Annons
Gammal 2019-11-04, 21:28
gorannilsen@hotmail.com

Abe Normal skrev: Tekniken och bilden har alltid varit sammanflätad. I tråden får man intrycket av att det är separerade delar? Från medeltiden till modern tid har tekniska landvinningar haft en direkt impact på artisternas möjligheter att gestalta sina verk (precis som nu). Att man lyckades klämma ner oljefärgen i en tub på 1800-talet revolutionerade målerit. Därefter föddes impressionismen.

Att tala om teknik är också att diskutera möjligheter, det är roligt, man ser möjligheterna med nya grejer. Att se det färdiga resultatet är ofta inte lika kul.
Håller med dig, det är precis så det är, dvs att tekniken skapar möjligheter, ta bara en sådan sak som focusstacking, som den digitala världen kan ge oss. Sedan är det väl ändå trevligt med bilder att se på, men att processen dit kan vara en trevlig resa i sig.
Gammal 2019-11-04, 22:19
gorannilsen@hotmail.com

afe skrev: Visst behövs tekniken för att kunna göra bra bilder, men man måste ju inte dra in det i exempelvis den här tråden som främst handlar om varför det är så mycket teknikfokus på Fotosidan. Bättre att starta en egen tråd om det i så fall, där det passar bättre med jättelånga utläggningar om varför man ska göra det ena eller andra teknikvalet.

På samma sätt är det förstås lika olämpligt att försöka ta över en tekniktråd genom att hävda att bilden är det väsentliga och utrustningen inte spelar någon roll. Naturligtvis kan prylarna sätta begränsningar och det är helt ok att fråga om råd hur tekniken kan göra det möjligt att få bättre bilder, och då blir det bara fånigt med inlägg av typen "Ut och fotografera i stället".

Just den här tråden handlar egentligen inte om vare sig bättre bilder eller teknik, vilket jag tycker borde vara tydligt för alla som läst och förstått startinlägget ...
Jag blev nu tvungen att kika på startinlägget igen,för att se om jag missförstått något, och jo,jag hamnade i fel fokus inser jag nu i efterhand.
För mig är det första gången jag deltar i fotosidans forum, så jag har väl inte direkt någon erfarenhet av hur fotosidan har utvecklats. Jag har däremot erfarenhet av själva tidningen och andra medier.

Det jag generellt kan säga,är väl att de som är aktiva i ett forum, är de som sätter prägel på forumet, och tillsammans skapas en utveckling. Det är väl inget som är varken rätt eller fel,det är bara så, och samtidigt är det samhällets utveckling som också påverkar var vi är i dag med våra tankar och Ideer.
Intresset för foto är ändå det som gör att vi hittat hit, vilket är trevligt, men samtidigt är vi olika i hur vi hanterar texter och hur man formulerar sig,som lätt gör att missförstånd sker, för det hade nog varit mycket enklare för många att diskutera ansikte mot ansikte. Och nu hamnar jag i tekniken igen inser jag, men internet har väl både fört med sig både bra och dåligt. Jag tänker tex på att det är ett stort flöde av bilder i dag pga "tekniken",Flickr,twitter,facebook och allt vad det heter,gör att man blir mättad på bilder, kanske att man "drunknar" av bilder i dag.
Det man kan fråga sig, är varför vi fotointresserade har ett behov av att visa sina bilder för andra och vad meningen är med att vi människor generellt har ett så stort bildflöde i dag?
Gammal 2019-11-04, 23:28
afe

Jag tänkte inte på ditt inlägg, Göran; det finns andra som både i den här och andra trådar ständigt avviker från ämnet ;)

Du har helt rätt i att vi har ett extremt bildflöde idag (åtminstone vi som ägnar tid åt sociala medier). Det beror nog mycket på att det har blivit lätt för vem som helst att faktiskt göra något så när bra bilder (åtminstone tekniskt). Många som bara använder mobilen lyckas t.o.m. göra bilder som är bra bilder (bortsett från tekniken), och det är bara positivt tycker jag. När tekniken inte längre är ett hinder som det länge var kan alla som har bildseende ägna sig åt fotograferande med gott resultat.

En del gamla rävar stör sig på att det blivit för lätt att fotografera, och det får de förstås göra. Jag tror dock att det främjar det fotografiska uttryckssättet att det blivit lättare - de som börjar fotografera med mobiler och upptäcker att det är kul är ofta intresserade av att lära sig mer. På samma sätt som många som är uppväxta med digital musik nu börjat intressera sig för vinylskivor är det många som vill lära sig att fotografera med film.

