Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En anledning kan väl vara att det fortfarande sker en utveckling inom teknikområdet. Fler pixlar. Större dynamiskt omfång. Mindre brus. Fler bilder per sekund. Och så vidare.
Medan den grundläggande konsten att se motivet, perspektiv, ljus, inramning och annat inte har ändrats på hundra år.

Kanske
 

Terje H

Aktiv medlem
En anledning kan väl vara att det fortfarande sker en utveckling inom teknikområdet. Fler pixlar. Större dynamiskt omfång. Mindre brus. Fler bilder per sekund. Och så vidare.
Medan den grundläggande konsten att se motivet, perspektiv, ljus, inramning och annat inte har ändrats på hundra år.

Kanske
...och fotograferna fotograferar inte längre, ger inte ut några böcker, har aldrig några utställningar, inga har heller längre några föreläsningar eller fotokurser. Det finns inga aktiva fotografer längre som gör något...

Eller? Enligt det mesta på Fotosidan så står det helt still i Foto-Sverige, förutom all nya prylar som kommer ut?

Är det så det är?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
...och fotograferna fotograferar inte längre, ger inte ut några böcker, har aldrig några utställningar, inga har heller längre några föreläsningar eller fotokurser. Det finns inga aktiva fotografer längre som gör något...

Eller? Enligt det mesta på Fotosidan så står det helt still i Foto-Sverige, förutom all nya prylar som kommer ut?

Är det så det är?
Naturligtvis inte. Men foto har alltid varit teknikorienterat. Även på den gamla analoga tiden. Gå tillbaka till arkivet och bläddra i gamla godingen FOTO. Jag tycker nog att det skrivs en hel del intressanta artiklar här på FS som inte är teknikorienterade. Vidare så finns det många pooler och diskussionsgrupper där bild och bildskapande diskuteras.

Har du något exempel på vad du skulle vilja se mer av på förstasidan?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
...och fotograferna fotograferar inte längre, ger inte ut några böcker, har aldrig några utställningar, inga har heller längre några föreläsningar eller fotokurser. Det finns inga aktiva fotografer längre som gör något...

Eller? Enligt det mesta på Fotosidan så står det helt still i Foto-Sverige, förutom all nya prylar som kommer ut?

Är det så det är?
Jo det fotograferas och publiceras mer än någonsin. Men idéer om komposition har inte förändrats. En av de vanliga ljussättningarna är sedan Rembrandts dagar!

Jag säger inte att jag också kan sakna diskussioner om den andra sidan av fotoämnet. Men jag gav en möjlig förklaring till att tekniksidan är störst.

En annan sida är den juridiska och etiska sidan. De diskussionerna blir nog vanligare och vanligare ytterligare en tid.
 

henpe

Aktiv medlem
Jag skriver under på det trådskaparen beskriver. För mig blir FS allt mer ointressant, tyvärr. Jag upplever att diskussioner och kommentarer om bildrelaterade ämnen var betydligt mer förekommande för några år sedan. Har ingen koll på vart dessa diskussioner förs idag, sociala medier? Har de dött helt?

/Henrik
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag upplever en liten renässans i mitt förhållningssätt till foto och prylar. Har upptäckt att jag behöver lätta och behändiga grejor för att tycka det är roligt att fotografera: kameror och objektiv med riktiga rattar och spakar med skön mekanisk känsla i nätt och funktionell design med fokus på användarvänlighet, dvs att rattarna o spakarna sitter där de skall och ger positiv och rolig taktil feedback till sinnena.

En vinklingsbar sökare har blivit min allra bästa fotovän, vinklingsbar 90 grader uppåt, så nacken får ro då man fotar i låga- eller andra "konstiga" vinklar. Konstiga inom snuffar för det tycks ofta vara det normala och nacken blir så glad då den slipper böjas, vridas och vikas till sitt max för att försöka gama in ögat i sökaren.

Ögat blir också glatt för i sökaren slipper jag trassla med läsglasögon för att försöka se på en liten vinklingsbar skärm vad jag gör, bilden är tydlig, utan reflexer och jag kan i stället uppmärksamma motivet.

Mina bästa objektiva vänner är sådana med bländarringar med tydliga klickstopp och fokusringar med mjuk och precis gång i tillräckligt stora utslag för att manuellt foto skall vara roligt, någorlunda precist i hastighet och därför möjligt.

