Annons
Gammal 2019-11-06, 01:21
Tony johansson

martinot skrev: Om du ha har ont om plats (ser verkligen trångt och knöligt ut) så kan jag tipsa om att skaffa en loftsäng med plats under (gjorde så för en liten pendlarlägenhet jag hade under mitt första jobbår i Norge, innan jag hade råd med en stor/finare övernattningslägenhet, och fungerade kanon!). Ett enkelt och billigt sätt att få mer plats på ett litet utrymme.

https://www.ikea.com/PIAimages/0368194_PH121754_S5.JPG
Jodå, den tanken hade jag för ~ 22 år sedan, när jag bodde i en 1:a på 25 kvadratmeter. Men det stannade vid en tanke.

Till saken hör att min nuv. säng är 180 * 200. Om det blir aktuellt med att skaffa en ny säng, kanske jag kan tänka mig en på 160 * 200, eller t o m en 120 * 200, för att få mer plats.

Men jag har provat som det ser ut nu, och om jag bara får upp sängen på benen jag köpte tidigare idag, kommer sängen upp 20 cm från golvet och då kommer stolen under s a s. På så sätt får jag tillgång till ytterligare ~ 40 cm bakåt. Visst, det är en kompromiss, men i jämförelse med hur jag hade det innan, är det ett lyft.
Gammal 2019-11-06, 16:10
gamleJ

Tony johansson skrev: Ja, så här ser det (preliminärt) ut. Skall till att fixa målade spånskivor att sätta bakom och till höger om skrivbordet och ordna med en lysrörsarmatur och en bättre avskärmning från utifrån kommande ljus än vad som är nu.

Som synes är det trångt mellan stolen och sängen, men jag har köpt ben som jag skall montera imorgon, på så sätt kommer sängen upp 20 cm, och då kommer stolens hjul under, och jag får lite mer plats att röra mig på.

Trångt javisst, men säkert helt funktionsdugligt (när det är klart).
Det kommer bli kanon det 👍. Gott om plats i jämförelse med holken😃. Tänk på att element nära skrivare kan ställa till det lite. Nu verkar du sugen på Canon och de kanske fixar det men min Epson p600 tuffar på utan problem när den har jämn temperatur hela tiden. Däremot när jag hade den vid ett element så var den bråkigare.
Gammal 2019-11-06, 22:27
Tony johansson

gamleJ skrev: Det kommer bli kanon det 👍.
Ja, fast jag hade fel om att jag skulle få in hjulen under sängen (så långt som jag trodde, det blev bara ~5 cm). Men det fungerar, jag sitter och skriver detta nu, på min nya arbetsplats.
gamleJ skrev: Gott om plats i jämförelse med holken😃.
På den punkten är vi dock överens.
gamleJ skrev: Tänk på att element nära skrivare kan ställa till det lite. Nu verkar du sugen på Canon och de kanske fixar det men min Epson p600 tuffar på utan problem när den har jämn temperatur hela tiden. Däremot när jag hade den vid ett element så var den bråkigare.
Skall ha det i bakhuvudet, då jag skaffat skrivare. Saken är att jag hade tänkt att ha skrivaren till höger i bild, men det utrymmet kanske är för litet, om vi talar om Canon !? Den är ju rätt omfångsrik, om man säger så. I annat fall har jag en plats (den är ju trådlös), där den kan få stå.

Nu kvarstår det bara att få tag på armatur för ljusrör, vilket visade sig vara svårare än vad jag trodde, det är ju LED som gäller i dessa dagar. Så jag får spana vidare, sedan är det bara att kalibrera och ställa in skärmen efter det omgivande ljuset så gott det låter sig göras.

