Annons
Gammal 2019-11-27, 07:47
Erik Schalin

Det tog mig 20 s att slå på vem som äger dels vårt eget och grannens hus hos fastighetsregistret.

Men det är bland det sista man gör.

Det första är att spåra vilka mobiler som kliver in i känsliga militära anläggningar.

Andra är att se var de bor.

Tredje vad de heter.

Fjärde vilket dagis de använder.

Det är mycket billigare att slå ut stridspiloter på marken...
Gammal 2019-11-27, 10:02
Benganbus

PMD skrev: Här kan vi fortsätta diskussionen om kinesiska telefoner som började svämma över i tråden om vilken mobiltelefon som är bäst att fotografera med.
Var man än bor, så läcker alla internetuppkopplande apparater uppgifter, vare sig dom e påslagna eller inte! :) Sedan vem som plockar upp informationen de kan ju vara litet olika!
Å vad gäller Klarna!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-1
Gammal 2019-11-27, 12:45
Erik Schalin

Vad vill du säga med ett reportage om köpare som inte betalar?
Gammal 2019-11-27, 21:23
PMD

Benganbus skrev: Var man än bor, så läcker alla internetuppkopplande apparater uppgifter, vare sig dom e påslagna eller inte! :)
Nej, så är det inte. Min dator gör inte ett skvatt när den är avstängd, t.ex.
Gammal 2019-11-27, 21:25
PMD

Erik Schalin skrev: Vad vill du säga med ett reportage om köpare som inte betalar?
Det finns en annan tråd om Klarna.
Gammal 2019-11-27, 22:08
Erik Schalin

Du citerar fel person.
Men jag förstår fortfarande inte vad en tråd om läckande datauppgifter har o göra med att folk inte betalar sina fakturor.
Gammal 2019-11-28, 21:20
fotobollfoto

Erik Schalin skrev: [...]
Det första är att spåra vilka mobiler som kliver in i känsliga militära anläggningar.
[...]
Det är mycket billigare att slå ut stridspiloter på marken...
Är det lämpligt att stridspiloter använder mobiltelefoner?
Gammal 2019-11-28, 21:33
afe

Det var ännu enklare att slå ut piloterna på marken förut, när "rullan" fanns och var offentlig. När jag var i Flygvapnet (slutet av 80-talet) var det många piloter och andra anställda med känsliga uppgifter som besöktes av "polska tavelförsäljare", och varje gång vi hade övningar stod det TIR-skyltade långtradare lite här och var i trakterna kring berget.

Visst är det så att våra mobiler kan sprida mer än vi är medvetna om eller vill sprida, och det är ju upp till var och en av oss att avgöra hur mycket vi vill dela med oss av.
Gammal 2019-11-28, 21:52
Erik Schalin

fotobollfoto skrev: Är det lämpligt att stridspiloter använder mobiltelefoner?
Känner du någon som inte gör det?
Gammal 2019-11-29, 03:50
fotobollfoto

Erik Schalin skrev: Känner du någon som inte gör det?
Jag känner ingen stridspilot.
Men min tanke var att om det nu är så lätt att spåra upp och slå ut piloterna tack vare mobiltelefonerna så borde de inte använda sådana. Har de ingen säkerhetsutbildning i försvaret?
Gammal 2019-11-29, 08:09
Erik Schalin

Nu frågade man vad man kan använda informationen till.
Jag gav ETT förslag.
Gammal 2019-11-29, 19:10
Sten-Åke Sändh

fotobollfoto skrev: Jag känner ingen stridspilot.
Men min tanke var att om det nu är så lätt att spåra upp och slå ut piloterna tack vare mobiltelefonerna så borde de inte använda sådana. Har de ingen säkerhetsutbildning i försvaret?
De behöver inte sniffa i folks mobiler för det. Den hjälpen fick de enklare via läckorna hos Transportstyrelsen. De hade ju bl.a. info om flygförarna. Med sådana myndigheter behöver försvaret kanske
inga ytterligare fiender. Det är nog ett antal myndighetssystem som överhuvudtaget inte borde vara kopplade mot Internet.
Gammal 2019-11-30, 13:45
fotobollfoto

Sten-Åke Sändh skrev: De behöver inte sniffa i folks mobiler för det. Den hjälpen fick de enklare via läckorna hos Transportstyrelsen. De hade ju bl.a. info om flygförarna. Med sådana myndigheter behöver försvaret kanske
inga ytterligare fiender. Det är nog ett antal myndighetssystem som överhuvudtaget inte borde vara kopplade mot Internet.
För ungefär tjugo år sedan gjorde jag ett studiebesök på FMV. Där sågs internet som något riskabelt. Man hade en gemensam Internetkopplad dator i korridoren. Det är ju bra att kunna surfa lite.
Det interna nätet var helt separerat från internet. Fysiskt. Vid arbetsdagens slut tog man hårddisken ur din dator och låste in i ett säkerhetsskåp.
Jag gissar att rädslan för internets faror är mycket mindre idag, och bevisligen har många myndigheter visat upp en påfallande sårbarhet.
Gammal 2019-11-30, 14:07
Erik Schalin

Sten-Åke Sändh skrev: Det är nog ett antal myndighetssystem som överhuvudtaget inte borde vara kopplade mot Internet.
Finns sådana
Gammal 2019-11-30, 15:09
Flash Gordon

Erik Schalin skrev: Finns sådana
Det påstås att terrororganisationer och säkerhetstjänster bara kommunicerar de hemligaste uppgifterna analogt. Det vill säga skapas på datorer som inte är kopplade till internet eller skrivs på gamla skrivmaskiner. Sedan kommuniceras via dokument.
Sant eller inte? Det låter åtminstone trovärdigt.

När stater ger sig in med tusentals duktiga hackare är inget riktigt säkert längre som är kopplat till internet.
Det är inte heller vi vanliga dödliga som har mycket lägre säkerhet för våra system.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.

Elinchrom ELB 500 TTL