Allt detta letar jag i stor förvirring febrilt efter i det ständiga utbudet av nyheter här på Fotosidan.

Jag har hittat en Sony NEX 5n med extra vinklingsbar sökare, ett par skarpa Samyangobjektiv och ett antal Pentax M serie objektiv från den analoga tiden. M-serieobjektiven uppfyller alla mina mekaniska och taktila önskemål. Kunde de nytillverkas med dagens teknologi för slipning och tillverkning av linselement kunde de kanske också vara optiskt bättre på full öppning. De behöver inte vara extremt bra, som nydesignade och tunga pjäser från Nikon, Canon o Sony mfl. Bara med samma typ av linskonstruktioner som de äldre, men tillverkade med modern teknik.

Så, var är renässansen? Jo, jag har slutat titta efter prylar. Jag vet numera att de inte finns i flödet. Senaste försöket var en Sony A7II, men eftersom den saknade i stort sett det mesta jag önskar av en kamera och dessutom hade en sökare som endast hjälpligt fungerade att fokusera manuellt med seglade den vidare till en ny ägare rätt fort. A7II är en fantastisk kamera med fantastiska specar, men vad hjälper det?

Den Sony NEX 5n med extra vinklingsbar sökare jag använder har en ovärderlig egenskap, en vinklingsbar sökare. Jo, också en till bra egenskap, en bra bildsensor. Och så är den ytterst lätt. Men den är inte fullformat och har hopplöst pilliga och otaktila knappar o vred. Tack och lov sitter de där de skall och sökaren fungerar att fokusera manuellt med.

Ovanstående utrustning är ju en ren kamerornas frankensteinskapelse med delar från olika system. Oj vad kul det vore med en funktionell helhet av grejor där de hänger i hop i funktion, känsla och form! Sedan kunde jag helt glömma nyheterna i kameraflödet, eftersom jag då hade det jag önskade och till nu förvirrat sökt efter.

Varför manuellt fokus? Det verkar inte finnas några autofokuserande alternativ till vad jag önskar.

Köpte på mig en analog Pentax LX för film att testa med. Oj vilken fotoglädje att hantera kamera och Pentax M-objektiven!! Man ser att fokusera manuellt i en stor sökare, taktila feedbacken är total och allt sitter där det skall.

Men oj vad digital sensorteknik har utdaterat film. Och oj vad skönt att bara ladda över bilderna till datorn, i stället för att ägna timmar åt det analoga blaskandet med kemikalier, vätskor med begränsad hållbarhet osv. Tänk om det digitala äntligen kunde gifta sig fint med det analoga någon gång!!

Men nu åter till renässansen: Nu vet jag vad jag söker, det finns inte, och med det får jag slå mig till ro och ägna mig åt att producera små utställningar i lagom takt, fotografera och vara glad o nöjd över den utrustning jag ändå har och som egentligen är oerhört toppen. Jag har också nu ägnat en lång stund åt att skriva allt det här, samlat mina tankar, erfarenheter och intryck omkring fotografi och prylar.

Blogga har jag inte längre tid med, egentligen inte att skriva här heller. Livet utanför behöver mig mer. Solen strålar ute, borde vara ute, jag borde redigera klart bilder för en fototapet till en vän, jag borde bygga på min kameravridare inför kvällen som lovar stjärnklart och då blir det stjärnfoto med teleskop på vridaren (ett utvecklingsprojekt). Jag skall till en vän och äta middag. Jag har beställningar på foton som jag skall rama. Jag skall i väg och simma o träna. Helt enkelt en massa grejor :)

Önskvärt vore ett kamerasystem som passar till allt detta, som levererar färdiga bilder direkt ur kameran, utan blåsta högdagrar, igensotade skuggpartier och annat som behöver redigeras. Dagens JPG klarar inte detta, kanske kommer ett fungerande format en dag.

RAW-konverteraren kunde väl i princip klara detta med en knapptryckning med all den datorkraft som står till dess förfogande. Kommer kanske också det en dag.

Till dess, jag tror jag skall sluta redigera, det dräper dyrbar tid. I stället fota och vara glad för det som blir så som det blir. Kanske redigera någon speciell bild vid enstaka tillfällen, om det uppstår behov eller önskemål.