När det är gjort, skall jag redigera ett par bilder efter konstens alla regler och skicka till Crimson. Dom är ju så generösa, att dom bjuder på fyra (4) testbilder om året, så att man kan se hur utskrifterna blir jämfört med hur det ser ut på skärmen. Om resultatet blir till förnöjelse, då kommer jag att skaffa en skrivare och om så inte är fallet, får jag försöka hitta felkällan, innan jag köper en skrivare.
Gammal 2019-11-06, 23:21
martinot

Tony johansson skrev: Jodå, den tanken hade jag för ~ 22 år sedan, när jag bodde i en 1:a på 25 kvadratmeter. Men det stannade vid en tanke.
Riktigt smidig lösning, och något som jag själv skulle kunna tänka mig igen (även om vår bostad är på ca 240 kvm). Blir rätt mysigt och trevligt i rätt rum!

Tony johansson skrev: Till saken hör att min nuv. säng är 180 * 200. Om det blir aktuellt med att skaffa en ny säng, kanske jag kan tänka mig en på 160 * 200, eller t o m en 120 * 200, för att få mer plats.
Låter som en klart vettig förändring (speciellt om det är en säng för främst en person i hushållet), med tanke på hur trångt och litet arbetsutrymmet ser ut.
Gammal 2019-11-07, 13:50
Tony johansson

martinot skrev: Riktigt smidig lösning, och något som jag själv skulle kunna tänka mig igen. // Blir rätt mysigt och trevligt i rätt rum!
Jo, jag förstår att du tycker det och jag kan i viss mån hålla med dig, men eftersom behovet inte finns i dagsläget, ser jag det inte som något intressant alternativ. Dessutom (jag vet inte hur gammal du är, men jag vet hur gammal jag är ;-)), att ta risken att trilla ner en våning bara för att man skall behöva besöka porslinstronen om natten och glömt bort att man bor ~ 1,5 meter över golvet, det är en erfarenhet jag kan bespara mig själv, det lockar inte om man säger så. Lägg då till om behovet uppstår flera ggr om natter, så ser du kanske saken i ett annat ljus (!) ;-).
martinot skrev: Låter som en klart vettig förändring (speciellt om det är en säng för främst en person i hushållet), med tanke på hur trångt och litet arbetsutrymmet ser ut.
Visst är avståndet mellan säng och stol i minsta laget, men faktum är att det är precis lagom för det tänkta ändamålet. Om jag tar bort stolen och sätter mig på sängen, kommer jag för långt bort från skärmen (och arbetsytan).

Lägg därtill, att när stolen är inskjuten mot bordet (dvs, när man inte redigerar) är utrymmet inte mindre än att jag kan ta mig upp ur sängen obehindrat. Sedan har jag väl ännu inte gett upp hoppet om att träffa någon som vill idka brottning med mig om nätterna, då jag inte är upptagen med fotoredigering, if u know what I mean ;-).

Men, i den mån det blir aktuellt att byta säng (och där är jag inte i detta nu), kommer jag definitivt att överväga en mindre. Saken är den, att när jag sitter i stolen så kan jag sträcka ut benen obehindrat under skrivbordet, utan att stöta i sängen eller väggen och då är jag ändå 185 cm lång.

Dessutom är det inte hela rummet som syns på bilden, utan bara den del där arbetsytan och sängen är placerad är. Själva rummet är dubbelt så stort, men detta var den bästa placering jag hade utifrån hur de andra ytorna är disponerade. Sammantaget och avslutningsvis så är jag faktiskt väldigt nöjd med hur utfallet är i detta nu, och det är väl kanske det viktigaste; Att jag själv är nöjd ;-).
Gammal 2019-11-07, 21:18
martinot

Gott att du själv är nöjd (är det enda viktiga)! 😊
Gammal 2019-11-07, 22:21
Tony johansson

martinot skrev: Gott att du själv är nöjd (är det enda viktiga)! 😊
Det var det jag trodde😊😉.
Gammal 2019-11-08, 14:20
Tony johansson

Garv!
För alla er hemmapulare, ni har väl koll på detta, så att det blir rätt i varje led från exponering ===> färdig utskrift ? ISO 3664:2000, bl.a;
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmklipp.jpg
Visningar:	27
Storlek:	14.5 KB
ID:	149120  

Senast redigerad av Tony johansson den 2019-11-08 klockan 14:37.
Gammal 2019-11-08, 17:25
Tony johansson

Masonit eller spånskiva !?
En kort fråga.

