Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Det är en sådan jag haft hittills som komplement till min Fuji men den är knappast "tålig" vilket jag efterfrågade (och dessutom ingen telefon). Och med "tålig" menar jag att den är vattentät, gärna IP68 klassad och gärna skaktålig :)
Det finns inte så många IP-klassade telefoner. På rak arm kan jag komma på Caterpillar, men jag vet inte vilken modell som är aktuell (eller om det fortfarande finns telefoner av det märket).
 

PMD

Aktiv medlem
Att en telefon marknadsförs som vattentålig betyder inte nödvändigtvis att den är IP-klassad. Man bör verifiera att tillverkaren verkligen har IP-klassat telefonen om man vill ha en telefon enligt IP-standarden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tony och den som känner för att svara:


Ni som nu skaffat dessa fantastiska nya telefoner främst för kamerornas skull:

Tycker ni att dessa telefoner är så bra nu, ja tillräckligt bra, för att ni inte ska känna det nödvändigt att uppgradera inom säg fyra-fem år bara av det skälet?

- Att jag adresserar just dig beror på att jag sett en del av dina jättefina Nepalbilder och blivit klart imponerad av detaljen i bilderna.

- Att jag ställer frågan beror också att "Telenor Change" ingår i mitt obegränsade familjeabonnemang och det innebär följande enligt mitt avtal: "Du kan byta till en ny mobil varje år utan att det kostar dig något extra."

Med tanke på vad jag skrev ovan om bl.a. konflikmineraler/metaller och i synnerhet coltranet/tantalet och de fullständigt gräsliga villkor detta mobiltelefonerande ytterst vilar på idag för folk i ett antal centralafrikanska länder, så känns det ju lite konstigt att uppgradera telefoner varje år bara för att det inte kostar någonting i detta fall. Det som gör mig så pass upprörd att jag reagerar är att detta får pågå trots att vi vet allt. EU har reagerat och agerat i viss mån men det är ju inte i EU de flesta av dessa elektroniska produkter produceras. Vi importerar ju "bara" dessa produkter.

Det blir ju heller inte trevligare för att Kina kontrollerar upp till 80-90% av dessa mineraler och att deras framfart i både Afrika och även i Brasilien förskräcker. Om någon kollade filmen om skogsavverkningen i Mocambique där kineserna tydligen kalhuggit det mesta redan och lyssnar till en av de sista kineserna som var kvar när filmen togs så "hade de andra åkt vidare till Brasilien". Brasilien är inte bara tydligen det land vid sidan av Kongo som har de största fyndigheterna av coltran, utan de kineser vi talar om här hade åkt till Brasilien för att avverka skogen där med. Håhå tänkte jag när det föll på plats, det hade jag nog ingen aning om att kineserna åkt dit också. Att Brasiliens regnskogar nu skövlas och röken nu stiger från kalhyggena där med trodde jag nog mest berodde på det stora befolkningstrycket och den jordhunger den skapar. Det senare hade jag faktiskt en viss förståelse för.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tony och den som känner för att svara:


Ni som nu skaffat dessa fantastiska nya telefoner främst för kamerornas skull:

Tycker ni att dessa telefoner är så bra nu, ja tillräckligt bra, för att ni inte ska känna det nödvändigt att uppgradera inom säg fyra-fem år bara av det skälet?

- Att jag adresserar just dig beror på att jag sett en del av dina jättefina Nepalbilder och blivit klart imponerad av detaljen i bilderna.
Jag kan bara svara för mig själv. Om du läst tidigare i tråden, har jag haft en Samsung Galaxy S2, en S4+ och nu en S8+. Skälet till varför jag köpte en S8+, var för att min S4+ hade blivit såpass misshandlad upprepade ggr (bl.a tappad i backen) att det inte gick att rädda den. Om det hade gått att rädda den, hade jag sannolikt haft den kvar.

Faktum är att jag har tagit bilder med mobilen som jag lagt upp på stocksajter, där folk faktiskt betalat för att ladda ner dom. Inga jättesummor (jag skall nog inte säga upp mig från mitt ordinarie arbete ännu =) ), men det är inte min poäng.

