Annons

Vem skulle ni låta bygga er nya PC-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Go kväll i stugan...

Vill köpa en ny stationär budgetdator, säger pristak på 22000kr.

Är ute efter en PC-arbetsdator som tål hög CPU-belastning. Har kollat på i9-9000K och även i9-9000KF.

Ett ordinärt modernt grafikkort (inget för datorspel).

Gärna 32 GB arbetsminne.

En fungerande M2/SSD-disk, lagringsdiskar finns redan och kan byggas på ytterligare vid behov.

Vill fokusera på bra moderkort och processor, det övriga går alltid att uppgradera i efterhand.

Nån som har någon uppfattning om Edition i9-9000KF alternativt 9000K (säljs hos Komplett)?

Tackar på förhand och tar gärna emot tips på byggare/dator som ni skulle välja?
 

mickecrown

Aktiv medlem
Dator

Hej,
Jag har låtit Inet (för c:a 4 år sedan) och Webhallen (för 10 månader sedan,)
bygga stationär dator åt mig. Webhallens gick på drygt 22.000.
Båda har fungerat utmärkt, varit snyggt byggda inuti vad gäller kabeldagning, osv.
Möjligen kan jag tycka att Webhallen Config var ett liiitet strå vassare när det gäller byggkvalitet, men båda var helt ok.
Jag valde 32 GB ram från Webhallen, ångrar lite att jag inte gick på 64.
Skulle också rekommendera ett nätaggregat på minst 750-850W,
med tanke på framtida uppgraderingar.
Minst 500 GB SSD, gärna 1TB om du får in det i budgeten.
Jag tog också en 4GB snurrdisk för lagring.
Lycka till.
Mikael
 

HenryB

Aktiv medlem
I den prisklassen hade jag valt en AMD 3900X med 12 kärnor, dvs 4 kärnor fler än den CPU du kikar på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Annars släpper Intel en ny processor imorgon. https://www.sweclockers.com/nyhet/28454-hogpresterande-intel-core-i9-9900ks-i-butik-30-oktober

Jag har oftast byggt mina datorer själv. Men senast lät jag Inet bygga ihop min. Och är nöjd med den.
Bra där. KS ser bra ut och processorn går att uppgradera till 9000KS för under tusenlappen. Som sagt, processorn och moderkortet villl man gärna välja rätt från början, resten går ju att uppgradera vart efter.
 

lofling

Aktiv medlem
Både inet och Webhallen bygger bra vad jag vet. Ring och prata med dem först tycker jag. Inet har svarat bra på frågor jag haft. Tyvärr strulade de däremot enormt sist jag skulle köpa dator, så jag byggde själv istället!

Några saker:
Varför tänker du ha vattenkylare? Räcker inte en bra luftkylare till din valda CPU? Du menar för övrigt i9-9900k väl?

Ett RTX 2070 super är inte ett på något sätt ordinärt grafikkort, utan verkligen bara nödvändigt om du ska spela eller behöver för CUDA-kärnorna i specialfall, vilket du inte heller verkar behöva. Skippa det och leta andra. T.ex. GTX 1660, men det är också overkill för dig tror jag.

För jämförelser av priset, kan du också använda komponentkoll.se, en bra sajt.

Vad är det du ska göra lite mer specifikt? Du skriver att musik suger CPU men jag tror du tänker att du med det menar att du vill använda ett specifikt program för redigering och skapande av musik. Är lite skeptisk till att du verkligen behöver en i9-9900k för det. Det beror också på om programmet är optimerat för s.k. hyperthreading eller om det mest är beroende av hastigheten vid singelkärnig belastning. Det gäller för PS och LR, så där är det en liten fördel för Intel jämfört med motsvarande AMD, fast priset uppväger inte den praktiska skillnaden tycker jag.

Precis som tidigare nämnts kan du kanske hitta en billigare processor från AMD eller även från Intel. Kolla tester av processorerna för att se hur de presterar med det program du vill använda, eller om det inte testats, leta resultat som är för iknande som motsvarar belastningen på ett ungefär. Skillnaden i prestanda kanske inte alls är värt priset. Detta gäller även att du kanske inte behöver en i9 utan kanske en i7-9700k är utmärkt pris/prestanda för dig.
 

lofling

Aktiv medlem
För att besvara en egen fråga. De flesta brukar köra på vattenkylning av i9-9900k tror jag. Det går dock med luft men det behövs en bra kylare då. Ofta rekommenderad är Noctua NH-D15 när rejäl kylning krävs, men den väger för mycket för att inet och Webhallen ska montera den. De har en gräns för vikten på kylaren men kommer inte ihåg exakt vad den är. Ca 800 g har jag för mig.

Jag har ingen koll på vattenkylare, men vet att kylare generellt kan skilja sig ganska mkt åt när det gäller ljudnivå. Det kan vara värt att tänka på när du väljer.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har byggt ett par datorer tillsammans med mina söner.

Det är lättare än vad många tror.

Fördelen för oss är att vi kunde planera bygget under ett par månader och köpa ihop delarna på olika kampanjer och olika butiker och fick minst 1 nivå högre på allt jämfört om vi hade köpt allt på en gång. Så har du lite tålamod och kan plocka ihop delar under längre period så kommer du undan billigare.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har byggt ett par datorer tillsammans med mina söner.

