Annons
Gammal 2019-11-30, 19:14
gamleJ

Många pratar om att de väntar på ett pro-hus från Canon underförstått att eos R inte är det. Jag tycker precis som killen i detta klipp att det är dags att skippa pro-snacket och istället fokusera på vad behöver olika fotografer för att få jobbet säkert gjort.

https://m.youtube.com/watch?v=AbZtUFnnWak
Gammal 2019-11-30, 19:21
PMD

Av de som tycker att EOS R inte är tillräckligt mycket av ett "prohus" är det antagligen inte så många som är yrkesfotografer ...
Gammal 2019-11-30, 19:25
afe

Yrkesfotograferna väntar väl helt enkelt tills det kommer en kamera som passar dem och struntar högaktningsfullt i denna ;)
Gammal 2019-11-30, 19:30
gamleJ

afe skrev: Yrkesfotograferna väntar väl helt enkelt tills det kommer en kamera som passar dem och struntar högaktningsfullt i denna ;)
;) jag hann bara tänka tanken att nu kommer ett svar som detta och så plingade det till i mailkorgen.
Gammal 2019-11-30, 21:59
atotowi

gamleJ skrev: Många pratar om att de väntar på ett pro-hus från Canon underförstått att eos R inte är det. Jag tycker precis som killen i detta klipp att det är dags att skippa pro-snacket och istället fokusera på vad behöver olika fotografer för att få jobbet säkert gjort..
Nu var det Canon som poängterade att R inte var ett pro-hus vid lanseringen. Troligen till stor del beroende på avsaknaden av riktig vädertätning och en del tillkortakommanden när det gäller seriebildstagning.
Är för tillfället på resa Sydgeorgien och Antarktis med EOS R och tagit bilder på allt från landskap till flygande fågel utan några större problem. Men visst lite rappare AF och bättre seriebildstagning hade inte skadat. Men inte avgörande för min del.
Så vad och hur man fotograferar borde alltid avgöra ens behov av utrustning.
Gammal 2019-11-30, 22:08
gamleJ

PMD skrev: Av de som tycker att EOS R inte är tillräckligt mycket av ett "prohus" är det antagligen inte så många som är yrkesfotografer ...
Tror många skulle klara sina uppdrag med R men undrar samtidigt hur många yrkesfotografer och entusiaster det är som lämnat EF för RF. Hörde någonstans att RF står för 1% av antal Canonhus som finns ute idag (vet inte om det stämmer) och att det kommer ta flera år innan 5% är RF hus trots släppta så kallade pro-hus. En klurig sits i sådant fall för Canon som just nu släpper nya linser för en pytteliten marknad. Det borde se liknande ut för Nikon.
Gammal 2019-11-30, 22:31
gamleJ

atotowi skrev: Nu var det Canon som poängterade att R inte var ett pro-hus vid lanseringen. Troligen till stor del beroende på avsaknaden av riktig vädertätning och en del tillkortakommanden när det gäller seriebildstagning.
Är för tillfället på resa Sydgeorgien och Antarktis med EOS R och tagit bilder på allt från landskap till flygande fågel utan några större problem. Men visst lite rappare AF och bättre seriebildstagning hade inte skadat. Men inte avgörande för min del.
Så vad och hur man fotograferar borde alltid avgöra ens behov av utrustning.
Ja för Canons segmentering är det nog viktigt att få prata om pro-hus. Även 5dmkiv har ju haft svårt att helt accepteras som ett pro-hus trots att massor av människor använder det för sin brödföda. Lägger vi prosnacket åt sidan så kan R vara lämpligare som arbetsredskap än 1dx mkii och 5dmkiv i vissa situationer (som du också är inne på.)

Personligen oroar jag mig inte för vädertätningen i R utifrån vad jag läst. Däremot är det synd att inte fasta små objektiv får vädertätning. RF 35 1.8 hade varit så mycket intressantare med tätning på plats.

Blir lite avundsjuk på resan du gör :).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.

Elinchrom ELB 500 TTL