Min poäng är att bilderna håller såpass hög kvalité, att sådana här sajter faktiskt är beredda att lägga ut bilderna till försäljning, och att det finns folk som faktiskt tycker att det är värt att betala för dom (även om det bara rör sig om några kronor). Jag fotar dessutom i RAW med min mobil, så det finns utrymme att göra "justeringar" i filerna i (i mitt fall ) Lr.

Hoppas att det svarar på din frågeställning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag kommer nog inte ta en enda selfie och är totalt ointresserad av selfiekamerand kvalité. Däremot är jag intresserad av en smartphone som kan fota i RAW och vars kvalité överstiger min gamla Sony RX100 M3 eftersom jag säljer fotografier och min bildbyrå inte godkänner bilder av sämre kvalité än vad som kommer ur M3:an.
Mitt svar var riktad mot afe och inte dig personligen, en förklaring varför inte alla telefoner får möjlighet med Raw-hantering, telefonerna av i dag är ju på många sätt helt otroliga, dom är som mobila digitala kontor som kan uträtta nära på allting. Personligen så upplever jag telefonernas kamera del som lite bökigare att fota med, ( om det inte är bara snapshots man kör mest )- tillverkarna kan väl inte bygga ut optiken hur mycket som helst utan att göra telefonen allt för klumpig och osmidig, annars så överraskar kamera funktionerna hela tiden, och inom ett snävare foto område tar dom lika bra bilder som många vanliga kameror.

Det man kan hoppas på är att dom så kallade populära plånböckerna man har telefonen i blir mera stötsäker och tålig, och mera vatten skyddad, man vet inte riktigt eller vad det kostar att fixa dessa avancerade kameror som sitter i telefonerna om olyckan är framme, hela kontoret kan på ett ögonblick gå förlorad. kreditkorten med körkort har jag alltid separat från min telefon.
 

TBone

Aktiv medlem
Att en telefon marknadsförs som vattentålig betyder inte nödvändigtvis att den är IP-klassad. Man bör verifiera att tillverkaren verkligen har IP-klassat telefonen om man vill ha en telefon enligt IP-standarden.
”iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max bedöms som IP68 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på fyra meter i upp till 30 minuter). iPhone 11 bedöms som IP68 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på två meter i upp till 30 minuter). iPhone XS och iPhone XS Max bedöms som IP68 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på två meter i upp till 30 minuter). iPhone XR, iPhone X, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone 7 och iPhone 7 Plus bedöms som IP67 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på en meter i upp till 30 minuter). ”
https://support.apple.com/sv-se/HT207043
 

Bengf

Aktiv medlem
”iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max bedöms som IP68 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på fyra meter i upp till 30 minuter). iPhone 11 bedöms som IP68 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på två meter i upp till 30 minuter). iPhone XS och iPhone XS Max bedöms som IP68 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på två meter i upp till 30 minuter). iPhone XR, iPhone X, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone 7 och iPhone 7 Plus bedöms som IP67 enligt IEC-standard 60529 (maxdjup på en meter i upp till 30 minuter). ”
https://support.apple.com/sv-se/HT207043
Det var en bra genomgång, Iphone 11 Pro verkar intressant, lite dyr som dom gärna vill bli, men sparsam zoom. Det är ju när kanten åker i asfalten som kan vara tufft, en del lurar blir lite tyngre också, Sony hade förr kompakt modeller med lika prestanda som dom större, men slutat med det. en lite bredare 5 tum skulle räcka för mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Ungefär som med den Panasonic kompaktkameran som fick en röd plupp och logga med Leicas logotype på och som blev kallad Leica.
Japp.

Det är en stor business att sälja "klisterlappar" för dyra pengar. Även Zeiss säljer klisterlappar (fast blåa istället för röda) till Sony (kameror och objektiv).