Det är lättare än vad många tror.

Fördelen för oss är att vi kunde planera bygget under ett par månader och köpa ihop delarna på olika kampanjer och olika butiker och fick minst 1 nivå högre på allt jämfört om vi hade köpt allt på en gång. Så har du lite tålamod och kan plocka ihop delar under längre period så kommer du undan billigare.
Alla som kan hantera en skruvmejsel och läsa en instruktion kan skruva ihop en egen dator. Nåja, nästan alla. För den oinsatte är svårigheten att välja rätt kombination av komponenter att skruva ihop. Här behöver man läsa på ordentligt eller få råd från dem som vet.

Att göra som du och dina söner gjort är säkert kostnadseffektivt, men det finns en stor risk om man inte är duktig på felsökning. Om datorn inte fungerar som tänkt när den är färdigbyggd, krävs att man vet hur man letar upp felet och det kan vara knepigt om man inte har nya komponenter att byta med del för del. Om man låter t ex Inet eller Webhallen skruva ihop datorn har man försäkrat sig mot det för en rimlig summa. Köper man alla vitala delar från samma leverantör brukar de också hjälpa till om något inte fungerar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Uppskattar era synpunkter, det är värdefullt 👍

Jag är teknisk och har rivit en del i datorer, men begränsade insatser som att byta ramminne i en extremt krånglig bärbar, sedan typ olika nätaggregat, minnen, fläktar osv genom åren. Men har aldrig byggt en dator från scratch.

I förslaget ovan ingår 3 års garanti, vet inte om det gäller när man bygger helt själv?

Det svåra är att hitta en fysisk dator som jag kan beställa. Ska man bygga och komponera datorn helt själv är det nog lättare om man är påläst på de olika delarna, vilket jag inte har orkat bena ut.

I det här fallet är det en dator på kampanj. Då ingår senaste i9-9000KS och specarna ovan för 22000kr.

Är det någon som kan peka ut ett konkret alternativ till bygget ovan så tar jag gärna det förslaget :)

”Med musik” menades DAW - digital musikproduktion och där ingår mjukvarusyntar, pluggar mm som verkligen sätter press på datorns CPU. PS/LR är inga som helst problem.

Många processorer skulle fungera bra men jag tror nya i9-9000KS kommer hålla lite längre.

Tack för synpunkterna.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
När jag bytte dator i somras lade jag märke till att Kompletts prissättning på Komplett-PC ser ut så här:

Priset för delarna i egen butik + 20-25%, alltså 4-5k i påslag för en dator med delar för 20k i deras egen butik.
Är det kampanj med flera tusen i rabatt innebär det ungefär att priset är rimligt jämfört med konkurrenterna.

Webhallen och Inet har ett fast pris för montering, 7-800 kr, och inga andra dolda avgifter.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
När jag bytte dator i somras lade jag märke till att Kompletts prissättning på Komplett-PC ser ut så här:

Priset för delarna i egen butik + 20-25%, alltså 4-5k i påslag för en dator med delar för 20k i deras egen butik.

Webhallen och Inet har ett fast pris för montering, 7-800 kr, och inga andra dolda avgifter.

Komplett är med andra ord svindyra på färdigbyggda paket, undvik!
Tjena

Men grejen är det är svårt att hitta alternativ, här är det nedsatt paket till 22000kr, grafikkortet är overkill, men frågan är det går att hitta ett bra/likvärdigt bygge med samma specar till samma pris?

Ska jag börja plocka ihop komponenter själv är det helt blankt för mig, så kul är det inte är med datordelar :)
 

transalp-01

Aktiv medlem
Alla som kan hantera en skruvmejsel och läsa en instruktion kan skruva ihop en egen dator. Nåja, nästan alla. För den oinsatte är svårigheten att välja rätt kombination av komponenter att skruva ihop. Här behöver man läsa på ordentligt eller få råd från dem som vet.

Att göra som du och dina söner gjort är säkert kostnadseffektivt, men det finns en stor risk om man inte är duktig på felsökning. Om datorn inte fungerar som tänkt när den är färdigbyggd, krävs att man vet hur man letar upp felet och det kan vara knepigt om man inte har nya komponenter att byta med del för del. Om man låter t ex Inet eller Webhallen skruva ihop datorn har man försäkrat sig mot det för en rimlig summa. Köper man alla vitala delar från samma leverantör brukar de också hjälpa till om något inte fungerar.
Japp!
Det var en hel del läsande och googlande för att hitta rätt. Men med tre personer som vill lära sig så var det mer skoj än jobbigt. Skoj projekt att lära sig något nytt tillsammans med sina barn!
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Tjena

Men grejen är det är svårt att hitta alternativ, här är det nedsatt paket till 22000kr, grafikkortet är overkill, men frågan är det går att hitta ett bra/likvärdigt bygge med samma specar till samma pris?

Ska jag börja plocka ihop komponenter själv är helt blankt för mig, så kul är det inte är med datordelar :)
Du hittade ju hit, regga dig på www.sweclockers.com också så kan du ställa en fråga i forumet där vad du är betjänt av för grejor. Kan man spara tusenlappar på en kvarts jobb så brukar jag hugga på det alternativet i alla fall =)
 
ANNONS