Ja, fota och vara glad - det är renässans för mig :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med Terje. Visst är det kul med teknik men jag har den senaste tiden tittat mer på kreativ fototeknik. Troligen är det ett svårare ämne att diskutera än det mer tekniska som förhoppningsvis bygger på data, men jag hade gärna sett mer sådant. Tekniken börjar bli tillräckligt bra till det mesta
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Håller med Terje. Visst är det kul med teknik men jag har den senaste tiden tittat mer på kreativ fototeknik. Troligen är det ett svårare ämne att diskutera än det mer tekniska som förhoppningsvis bygger på data, men jag hade gärna sett mer sådant. Tekniken börjar bli tillräckligt bra till det mesta
Kan du berätta lite om den mer kreativa fototekniken du har tittat på?
 

Makten

Aktiv medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Alltså, du är ju en av dem som inte skriver nåt. Kollade din profil; 319 inlägg. Inga blogginlägg, 10 bilder. Är det inte bara att börja diskutera själv, eller hade du tänkt att nån annan ska sköta den saken så att du kan läsa?

Men visst, forum i allmänhet är på utdöende på grund av facebook och andra sociala medier. Vilket för mig är ganska obegripligt eftersom publiken där är en helt annan och förutsättningarna inte optimala (sönderkomprimerade bilder till exempel).

För mig är tekniken det intressanta att diskutera. De bilder jag vill ta vet jag redan hur jag ska åstadkomma, så där finns inget direkt intresse för diskussion. Vet ej om andra funkar likadant, men det handlar förstås om i vilken genre man håller till.
 

Rolleohm

Medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Jodå Terje, jag har både gett ut en bok (hela upplagan på 300 ex sålda!) och även haft ett par utställningar och föreläsningar, så jag förstår vad du menar. En bild tillsammans med en berättelse ger så mycket mer.
Men, .... anledningen att jag gick in på Fotosidan idag var av teknisk art. Har nämligen köpt en ny Fujifilm X100F som kanske kan få in mig på nya fotografiska upptäckter, har jag tänkt i alla fall. Men mitt problem är att LR 5.7.1 inte vill läsa in Fujin's filer.
Är det någon som vet vad att göra?
Hälsningar
Roland L i Gävle
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det är ett enormt mycket större bildflöde, mer teknik, större ytlighet och komplexare kommunikationskarta idag.

Dessutom mer effektsökeri i fotograferandet som tekniska prestanda och ibland överdriven och orimlig färghantering. Enklare forum på Facebook älskar det.

Min uppfattning är att efter tidningen Foto har ingen annan tidning eller forum kunnat axla artikelkvaliteten vad gäller bilder.

Kunnande och intressanta publiceringar finns, men man får leta vid sidan av massflödet.

/Staffan
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag rekommenderar Fotosidan Magasin som jag prenumererar på. Där finns allt det där: bildkritik, reflektioner kring bilder, intervjuer med fotografer, tips för att ta bättre bilder etc. Tester och ren teknik tar upp mycket mindre plats.
Det ligger ju lite i mediets natur att Fotosidan på nätet har ett nyhetsflöde, på samma sätt som att nyheter redan ofta är gamla när de kommer till papperstidningen, den lämpar sig mer för reflektion av den sorten som jag tror att du vill ha.
Men om du går in i de olika grupperna här finns i alla fall tendenser till diskussioner om bilder.


Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
 

Studiomats

Aktiv medlem
Kan hålla med dig en hel del om att tekniken verkar vara viktigare än bilden. Själv så har jag alltid varit intresserad av både teknik och bild. Men tyvärr så har bilden blivit lite åsidosatt idag och för att inte trampa någon på tårna så är jag inte så fasligt aktiv på forum och jag har inte några bilder att visa upp heller här på Fotosidan.

Grunden till att jag inte är så aktiv här, är att jag upplever och har egentligen upplevt det under en väldigt lång tid under min tid som både hobbyfotograf och yrkesfotograf att, är man för ärlig så blir man snabbt utstött. Det har egentligen inte stört mig så extremt mycket, har alltid gillat att vara ensam i mitt bildskapande. Ibland så är jag iväg på lite workshops och kurser för att träffa likasinnade.