Många av dessa nya fotografer vill förstås lära sig tekniken och söker sig då till forum som FS Tyvärr blir många bortskrämda efter sin första fråga som spårar ut till diverse pajkastning mellan gamla medlemmar som måste få rätt, eller utläggningar som handlar om något helt annat. För att vi ska få in nya fotografer på FS för att utveckla diskussionerna tror jag vi som gamla medlemmar måste visa större hänsyn och inte bara ägna oss att mäta storlek på objektiv och alltid få rätt i alla trådar.

Vi kan prata bild till förbannelse som en klubb för inbördes beundran, men det kommer aldrig att utvecklas om vi inte får in nytt blod!
Gammal 2019-11-05, 05:47
Terje H

Terje H skrev: Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Upprepar ursprungsfrågan i första foruminlägget. Skulle vara trevligt med kommentarer från flera medlemmar. :)

Ser att redaktionen gjort två nyheter sista dagarna som ger bättre variation; dels Henrik Karlssons fina artikel från Öland, men även nyheten om dokumentären som gjorts om en av världens bästa och mest fascinerande fotografer - Elliott Erwitt.

Mvh Terje
Gammal 2019-11-05, 12:46
TommyLindberg

Jag är en ganska nybliven fotointresserad och hör väl till den skaran som oxå är ganska intresserad av teknik överlag.
Men jag både håller med och tycker att tonen är hård när det gäller anti ditten och datten.
Jag vet inte hur fotosidan har vart förr heller.

Jag är väldigt intresserad av bilden och känslan av det som det framhäver men som nybliven fotointresserad överlag kan inte jag allt som många av er äldre herrar/damer, det som ni har lärt er på vägen osv.

Jag kom hit pga mitt nya friska fotointresse och är intresserad av alla delar av det, att lära mig och att suga upp all info som finns bildseende, tekniska möjligheter OCH restriktioner.
Vilka restriktioner eller möjligheter som finns tekniskt, studera er andra både hur ni skriver om bilderna (Som är en ganska stor bristvara i mitt kunnande) och hur ni tar bilder i stort.
Jag har lärt mig mycket under kort tid, av er av internet i stor och det tackar jag för.

Jag har vart mer av en observerande i alla anseenden på den här sidan och försöker bättra mig, och det tycker jag att alla ska göra...försöker va med och kommentera och tycka, försöker att blogga och berätta mer om hur jag ser det (för att visa min sida av det). Men det tycker jag alla andra oxå ska vara.

Kommer säkert att få lite otyg med mitt tyckande nu men...
Va med och lös problemet istället för att bara peka på problemet, är man inte med och hjälper till får man inte bara klaga heller.

Ingen sida eller forum eller fysisk grupp är perfekt för allt.
Gammal 2019-11-06, 08:29
gorannilsen@hotmail.com

afe skrev: Jag tänkte inte på ditt inlägg, Göran; det finns andra som både i den här och andra trådar ständigt avviker från ämnet ;)

Du har helt rätt i att vi har ett extremt bildflöde idag (åtminstone vi som ägnar tid åt sociala medier). Det beror nog mycket på att det har blivit lätt för vem som helst att faktiskt göra något så när bra bilder (åtminstone tekniskt). Många som bara använder mobilen lyckas t.o.m. göra bilder som är bra bilder (bortsett från tekniken), och det är bara positivt tycker jag. När tekniken inte längre är ett hinder som det länge var kan alla som har bildseende ägna sig åt fotograferande med gott resultat.

En del gamla rävar stör sig på att det blivit för lätt att fotografera, och det får de förstås göra. Jag tror dock att det främjar det fotografiska uttryckssättet att det blivit lättare - de som börjar fotografera med mobiler och upptäcker att det är kul är ofta intresserade av att lära sig mer. På samma sätt som många som är uppväxta med digital musik nu börjat intressera sig för vinylskivor är det många som vill lära sig att fotografera med film.

Många av dessa nya fotografer vill förstås lära sig tekniken och söker sig då till forum som FS Tyvärr blir många bortskrämda efter sin första fråga som spårar ut till diverse pajkastning mellan gamla medlemmar som måste få rätt, eller utläggningar som handlar om något helt annat. För att vi ska få in nya fotografer på FS för att utveckla diskussionerna tror jag vi som gamla medlemmar måste visa större hänsyn och inte bara ägna oss att mäta storlek på objektiv och alltid få rätt i alla trådar.

Vi kan prata bild till förbannelse som en klubb för inbördes beundran, men det kommer aldrig att utvecklas om vi inte får in nytt blod!
Hade denna eller dessa personer som avviker från ämnet hela tiden, diskuterat ansikte mot ansikte, då hade den personen, beroende på sällskap fått mer plats eller bara ignorerats.Jag tror inte att det hade varit en så stor sak i sig, men det jag kan tycka är värre på forum, är väl folk som är arga och som på så sätt sänker stämningen i forumet, nu upplever jag dock inte att det är vad som hände i denna tråd, tack och lov.
Personligen tycker jag att forum ska sprida inspiration,glädje och ge ny energi.
Jag har nog själv lätt att hamna utanför ämnen ibland,vilket kan vara trevligt också,men vill ofta tillbaka till huvudämnet ganska fort.

Jag kan förstå att den som köpt en riktigt dyr kamera, blir lite nedstämd, om exempelvis en ung fotograf tar en bättre bild med sin mobiltelefon. I dag finns det mycket i den digitala världen som kan göra en mobilbild mycket lik den,som en dyr kamera ger, vilket gör att man kan nå samma mål via olika vägar.
På filmtiden satt man inte bakom datorn och redigerade bilder, vilket flera både gillar och ogillar i dag. Personligen tycker jag att det tar för mycket tid med efterbehandling i datorn , och jag gillar väl inte den processen, så jag fotar istället endast jpg.

Att prata om en bild kan vara intressant, eftersom det speglar egentligen hur vi tänker och tycker, och man kanske kan känna en gemenskap och bekräftelse.
Jag kan väl tycka att även om det finns vissa regler om hur bilder ska komponeras på alla möjliga vis, så måste det väl ändå bli väldigt enformigt om alla bilder höll sig inom den ramen. Med tanke på dagens stora bildflöde, så tror jag att man nog helst ska bryta flera av dessa regler för att sticka ut och vara nyskapade.Men självklart kan en bild inom de vanliga reglerna i dess enkelhet också vara helt fantastiskt.
Jag tror man ska tänka så om det mesta i våra liv/vardag, att det inte finns något rätt och fel, så länge det inte är skadligt på något sätt.
Gammal 2019-11-06, 11:29
Bengf

Någon tuppfäktning mellan alpha-hannar med stora objektiv har dock inte sett skymten av i denna tråd, själv har jag alltid varit bild intresserad men inser så klart min egen begränsning inom området, några av trådens deltagare är väl närmast att klassa som elit fotografer, att bli så pass duktig på foto för en vanlig amatör är inte det lättaste att ge sig på.

Det måste väl gå att starta speciella trådar om enbart Fotokonsten alla hemligheter, är det inte runt 200000 medlemmar med här på Fotosidan.se Scandinavians största fotosite, det kommer som sagt inslag från Fotosidans Magasin regelbundet till dessa sidor om fotografer både berömda och mindre berömda.
Gammal 2019-11-06, 19:55
Terje H

thommya skrev: Håller med dig, Terje!
T .ex. inte ett ord om en av våra största naturfotofestivaler i Vårgårda, som går av stapeln i helgen. Om jag nu inte fullständigt missat det. Ett exempel av många.

Thommy
Nu vet jag inte om du var där på naturfotofestivalen i Vårgårda, men om du var där och kan eller vill, så får du gärna skriva om den. Antingen här i denna tråd, eller att du startar en egen tråd. Skriver om de olika föreläsningarna/utställningarna, om vad du tyckte. En recension, kanske.

Sedan kan andra som också var där fylla på med kommentarer eller frågor. Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar.

Jag var själv inte där, men skulle uppskatta om andra skrev.

Mvh Terje
Gammal 2019-11-06, 23:43
Sten-Åke Sändh

afe skrev:
Men kan det verkligen vara det som är "problemet" att det saknas "nytt blod". Om jag tänker på den fotoklubb jag är med i så är det ju så istället att det är just en massa äldre medlemmar som varit med i 30-40 år som är bärare av bildanalyskulturen som utvecklats. De flesta av kanske 125-130 medlemmar är väl pensionärer. Men en annan sak som också utmärker den klubben är att det finns så många kvinnliga fotografer där. Här är det bara killar/män nästan.