Som tidigare nämnts i tråden tänker jag sätta upp påmålade skivor i det utrymme (mer specifikt, i hörnet) där min arbetsyta är lokaliserad.

Min ursprungliga tanke var att måla spånskivor i förutbestämd färg, tills dess att målaren kommer och målar om hela utrymmet i den föreskrivna färgen (förutom golvet). Men, jag tycker att spånskivor är för tjocka ( ~15 - 16 mm) så jag funderar på ett annat material att färglägga, och då mer specifikt masonitskivor.

Någon som har erfarenhet av att måla masonit, är det problemfritt, s a s ? Spontant tänker jag att den matta sidan av masonitskivan torde vara väl lämpad att måla, men jag slänger ut frågan till er härdade forumister.
Gammal 2019-11-09, 18:22
gunte

Masonit är ju lite sladdrigt..kanske bättre att ta MDF skivor typ 8 mm. Lättare att måla eller klä med något lämpligt tyg.
Förövrigt har jag alltid "byggt" mina arbetsplatser med ikeas lösa bordsskivor och lösa ben. Går t.o.m att korta av och anpassa skivorna om man kan knepet..
Gammal 2019-11-10, 04:06
Flash Gordon

Tony johansson skrev: För alla er hemmapulare, ni har väl koll på detta, så att det blir rätt i varje led från exponering ===> färdig utskrift ? ISO 3664:2000, bl.a;
Det är nog råd för bilderedigerare som skall vinna VM i bildredigering.

Själv har jag hållt på med utksrifter sedan början av 90-talet. Jaga har fortfarande inte målat någon av mina väggar normgrå.
Mina bilder kommer ut rätt från skrivaren ändå.

Har prata med Stefan Ohlsson om detta några gånger. Han erkände att måla väggarna var för de som skulle gå från 99,5% rätt till att försöka närma sig 100%.

Det finns annat som påverkar mycket mer. Som val av papper till exempel. En bild ser väldigt annorlunda ut skriven på ett obestruket akvarellpapper än det gör på ett högbestruket blankt papper.
Det kan man inte komma åt för skillnaden beror på hur bläcket uppträder på ytan av mediat. I det ena fallet stannar pigmentet på ytan och i det andra dras det ner i bland fibrerna. Den som sett ett obestruket papepr förstorat förstår vad jag menar.

Första och viktigaste steget för bra utskrifter är en bra skärm som är korrekt profilerad.

Måla väggarna skulle inte jag lägga ner tid på om jag inte jobbade heltid med redigering av bilder eller film.
Gammal 2019-11-10, 05:04
Tony johansson

Flash Gordon skrev: Det är nog råd för bilderedigerare som skall vinna VM i bildredigering.

Själv har jag hållt på med utksrifter sedan början av 90-talet. Jaga har fortfarande inte målat någon av mina väggar normgrå.
Mina bilder kommer ut rätt från skrivaren ändå.

Har prata med Stefan Ohlsson om detta några gånger. Han erkände att måla väggarna var för de som skulle gå från 99,5% rätt till att försöka närma sig 100%.

Det finns annat som påverkar mycket mer. Som val av papper till exempel. En bild ser väldigt annorlunda ut skriven på ett obestruket akvarellpapper än det gör på ett högbestruket blankt papper.
Det kan man inte komma åt för skillnaden beror på hur bläcket uppträder på ytan av mediat. I det ena fallet stannar pigmentet på ytan och i det andra dras det ner i bland fibrerna. Den som sett ett obestruket papepr förstorat förstår vad jag menar.

Första och viktigaste steget för bra utskrifter är en bra skärm som är korrekt profilerad.

Måla väggarna skulle inte jag lägga ner tid på om jag inte jobbade heltid med redigering av bilder eller film.
Men om du nu läser det skärmklippet jag bifogade, var det inte bara fråga om att måla väggarna, utan även tak och golv, samt att man skall bära neutralgrå kläder. Det är även i mitt tycke att dra det hela lite väl långt.