Gällande telefoner, så om jag minns rätt, säljer Zeiss även klisterlappar till "Nokia" (sätter inom citat, då Nokia inte gör telefoner längre, utan i sin tur säljer "Nokia"-klisterlappar till HBM som är finsk/kinesiskt fristående bolag).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kommer nog inte ta en enda selfie och är totalt ointresserad av selfiekamerand kvalité. Däremot är jag intresserad av en smartphone som kan fota i RAW och vars kvalité överstiger min gamla Sony RX100 M3 eftersom jag säljer fotografier och min bildbyrå inte godkänner bilder av sämre kvalité än vad som kommer ur M3:an.
Kan inte svara på om just din bildbyrå godkänner telefonbilder, eller om mobiler räcker till för alla dina behov och krav (det kan nog endast du själv), men seden flera år har Apple gjort det möjligt att fota RAW med iPhone ifrån tredjepartsappar.

Jag använder själv ProCamera som finns här, och som jag kan rekommendera:
https://apps.apple.com/us/app/procamera/id694647259
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kan bara svara för mig själv. Om du läst tidigare i tråden, har jag haft en Samsung Galaxy S2, en S4+ och nu en S8+. Skälet till varför jag köpte en S8+, var för att min S4+ hade blivit såpass misshandlad upprepade ggr (bl.a tappad i backen) att det inte gick att rädda den. Om det hade gått att rädda den, hade jag sannolikt haft den kvar.

Faktum är att jag har tagit bilder med mobilen som jag lagt upp på stocksajter, där folk faktiskt betalat för att ladda ner dom. Inga jättesummor (jag skall nog inte säga upp mig från mitt ordinarie arbete ännu =) ), men det är inte min poäng.

Min poäng är att bilderna håller såpass hög kvalité, att sådana här sajter faktiskt är beredda att lägga ut bilderna till försäljning, och att det finns folk som faktiskt tycker att det är värt att betala för dom (även om det bara rör sig om några kronor). Jag fotar dessutom i RAW med min mobil, så det finns utrymme att göra "justeringar" i filerna i (i mitt fall ) Lr.

Hoppas att det svarar på din frågeställning.
Både ja och nej!

Iphone 11 Pro är här med fokus bl.a. på kamerauppgradering och det finns fullt med flashiga videos om hur fantastisk Samsungs kommande 11 kommer att bli inte minst när det gäller kamerafunktionerna - den som lever får säkert se. Jag ser ingen utplaning till något "good enough" utan tycker snarare att det verkar som om mobilkameraprestandaracet nu tas till en helt ny nivå med Huaweis tidigare lanserade high end lurar och Apples och Samsungs 11:eek:r som väl kan ses som ett svar på detta.

Uppenbarligen finns det en stor marknad för även denna nya generation kameramobiler och det ligger uppenbarligen en stor portion prestige i potten och prestigen verkar som sagt kretsa mest kring vem som har häftigast kameralösningar. … och jämför man med den i jämförelse rätt trötta systemkameramarknaden så är det ju inte särskilt svårt att förstå varför fokus ligger så hårt på de avancerade kameramobilerna som det gör. Dom är ju och lovar att bli ännu mer fantastiska än de redan är och bara det är ju sannerligen en bedrift.

Jag har väldigt svårt att se att något nyvaknat eftertänksamt miljöintresse hos köparna skulle kunna stoppa en ny kommande storskalig uppgraderingsvåg över hela världen av nya kameramobiler och många kommer säkert få nya mobiler i julklapp i år precis som alla andra tidigare år. Det blir säkert all time high i år med.
 

PMD

Aktiv medlem
Äh, jag vet inte om de nya mobiltelefonernas kameror är så fantastiska. Jag kan inte hitta någon med zoomobjektiv när jag letar på Prisjakt. Min 5 år gamla telefon har ett zoomobjektiv med brännviddsomfånget 4.4-44 mm. Med den pyttelilla sensorn så motsvarar det 24-240 mm på småbild. En rätt OK normalzoom, med andra ord. :)

Svagheten är förstås den lilla sensorn. Objektivet är inte speciellt ljusstarkt (vilket inte är så förvånande med tanke på omfånget) och det i kombination med den lilla sensorn, gör att kameran inte är så värst bra i svagt ljus.