… och borde det inte finns tillräckligt med "blod" på Fotosidan, vare sig det är gammalt eller nytt för att driva den typen av trådar? 200 000 användare enligt Bengt, det borde väl räcka mer än väl i så fall för att ett sådant momentum ska uppstå eller hur?

Det kanske helt enkelt är så att en site som Fotosidan med nödvändighet får en slagsida mot teknik eftersom siten till stor del finansieras av all denna reklam. Så den kanske faktiskt inte är ett optimalt forum för bildkompositionsdiskussioner och bildanalys. Det finns ju faktiskt siter och andra forum som helt fokuserar på bilderna istället för grejorna. Där finns inget annat som distraherar och i bästa fall ingen reklam heller - ja det finns sånt.

Sedan har jag funnit att det verkligen finns en avtagande nytta att besöka tekniktrådar idag. Ofta ger de inte särskilt mycket utbyte om man är där för att lära sig saker. De flesta här har väl också hållit på så länge med digitalfoto att de har hyfsad koll på tekniken redan. Om man är ute efter att lära sig och utvecklas rent tekniskt så ger det nog mer att läsa in sig på det man är intresserad av och fotografera mycket och sedan diskutera det med folk IRL istället. Det är oftast mycket roligare och trevligare och då slipper man den destruktiva aggressivitet som blivit så vanlig även på Fotosidan.

Jag var på klubbmöte igår och trots att man hållit på i många herrans år så har man lyft samma problem som Terje lyft här. Man ska nu starta upp just en bildkompositionsgrupp och det är väl bra men jag som är ganska ny i klubben undrade stilla vilken gång i ordningen man sett ett behov av att få ännu bättre diskussioner kring bilden. Det verkar som om man aldrig kan bli hyfsat nöjd med där man är. Så frågan är ju om Terje någonsin kommer att bli till freds med sakernas tillstånd han heller och frågan är ju om det egentligen spelar någon roll så länge diskussionerna lever. Bilder att prata om kommer det väl aldrig bli någon brist på.

Jag tror vi missar det hela stort om vi tror att en abstrakt Internet-site är svaret på frågan. Jag tycker det ser mycket trevligare ut, som man gör i klubbarna, när man med jämna mellanrum samlas i olika intressegrupper kring olika teman och fotar, fikar, snackar och redovisar sina resultat. Jag kommer nog fokusera mycket mer på sånt framöver för fördelen med det är ju att man får inspiration av andra och sammanhangen. Det är särskilt viktigt i tider där många undrar om inte alla bilder redan är tagna.

En del har säkert sett Joakims fina blogg i ämnet:

https://www.fotosidan.se/blogs/joaki...lder-redan.htm
Gammal 2019-11-06, 23:51
afe

Så ditt svar är alltså att det inte är någon idé att försöka få FS åt det hållet, och ni som tar över alla trådar kan fortsätta göra det eftersom det ändå inte spelar någon roll? :D
Gammal 2019-11-07, 05:28
Terje H

Sten-Åke Sändh skrev: Men kan det verkligen vara det som är "problemet" att det saknas "nytt blod". Om jag tänker på den fotoklubb jag är med i så är det ju så istället att det är just en massa äldre medlemmar som varit med i 30-40 år som är bärare av bildanalyskulturen som utvecklats. De flesta av kanske 125-130 medlemmar är väl pensionärer. Men en annan sak som också utmärker den klubben är att det finns så många kvinnliga fotografer där. Här är det bara killar/män nästan.

… och borde det inte finns tillräckligt med "blod" på Fotosidan, vare sig det är gammalt eller nytt för att driva den typen av trådar? 200 000 användare enligt Bengt, det borde väl räcka mer än väl i så fall för att ett sådant momentum ska uppstå eller hur?

Det kanske helt enkelt är så att en site som Fotosidan med nödvändighet får en slagsida mot teknik eftersom siten till stor del finansieras av all denna reklam. Så den kanske faktiskt inte är ett optimalt forum för bildkompositionsdiskussioner och bildanalys. Det finns ju faktiskt siter och andra forum som helt fokuserar på bilderna istället för grejorna. Där finns inget annat som distraherar och i bästa fall ingen reklam heller - ja det finns sånt.

Sedan har jag funnit att det verkligen finns en avtagande nytta att besöka tekniktrådar idag. Ofta ger de inte särskilt mycket utbyte om man är där för att lära sig saker. De flesta här har väl också hållit på så länge med digitalfoto att de har hyfsad koll på tekniken redan. Om man är ute efter att lära sig och utvecklas rent tekniskt så ger det nog mer att läsa in sig på det man är intresserad av och fotografera mycket och sedan diskutera det med folk IRL istället. Det är oftast mycket roligare och trevligare och då slipper man den destruktiva aggressivitet som blivit så vanlig även på Fotosidan.

Jag var på klubbmöte igår och trots att man hållit på i många herrans år så har man lyft samma problem som Terje lyft här. Man ska nu starta upp just en bildkompositionsgrupp och det är väl bra men jag som är ganska ny i klubben undrade stilla vilken gång i ordningen man sett ett behov av att få ännu bättre diskussioner kring bilden. Det verkar som om man aldrig kan bli hyfsat nöjd med där man är. Så frågan är ju om Terje någonsin kommer att bli till freds med sakernas tillstånd han heller och frågan är ju om det egentligen spelar någon roll så länge diskussionerna lever. Bilder att prata om kommer det väl aldrig bli någon brist på.

Jag tror vi missar det hela stort om vi tror att en abstrakt Internet-site är svaret på frågan. Jag tycker det ser mycket trevligare ut, som man gör i klubbarna, när man med jämna mellanrum samlas i olika intressegrupper kring olika teman och fotar, fikar, snackar och redovisar sina resultat. Jag kommer nog fokusera mycket mer på sånt framöver för fördelen med det är ju att man får inspiration av andra och sammanhangen. Det är särskilt viktigt i tider där många undrar om inte alla bilder redan är tagna.

Hej Sten-Åke!
Jag vet inte om du missförstått mig, eller varför du tror att det jag önskar mer av på Fotosidan är just bilddiskussion. I denna tråd har flera olika av någon anledning läst att det är just det jag gör. Men läs gärna i så fall mitt första inlägg igen; om utställningar, föreläsningar mm.

Visst diskuteras det lite bilder på Fotosidan, och visst handlar huvuddelen om foruminläggen om fototeknik om fotoprylar - men huvudproblemet som jag ser det är bristen på info/diskussioner om allt det andra som fotovärlden också innehåller.

Vad som är eller varit din fotoklubbs problem vet jag inte, men det är väl positivt med en kompositionsgrupp - som ingalunda behöver innebära mer abstraktion, utan också med ökad kunskap bland medlemmarna kan det föda än fler klasklara, intressanta men konkreta tankegångar. För redan invigda är inte en bilddiskussion mer abstrakt än detaljerade foruminlägg om olika fotoprylar.

Men som sagt, med mindre slagsida mot fotoprylarna - för att informera/titta på fotografin i stort, så tror jag aktiviteten på Fotosidan kommer öka.

Mvh Terje

Senast redigerad av Terje H den 2019-11-07 klockan 05:44.
Gammal 2019-11-07, 05:50
Terje H

Terje H skrev: Det skulle vara trevligt med mer av följande, både som nyhetsartiklar men också som kommentarer här i forumet. För det kan väl verkligen inte vara så att de flesta aktiva medlemmar här i forumet, sällan aktiverar sig på annat sätt än just här i forumet?

1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande - men gärna också med kommentarer från medlemmar som sett utställningarna och varför inte också seriösa recensioner från redaktionen (eller någon utsedd av redaktionen att göra det). Utställningar både i Sverige och utomlands, så klart.

2 - Nya böcker. Visst kommer det nya läroböcker med jämna mellanrum. Men det kommer ännu fler bildböcker, biografier, fotohistoriska böcker. Både här i Sverige och utomlands. Dessutom finns det en stor fotoboksmässa i Tyskland som jag tror de flesta inte känner till och som Anders Petersen tipsade mig om för ett tag sedan.

3 - Fotokurser/workshops - Här finns det mycket, både längre utbildningar - men också kortare kurser ofta med en framstående fotograf som ledare. Särskilt många finns det i England och Frankrike. Men även ett större antal i Sverige. Kan kanske uppfattas som någon form av reklam, men det gör ju också alla nyheter om nya objektiv och kameror.

4 - Föreläsningar, dels i större sammanhang som olika kulturevenemang och fotofestivaler. Men också i olika fotoklubbar. Både i Sverige och utomlands. Det finns många spännande föreläsningar i närliggande Norge och Danmark, exempelvis.

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer. Dels från Fotosidans sida, men man kan kanske även tipsa om något spännande som finns tillgängligt på exempelvis Youtube. Jag tänker då inte på de mer korthuggna standardintervjuerna som man ibland kan se i någon fototidskrift. Minns så väl Ralf Nykvists fantastiska intervjuer en gång i tiden på tidningen FOTO.

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) - med recensioner och berättelser från föreläsningar, samtal och utställningar av och med deltagande fotografer. Vårgårda, Åmål, Landskrona, Thisted, Ski, Kristiansund, Arles mm.

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.

8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!

Kommentarer?

Mvh Terje
Kommentarer till dessa konkreta förslag?
Gammal 2019-11-07, 07:24
gorannilsen@hotmail.com

Sten-Åke Sändh skrev: Men kan det verkligen vara det som är "problemet" att det saknas "nytt blod". Om jag tänker på den fotoklubb jag är med i så är det ju så istället att det är just en massa äldre medlemmar som varit med i 30-40 år som är bärare av bildanalyskulturen som utvecklats. De flesta av kanske 125-130 medlemmar är väl pensionärer. Men en annan sak som också utmärker den klubben är att det finns så många kvinnliga fotografer där. Här är det bara killar/män nästan.

Bra talat! Jag instämmer med vad du säger, en internetsida med forum är nog svår att styra, vilket jag tror beror på flera faktorer,exempelvis att vi är så många medlemmar och att man faktiskt inte riktigt behöver stå för vad man säger pga att man inte är här rent fysiskt. Jag har varit med om att folk kan vara rätt frispråkig och väldigt framåt på nätet, men när man träffar dem,så är allt väldigt nedtonat att man undrar om det verkligen är samma person.

Jag har själv varit med i en fotoklubb, och det man gjorde till 90% av all tid under året, var just bildkritik. Till en början var det intressant, men efter ett tag blev det ganska enformigt, som om man pratat om samma sak till slut.Det var inte så mycket nytt som hände, förutom när det blev en konfikt pga att en medlem ofta hade med sig bilder på en halvnaken tjej ,som han ville ha bildkritik på.
Det var i samband med denna konflikt som jag slutade i fotoklubben, mest för att jag inte kände att jag hade tiden att vara med, men beslutet hjälptes nog av konflikten och att jag tyckte att det började bli uttråkad, samtidigt som att jag inte riktigt kände att jag passade in i gruppen, vilket kan ha att göra med att de flesta var mycket äldre än mig och de som var ungefär vid min ålder skulle sluta av olika anledningar. Det jag saknar mest med fotoklubben, är de få tillfällen vi gjorde aktiviteter utanutanför klubbens lokal, dvs diverse fotoutflykter eller andra fotorelaterade aktiviteter.
Gammal 2019-11-07, 08:20
Bengf

Terje H skrev: Kommentarer till dessa konkreta förslag?
En ökning av dom punkter du tar upp skulle nog vara möjligt, Fattade som att David Elmfeldt också såg möjligheter till förbättringar, frågan blir väl hur mycket som får plats. Fotosidan är så pass bred när man kollar alla startmenyer, själv tittar jag ofta på sidan om fågel identiteter tex, tappra bilder tagna i olika miljöer över hela landet, även fågelbilder från utlandet förekommer, hänvisningar till böcker och en häpnadsväckande kunskap om fåglar av personer som ständigt svarar och hjälper till så gott det går.

Punkt 8 kan nog bli svårare då våra testare inte får tillgång till kameror under längre tider, Fotosidan har nog följt traditionerna från gamla tidningen Foto som också tjänade som upplysning till konsumenterna, när det förr var vanligt att nästan alla familjer ägde en kompaktkamera köpt på tex El-Giganten. Den biten tog smart telefonerna över och testas flitigt i andra tidningar och på nätet.

Sedan är det väl så att Canon/Nikon är dom kameror som till största delen används av dom fotografer som du önskar skulle deltaga med sina kunskaper. så där saknas det inte information hur dom är att hantera med mera.
Gammal 2019-11-07, 12:19
thommya

Terje H skrev: Nu vet jag inte om du var där på naturfotofestivalen i Vårgårda, men om du var där och kan eller vill, så får du gärna skriva om den. Antingen här i denna tråd, eller att du startar en egen tråd. Skriver om de olika föreläsningarna/utställningarna, om vad du tyckte. En recension, kanske.

Sedan kan andra som också var där fylla på med kommentarer eller frågor. Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar.

Jag var själv inte där, men skulle uppskatta om andra skrev.

Mvh Terje
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att åka i år.
Annars hade jag gärna skrivit några rader..

Thommy
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.

B+W Filter