Men, jag skall vara ärlig. Då jag inom överskådlig framtid kommer att få en liten uppfräschning i min bostad kostnadsfritt, tänkte jag låta målaren måla väggar och tak i det utrymmet som jag har som min "arbetsplats" i den för ändamålet neutralgrå färgen.

Dessutom tänker jag skaffa en LED - armatur med belysning som håller sig inom de gränser som standarden föreskriver, vilken jag skall hänga i taket på ett sådant sätt, att det inte blir reflexer i skärmen. Lägg därtill att jag skall ha en dimmer kopplad till armaturen, så att jag kan alternera mellan 500 lux (ljusstyrka vid fotoredigering) och 2 000 lux (ljusstyrka för betraktelse av färdig utskrift).

- Varför, är jag professionell !?
- Nej.

-Tänker jag försöka mig på att sälja utskrifter ?
- Knappast.

Nå, varför i herrans namn skall jag då lägga ner detta omaket (och pengarna), om det inte är nödvändigt !?

Svaret är enkelt; Därför att jag tycker om att nörda ner mig (inom rimlighetens gränser, och var den går, är individuellt), men också för att det roar mig och jag har faktiskt råd med de erforderliga investeringarna.

Men, för att gå från detta till det som du tar upp, och som jag faktiskt helt nyligen funderat över; Hur väljer man papper för sina utskrifter !? Vilka papperskvaliteter skall man använda och i vilka sammanhang, d v s vid vilka val av motiv skall man begagna sig av ett visst papper, och vad är det som bestämmer det !?

Många är de frågor som söker sitt svar, och någonting säger mig att det är inte helt lätt att svara på dessa frågor, men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej ;-).

Sedan en liten fundering kring begreppet profilerad (som du använder i sammanhanget med skärmen). Är det inte så, att man kalibrerar skärmen, men ger bildfilen en profil, som bygger på kalibreringen, (för utskrift eller skärm) ?

Jag har precis läst om dessa bägge begrepp i Stefans bok, och jag får erkänna att jag har lite svårt att hålla reda på respektive begrepps innebörd, s a s.
Gammal 2019-11-10, 08:38
Flash Gordon

Man kan kalibrera en skärm. Främst då med hårdvarukalibrering.Det går till en viss nivå göra det också via knapparna på skärmen.
Då gör man ändringarna i skärmen. Det ger saker som rätt ljus, kontrast och färgtemperatur.
Profileringen handlar mer om att se till så nyanserna blir så korrekta som möjligt.

För en skärm som min iMac 27 finns inga knappar för annat än ljusstyrka. Då blir allt profileringe och ändringarna gör i grafikkortet.
Gammal 2019-11-10, 11:13
Tony johansson

Flash Gordon skrev: Man kan kalibrera en skärm. Främst då med hårdvarukalibrering.Det går till en viss nivå göra det också via knapparna på skärmen.
Då gör man ändringarna i skärmen. Det ger saker som rätt ljus, kontrast och färgtemperatur.
Profileringen handlar mer om att se till så nyanserna blir så korrekta som möjligt.
Aha, då är den saken (förhoppningsvis) utredd. Nu gäller det bara att jag kan komma ihåg det, (över tid). Det är märkligt med mig; Vissa saker glömmer jag aldrig, medans annat har väldigt svårt att fästa, s a s.
Flash Gordon skrev: För en skärm som min iMac 27 finns inga knappar för annat än ljusstyrka. Då blir allt profileringe och ändringarna gör i grafikkortet.
Ja just det, det känner jag igen. Precis så är det också på min laptop.
Gammal 2019-11-10, 12:47
martinot

Håller med mycket av vad Mats skriver.

Med endast en profilering (mjukvara som ställs in) av en o-kalibrerbar vanlig (icke-foto) skärm så kommer man inte alls så långt.

Det är nog normalt mycket mer avgörande och viktigare för slutresultatet att skaffa en riktig fotoskärm som är kalibrerbar (hårdvara som ställs in), än att måla om hela bostaden i exakt rätt ISO-nyans.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:49.

Miops Capsule360