Den här typen av mobiltelefonkameror tycker jag att telefontillverkarna borde satsa mer på. För en fotoentusiast är det ganska så rätt träffbild.
(Men med större sensorer).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt att se att något nyvaknat eftertänksamt miljöintresse hos köparna skulle kunna stoppa en ny kommande storskalig uppgraderingsvåg över hela världen av nya kameramobiler och många kommer säkert få nya mobiler i julklapp i år precis som alla andra tidigare år. Det blir säkert all time high i år med.
Jag skulle tro att klimatångesten övertrumfar alla andra miljöhänsyn numera, så du har säkert rätt. Det går, som alla vet, inte att hålla fler än en boll i luften.

Men nu är det väl mer mänskliga rättigheter än miljöhänsyn man bör hålla sig ajour med när det gäller nya mobiltelefoner?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är det idé att satsa på generation 11 när tolvan helt säkert redan finns som företagsinterna prototyper och tretton på ritbordet?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Japp.

Det är en stor business att sälja "klisterlappar" för dyra pengar. Även Zeiss säljer klisterlappar (fast blåa istället för röda) till Sony (kameror och objektiv[...].
Man kan tycka att det borde sitta Sony-lappar på Nikon-kameror, för sensorerna.

Min gamla Zeiss Ikon Contessa har slutare från Compur. Men det är ingen klisterlapp, det är inpräglat på objektivet (eller egentligen på slutarens yttre delar).
 

martinot

Aktiv medlem
Man kan tycka att det borde sitta Sony-lappar på Nikon-kameror, för sensorerna.

Min gamla Zeiss Ikon Contessa har slutare från Compur. Men det är ingen klisterlapp, det är inpräglat på objektivet (eller egentligen på slutarens yttre delar).
Två helt olika saker.

En sak att sälja klisterlappar/namn/logotyper.

En helt annan sak att sälja komponenter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Äh, jag vet inte om de nya mobiltelefonernas kameror är så fantastiska. Jag kan inte hitta någon med zoomobjektiv när jag letar på Prisjakt. Min 5 år gamla telefon har ett zoomobjektiv med brännviddsomfånget 4.4-44 mm. Med den pyttelilla sensorn så motsvarar det 24-240 mm på småbild. En rätt OK normalzoom, med andra ord. :)

Svagheten är förstås den lilla sensorn. Objektivet är inte speciellt ljusstarkt (vilket inte är så förvånande med tanke på omfånget) och det i kombination med den lilla sensorn, gör att kameran inte är så värst bra i svagt ljus.

Den här typen av mobiltelefonkameror tycker jag att telefontillverkarna borde satsa mer på. För en fotoentusiast är det ganska så rätt träffbild.
(Men med större sensorer).
Ja jag tycker nog att de är rätt fantastiskt att man lyckas få in allt detta i en telefon med minimal bygghöjd. Att en del som du inte är särskilt imponerande måste nog tillskrivas att vi också verkar bli alltmer avtrubbade när det gäller tekniska framsteg över tid. Jämför bara hur objektiven till våra systemkameror ser ut där man inte behöver ta några som helst större hänsyn till formfaktorn.

Jag vet inte vad det är för ljusstyrka på andras mobilkameror och jag vet inte hur man bör tolka den EXIF jag ser i Album i min A40 men där kan jag läsa följande i en bild jag tagit inomhus i halvdåligt ljus:

bländare 1,7 (det är väl inte ett dåligt nominellt värde?)
brännvidd 3,92mm
exponeringstid 1/25 s
ISO 250

Sedan är min uppfattning att det även skett en hel del i mobilernas mjukvara kring kamerorna i de nya mobilerna i jämförelse med de som bara är några år gammal. Så länge kameratekniken, hanteringsmöjligheterna och inte minst all fin kommunikation där hanteringen och integrationen i hemmiljön fortfarande förbättras så ser jag få skäl att takten med vilken vi byter mobiler skulle avmattas. Snarare ser jag fler skäl än tidigare nu att uppgradera.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS