Gammal 2019-10-07, 21:36
pellepiano

Jag tycker också att fokus verkar vara lite bakom Orvis. Det kan vara en effekt av att du vridit på kameran lite till höger efter att ha fokuserat på Orvis, vilket du förmodligen gjort då Orvis inte är i mitten längre.
Gammal 2019-10-07, 22:26
lonian

Jag tycker det känns som att objektivet ger skärpa på olika ställen annat än just där du fokuserat.
Både bakåt och framåt, hur det nu är möjligt.

Skruvarna borde ju vara knivskarpa, den runda reflekterande pluppen är skarp och området bakom är också skarp.

Testa på stativ om det blir bättre? Eller så är det själva linsen som ger skärpa på olika ställen i bilden?
Gammal 2019-10-08, 11:34
FotoPutte

Jag tackar ödmjukast för alla svar, skall ge mig på att fota med stativ så fort ljuset tillåter.

Återkommer här med mer bilder att utvärdera, men än en gång: TACK !
Gammal 2019-10-08, 12:38
Visom

Fredrik183 skrev: Japp, jag med. Svårt avgöra helt då Orvis ser ut att sticka ut mot fotografen och som du säger ekrarna bortom ser skarpare ut. Träet i fokus på underlaget säger väl att fokus ligger rätt bra på rullen, och tämligen rätt på Orvis. Men perspektivet är lite snett ner uppifrån, och Orvis förhållande till det skärpeplan "träskärpan" visar upplever jag som lite obestämbart. Tämligen rätt fokus på Orvis :-)
Jag tycker Orvis ser ut att ligga bakom ekrarna, hela centrumpartiet är ju infällt en bra bit. Tycker skärpan sitter bra. Har dock en fråga... Eftersom Orvis inte är mitt i bilden, hur var tillvägagångssättet när kameran flyttades? Eftersom det eventuella felet för sig om 3-4 mm(?) så tycker jag det ligger inom felmarginalen om det var handhållet.
Gammal 2019-10-08, 16:15
fotobollfoto

Visom skrev: Jag tycker Orvis ser ut att ligga bakom ekrarna, hela centrumpartiet är ju infällt en bra bit. Tycker skärpan sitter bra. Har dock en fråga... Eftersom Orvis inte är mitt i bilden, hur var tillvägagångssättet när kameran flyttades? Eftersom det eventuella felet för sig om 3-4 mm(?) så tycker jag det ligger inom felmarginalen om det var handhållet.
Det jag benämner ”ekrar” är de sex (eller tre gånger två) som utgår från navet.
Gammal 2019-10-08, 16:33
Fredrik183

Intressanta dessa orvisrullar :-)

Googlade fram en bild på en liknande Orvis från en lite annan vinkel och som visar hur navet ungefär ser ut :-)

Tycker fokus ligger hur bra som helst, givet förmodade förutsättningarna. Kanske inte 100% mitt på Orvisplattan med skruvarna, men tämligen rätt och klart inom felmarginalen.

https://www.aos.cc/media/catalog/pro...reel-front.jpg
Gammal 2019-10-08, 17:34
FotoPutte

För att klargöra lite, det är handhållet jag fotat :)
Gammal 2019-10-11, 06:23
fotobollfoto

FotoPutte skrev: För att klargöra lite, det är handhållet jag fotat :)
Vilket funkade utmärkt. Det syns ingen skakningsoskärpa i bilden.

Men nu är det dags att bli lite mer systematisk.
Använd största bländare. Sätt upp kameran några meter från en vägg så att vägg och sensor är parallella. Sätt en sedel på väggen. Fokusera på sedeln. Ta ett antal bilder där du mellan varje bild ”nollställer” fokus så att sedeln är helt ur fokus. Alltså vrid fokuseringen till oändligt, exempelvis.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.

Elinchrom ELM8