Men för mig är bilder väldigt viktigt och idag så görs det extremt mycket bilder, man blir matad med väldigt mycket bilder men det är få bilder som sticker ut. Väldigt många bilder saknar grundläggande kompositionslära. Jo jag vet, jag ska kanske sluta titta på dessa bilder och kanske koncentrera mig på de fotografer som kan det där.
Men som det är nu, har jag blivit så trött på bilder som inte har det grundläggande att jag nästan har slutat att titta på bilder. För skulle jag, som jag gör ibland, komma med lite konstruktiv kritik så blir det ett herrans väsen och man är snabbt en obekväm djäkel som borde hålla tyst. Det spelar ingen roll hur många gånger man har talat om hur vissa bilder är fantastiskt bra, det är just när man kommer med lite konstruktiv kritik då blir det som om världen håller på att gå under för fotografen och dess följare.
Märk väl att jag inte gör några som helst kommentarer på bilder här på fotosidan, det är som att gräva sin egen grav om jag skulle komma med lite kritik till fel fotograf.

Så varför diskuteras det inte bilder eller varför bilder har så lite fokus just här på fotosidan? Svaret på det är nog att man helt enkelt inte vågar diskutera utan att riskera att bli påhoppad och bli kallad både det ena och andra. Tyvärr är klimatet på nätet extremt intolerant.

Och nej! Jag är ingen fantastisk fotograf som gör fantastiska bilder och jag är inte någon berömd fotograf heller som säljer en massa bilder. Men som fotointresserad så har jag ett stort bildintresse och har rätt att uttrycka min åsikt om bilder oavsett om jag har bilder att visa upp eller ej.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Just fotosidan har aldrig varit en sida jag varit överdrivet aktiv på, men kollar in periodvis (aktiv på många andra forum med specialintressen). Håller med om att det i princip är en marknadsplats för nya produkter, samt en del rättshaverister som har sin ständiga kukmätning i övriga trådar vilket totalt dödar intresset för övriga.

Det finns massa talang och kunskap bland medlemmarna men det är sällan det bubblar upp i diskussion. De bilder som laddas upp håller generellt sett mycket hög kvalité.

Ett av de större problemen jag ser med FS är plattformen. Inte mobilanpassad, menyer är ologiska om man ska uppdatera sin profil/ se vilka bilder man laddat upp men framförallt så fungerar inte notiser! En av de mest basala funktionerna för ett aktivt forum är att man tydligt ser när man blivit citerad eller att någon svarat i ens tråd. I övrigt saknar jag en bra feed för att faktiskt titta på bilder. För mycket utrymme går åt till reklam & sidmenyer samt att det är bökigt att ladda upp. Går inte att bifoga en bild i bra format direkt i en tråd exempelvis.

Mycket negativitet från mig men tycker det är synd när det finns riktigt bra potential men den inte tas tillvara på. Det gör att jag laddar upp bilder på Flickr, får inspiration från andra fotografer på Youtube samt viss aktivitet i fotogrupper på Facebook. Läser böcker/tidningar för att lära mig mer om bildkonst, samt går på utställningar för att se både foton och historien bakom. Den faktiska diskussionen utgår.

Fotosidan kunde vara allt det samlat men det är inget av det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan du berätta lite om den mer kreativa fototekniken du har tittat på?
Några exempel:

Jag kommer att satsa mycket mer på rörelseoskärpa, att tex vid fågelfotografering ibland använda 1/100 istället för 1/2000 och förhoppningsvis göra en korrekt följning så att huvudet är skarpt och vingarna med rörelseoskärpa

Har tidigare fotograferat med långa tider och gjort rörelse i horisontell och vertikal led under exponeringen, men testade nu också att zooma in och ut under exponeringen, kan ge en snygg effekt

Vid närbilder i natur att täcka i förgrunden med tex granris för att få in mer oskärpa i bilden och få det ljus som är att sippra igenom granrismönstret
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jodå Terje, jag har både gett ut en bok (hela upplagan på 300 ex sålda!) och även haft ett par utställningar och föreläsningar, så jag förstår vad du menar. En bild tillsammans med en berättelse ger så mycket mer.
Men, .... anledningen att jag gick in på Fotosidan idag var av teknisk art. Har nämligen köpt en ny Fujifilm X100F som kanske kan få in mig på nya fotografiska upptäckter, har jag tänkt i alla fall. Men mitt problem är att LR 5.7.1 inte vill läsa in Fujin's filer.
Är det någon som vet vad att göra?
Hälsningar
Roland L i Gävle
Testa att konvertera via DNG converter och därefter läsa in filerna i LR
 
ANNONS