Annons

Lightroom kapar foto i default-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Trädgårstomtar får du kanske i din kamera.
Nej, det skrev jag inte.

I min finns de inte.
Vilken tur!

Det var för ett antal år sedan Nikon började manipulera sina raw-filer. Det blev ett djäkla liv om detta.
Ja, du påstår det. Vad jag minns att det var mest liv om var att de fick för sig att krypera viss information i råfilen.

Nu påstår du att andra också gör det. Ge mig bevis på det. Kom med fakta.
Jag tror du bara snackar strunt. Kom med fakta om du vill bli trodd.
Så fram med det.
Det vore i så fall lämpligt att du själv börjar med att komma med bevisning kring det påstående kring en viss specifik "manipulation" du själv kom med.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att Nikon inte sparar hela sensoravläsningen i APS-C formatet låter synnerligen förnuftigt. Om inte annat så sparar det plats på minneskortet när nu fotografen valt att använda en mindre del av sensorn.

Min Canon kan spara RAW i tre olika kvaliteter. original, medium och small. Det handlar inte om beskärning i x- och y-led. Det är fortfarande FF. Men någon data skär den bort och lagring på disk blir mindre. Så även Canon ”manipulerar” raw-filen om jag väljer den inställningen.
 

atotowi

Aktiv medlem
Att Nikon inte sparar hela sensoravläsningen i APS-C formatet låter synnerligen förnuftigt. Om inte annat så sparar det plats på minneskortet när nu fotografen valt att använda en mindre del av sensorn.

Min Canon kan spara RAW i tre olika kvaliteter. original, medium och small. Det handlar inte om beskärning i x- och y-led. Det är fortfarande FF. Men någon data skär den bort och lagring på disk blir mindre. Så även Canon ”manipulerar” raw-filen om jag väljer den inställningen.
Canon M-Raw och S-Raw har lägre upplösning än RAW. M-Raw ungefär 55-60% och S-raw ca 25%.
https://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/image_compression/file_types_raw_sraw_and_jpeg.do
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En rå-fil är egentligen ett helt paket med flera olika innehåll. Ex:
- sensordata som är mer eller mindre kokt
- metadata (exif mm)
- vändstekt preview jpeg (efterbehandlad sensordata enligt recept i metadata)
- och säkert något mer
 

martinot

Aktiv medlem
Så om jag väljer 16:9-format i kameran så tar den inte bilden i 16:9, den sänder endast instruktioner till Lightroom att beskära den så?
Givetvis, gällande råformat iaf. (JPEG kanske beskärs när de framkallas i kameran).

Sensorn är ju knappast någon "transformer" som plötsligt ändrar fysiskt format eller fysiska dimensioner bara för att du är inne i en meny eller trycker på någon knapp.

Enda orsaken till att beskära RAW är om man väsentligen kan spara mycket plats eller öka hastigheten stort genom att kraftigt minska bildtyngden (vilket inte är fallet när man "bara" vill byta från 4:3 till 16:9).
 

joakim d

Aktiv medlem
När man fotar med Nikon Z7 i 16:9, 1:1 eller liknande så får man en råfil i det formatet och inte bara beskärningsdata för Lightroom. Somliga tycker inte om det men mig passar det utmärkt och vill jag ha valmöjligheten kvar att beskära i ett annat format så fotar jag i 3:2 helt enkelt.

Detta är inte manipulering av råfilen eftersom det är fotografen som gör ett aktivt val. Sen om det görs andra förändringar av råfilen så är det ju som nämns en annan diskussion,
 

martinot

Aktiv medlem
När man fotar med Nikon Z7 i 16:9, 1:1 eller liknande så får man en råfil i det formatet och inte bara beskärningsdata för Lightroom. Somliga tycker inte om det men mig passar det utmärkt och vill jag ha valmöjligheten kvar att beskära i ett annat format så fotar jag i 3:2 helt enkelt.

Detta är inte manipulering av råfilen eftersom det är fotografen som gör ett aktivt val. Sen om det görs andra förändringar av råfilen så är det ju som nämns en annan diskussion,
Låter vettigt. 1:1 kan ju göra en betydligt större skillnad i vikten av råfilen.
 

PMD

Aktiv medlem
Min Canon kan spara RAW i tre olika kvaliteter. original, medium och small. Det handlar inte om beskärning i x- och y-led. Det är fortfarande FF. Men någon data skär den bort och lagring på disk blir mindre. Så även Canon ”manipulerar” raw-filen om jag väljer den inställningen.
För att spara bilddata i de mindre "raw"-formaten gör kameran en avmosaikning (svengelsk term ...), så det är inte ett lika rått format som det fulla råformatet.
 
ANNONS