Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Allmänt > Hur går det att få personer att förstå att en bild kostar pengar och ger ett värde?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-12-01, 10:02
fotobollfoto

För att få folk att köpa något de inte vill ha behöver man nog vara lite cynisk: första puffen gratis; första tre månaderna för endast 299:98 kronor; köp nu betala i maj; osv.

Det sagt så finns det naturligtvis seriösa fotografer med seriösa erbjudanden som kan leva på sitt yrke.

En bröllopsfotograf med en bra portfölj och som kan diskutera rätt saker med kunden före uppdraget kan säkert ta mer betalt (och få de intressanta uppdragen) än den fotograf som bara erbjuder ett lågt pris (ev gratis).

Jag tar mycket fotbollsbilder. Det händer att jag får förfrågan om att åta mig betalda uppdrag. Jag har hittills alltid avböjt. Jag är inte proffs och kan inte garantera ett lyckat resultat även om många bilder råkar bli bra.
Gammal 2019-12-04, 02:47
martinot

jonas18z skrev: De flesta har väl märkt av förändringar senare 15 åren i branschen? Då det försvunnit jobb men samtidigt så används flera bilder.

Några saker jag har märkt:

Fler och fler fotografera själva
Flera saker renderas i 3D
De flesta kan fixa bilder själva
Många använder gratisbilder i tidningar
Stockbilder blir fler och billigare
Flera fotografera får väldigt låga summor
Många vill inte betala, säger man att det kostar några tusen för att åka 1 mil och göra ett porträtt med studiorigg blir personer helt chockade.
Tidningar använder bilder från mobiler eller journalisten fotograferar själva
Finns många flera exempel men inget kommer bli bättre över att alla sitter och klagar att det är si och så dåligt.

Så vad behöver man göra och hur ska man göra för att förstå att en bild kostar?
Du kan även gå "andra" vägen, och se efter hur du kan sänka dina produktionskostnader för att bättre matcha det kunderna vill betala.

Tex. kan man kanske "återvinna" och skapa en hel del nya bilder i PS på datorn istället för att jaga exakt det foto man vill få fram i verkligheten. Finns många exempel på hur en del fotografer varit kreativa på den punkten.

Bättre för miljön också? 😀
Gammal 2019-12-04, 06:46
fotobollfoto

martinot skrev: Du kan även gå "andra" vägen, och se efter hur du kan sänka dina produktionskostnader för att bättre matcha det kunderna vill betala.

Tex. kan man kanske "återvinna" och skapa en hel del nya bilder i PS på datorn istället för att jaga exakt det foto man vill få fram i verkligheten. Finns många exempel på hur en del fotografer varit kreativa på den punkten.

Bättre för miljön också? 😀
Andra populära sätt är att ge bort bilderna gratis.
När de vill få sina bilder hemskickade berättar man att det uppstått ett litet problem i transporten och att de behöver skicka lite pengar för att lösa problemet.
Några lösta problem senare har du tjänat bra med flis.
Gammal 2019-12-04, 06:54
fotobollfoto

Men egentligen handlar det väl helt och hållet om vad man har att erbjuda kunden. Där bör man ligga steget före. Idag kan ju alla ta en bild med sin mobil.

Henry Ford sa en gång ungefär att ”man kan inte fråga kunden vad den behöver, man måste visa de vad de behöver. Om jag hade frågat mina tilltänkta kunde vad de vill ha hade de svarat ’en snabbare häst’”

Vi ställer upp på kvällar, nätter och helger för att fånga bilderna. Vi levererar knivskarpa bilder med perfekta färger som går att skriva ut i A0-format. Vi gör fotoböcker och levererar allt inslaget och omknutet med sidenband.

Men det där gör ju alla, så vad blir vår nästa grej?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.

Elinchrom ELM8