin + 50/4 + 80/2.8 + 180/4 + mellanring.

Man hamnar en bra bit över ditt önskemål på tjugotusen, tyvärr.
Ska kolla det men var nog lite nyfiken på vilka system man ska satsa på.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Mamiya RB67...stor och ganska (eller "ganska" är väl en underdrift) tung, men har mkt fina objektiv och ligger bra i pris begagnat. Blixtsynk på alla tider, upp till 1/400 sek (centralslutare i objektiven). Blixtsynkuttag, och blixtsko men utan kontakter. Synkkabel måste användas. Spegeluppfällning, dubbelexponering. Helt mekanisk och manuell. Inget batteri.

Bälgfokusering, och den har roterande bakstycke för att enkelt byta från liggande till stående format.

Se mer här: http://camera-wiki.org/wiki/Mamiya_RB67

Jag har ett RB67 Pro SD hus (senaste versionen som kom 1990) i nästan nyskick + 120 bakstycke som jag ej använt som jag eventuellt tänker sälja, med schaktsökare. Har även en prismasökare och ett K/L 250mm f/4.5 (motsv. 125mm på FF)

För motsvarande 35mm brännvidd på FF så är det något av 65mm-objektiven du bör köpa. Sekor C och speciellt K/L-objektiven anses lite bättre än de ursprungliga Sekor pga bättre coating och därmed bättre i motljus och mindre ströljus/reflektioner. Objektiven är allmänt mkt skarpa.

Kolla på eBay för priser, och bildexempel på t. ex. Flickr.

Skicka ett meddelande om intresse finns...

/Anders
 

Janne H

Aktiv medlem
Ska kolla det men var nog lite nyfiken på vilka system man ska satsa på.
Har du budget på 20kkr, tycker jag Hasselblad 500c/m känns mest givet.
Finns en hel del beg både i Sverige och runt i världen.
Alt om du skulle hitta en Contax 645.
Vill du ha riktigt billigt är Mamiya 645 pro ett bra val, där hittar du framför allt billiga objektiv.

Till Hasselblad är 80mm klassisk normal, och 150mm bra till porträtt.

https://www.blocket.se/stockholm/Hasselblad_500_CM_mellanformat_kamera_86459513.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Hasselblad_Ziess_Sonnar_150_f_4__T_85656701.htm?ca=11&w=3
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har du budget på 20kkr, tycker jag Hasselblad 500c/m känns mest givet.
Finns en hel del beg både i Sverige och runt i världen.
Alt om du skulle hitta en Contax 645.
Vill du ha riktigt billigt är Mamiya 645 pro ett bra val, där hittar du framför allt billiga objektiv.

Till Hasselblad är 80mm klassisk normal, och 150mm bra till porträtt.

https://www.blocket.se/stockholm/Hasselblad_500_CM_mellanformat_kamera_86459513.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Hasselblad_Ziess_Sonnar_150_f_4__T_85656701.htm?ca=11&w=3

Tack, det där var ett bra tips! Objektivet var inte så dyrt i alla fall...
 

martinot

Aktiv medlem
Ja det är analog jag menade sorry glömde skriva det.
Nyfiken; varför film istället för sensor (inte för att det är något fel att hålla på med att framkalla film, även om jag personligen är alldeles för lat för att göra det själv, och för otålig för att skicka iväg rullar)?

Är själv intresserad av MF, men då blir det något lite mer modernt sådant. 😁
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nyfiken; varför film istället för sensor (inte för att det är något fel att hålla på med att framkalla film, även om jag personligen är alldeles för lat för att göra det själv, och för otålig för att skicka iväg rullar)?

Är själv intresserad av MF, men då blir det något lite mer modernt sådant. 😁
MF är ju mer för att det ska hålla en viss kvalité, tänker mig att man kanske kan göra något skoj med det tycker att det blir en annan känsla i materialet och särskilt övergångar till helt vitt
 

atotowi

Aktiv medlem
Då kastar jag in Bronica SQ-A (6x6) som jag själv använde då det begav sig.
Man kan klicka hem ett helt paket med Hus, prisma sökare, speed-grip, 4 objektiv 50 - 150mm, dubbla bakstycken + lite till för drygt 6kSEK + frakt, tull osv på e-Bay.

Vi ska ju komma ihåg att "sensorn" är den samma oberoende av fabrikat på kameran.

Annars skulle jag gå på en bladare som passar till deras nya bakstycke som är på väg.
 

Janne H

Aktiv medlem
Då kastar jag in Bronica SQ-A (6x6) som jag själv använde då det begav sig.
Man kan klicka hem ett helt paket med Hus, prisma sökare, speed-grip, 4 objektiv 50 - 150mm, dubbla bakstycken + lite till för drygt 6kSEK + frakt, tull osv på e-Bay.

Vi ska ju komma ihåg att "sensorn" är den samma oberoende av fabrikat på kameran.

Annars skulle jag gå på en bladare som passar till deras nya bakstycke som är på väg.
Sensorn jo, men optiken...;-)
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jonas, jag har testat det allra mesta i mellanformatsväg. Det finns många olika kameror/system som är bra. Det man behöver veta för att ge tips är:

1. Prisklass? 2.000 kr 5.000kr 10.000 kr eller 15.000kr?
2. En delvis automatisk kamera eller en helt manuell kamera?
3. Har du några tankar kring filmformat? Kvadratiskt? Stående? Liggande?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Då kastar jag in Bronica SQ-A (6x6) som jag själv använde då det begav sig.
Man kan klicka hem ett helt paket med Hus, prisma sökare, speed-grip, 4 objektiv 50 - 150mm, dubbla bakstycken + lite till för drygt 6kSEK + frakt, tull osv på e-Bay.

Vi ska ju komma ihåg att "sensorn" är den samma oberoende av fabrikat på kameran.

Annars skulle jag gå på en bladare som passar till deras nya bakstycke som är på väg.
Tack!


Vilka bakstycker är det som kommer passa till vilka bladare?
 

martinot

Aktiv medlem
MF är ju mer för att det ska hålla en viss kvalité, tänker mig att man kanske kan göra något skoj med det tycker att det blir en annan känsla i materialet och särskilt övergångar till helt vitt
Jo, det förstår jag. Är som sagt själv lite intresserad av MF just pga. finare övergångar i färgtonerna.

Min fråga var dock varför film (det du kallar analogt) framför sensor (det du kallar digitalt)?
 
ANNONS